NAS - Veien videre - del to av "den store planen" i boks

zavva
NAS 11.09.2019 kl 21:50 6303

Da kan vi legge x antall tråder med skremselspropaganda bak oss og fokusere på det som skjer fremover.

Forlengelse av løpetid på obligasjonsgjeld er nå etter alle solemerker i boks og nå får selskapet ro til å fortsette med forbedring av driften.
Obligasjonseierene har fått klekkelig betalt for å hjelpe Norwegian over kneika og uansett hva enkelte her inne mener så er det en god deal for ALLE parter.

Jeg ser for meg at den "store planen" er noe slik som dette:

1. Salg av NOFI (gjennomført) - ca 900mill i likviditet samt 1mrd redusert gjeld og derav redusert finanskost.
2. Refinansiering av obligasjonsgjeld (gjennomført)
3. Joint Venture (Q3-Q4 19)
4. Erstatning RR/BOEING (Q4 19 - Q1 20)
5. Positiv drift (2020)
6. Nedbetaling / refinansering av obligasjonsgjeld (Q3-Q4 2020)

Kortsiktig har trolig selskapet oppnådd at VISA, Mastercard osv slipper litt opp og frigjør likviditet.

Angående erstatning fra Boeing så tipper jeg flyselskapene får et par valg - eksempelvis en sum $ cash eller rabatt på fly (som utgjør en større andel i $ enn cash).
Da kan det jo være at selskapet nå har sikret seg en svært god deal med Boeing da de ikke er like desperate etter cash og dermed kan ta den pakken fra Boeing som gir mest value.

Spennende tider i NAS. Forhåpentligvis har vi sett bunnen og all satt en stopper for all uflaksen. Ja, uflaksen...

Risikoen er skyhøy men om selskapet snur driften snakker vi astronomsik avkastning. Ta en titt på Ryanair og Easyjet og se hva som skjedde der når de snudde fra vekst til fortjeneste etter et par emisjoner.

Og til slutt - MAX 737 vil vise seg å være en "blessing in disguise" for Norwegian nå når de ikke får likviditetsproblemer kommende vintersesong.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Frodon
11.09.2019 kl 23:57 3972

Du tenker på tråden som traff perfekt, som kunne spart dere for vanvittig store tap...? Litt usikker på hva jeg skal mane meg opp med, informerte dere om de 127 milliardene NAS har forpliktet seg til. Vil du ikke ha med de i «veien videre»?
Frodon
11.09.2019 kl 23:51 4001

Jeg skjønner meget godt at du ikke vil diskutere de 127 milliardene NAS har i gjeld de neste årene, når de ikke klarer å betjene gjelden på 60 milliarder 😂😂😂😂

Så best at alle dere som ikke vil ta med gjelden til NAS i regnestykkene, fordi den blir sikkert borte ved å blokkere DEN ENESTE PÅ forumet som informerer dere om dette 🤪😂😂
zavva
11.09.2019 kl 22:47 4121

En har LOI med en sterk finansiell asiatisk aktør når det kommer til JV - trolig kinesisk.

De er eksperter på å gå tilbake på avtaler når de ser at motparten er svak - det er en del av deres kultur.
Derav større sannsynlighet for en god JV nå når NAS har bedre kort på hånd.

Karlsen vant med 2-2 på hånd mot Sisseners Jrs 2-7 i obligasjonspoker.
Nå vender han blikket mot Joint venture poker og kinseren som møter ham bør skjelve i buksene for de Airbusene han har på hånd tilsvarer A-A.

Avsporing men dette skal feries ved å bestille 4x billetter på Norwegian.no - nærmere sagt London og EM2020 på Wembley.
Regner med VISA ikke holder igjen tusenlappene mine til avreise nå. Kanskje jeg drister meg til lowfare+ billetter ettersom de er skrekkelig billige.
Redigert 11.09.2019 kl 23:05 Du må logge inn for å svare
clanz
11.09.2019 kl 22:39 4179

Kan tenke meg det er litt problematisk å få en god deal på JV noen få mnd før obligasjonslånene forfaller. Så dette åpner opp for JV.

Ellers blir nok ikke erstatning fra Boeing en plutselig utbetaling. Den kan komme på rabatter på framtidige leveringer over tid etc.
zavva
11.09.2019 kl 22:31 4233

Gode refleksjoner.

Veldig enig med deg i tankene rundt MAX. Nå når Norwegian trolig kommer seg over denne "max kneika" så vil de
være en blessing in disguise.

Argumentene mine for det utsagnet er følgende:

- De har fått redusert / utsatt CAPEX
- De får trolig betydelig erstatning og derav begrenset tap
- Airbusene som er tiltenkt JV får ØKT verdi.
- Mindre flåte kommende vintersesong som gjør at en kan kutte ulønsomme ruter og utnytte flåten mer optimalt enn om MAX var i operasjon.

Dette har dere hørt før men jeg tror JV er rett rundt hjørnet. Forlengelse av obligasjonsgjeld kan ha vært den siste brikken i JV-puslespillet.
Redigert 11.09.2019 kl 22:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2019 kl 22:25 4272

2132,tusen takk for ditt innlegg. Du treffer spiker'n på hodet. Totrinnsraketten er et av mange triggere og det deilige faktum at nå kommer ketchupeffekten i NAS. .
Slettet bruker
11.09.2019 kl 22:20 4319

Helt enig nullco. Takk til alle aksjonærer som har blokkert Frodon, dekksgutten SS, og plasthammeren. De gir null kraft. Konspirasjonsteorier fra de 3 som spammer ned forumet er det deilig å blokkere. Vi hever oss og vi hever glasset. Dropp å kommentere de 3, så får de mindre å skrive om.
Redigert 11.09.2019 kl 22:21 Du må logge inn for å svare
2132
11.09.2019 kl 22:17 4357

Godt skrevet og fint oppsummert. Laget meg sev en liste i kveld, og har dine punkter 1-4 på denne. I tillegg hadde jeg at Focus 2019 blir sikkert avløst av Focus 2020 der NAS setter inn alt på å drive stadig mer lønnsomt, kutte kostnader og øke fyllingsgraden i flyene. Det er egentlig ditt punkt 5. Når erstatninger fra Rolls Royce og Boeing kommer inn på bunnlinjen (one way or another), så øker likviditeten veldig. Det gir mer takhøyde og økt trygghet. Så slipper vi hylekoret om at NAS = høy risiko.

Jeg ville vurdert å legge til et punkt 7 på listen din: MAXen kommer snart i drift, og i tillegg til å utløse en stor erstatning fra Boeing vil den (og dette er enda viktigere) begynne å generere penger for selskapet. Flere mener det er en fordel om MAXen først kommer i drift etter vintersesongen da NAS har minst brukt for den. Noen vil sikkert derfor vri de gode nyhetene fra Boeing i dag om at den snart er på vingene til å være negativt for NAS. Men: Europeiske luftfartsmydigheter har allerede uttalt at de ikke godtar et OK fra FAA. De vil gjennomføre egne undersøkelser. Denne gode nyheten kommer som en totrinns-rakett: først får vi kursoppgangen ved at MAXen er på vingene igjen, og at NAS får enorsme summer i erstatning. Trinn 2 er at vinteren går mens EU godkjenner MAXen, og så er den klar til bruk våren 2020. Perfekt timing for NAS.

Jeg ser at noen velger å trekke frem at flyene til NAS koster penger. Ja, jeg er enig - fly er dyre saker. Men det er vanskelig å drive butikk uten å kjøpe inn innsatsfaktorer. For NAS' del er dette fly. Men hvis ett fly genererer profitt, genererer da ikke to fly MER profitt? Det spiller ingen rolle hva flyene i sum koster, så lenge hvert av dem gir økt fortjeneste. Les: "Economics of scale".
Redigert 11.09.2019 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
pedro1
11.09.2019 kl 22:16 4361

TS har rett,. I tillegg så er den dyreste finansieringen nå sluttført. Neste gang det skal finansieres via markedet vil kreditt påslaget være mere av det normale slaget. Tipper vi skal raskt tilbake til 50 level. Gratulerer til oss......og sykt deilig st Sissener tapte sitt skitne spill .
Flaxx
11.09.2019 kl 22:16 4362

Frodon ... du lenker til en baisse-tråd du selv har laget?
HVA MED Å MANNE DEG OPP?
Til det dagsaktuelle tema?

HVA vil shortene NÅ gjøre?
Du har innsikt ... HVA melder du?
zavva
11.09.2019 kl 22:07 4435

Frodon
I dag kl 22:03 19
Innlegget er skjult
Redigert i dag kl 22:05

Fint om dere ikke diskuterer med ham på denne tråden.

La oss heller dele tanker om veien videre. Han forsvinner nok snart fra forumet slik som sist.
Frodon
11.09.2019 kl 22:03 4474

Husk å få med de totale forpliktelsene på ca 127 milliarder på nye fly + de eksisterende. Gammel og ny moro må dessverre også betales ;)

NB! Det er sikkert noen endringer fra jeg regnet på dette sist, eks salget av NOFI, noen fly er solgt, muligens forflytting av obligasjonsgjeld et par år, men det retter sikkert hylekoret opp i ;);)

"Frodon
22.04.2019 kl 21:15
Usd 820 mill av finansieringen er på plass, ca kr 5,7 milliarder er utsatt. Da mangler de ca kr 4,75 milliarder fortsatt for 2019. I 2020 må de finansiere kr 20,4 milliarder til (usd 2,4 milliarder). Fra 2021 og utover trenger de fortsatt finansiering for kr 63,9 milliarder til (de kr 5,7 som er utsatt + 58,22 som er for nye bestillinger). Hvis NAS skal ta opp lån til alle flyene som er bestilt, blir det totalt kr 127 milliarder i gjeld".

https://finansavisen.no/forum/thread/20617/view/0/0?page=17
Redigert 11.09.2019 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
null-co
11.09.2019 kl 22:03 4483

Viva Norwegian! Har snittet betydelig ned og pluss i sikte. Har satt mitt bud på at Norwegian skal klare de kortsiktige utfordringene. Kreative baisere hele veien, men lar meg ikke påvirke av dem.