NAS - Veien videre - del to av "den store planen" i boks


Da kan vi legge x antall tråder med skremselspropaganda bak oss og fokusere på det som skjer fremover.

Forlengelse av løpetid på obligasjonsgjeld er nå etter alle solemerker i boks og nå får selskapet ro til å fortsette med forbedring av driften.
Obligasjonseierene har fått klekkelig betalt for å hjelpe Norwegian over kneika og uansett hva enkelte her inne mener så er det en god deal for ALLE parter.

Jeg ser for meg at den "store planen" er noe slik som dette:

1. Salg av NOFI (gjennomført) - ca 900mill i likviditet samt 1mrd redusert gjeld og derav redusert finanskost.
2. Refinansiering av obligasjonsgjeld (gjennomført)
3. Joint Venture (Q3-Q4 19)
4. Erstatning RR/BOEING (Q4 19 - Q1 20)
5. Positiv drift (2020)
6. Nedbetaling / refinansering av obligasjonsgjeld (Q3-Q4 2020)

Kortsiktig har trolig selskapet oppnådd at VISA, Mastercard osv slipper litt opp og frigjør likviditet.

Angående erstatning fra Boeing så tipper jeg flyselskapene får et par valg - eksempelvis en sum $ cash eller rabatt på fly (som utgjør en større andel i $ enn cash).
Da kan det jo være at selskapet nå har sikret seg en svært god deal med Boeing da de ikke er like desperate etter cash og dermed kan ta den pakken fra Boeing som gir mest value.

Spennende tider i NAS. Forhåpentligvis har vi sett bunnen og all satt en stopper for all uflaksen. Ja, uflaksen...

Risikoen er skyhøy men om selskapet snur driften snakker vi astronomsik avkastning. Ta en titt på Ryanair og Easyjet og se hva som skjedde der når de snudde fra vekst til fortjeneste etter et par emisjoner.

Og til slutt - MAX 737 vil vise seg å være en "blessing in disguise" for Norwegian nå når de ikke får likviditetsproblemer kommende vintersesong.
Redigert 16.09.2019 kl 17:08 Du må logge inn for å svare
null-co
11.09.2019 kl 22:03 2564

Viva Norwegian! Har snittet betydelig ned og pluss i sikte. Har satt mitt bud på at Norwegian skal klare de kortsiktige utfordringene. Kreative baisere hele veien, men lar meg ikke påvirke av dem.
Frodon
11.09.2019 kl 22:03 2555

Husk å få med de totale forpliktelsene på ca 127 milliarder på nye fly + de eksisterende. Gammel og ny moro må dessverre også betales ;)

NB! Det er sikkert noen endringer fra jeg regnet på dette sist, eks salget av NOFI, noen fly er solgt, muligens forflytting av obligasjonsgjeld et par år, men det retter sikkert hylekoret opp i ;);)

"Frodon
22.04.2019 kl 21:15
Usd 820 mill av finansieringen er på plass, ca kr 5,7 milliarder er utsatt. Da mangler de ca kr 4,75 milliarder fortsatt for 2019. I 2020 må de finansiere kr 20,4 milliarder til (usd 2,4 milliarder). Fra 2021 og utover trenger de fortsatt finansiering for kr 63,9 milliarder til (de kr 5,7 som er utsatt + 58,22 som er for nye bestillinger). Hvis NAS skal ta opp lån til alle flyene som er bestilt, blir det totalt kr 127 milliarder i gjeld".

https://finansavisen.no/forum/thread/20617/view/0/0?page=17
Redigert 11.09.2019 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
zavva
11.09.2019 kl 22:07 2516

Frodon
I dag kl 22:03 19
Innlegget er skjult
Redigert i dag kl 22:05

Fint om dere ikke diskuterer med ham på denne tråden.

La oss heller dele tanker om veien videre. Han forsvinner nok snart fra forumet slik som sist.
Flaxx
11.09.2019 kl 22:16 2443

Frodon ... du lenker til en baisse-tråd du selv har laget?
HVA MED Å MANNE DEG OPP?
Til det dagsaktuelle tema?

HVA vil shortene NÅ gjøre?
Du har innsikt ... HVA melder du?
pedro1
11.09.2019 kl 22:16 2442

TS har rett,. I tillegg så er den dyreste finansieringen nå sluttført. Neste gang det skal finansieres via markedet vil kreditt påslaget være mere av det normale slaget. Tipper vi skal raskt tilbake til 50 level. Gratulerer til oss......og sykt deilig st Sissener tapte sitt skitne spill .
2132
11.09.2019 kl 22:17 2438

Godt skrevet og fint oppsummert. Laget meg sev en liste i kveld, og har dine punkter 1-4 på denne. I tillegg hadde jeg at Focus 2019 blir sikkert avløst av Focus 2020 der NAS setter inn alt på å drive stadig mer lønnsomt, kutte kostnader og øke fyllingsgraden i flyene. Det er egentlig ditt punkt 5. Når erstatninger fra Rolls Royce og Boeing kommer inn på bunnlinjen (one way or another), så øker likviditeten veldig. Det gir mer takhøyde og økt trygghet. Så slipper vi hylekoret om at NAS = høy risiko.

Jeg ville vurdert å legge til et punkt 7 på listen din: MAXen kommer snart i drift, og i tillegg til å utløse en stor erstatning fra Boeing vil den (og dette er enda viktigere) begynne å generere penger for selskapet. Flere mener det er en fordel om MAXen først kommer i drift etter vintersesongen da NAS har minst brukt for den. Noen vil sikkert derfor vri de gode nyhetene fra Boeing i dag om at den snart er på vingene til å være negativt for NAS. Men: Europeiske luftfartsmydigheter har allerede uttalt at de ikke godtar et OK fra FAA. De vil gjennomføre egne undersøkelser. Denne gode nyheten kommer som en totrinns-rakett: først får vi kursoppgangen ved at MAXen er på vingene igjen, og at NAS får enorsme summer i erstatning. Trinn 2 er at vinteren går mens EU godkjenner MAXen, og så er den klar til bruk våren 2020. Perfekt timing for NAS.

Jeg ser at noen velger å trekke frem at flyene til NAS koster penger. Ja, jeg er enig - fly er dyre saker. Men det er vanskelig å drive butikk uten å kjøpe inn innsatsfaktorer. For NAS' del er dette fly. Men hvis ett fly genererer profitt, genererer da ikke to fly MER profitt? Det spiller ingen rolle hva flyene i sum koster, så lenge hvert av dem gir økt fortjeneste. Les: "Economics of scale".
Redigert 11.09.2019 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
Tigeren
11.09.2019 kl 22:20 2400

Helt enig nullco. Takk til alle aksjonærer som har blokkert Frodon, dekksgutten SS, og plasthammeren. De gir null kraft. Konspirasjonsteorier fra de 3 som spammer ned forumet er det deilig å blokkere. Vi hever oss og vi hever glasset. Dropp å kommentere de 3, så får de mindre å skrive om.
Redigert 11.09.2019 kl 22:21 Du må logge inn for å svare
Tigeren
11.09.2019 kl 22:25 2354

2132,tusen takk for ditt innlegg. Du treffer spiker'n på hodet. Totrinnsraketten er et av mange triggere og det deilige faktum at nå kommer ketchupeffekten i NAS. .
zavva
11.09.2019 kl 22:31 2319

Gode refleksjoner.

Veldig enig med deg i tankene rundt MAX. Nå når Norwegian trolig kommer seg over denne "max kneika" så vil de
være en blessing in disguise.

Argumentene mine for det utsagnet er følgende:

- De har fått redusert / utsatt CAPEX
- De får trolig betydelig erstatning og derav begrenset tap
- Airbusene som er tiltenkt JV får ØKT verdi.
- Mindre flåte kommende vintersesong som gjør at en kan kutte ulønsomme ruter og utnytte flåten mer optimalt enn om MAX var i operasjon.

Dette har dere hørt før men jeg tror JV er rett rundt hjørnet. Forlengelse av obligasjonsgjeld kan ha vært den siste brikken i JV-puslespillet.
Redigert 11.09.2019 kl 22:33 Du må logge inn for å svare
clanz
11.09.2019 kl 22:39 2265

Kan tenke meg det er litt problematisk å få en god deal på JV noen få mnd før obligasjonslånene forfaller. Så dette åpner opp for JV.

Ellers blir nok ikke erstatning fra Boeing en plutselig utbetaling. Den kan komme på rabatter på framtidige leveringer over tid etc.
zavva
11.09.2019 kl 22:47 2207

En har LOI med en sterk finansiell asiatisk aktør når det kommer til JV - trolig kinesisk.

De er eksperter på å gå tilbake på avtaler når de ser at motparten er svak - det er en del av deres kultur.
Derav større sannsynlighet for en god JV nå når NAS har bedre kort på hånd.

Karlsen vant med 2-2 på hånd mot Sisseners Jrs 2-7 i obligasjonspoker.
Nå vender han blikket mot Joint venture poker og kinseren som møter ham bør skjelve i buksene for de Airbusene han har på hånd tilsvarer A-A.

Avsporing men dette skal feries ved å bestille 4x billetter på Norwegian.no - nærmere sagt London og EM2020 på Wembley.
Regner med VISA ikke holder igjen tusenlappene mine til avreise nå. Kanskje jeg drister meg til lowfare+ billetter ettersom de er skrekkelig billige.
Redigert 11.09.2019 kl 23:05 Du må logge inn for å svare
Frodon
11.09.2019 kl 23:51 2087

Jeg skjønner meget godt at du ikke vil diskutere de 127 milliardene NAS har i gjeld de neste årene, når de ikke klarer å betjene gjelden på 60 milliarder 😂😂😂😂

Så best at alle dere som ikke vil ta med gjelden til NAS i regnestykkene, fordi den blir sikkert borte ved å blokkere DEN ENESTE PÅ forumet som informerer dere om dette 🤪😂😂
Frodon
11.09.2019 kl 23:57 2058

Du tenker på tråden som traff perfekt, som kunne spart dere for vanvittig store tap...? Litt usikker på hva jeg skal mane meg opp med, informerte dere om de 127 milliardene NAS har forpliktet seg til. Vil du ikke ha med de i «veien videre»?
Frodon
11.09.2019 kl 23:58 2069

Er den dyreste finansieringen avsluttet? Hvis forslaget blir akseptert, blir finansieringen enda dyrere. Har dere ikke lest børsmeldingene...?
Frodon
12.09.2019 kl 00:00 2046

Tøff dag? For meg...? Jeg skjønner sjelden dine meldinger, men det er sikkert fordi du ikke forholder deg til fakta og bommer på det meste 😉 Var det kr 85 du kjøpte inn på...?
Frodon
12.09.2019 kl 00:01 2034

Hvorfor skal dere blokkere oss, hvis vi gir null kraft?

It make no sence 😂😂😂

Snitt 55 kr så i pluss innen 1 uke. JV avtale 70 kr ;)
Men tenker å smelle inn kjøp fra start i morgen å få snittet godt under 50 kr.
Redigert 12.09.2019 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Herman*
12.09.2019 kl 00:21 1990

Frodon: Har ikke vært aktiv like lenge på NAS trådene som deg. Kan du forklare hvordan gjeld i forbindelse med flykjøp er et problem når de nye flyene kan selges med gevinst hvis en ikke trenger dem? Det er jo det som er situasjonen i dag med lange ventetider på nye fly. Dette er vel også en grunn til at NAS anses som en attraktiv oppkjøpskandidat da de har en moderne flypark med mange fly under bestilling. Og ellers? Du må dekke inn shorten din, men hva om å gå long? Dette er ikke en krig, det er ingen skam å bli med på oppturen. Bare ikke lag så mange nye tråder hver dag er du snill. Er vanskelig å orientere seg med 15-20 aktive tråder til en hver tid. :-)
Opp+
12.09.2019 kl 00:29 1959

Det er mange som har prøvd dette, han svarer ikke de som setter han på plass og tar han på fakta. Da er du bare en med mange nick og du lyver. Er tips som kan spare deg for mye tid, blokker han. Til slutt så prater han til seg selv. Er ikke like morsomt for han da.
Redigert 12.09.2019 kl 00:30 Du må logge inn for å svare

Stiller meg bak denne. Det rydder opp voldsomt.

Nok om denne Fr****. Sjampisen er på kjøl til i kveld. Dette er starten på en god Norwegian-reise uten turbulens!

Innlegget er slettet av ToffeeMan
SR99
12.09.2019 kl 07:24 1652

127 mrd er vel potensiell gjeld dersom de kjøper alle flyene uten å selge gamle og dersom JV ikke blir noe av!
Flyordren er vel det viktigste sjakktrekket Norwegian har gjort. De genererer penger uten særlig kapital på den dealen.
Dette kan sammenliknes med kontraktsposisjoner i eiendomsmarkedet som jeg har utført mange av. 10% innskudd, når prosjektet er ferdig selges objektet i markedet. Det gis en rabatt når kontrakten inngås tidlig og som danner grunnlag for produksjon for selger. Siden det er etterspørsel etter fly er posisjonen til NAS mye verd.
tesch
12.09.2019 kl 08:01 1508


Blir en ny , spennende dag I NAS land . Regner med at JV er i orden , utsettelse av Obligasjonen er i orden , MAX flyene er ikke klare før våken 2020 etc etc

Oljeprisen?
Frodon
12.09.2019 kl 08:32 1432

Men er det snakk om hvem som har vært aktiv lengst? Da er jeg relativt ny på NAS trådene, begynte å skrive her i februar 2019. Men jeg har fulgt selskapet siden oppstart og satt meg inn i selskapet, FØR jeg begynte å skrive om det.

Alt du lurer på, har jeg besvart vanvittig mange ganger, du finner all info her. Synes du det er for mye å be om at folk setter seg inn i selskapet?

https://finansavisen.no/forum/thread/20617/view

Du vil at jeg skal forklare problemet med gjelden på alle de nye fly kjøpene, når NAS ikke har penger til å betale for flyene de har pr dags dato? Har du sett luksusfellen? Hvis Ola kjøper en tv på avbetaling, også har han ikke råd til å betale avdragene, så tar han opp nytt lån for å betale det forrige lånet. Får Ola bedre råd til å betale regningene...?

Lager jeg mange nye tråder hver dag? Jeg ser dere skruver det, men du vet det er feil eller....? Kan du ikke be NAS aksjonærene om å slutte å juge, eller synes du det er greit...?
Frodon
12.09.2019 kl 08:33 1420

Sette meg på plass? Har DU noen gang satt meg på plass? 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Herregud, noen sto bakerst i køen ja.....
Frodon
12.09.2019 kl 08:35 1411

Sa gutten med 824 innlegg om Frodon 😂😂😂😂 Jada, jeg skjønner at dere ikke er så dumme som dere later som dere er

https://finansavisen.no/forum/user/187106/view
Frodon
12.09.2019 kl 08:37 1391

Problemet i 2012 og i 2019 er at NAS ikke har en finansieringsplan. Hva skjer hvis du kjøper en bolig når du har 10% innskudd og ikke et godkjent lån....?

Det kan jeg skrive under på. Han blir satt til veggs hver eneste gang, og så får man til svar at man bare er ett av tigerens mange nick, at man er en løgner og at han ikke har tenkt til å besvare så dumme spørsmål 😮
Frodon
12.09.2019 kl 08:47 1330

Dette blir sikkert enkelt for deg å dokumentere. Kan du hente opp topp 20 av de gangene jeg har blitt til veggs av dere...?

Du finner sikkert enkelt en gang du har stilt meg til veggs også...? Du som synes dine bidrag er veldig bra....
Redigert 12.09.2019 kl 08:49 Du må logge inn for å svare

NAS er nå rigget for fremtiden. Les dere opp på triggere. NAS skal høy opp
SR99
12.09.2019 kl 17:08 1137

Mener du at NAS ikke har finansieringen klar for flyene de har bestilt?
Hva mener du mangler?

Flyene er jo bestilt med pant i skroget. Så der er det vel ingen umiddelbare problemer.
Redigert 12.09.2019 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
Herman*
12.09.2019 kl 18:58 971

Boeing krever ca. 15% EK for hvert fly. Hvis NAS ikke trenger dem, kan de be om utsettelse av leveransene (Nok av andre som vil ha flyene) eller videreselge dem med en liten gevinst da det p.t er noe kapasitesproblemer i flybransjen. Når det gjelder deg Frodon, har jeg forsøkt å være høflig for å se om jeg kan lære noe av en selverklært ekspert. Det gikk jo ikke så bra. Jeg har definitivt ikke tenkt å lese de mange tusen innlegg du har skrevet i håp om å finne noen gullkorn, da gjør jeg heller min egen research eller retter mine henvendelser til andre på forumet. Regner med at du er borte fra NAS trådene i god tid før vi passerer 50 kroner.
Herman*
12.09.2019 kl 19:00 963

Bra. Enig i denne fremstilllingen.
Frodon
12.09.2019 kl 19:19 907

Har du prøvd? 😂😂😂 Bare rør fra ende til annen, men det vet du sikkert 😉

Er dere klar over hva dere selv skriver? 15% egenkapital?? NAS har jo ikke penger eller egenkapital. Please svar meg på dette, hvor skal NAS få penger fra????
Frodon
12.09.2019 kl 19:20 904

Kan du virkelig så lite om fundamenter, eller sitter du bare å skravler?