NAS - Veien videre - del to av "den store planen" i boks

zavva
NAS 11.09.2019 kl 21:50 6329

Da kan vi legge x antall tråder med skremselspropaganda bak oss og fokusere på det som skjer fremover.

Forlengelse av løpetid på obligasjonsgjeld er nå etter alle solemerker i boks og nå får selskapet ro til å fortsette med forbedring av driften.
Obligasjonseierene har fått klekkelig betalt for å hjelpe Norwegian over kneika og uansett hva enkelte her inne mener så er det en god deal for ALLE parter.

Jeg ser for meg at den "store planen" er noe slik som dette:

1. Salg av NOFI (gjennomført) - ca 900mill i likviditet samt 1mrd redusert gjeld og derav redusert finanskost.
2. Refinansiering av obligasjonsgjeld (gjennomført)
3. Joint Venture (Q3-Q4 19)
4. Erstatning RR/BOEING (Q4 19 - Q1 20)
5. Positiv drift (2020)
6. Nedbetaling / refinansering av obligasjonsgjeld (Q3-Q4 2020)

Kortsiktig har trolig selskapet oppnådd at VISA, Mastercard osv slipper litt opp og frigjør likviditet.

Angående erstatning fra Boeing så tipper jeg flyselskapene får et par valg - eksempelvis en sum $ cash eller rabatt på fly (som utgjør en større andel i $ enn cash).
Da kan det jo være at selskapet nå har sikret seg en svært god deal med Boeing da de ikke er like desperate etter cash og dermed kan ta den pakken fra Boeing som gir mest value.

Spennende tider i NAS. Forhåpentligvis har vi sett bunnen og all satt en stopper for all uflaksen. Ja, uflaksen...

Risikoen er skyhøy men om selskapet snur driften snakker vi astronomsik avkastning. Ta en titt på Ryanair og Easyjet og se hva som skjedde der når de snudde fra vekst til fortjeneste etter et par emisjoner.

Og til slutt - MAX 737 vil vise seg å være en "blessing in disguise" for Norwegian nå når de ikke får likviditetsproblemer kommende vintersesong.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Breikjeften
12.09.2019 kl 19:22 2167

"Alle kjenner Frodon sin agenda", engasjementet er nå "kraftig på hell"
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
12.09.2019 kl 19:44 2147

Ja, ingen bombe at F*****og andre prøver å riste ut noen aksjer hos noen på å så tvil. Dette går veien!
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Herman*
12.09.2019 kl 19:52 2123

Frodon: Hvis du leser mine tidligere innlegg, så finner du svar på dette og mye annet..:-) Det fikk du den...Det enkle svaret er at det vil bli frigitt mange milliarder (JV, kompensasjon, kredittkort m.m), men de kan utsette leveransene eller videreselge flyene. NAS trenger ingen fantomvekst i 2020, kanskje de burde ta en pust i bakken og heller fokusere på vekst fra 2021...
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Restplassno
12.09.2019 kl 20:14 2091

Se der, skikkelig svar fra Herman, og nå får du snart et nedlatende, intetsigende pissesvar fra Frodon.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
zavva
16.09.2019 kl 17:10 1975

Da var punkt to på plass og dermed er katalysator for punkt 3. i boks.

Nå er det bare til vente på meglerhusene som kommer med oppdaterte analyser. Vi kan nok forvente oppdatering fra rådgiverne DNB Markets og Pareto innen få dager.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
16.09.2019 kl 17:30 1922

Best å komme seg ned på bakken for noen og enhver her: "Fungerende konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian fikk mandag med seg långiverne på utsatt forfall inntil to år. Han vil ikke garantere at det ikke blir behov for en ny emisjon. "

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bjorn-kjos/geir-karlsen/norwegian-sjef-geir-karlsen-om-losningen-det-hjelper-a-ha-vart-i-en-slik-prosess-for/2-1-672435
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
zavva
16.09.2019 kl 17:46 1848

Vanskelig å garantere noe helst i disse tider. Hva forventet egentlig DN og journalisten? At Karlsen skulle garantere at det ikke ble emisjon?
Emisjon i seg selv er ikke negativt - spørsmålet er hvilken kurs en eventuelt gjør det til.
Jeg er for emisjon i Norwegian for å styrke balansen om selskapet kan vise til positiv drift.
Bidrar mer en gjerne med noen kroner da jeg tror det ville gitt god avkastning.

Eksempelvis for dere som svartmaler emisjon:

3 mrd til 5kr aksjen = 600.000.000 nye aksjer
3 mrd til 20kr aksjen = 150.000.000 nye aksjer
3 mrd til 40kr aksjen = 75.000.000 nye aksjer
3 mrd til 60kr aksjen = 50.000.000 nye aksjer

Det er altså rekkefølgen her som er avgjørende for oss eksisterende aksjonærer. Uten utsettesle kunne en fort fått "kriseemisjon" men med de rette grepene nå så
kan en fort se kursen opp mot 60kr (JV) - om en da kan vise til positiv drift tipper jeg det ville vært uproblematisk å kjørt en rettet emisjon for å bedre balansen.

En annen refleksjon er at selv om økende oljepris ikke er bra for driften i Norwegian så er det ikke negativt mtp JV - snarere tvert i mot.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
16.09.2019 kl 17:48 1834

Jeg blir gjerne med på en emisjon, men utgangspunktet må være en helt annen kurs enn i dag.....
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
16.09.2019 kl 17:53 1815

Enig. En emisjon er ikke avskrekkende så lenge den ikke settes i nærheten av nevnte kriteria du beskriver. Men dn.no vil jo gjerne at kursen går ned de da. Det har de vist før i denne forutgående prosessen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.09.2019 kl 18:07 1760

Zavva, korrekt og godt poengtert. Ingen selskaper på Oslo Børs kan garantere at de ikke noengang kommer til å trenge en emisjon. Evt Equinor kan nesten garantere det.

Jeg kan feks ikke garantere at jeg kommer på jobb i morgen. Jeg kan bli påkjørt av en el-bil på vei til jobb.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
tesch
16.09.2019 kl 18:16 1721


Neste uke kommer bekreftelse på JV , tror jeg
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
16.09.2019 kl 19:23 1627

Begrunnet tro, eller en tro av den mer bibelske typen...?
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
zavva
16.09.2019 kl 19:54 1522

Oljeprisen vil nok dempe videre oppgang i det korte bildet. Aksjen er også overkjøpt så vil tro den går sidelengs en uke og to før 46kr skal testes.

Noen som har en oversikt over hvor mye fuel som er hedget?

Edit;

Ser hedge er relativt lav pr august. Tipper vi skal end en tur i morgen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare