REC - Breaking News

AntonBerg
REC 18.04.2018 kl 15:49 16498

BREAKING: SunPower to buy SolarWorld Americas
The two biggest names in the solar trade fight will now be one company. SunPower will again be a U.S. manufacturer, and SolarWorld will begin producing P-Series modules.



"This also removes the threat of further trade action. SolarWorld petitioned for the 2012 and 2014 anti-dumping and anti-subsidy tariffs against Chinese cells and later Chinese and Taiwanese cells and modules, as well as joining Suniva’s petition for the Section 201 global tariffs on cells and modules.

As Suniva’s manufacturing assets may now be going into liquidation, it appears neither company will be in a position to file another trade case."

https://pv-magazine-usa.com/2018/04/18/breaking-sunpower-to-buy-solarworld-americas/


.............................

Dersom Suniva likvideres og SunPower overtar SolarWorld og ønsker Section 201-tariffen fjernet, så åpnes muligheten for dette nå med denne transaksjonen.



Gratulerer TDNFinans... dere klarte å lage en nyhet om oppkjøpet men klarte ikke å få med dere det aller mest vesentlige et slikt oppkjøp innebærer mellom erkerivalene SunPower og SolarWorld Americans angående handelskrigen.



Suniva og SolarWorld er de to største hindringene for at USA ikke kan bli enige med Kina om de aldri så mye vil. Om begge feies av banen, står USA fritt til å bli enige med Kina. Motivet for SunPower til å kjøpe opp SolarWorld Americas vil blant annet være å gjeninnføre markedstilgang for selskapets utenlandske produksjonsanlegg til USA uten tariff.



Alt handler selvfølgelig om penger og hvem som tjener/taper disse. Bak står f.eks. hedge fondet SQN Capital Management som ville ha penger for å droppe handelssaken samtidig som de er i konkursbehandling.

https://checksandbalancesproject.org/law-firm-records-show-suniva-and-sqn-considered-liquidation/

"Aug 15, 2017 - ... their way out would be willing to tank an entire American industry, then consider this: In May, SQN Capital sent a letter to the Chinese Chamber of Commerce suggesting that if the Chinese government would pay SQN $55 million, SQN would drop this case and liquidate Suniva, laying off all of its workers."
Redigert 21.01.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
19.04.2018 kl 09:21 8394

"MARKEDET BESTEMMER TIL ENHVER TID KURSEN"

Du er klar over at noen ganger så er det 4-5 stykker som utgjør "markedet" med 100,000 aksjer de 10 første åpningsminuttene hvor de forsøker å skape et fall eller stigning på f.eks. 2 %? Det er ikke nok å kalle det et "marked" som om det er et magisk ord. Du har markeder som fungerer og ikke fungerer.

Vi har sett REC krakke på at jeg har slått en vits om at sola deler seg i to. Om 9 av 10 ikke har en egen oppfatning men bare dilter etter andre så blir folk ekstremt sensitive til bullshit.

OSE dirigeres av noen få markedsaktører som har mye markedsmakt, f.eks. Morgan. I et lite marked som OSE kan få markedsaktører misbruke maktposisjonen sin. Tidvis vil folk også påvirkes av hvilke nyheter og kommentarer de leser i norsk presse eller på diskusjonsforum som hegnar. Noen kjøper og selger basert på hva som er topic.

Om jeg ønsker å kjøpe meg billig inn så trenger jeg bare å snakke to uker om handelskrig med dere og så er dere så psykologisk nedbrutt at jeg har spart 10-20 %. Om vi snakker om noe positivt vil dere bli oppsplit og sende kursen oppover.

Dette forumet domineres av daytradere som en dag er for og en annen dag er i mot REC. Folk gjentar seg selv og andre lærer ingenting av det. Det skrytes av tradingegenskapene til den enkelte slik at andre skal bli fristet til å følge mønstre. Det er himmel eller helvete. Det er oppleste sannheter det som står i TA-grafen som lever sitt eget liv.

Om kursen er "riktig" til enhver tid ville det ikke vært noe poeng i å handle aksjer. Kjøper ville ikke sett noen oppside og selger ville ikke sett noen nedside. Husk at hver transaksjon repersenterer to parter med motsatt markedsyn av hverandre. Den ene er pessimist og den andre optimist. De er ikke enige om veien videre! Begreper som overprising og underprising hadde ikke eksistert om markedsprisen var i perfekt balanse. Investorer hadde ikke plukket børstaper for å få billig tilgang til underliggende verdier som de kan tjene stort på i kommende år når kursen går opp igjen.

Du legger til grunn at det er daytraderen, gambleren, som er den smarte i markedet som setter kursen. Det er naivt. Det er den dummeste parten i markedet. Kanonføden. Men så lenge daytraderen tjener smått med noen øre per aksje og er fornøyd så er det slik vi ønsker å ha han.

Om markedet hadde vært et "bra marked" så hadde kursen vært høyere og vi hadde tjent mindre penger fordi vi hadde fått dårligere innganger og mindre volatilitet. Det er fordi markedet er uperfekt og i ubalanse at det generes muligheter hvor en gjeng utnytter svakhetene til en annen gjeng. Jeg hadde ikke fått aksjer under krona om ikke det var tema her inne. Da kan du glorifisere ditt idealistiske syn på markedet som en perfekt gylden middelvei eller gudommelig hånd som skaper den "perfekte aksjekurs". For meg er markedet et kaos og aksjekursen er hva siste trader valgte å selge sine aksjer for - en illusjon.

Din påstand beror stadig på en logisk brist.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
Record
19.04.2018 kl 09:29 8347

Ta deg gjerne en uke med handelskrig AB , jeg har realisert masse kapital i NAS , som skal inn i markedet , en del har allerede gått i REC ,men om du får den ned under krona dobler jeg gjerne :-)
Sier du i fra når du begynner praten din :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
19.04.2018 kl 09:52 8254

@record

Ja, sa at vi sikkert kunne få traderne under 1,40 og det fikk vi. Istedenfor å måtte betale 1,55+ kan du nå betale 1,40. Da sparer du 0,15 per aksje.

Til 1,40 er det forøvrig knekkende likegyldig om REC leverer et bra resultat. Vi har allerede vært på 1,57 i år så om REC skal stige på positive tall, så er det kun tilbake til start. Og det er selvfølgelig det traderne gambler på når de downtrader i forkant av positive tall, og få maks effekt. Derfor syns jeg det er bedre å heller gå ned til 0,80. Det er en flott aksjekurs for daytraderne å kvitte seg med aksjene sine på.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
hyper99
19.04.2018 kl 09:58 8208

Rec er aksjen fra helvete. Overtatt førsteplassen etter NSG.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
spanjolen
19.04.2018 kl 10:36 8132

Ut i fra dagens handel foreløpig så ser det ut til at det faktisk er litt handel og ikke bare roboter... kan være short siden som lusker rundt og dekker seg inn....
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
19.04.2018 kl 10:40 8119

Aksjen siste måned har vært flat, mens den har vært i negativ trend siste to uker. Så må vi legge til grunn at markedet er såpass oppegående at de nå trader på forventningene til 4Q18-resultatet og mener aksjen på dette grunnlag kun er verdt 1,40. Mange mener jo markedet alltid har rett.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
LukyStokwalker
19.04.2018 kl 10:51 8059

@ hyper99 - Står utenfor du da;) du kommer til å angre. Husk at det er vanskelig å gå framover hvis man se bakover.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
nemi's
19.04.2018 kl 10:58 8031

Kun minutter gammel - ljuv musikk i slitne og svette REC ører.

India rising: Solar industry and opportunities for Taiwan
https://www.digitimes.com/news/a20180418VL200.html
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2018 kl 11:10 7996

Vi har gått ned mot 0,80 tidligere og ristet av oss en del daytradere. Bare for å plukke opp nye. Det hjalp ikke stort på kursen videre, noe dagens kurs viser. Vi får bare håpe at aksjen tar seg opp på normalt vis. Kanskje naivt, men hadde jeg ikke trua, hadde jeg dumpa beholdningen.

Jeg kunne ønske at ledelsen på kvartalsfremleggelsene ga oss mer innsikt i bl.a. «none core businesses» og planer videre der. Og hva electronic grade og monosil kan gjøre for markedet til REC. Hvordan vi skal vokse.

Setter kjempestor pris på all info folk gir her inne, det hadde vært supert om REC selv kan bekrefte hva man jobber mot og hvordan markedet ser ut.

Da Enger gikk ut og sa at aksjekursen til REC Solar var altfor lav på 80 kr, skjøt den raskt opp mot 100 kr, mener jeg å huske. Det er lov å si fra når markedet er på bærtur, i stedet synes jeg ledelsen syter altfor mye over tollmurer og hvordan de hindrer veien videre.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
polion
19.04.2018 kl 11:12 7987

Anton 09.21: Med all respekt, men her var det mye vas, gitt. Ser dessverre ikke ut til at du er i stand til å klare dra den overordnede essens ut av det som skrives. Merk deg at jeg skrev; «en generell og overordnet betraktning fra min side». Du kommer dog med relevante eksempler der det vises at det er fullt mulig å påvirke kursen, men dette er og blir fullstendig betydningsløst i forhold til mitt overordnede og generelle utsagn. Renspikka kverulanteri (eller uvitenhet) fra din side.

Dukker det eks.vis opp positive nyheter kring en aksje, så står kjøperne plutselig i kø og disse (markedet) bestemmer faktisk at aksjekursen skal opp. Forutsetter selvsagt at det her dreier seg om et rimelig godt likvid papir, og der det da vil være umulig (OVER TID) å manipulere kursen i motsatt retning av hva de positive nyhetene skulle tilsi.

Er faktisk litt usikker på om dine mange eksempler er motivert i det å kunne vise folket en viss form for «egenkompetanse», eller ? «Brillieringen» kan temmelig fort gå over i «useriøsitet», derom hersker i alle fall ingen tvil. For alle døve ører, gjentar jeg derfor det overordnede og generelle utsagn/budskap; "MARKEDET BESTEMMER TIL ENHVER TID KURSEN".

Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
19.04.2018 kl 11:40 6488

@polion

Du skal få tro og mene hva du vil om markedet og forholde deg til markedet slik du selv ønsker. Det er helt i orden for meg fordi jeg legger til grunn at du har din egen tilnærming til ting.

Men husk at det er 10,000 andre som tror og mener andre ting og forholder seg til markedet på andre måter. Hva du mener og hvordan du oppfører deg i markedet er unikt til akkurat deg. Så kommer det jo an på om vi har 10,000 individualister eller 9,999 flokkdyr med oss. Om du syns det er flott å være en del av en saueflokk så bra for deg... jeg trives som ulv.

Om du har fulgt med på Spetalen så ser du også at du skal være anti-marked. Om konsensus kommer nedstrøms, så skal du være oppstrøms.

Jeg har mastergrad i kverulanteri.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
nemi's
19.04.2018 kl 11:52 6450

Dagens:

"Polysilicon prices remained bullish this week due to a shortage of polysilicon supplies"
https://pv.energytrend.com/price/20180419-12268.html
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
polion
19.04.2018 kl 14:03 6255

Anton 11.40: Bare så det er sagt, så har du sannsynligvis mer peiling på solindustrien enn det JUM-solkongen har selv. Og så til dette andre, med klokkeklare selvmotsigelser:

1) «Forholde meg til markedet slik jeg selv ønsker»
2) «Jeg har min egen tilnærming til ting»
3) «10.000 andre som mener andre ting og forholder seg til markedet på andre måter, samt at hvordan jeg oppfører meg i markedet er unikt for meg»
4) Og etter de tre ovenstående punktene så kommer: «OM DU SYNES DET ER FLOTT Å VÆRE EN DEL AV EN SAUEFLOKK, SÅ BRA FOR DEG».

Nå må du for pokker bestemme deg, er jeg saueflokken eller er jeg individualisten? At du er kverulant Anton, det er helt OK. Jeg forlanger bare at kverulanteriet må henge sammen, det er et absolutt minsteforlangende.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
19.04.2018 kl 14:45 6144

@polion

Jeg regner 95 % av alle som handler REC-aksjer som saueflokk. Hvor du plasserer deg selv blir et definisjonsspørsmål hvor vi ikke har all kunnskap om hvordan du handler. Om du mener markedet kommer frem til riktig kurs, så definerer jeg deg som en sau.

At jeg tilhører de resterende 4 % bør være åpenbart så mye om jeg kverrulerer og irriterer øvrigheten, langer ut mot myter og oppleste og vedtatte sannheter fra tradernes supperådsmøter.

Nei, jeg har ikke god peiling på solindustrien. Det er bare nivået generelt som er så lavt at det ser slik ut. Jeg er en amatør. Det jeg kan er minimumskunnskaper som alle burde kunne. Om jeg fremstår som en av de som kan mest om REC og solar, så viser det bare mitt poeng om hvor dårlig kvalitet det er på det norske aksjemarkedet.

Om vi skal snakke om din person, så har mitt budskap alltid vært at du må bestemme og ta ansvar for din egen lommebok og velge den strategien som er best på uavhengig av hva alle andre måtte mene og synse. Jeg oppfordrer alle til å bli mer selvstendige og tenke mer selv ved å sette seg inn i mer kunnskap. Så har du et tilbud om du leser eller ikke leser, og hvordan du filtrerer informasjon og verifiserer den med det du får ekstra godt tilgjengelig på forumet. Forhåpentligvis blir folk flinkere og smartere av å få tilgang til mer informasjon.

Når jeg snakker om tradere så snakker jeg generelt og ikke om deg personlig. Jeg snakker om OSE og de store linjene, systemet, dominante markedsaktører og trender etc. Her banner jeg i kirka hver dag. Det irriterer alle som ønsker at det skal være et perfekt tradingsystem hvor alle gjør det de får beskjed om. Jeg heller sand i maskineriet. TA-grafen peker opp, men aksjen krakker under krona. Det er som i Star Wars hvor jeg er en rebel, mens resten av dere tilhører imperiet.

Alle mennesker er forskjellige, selv om mange oppfatter seg selv som ganske like andre. TA-tradere oppfatter ofte at de er en homogen gruppe hvor alle sammen er enige om hvor de skal og følgelig løper i samme retning. Det krever lojalitet og disiplin innenfor denne gruppen for at dette systemet skal fungere. Elementær game theory. Om folk legger mindre vekt på TA og mer vekt på andre ting, faller TA-tradingen sammen som et kort hus. Det finnes ingen tradere eller longere her inne som mener nøyaktig det samme som deg. Og siden folk umulig kan være identiske kan du ikke få et idealistisk perfekt marked. Markedskursen i dag er summen av dagen og sistemanns atferd. Verken mer eller mindre. Om sistemann er en idiot som ikke aner hva han gjør, ja da er det markedsoppfatningen i øyeblikket. Det ligger ikke en gylden hånd i bakgrunn hvor absolutt alle aktører er genier og hvor absolutt alle hensyn er vurdert korrekt slik at kursen akkurat nå er fullstendig i balanse. Aksjekurser er alltid i ubalanse, underpriset eller overpriset. Det er et kaos og hard kamp mellom ulike markedskrefter som alle har forskjellige taktikker og strategier og motiver for hva de ønsker å oppnå på intradag.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
kongkveite
19.04.2018 kl 14:46 6138

Aksjen fra helvete fortsetter ferden... må mirakler til nå
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
19.04.2018 kl 14:50 6125

@konge

Dette er da flott for alle som vil kjøpe. Det er kun et problem at aksjekursen er 1,37 om du er selger. Jeg har ingen planer om å selge, så dette plager ikke meg. Skal jeg kjøpe må jeg ha 20-30 % på dagens kurs ned. Selger må jo holdes ansvarlig og ta ansvar for sin atferd... jeg skal jo ikke betale for den risikoen traderne utgjør i det daglige intradagspillet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
CrowbarJesus
19.04.2018 kl 15:22 6026

Det er jo bare å se på Seadrill for å skjønne at de fleste som handler følger strømmen og bryr seg katta om underliggende verdier. Man trenger ikke undersøke spesielt grundig for å få med seg at dagens aksjer i det selskapet er tilnærmet verdiløse. Likevel er faenskapet opp 30 prosent i dag...
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
miiklent
19.04.2018 kl 15:34 5984

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Det beste tipset jeg noen gang har fått er å ikke ta tips fra "ekspertene" og deres disipler man finner på hegnar forum.

Lykke til folkens!!
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2018 kl 15:45 5933

Kongekveite: ikke bli bekymret for rec om dagen. Den er jo helt flott å trade i med topper og bunner.

Det lange bilde er positivt og rec skal opp over EMI nivå snart. BTW: JUM var god på TORP i går??
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
spanjolen
19.04.2018 kl 16:03 5883

G.
Rec er ned 1% fra nyttår... og det fra konkurs nivåer. Joda fint å trade men hva skulle tilsi at Rec er dårligere stilt nå enn nyttår? Ser ikke helt det.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
Solguden
19.04.2018 kl 16:06 5862

Solguden skrev Innlegget er slettet
Jeg har ihvertfall forsynt meg kraftig i dag for 2018.Hadde faktisk ikke trodd den skulle ned hit igjen. Man utnytter sjansene man får her på ose, det har jeg etter erfaring lært over noen år.
Meget fornøyd med snitt på 1,39. Så får dere synes hva dere vil om det. Ha en fin dag i solen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
spanjolen
19.04.2018 kl 16:10 5848

Sol,
Alt over 1.3 er jo overpris om man ser på grafene:-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
19.04.2018 kl 16:13 5828

Om jeg skal vektlegge TA-grafen ville jeg ikke betalt mer enn 0,80. Følger man TA-grafen vil aksjekursen automatisk gå inn i en negativ spiral... eller positiv spiral om alle TA-teknikerne er i overekstase.


Det som er morsomt nå er å observere traderne som nå er desperate på å komme seg ut for å hoppe inn i Seadrill... og ikke finner kjøpere fordi de andre traderne allerede er inne i seadrill.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
spanjolen
19.04.2018 kl 16:15 5823

He He, ser man på tradingen så er det faktisk selger som senker kursen. Flere kjøpere en selgere og da skulle prisen gått opp om det ikke var styrt nedgang for å gi TA falske signaler:-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
19.04.2018 kl 16:16 5821

Ta å legg REC-grafen og NAS-grafen for 1 måned over hverandre. 11. april begynner NAS å stige og REC å falle. Tilfeldig? Neppe
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
anderix
19.04.2018 kl 16:31 5755

Og mange vil nok brenne seg på det;-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2018 kl 16:33 5742

pollon:
Markedet bestemmer til enhver tid aksjekursen, men det betyr ikke nødvendigvis at markeder til enhver tid har rett med hensyn til hva som er korrekt prising av aksjen.

Jeg har ingen forutsetninger for å kunne ta stilling til hva som er korrekt kurs på rec-aksjen, men sett i lys av den daglige handelen i svært stor grad er dominert av manisk-depressive småaksjonærer og day-tradere – så synes det å være en realitet at de profesjonelle meglerhusene bevisst spekulerer i denne svært spesielle psyko-miksen. Aksjetrading handler tross alt om et null-sum-spill.

Jeg tenker med andre ord at den ekstreme volatiliteten i betydelig grad må forklares utfra psykologisk manipulering av markedet, hvor altså de profesjonelle meglerhusene sitter i førersetet, fremfor faktiske forhold knyttet til driften av selskapet. Men, dette er bare en følelse. Kanskje tar jeg feil.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
Solguden
19.04.2018 kl 16:38 5726

De fleste som sitter her daglig med baissing og haussing er tradere. Ser kun et par skribenter her som skriver om selve selskapet. Det er kun de som er interessant å lese, de andre er kun spam i mine øyne.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
Ola Dunk
19.04.2018 kl 16:52 5672

Helt riktig....Jeg leser her nesten hver dag, men observerer at det er kun noen få skribenter som har solid kunnskap om selskapet REC og dets produkter.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2018 kl 17:14 5617

Det er riktig, og vi andre må bare takke for at rec-trådene har fantastisk kunnskapsrike bidragsytere, med AB i særklasse. Det opplever jeg som veldig nyttig referanse i forhold til andre kilder - ikke minst useriøse presseoppslag. Men så er det slik at forumet også har mange ulike innlegg om børs, strategier og hva som foregår i rec-aksjen (ikke selskapet). Det kan jo også være noe å ta med seg, synes jeg. Så er det mye tull, men en viss takhøyde må vi kunne ha. Det er bare å hoppe over.
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2018 kl 17:34 5569

Miguel Arias EU climate boss tweet today.


.@MAC_europa in Sofia: At our #EU2018BG meeting we received the message that this is the moment to raise our ambitions. Since 2014 the cost of #renewable energy has fallen dramatically and we can set more ambitious targets with the same cost efficiency. @TemenuzhkaPP
Redigert 20.01.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare