Nordea Mark UTELUKKER IKKE NY EMISJON TROSS UTSATT OBL. BETALING

EXTrader
NAS 12.09.2019 kl 09:24 2659

Tross utsatte obligasjonsbetalinger vil ikke Nordea Markets utelukke at det kan komme en ny emisjon i Norwegian Air Shuttle inneværende eller kommende år.

Det fremgår av meglerhusets morgenrapport torsdag.

– Betalingsutsettelsen er svært viktig for å bedre likviditeten i Norwegian, i en periode hvor inntjening er negativt påvirket av problemene med Boeing Max- og Dreamliner-flyene. Den finansielle balansen i Norwegian er svært svak, og vi utelukker ikke en ny emisjon inneværende eller kommende år for å bedre egenkapitalen, skriver meglerhuset, som opprettholder en hold-anbefaling grunnet høy finansiell risiko.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NAS:UTELUKKER IKKE NY EMISJON TROSS UTSATT OBL.BETALING -NORDEA MARKETS
Oslo (TDN Direkt): Tross utsatte obligasjonsbetalinger vil ikke Nordea Markets utelukke at det kan komme en ny emisjon i Norwegian Air Shuttle inneværende eller kommende år.

Det fremgår av meglerhusets morgenrapport torsdag.

-Betalingsutsettelsen er svært viktig for å bedre likviditeten i Norwegian, i en periode hvor inntjening er negativt påvirket av problemene med Boeing Max- og Dreamliner-flyene. Den finansielle balansen i Norwegian er svært svak, og vi utelukker ikke en ny emisjon inneværende eller kommende år for å bedre egenkapitalen, skriver meglerhuset, som opprettholder en hold-anbefaling grunnet høy finansiell risiko.

NS, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 12.09.2019 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
12.09.2019 kl 09:39 2515

Det er for tidlig å selge skinnet ... hvis det er det du ønsker.
Emisjon er ikke negativt i seg selv, det vet du selv at kommer an på omstendighetene.
Redigert 12.09.2019 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
EXTrader
12.09.2019 kl 09:48 2421

Det er sant nok ! men hva vil emisjonen ende på ? Forslag Noen ?

Kr 30,-
Kr 25,-
Kr 20,-
Det er dette som er spørsmålet ? Blir det en rettet emisjon direkte opp mot de største aksjonærene på Kr 20,- ? som begynner etter stengetid og er over ut over kvelden ? eller blir det en som alle kan delta i ? Sissener er jo involvert her !!! det må dere ikke glemme ! og han drifter i oss små aksjonærer.

Mye som kan skje her :-( Og dette har jeg sett før :-( Jeg har 8000 aksjer så jeg håper å få kunne delta !

Redigert 12.09.2019 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.09.2019 kl 09:54 2356

Limer inn dette veldig gode innlegget fra Goglimonke.

------------------------
Total equity and liabilities=90599,6mill nok
Total liabilities=87707,2mill nok
Total equity=2892,3

egenkapitalandel=2892,3/90599,6=0,0319 => 3,2%

NAS tapte til sammen 4,5mrd i q418 og q119, så forstår godt at Sissener vil at de skal fylle på sparegrisen. Selskapet er 2 dårlige kvartaler fra å utradere egenkapitalen. Riktignok har 3.kvartal de siste årene gitt et resultat på 1,1mrd i snitt, så man kan regne med påfyll i q319. Etter det kommer drittkvartalene q419 og q120 som vil spise opp det de rasket til seg nå i sommer.

Alt i alt, denne grisen blir ikke tjukkere med årene.
--------------------------
Restplassno
12.09.2019 kl 09:57 2319

Det er klart man ikke kan utelukke at det kan komme en emisjon. Men verdt å nevne:

- EK ut av Q2 var vel 1.5 mrd.
- Mulig en større andel av 4 mrd kommer inn fra AR, nå som konkursfaren sett i kredittkortselskapøyne i praksis er fjernet for denne gang.
- La oss si 1.5 mrd i overskudd på Q3 når kostnader for denne utsettelsesprosessen er trukket fra.
- Salg av bank
- Diverse erstatninger bla bla
- JV bla bla bla

EK bør vel være på, i det minste, 3 mrd inn i Q4. I tillegg bør man kunne forvente at likviditeten øker i tillegg, dersom man løsner smått på kredittfordringene. I Nordea sitt "kan ikke utelukke emisjons"-case må vel NAS gå like mye i underskudd i Q4 og Q1 som forrige Q4 og Q1, hvor en rekke eksogene faktorer - som vi alle kjenner til - samlet førte til et gigantisk underskudd. Klart det hadde blitt underskudd uansett, men fuelhedge og RR bidro med flere mrd av dette. I år er rutene tilpasset inntjening og ikke vekst, og jeg forventer et lavere driftsunderskudd i Q4 og Q1 gitt utviklingen i tallene så langt i 2019. September og oktober blir spennende for å se hvordan norwegian takler høstmånedene med lavere omsetning. Jeg skal komme med en post på dette senere.

Men så klart, om oljeprisen går til 100 USD før Q4 og NAS sine totale kostnader dermed øker med 15-20% (dersom de er like lavt hedget som i dag), om hele Trent-serien blir groundet, en gigantisk streik, eller om tredje verdenskrig bryter ut, kan man selvsagt aldri utelukke emisjon. Den største risikoen jeg noensinne har kjent på i denne aksjen, var imidlertid at Sissener kunne velte hele lønnsomhets-prosjektet før det omtrent var igang. Den risikoen var ekkel og uforutsigbar. Det var ikke dèt jeg ønsket å spille på når jeg gikk inn i Norwegian, så jeg burde vel egentlig ha solgt for noen dager siden og kjøpt meg inn i dag, men men.

Driften blir mer toneangivende for kursen fremover.

Håper det blir en fin høst! Spennende blir det i alle fall!
Redigert 12.09.2019 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.09.2019 kl 10:01 2282

Har de ikke sikra drivstoffet? Kjoser'n svei av seg øyenbryna på det en gang før og lovet å ikke gjøre det igjen. Hei og velkommen $75 tønna.

E M I S J O N.

15kr og god bedring.

Hilsen
Goglimonke (luftfartsekspert og regnskapsgeni)
Ypsilon 7
12.09.2019 kl 10:02 2268

... og erstatninger fra Boing og RR pluss betaling fra kortselskapene er selvsagt ikke med i regnestykket ...
Slettet bruker
12.09.2019 kl 10:05 2245

Tror du bør oppdatere trådtittelen din litt, det er Nordea Markets som spekulerer, ikke NAS som uttaler.

Skjønner jo at du gjerne vil få det til å fremstilles ånn.
Ypsilon 7
12.09.2019 kl 10:06 2226

Hektar er bare hekta på Sisseners tankesett ...
2132
12.09.2019 kl 10:08 2210

Er det NAS eller Nordea som ikke utelukker Emisjon? Merk også at "ikke utelukke" er forskjellig fra "det blir sannsynligvis". Jeg kan f.eks. ikke utelukke at verden går under i dag. Men det er mer sannsynlig at den IKKE gjør det.
Slettet bruker
12.09.2019 kl 10:08 2204

Er vel få her som har kritisert Sutrener mer enn meg.

Tror du bør roe deg ned og lese innlegget før du hisser og freser :-)
Restplassno
12.09.2019 kl 10:10 2181

Hvis du er et regnskapsgeni OG luftfartsekspert, så kan du forklare meg omtrent hvor mye NAS sine totale kostnader øker ved 75$ fatet - la oss si HELT uhedget - og hvilket nivå på trafikktall i Q4 og Q1 må være, gjerne sammenlignet med 2018, for at 75$ per fat kan gi emisjon :)
minsin
12.09.2019 kl 10:16 2144

Emisjon er helt utelukket på disse nivåene ..
NAS vil synliggjøre og få kapital nok denne vinteren...Erstatning , JV etc etc
Dette vil få aksjekursen til å stige , og vi kommer til å gå en fin høst/vinter i møte.
Kostnadsprogrammet vil etterhvert begynne å vises i regnskapene ...
Nå som NAS får inn bla 34 MAX fly ... vil vi helt klar se en formidabel passasjervekst
Emisjon ... ja vel men ikke før 80-100 kr aksjen , i så fall vil en emisjon ha mindre konsekvenser for aksjonærene og NAS som sådan
Restplassno
12.09.2019 kl 10:24 2088

Men, kan jeg spørre om en ting?

Egenkapitalkravet på 1.5 mrd som ble nevnt i obligasjonen, det blir nå visket ut etter ny avtale?
Ypsilon 7
12.09.2019 kl 10:26 2066

Hehe ... jo, det kan gå litt firt i svingene. Beklager om jeg har tråkket deg på tærne ... 🤕🤭
Slettet bruker
12.09.2019 kl 10:29 2038

Sissener har tapt + tapt ansikt med dårlig moral. Håper han trekker seg helt ut. NAS er et kjempekonsept og Norges stolthet med norske flagg på halevingene. Glem noe annet!! Kursmål 100.
Slettet bruker
12.09.2019 kl 10:33 2010

Når man har avdanka lektorer (Norsk og kroppsøving?) som driver nasjonalistisk agitasjon i håp om å redde sparepengene, da er enden nær.
Artige
12.09.2019 kl 10:40 1956

Det het vel gym på den tiden.
Slettet bruker
12.09.2019 kl 11:07 1860

Du finner ingen norske flagg på flyene til Norwegian. Alle flyene er dekorert med de norske flaggfargene rødt, hvitt og blått, men noe flagg har de ikke. Det heter dessuten ikke halevingene, men halefinnene, som Norwegian har valgt å dekorere med diverse kjente personer. Halefinnen består av den ubevegelige vertikale stabilisatoren og de bevegelige siderorene. De små vingene på hver side av halefinnen har ingen dekor. Den ubevegelige delen er horisontal stabilisator og de bevegelige delene er høyderor.
Redigert 12.09.2019 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
Flaxx
12.09.2019 kl 11:13 1817

En ... EX-Trader ... som legger ut en tråd med LØGN i overskriften ... og i tillegg SKRIKER ...
Hva blir det neste?
EXTrader
12.09.2019 kl 11:25 1755

Beklager Hektar 😊 det er nå oppdatert.

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette 🙏🏼
Mvh
ExTrader
Restplassno
12.09.2019 kl 11:28 1734

https://www.e24.no/naeringsliv/i/e8mPgM/medier24-dagens-naeringsliv-skal-kutte-30-millioner

Skal vi spekulere i om det ikke hadde vært like greit å gjennomføre en emisjon?
Bartender
12.09.2019 kl 11:36 1695

Kanskje vi kunne ha gitt noen tips til hvilke journalister de skal gi sparken ? :) Jeg har en spesiell i tankene........
Herman*
12.09.2019 kl 12:17 1600

Det kan virke som om Sissener har klart å sette en støkk i markedet. Nå har ledelsen i NAS resten av året til å bevise at de ikke trenger en emisjon med det første. Den flytypen selskapet har mest av, frigir i gjennomsnitt ca 120 mill kroner i likviditet ved salg. Rent teoretisk: Hvis de hadde droppet JV, og solgt 100 fly av denne typen for så å lease dem tilbake, ville de ha frigitt ca 12 milliarder kroner. Dette er nok ikke en drømmeløsning, men i forhold til en dumpingemisjon som enkelte fantaserer om, er det å foretrekke. De ville dessuten fortsatt hatt ca 50 egne fly.
EXTrader
12.09.2019 kl 16:56 1463

Porteføljeforvalter Arne Eidshagen i Forte er blant kreditorene som har stemt ja til Norwegians lånepakke, og forvalteren har også økt sin posisjon i gjelden mens dramaet har pågått.

Det opplyser Eidshagen til E24. Han har sittet på en liten post i Norwegians eurolån, et av to obligasjonslån flyselskapet ønsker å skyve forfallet på.

Fortes obligasjonsfond satt inntil nylig på obligasjoner for 300.000 euro, men har kjøpt seg opp og sitter nå på obligasjoner for 1 million euro, ifølge forvalteren.

Tross kritikk og motstand fra spesielt Sissener-fondene meldte Norwegian onsdag kveld at selskapet tror det har fått nok stemmer til å utsette forfallsdatoen for obligasjonslånene.

– Selskapet har tatt til følge det viktigste punktet som jeg har spilt inn. Jeg tror at dette blir bra, skriver Eidshagen, som sikter til at Norwegian droppet det kritiserte punktet om å kunne kjøpe tilbake obligasjoner med rabatt.

Eidshagen har tidligere uttalt at han hadde foretrukket at flyselskapet heller hentet penger fra aksjonærene i en emisjon. Han sier nå at han «har forståelse for at dette er vanskelig».