NAS - Svært mye kan gå galt - 300 kroner er en gavepakke

Slettet bruker
NAS 19.04.2018 kl 05:59 25322

Kursen er opp over 70 prosent på det som fremstår som en meget dårlig håndtert prosess fra IAGs side. Før budet ligger på bordet har aksjekursen nesten doblet seg. Det sier seg selv at dette reduserer en eventuell budpremie betydelig.

Hva kan gå galt herfra? Svært mye.

- Budets størrelse kan bli en skuffelse, om det i det hele tatt kommer
- DD-prosessen kan avdekke forhold som er uakseptable for budgiver
- Konkurransemyndighetene i de ulike landene hvor både NAS og IAG opererer kan både forsinke og stanse prosessen (https://www.aftenposten.no/okonomi/i/XwB29g/Mulig-Norwegian-oppkjop-gjor-katalanske-myndigheter-bekymret)
- Generalforsamlingen i IAG kan vurdere risikoen som for høy
- Finansieringen av oppkjøpet kan vise seg å bli krevende, hvor man i praksis skal finansiere kjøp av gjeld med gjeld
- Kjos kan velge å ikke selge før han har fått bevise for de utallige skeptikerne at forretningsmodellen er levedyktig

En kurs på 300 kroner er en gavepakke i dagens situasjon. Hvis man ser bort fra et mulig bud, står selskapet overfor sin mest krevende periode de neste kvartalene. Risikoen er skyhøy.

Selg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 20:26 7571

Nei, jeg har aldri fremstilt situasjonen med Stenshagen på den måten du illustrerer her. Din manglende evne til å lese konkret hva jeg sa uten fritolkning kan jeg ikke ta ansvar for. Noen quiz fra deg i et fåfengt forsøk på å hevde deg gidder jeg ikke, svaret kan du finne selv, men husk at pris/bok for Norge sammenlignet med andre markeder kan bli en kronglete affære pga tyngden i industrifordeling.

Jeg står for det jeg sa til deg i går, basert på dine uttalelser tror jeg du vil gjøre det langt bedre med å slutte med aksjehandel fullstendig og heller kjøpe fond.
Redigert 20.01.2021 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 20:36 7547

Jeg jamfører Oslo Børs med historisk prising, og spør om den er dyr eller billig. Jeg sammenlikner selvfølgelig ikke OSE med andre børser.
Jeg noterer meg at du ikke vet hvordan børsen er priset basert på historikk. Det er visst ikke så lett dette?
Derimot burde du kjøpe fond, i og med at du ikke vet når OSE er dyr eller billig, og heller ikke vet at det er inntjening som faktisk er det som driver aksjekurser. ;)


Du skrev at Stenshagen kun ødelegger for seg selv ved å låne ut aksjer. Hadde du vært i nærheten av å jobbe i et finansielt foretak, eller holdt på med aksjer så hadde du visst at det Stenshagen gjør er ikke annet enn smart.

"Hektar
17.04.2018 kl 12:34
2074
Del
Rapportér
Jepp, hva er dette per måned? Vi snakker ikke om et årelangt perspektiv for det som har drevet aksjen siste uken. Derfor står jeg for min uttalelse, Stenshagen ødelegger kun for seg selv. Dersom det ikke blir noe bud er selvfølgelig situasjonen en annen.

Uansett: http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/04/Norwegian-analytiker-Foerste-gribb-har-landet
Finnes det noen som tar den fyren seriøst lenger?
"

Stenshagen har ganske smarte folk som jobber for seg. Jeg tror det kan være smart å ikke overvurdere egne kunnskaper om aksjemarkedet. :-)

Redigert 20.01.2021 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 20:40 7541

Der er cluet. "Jeg står for min uttalelse". Hva var uttalelsen? Kanskje greit å faktisk sjekke det da, istedet for å kjøre igang en fritolkning ;)

Det er nå trist at jeg har såret deg såpass at du vil bruke kvelden din på å småpludre, men kanskje det hjelper deg til å tenke litt bedre over hva du faktisk sier? Ellers så skal jeg nå hjelpe deg så godt jeg kan, foreslår at du starter her f.eks: https://www.smartepenger.no/94-nyhet/3082-dette-var-de-beste-norske-aksjefondene-i-2017
Redigert 20.01.2021 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 20:45 7526

Hvor har du utdannelsen din fra? Jeg ville krevd tilbake pengene om du ikke har lært hva som faktisk driver aksjekursene, og hva historisk prising faktisk er. Du er jo ikke i stand til å vite om Oslo Børs er dyr eller billig. Hvordan skal du da vite når du bør handle aksjer, eller fond?

Jeg skal også komme med en påstand og det er at 95% av de her inne på HO sannsynligvis hadde fått bedre avkastning ved å bare kjøpe fond. Det ser man bare på hvilke aksjer som blir hyppigst diskutert.
Redigert 20.01.2021 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 21:09 7486

Jøye meg som du maser. Egoet har fått seg en solid knekk altså? Bra å få blodet i kok en gang iblant. Det er svært flatterende at du antar jeg har utdannelse innen aksjer og finans, men dessverre nei. Min utdannelse kan ikke, selv med dine ekstreme ferdigheter innen fritolkning, sies å ha noe med børs og finans og gjøre. Undertegnede er utdannet fra et topp 3-universitet i utlandet i en annen disiplin. Likevel danser jeg runddans med din "kunnskap", hvor flaut er det?

For det andre, din vurdering av OSE basert på pris/bok er uviktig for meg da pris/bok for børsen generelt henger tett sammen med oljeprisen. Jeg investerer ikke i olje eller offshore. Hverken i Norge, eller i USA hvor jeg har størstedelen av min kapital. Siden du er såpass furten så vil jeg si at du finner lett oversikter over historisk pris/bok for OSE og om du kjører korrelasjonen med oljeprisen vil du finne svar på det du ser etter. Selvfølgelig har jeg en formening om dette, det er ikke så vanskelig tross alt ;) Men det er mer gøy å observere sutringen.
Redigert 20.01.2021 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 22:23 7393

Det er ikke noe galt i å ikke vite fordeler og ulemper ved utlån av aksjer som langsiktige eiere, men kom nå ikke med argumenter for at det ikke er noen god grunn til å låne ut aksjer når du ikke kjenner til fordeler og ulemper ved å gjøre det. Dette er ikke noe du kommer til å lære om på HO, men i finansbøker. Du påstod "renten er ikke daglig" når jeg opplyste deg om at utlåner mottar rente for utlån. Det er jo åpenbart at du ikke har hatt et eneste fag i nærheten av finans på skolen. Jeg må jo få tulle litt om at du burde fått tilbake pengene. ;) Et vennlig tips er å ikke ta så mye lærdom av det som står her på HO. Folk her skriver for mye om shorting, som strengt tatt ikke er ekstremt viktig for hvordan et selskap utvikler seg. Det er noen veldig positive elementer ved shorting som mer likviditet.

Jeg har oversikt over historisk prising, men jeg spør deg om du oppfatter dagens pris/bok nivåer som dyr, billig eller fair. Hvorfor kan du ikke svare på det? Hva er årsaken? Jeg oppfatter det som at ikke ønsker å svare fordi du ikke vet svaret. Det er en ærlig sak. Ha en fin kveld. :D
Redigert 20.01.2021 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 22:35 7375

Haha beklager men jeg vet akkurat hva du fisker etter, men du må bare tørke tårene for du får det rett og slett ikke :-) Du får ikke det du vil ha gutten min. Er det stygt å si jeg godter meg?

Når det gjelder Stenshagen så skal jeg anvende din type fritolkning: Current market value har null (les: absolutt ingen) innvirkning på størrelsen på et eventuelt bud i en oppkjøpssammenheng. Hehe :-) Anbefaler igjen fond, jeg hadde ikke latt deg styre dugnadskassa i det lokale idrettslaget ;)
Redigert 20.01.2021 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 22:44 7349

Sharpe-Ratioen på min portefølje er 1.3 Kan du gi meg tips til noen fond som har bedre risiko-justert avkastning enn dette? Det trenger ikke være UCITS-fond.
Redigert 20.01.2021 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 22:46 7342

Nope :-)
Redigert 20.01.2021 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 22:47 7341

??

Ha en fin kveld, og husk jeg er ikke ute etter folk her. Jeg liker å skape litt rabalder her inne.
Redigert 20.01.2021 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 22:50 7334

Det går bra, jeg synes det er veldig søtt hvordan du forsøker å hevde deg :-) Samtidig vet du ikke engang hvordan du tegner deg i rep emi. Hehe tydelig jeg traff blink på noe et eller annet sted ;)
Redigert 20.01.2021 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 23:32 7269

Truffet blink på flere.

hahahahaha rep emi, morsom du! Håper at du hadde NAS, når aksjene gikk ex den 21. mars.
Redigert 20.01.2021 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2018 kl 13:02 6828

Bare å selge, det skjer ikke noe her på lang tid.
Redigert 20.01.2021 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Llaalljj
03.05.2018 kl 13:47 6773

Nok forstå at manger er tappe penge pga shorter...men akurat nå har ingen grunne for si at må selge....alt motsat er tid for kjøper!!
Redigert 20.01.2021 kl 21:10 Du må logge inn for å svare