NAS - Obligasjonseierne har IKKE SAGT endelig JA!

Hammers
HAMMER 12.09.2019 kl 23:08 6484

I følge kveldens oppslag i Finansavisen kan de av obligasjonseierne som hittil har sagt "JA" fortsatt gjøre kuvending!
Dette er nye toner - og ikke noe man hørte om i NAS sin triumferende børsmelding.

FA: "Kan ikke bekrefte flertallet
Nordic Trustee minner om at obligasjonseierne, som har avgitt sine stemmer til Nordic Trustee, kan ombestemme seg helt frem til mandag".

Dette minner meg på sett og vis om tiden før "oppkjøpet" fra IAG.
Hver eneste gang de tekniske signalene begynte å se kritiske ut - ja så kom det gladmeldinger av det ene eller det andre slag.
"Oppkjøpet" var liksom kronen på "rykteverket" - etter mitt syn for å få gjennom en av emisjonene - noe tusenvis av nordmenn har tapt stort på!

Denne gang var saken at "ballen var død" - etter at 2/3 av obligasjonseiere hadde stemt JA!
Flere aktører her inne jublet høylytt - nærmest hånet oss andre - og trolig kjøpte de ENDA MER under dagens åpningsauksjon.

Det som nå kanskje KAN skje er at det vil pågå intense samtaler i helgen - og noen KAN skifte mening.
Plutselig er vi tilbake til utgangspunktet igjen! Tenk hvis DET skulle skje!
JA, for det er opptellingen etter mandagens møte som gjelder - ikke de foreløpige samtykkene som måtte ha vært gitt!

Spenningen fortsetter mao til siste slutt!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.09.2019 kl 16:47 1612

- Hvis NAS ledelsen har bedre oversikt, hvorfor «bommer» de mer på guidingen enn det noen av oss på forumet gjør...?

- Hvor mange ganger er det mulig for NAS ledelsen å lure aksjonærene før foten blir satt ned?

- Skal JV gi NAS 5 milliarder i cash? Da er du mer enn dobbelt så høyt som noen har gjettet på tidligere. Hvordan kom du frem til slike fantasi summer? Hva er det en eventuell JV partner er villig til å gi 5 milliarder av aksjonærer sine penger for?

- Kredittkortselskapene har sagt de ikke kommer til å utbetale til NAS før flyturen er gjennomført, hvorfor skal de plutselig endre på det nå, som vil gi dem store tap ved en konkurs?

- Spareprogrammet er i rute i følge NAS ledelsen, og fortsatt hadde de ikke nok penger til å betale obligasjonslånet i desember 2019
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.09.2019 kl 16:31 1641

Har du regnet på hvor mye Kjos og krisehjelperne hans ville blitt utvannet ved en slik løsning?

Jeg sitter hele tiden å tenker "hvis NAS ledelsen har så mange valg rundt finansieringsløsninger, hvorfor blir de ikke børsmeldt?". Istedenfor kom børsmelding om at NAS ikke har penger til å betale regningene sine og de ga all makt til obligasjonseierne. På tide å sparke NAS ledelsen da, når de velger å gi bort makten istedenfor å velge de beste finansieringsløsningene for aksjonærene...? ;)

Du ser hvem som øker shorten nå? Tipper den vil øke enda mer til uken... hva er neste trigger etter valget imorgen??

Helt enig, og det ser ut som folk generelt her elsker luftslott, enda de har satt det rase ned fra kr 330 til 36
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
15.09.2019 kl 16:26 1646

Slutt med det kjoseladden pratet ditt. Å vise så liten respekt for en av vår tids store innovatører forteller vel egentlig alt om deg...du lille mann
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.09.2019 kl 16:25 1650

Alle på forumet? Tenker du på alle nickene du skriver med...?

Jeg kan enkelt dokumentere 20 fulltreffere Hammers har hatt. Kan du dokumentere EN full treffer dere NAS aksjonærer har hatt i 2019...? Og spar meg for å hente opp et innlegg av de 1000 gjette innleggene dere har hatt om hvor kursen står om kort tid. Det er faktisk utrolig at det er mulig å bomme så mye når dere gjetter på 1000vis av innlegg, looool
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
finast
15.09.2019 kl 16:21 1660

Når tid på mandag kan vi forvente svar på om avtalen er i boks?
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
minsin
15.09.2019 kl 16:21 1660

MAX problematikken har en direkte årsak i forhold til forsinkelse av JV, forsåvidt har også RR problematikken det også.
Blir umulig å gå inn i JV uten at man har oversikt over flyparken og når den blir tilgjengelig.

RR har innrømmet erstatningsansvar - og det er allerede gitt "rabatt" i forhold til billigere service avtaler.. noe som skulle bare mangle.
I hovedtrekk må trent 1000 C og B series .-- ha dobbelt så mye service som planlagt... da skulle det bare mangle at NAS fikk halv pris pr service.
Penge overføringer fra RR gjenstår..
Boeing har satt av 40 mrd til erstatninger.. vil absolutt tro det kommer en tillegspott i Q3 i regnskapet til Boeing..
Billigere fly... er garantert ikke noe som er avtalt der. NAS forventer nok å få ett kontant oppgjør.
Men klart boeing kan sikkert komme til å tilby rabatter i forhold til "billigere fly" får å lette sine kortsiktige økonomiske forpliktelser..
isåfall er det kun opp til NAS å bestemme hva de ønsker .
har NAS råd til å få rabatt på fremtidige fly --- ja så kan en avtale om red flypriser være fordelaktig på sikt..
Uansett det er NAS som sitter med kortene..
Lyst?? vel--- jeg mener NAS er ett ypperlig "turn around" case!


Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
minsin
15.09.2019 kl 15:44 1687

Mange sier at ved innføring av IMO2020 - blir nettopp drivstoffet 10 pst dyrere .
og vipps så kan samme regnestykket være gjeldende også der ...

Derfor har jeg sagt hele tiden at IMO 2020 - er ikke spikeren i kista for NAS direkte... , som enkelte sier ( les Frodon)
Det ser faktisk ut til at NAS vil ha en fordel der mot konkurrerende flyselskap - og tjener 400 mill i forhold til BA/Lufthansa der også..
Lufthansa og BA er virkelig presset - og situasjonen fremprovoserer akutt handling :-)

You see No2?? :-)

Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
minsin
15.09.2019 kl 15:30 1704

Kortsiktig er det ingen tvil negativt med høy oljepris...fører til støy og uro i markedet

Ser man på litt lenger sikt så...kan man begynne å regne litt på det

Men du må ikke glemme at oljeprisen må sees i sammeheng med andre flyselskap/konkurrentene
ett kort lite regnestykke
12,5 mrd bruker NAS i drivstoff i året
øker oljeprisen med 10 pst( gr drone angrep etc) - vil da nas ha 13 , 75 mrd i drivstoff utgifter.
Ergo utgiftene øker med 1,25 mrd
Lufthansa/BA om de skulle overta rutene til NAs med deres fly ..
ville de ha 30 pst dyrere drivstoff utgifter, grunnet gamle utdaterte fly
Dvs - årlige drivstoff utgifter på ca 16,25 mrd(12,5 mrd x 30 pst)
Stiger drivstoffet med 10 pst ... vil dette utgjøre 17,88 mrd
Så da kan du si ekstra utgiftene med 10 pst høyere drivstoff vil IAG/BA tape terreng i forhold til NAS med ca 400 millioner pr år (1,63 - 1,25 ).
400 mill høres kanskje lite ut -- men i jakten på marginene er dette masse penger...

dersom oljeprisen stiger med 20 pst( drone angrep + Trump kommer på "bedre tanker" mht Iran og gir IKKE eksport lettelser) økes differansen proporsjonalt ... ergo 800 mill i året vil differansen bli.
800 mill er ett ekstra gratis MAX fly i året, i forhold til konkurrentene selvsagt

Ved økende oljepris er det derfor andre flyselskap som vil være mere i panikk enn NAS - bla iag/BA / Lufthansa. som får sine nye fly først om endel år...iallefall av litt mengde

You see ????

Vedr andre finansieringer... kunne skrevet en hel del om dette , men avstår- mener jeg har skrevet en hel masse om alternativer allerede samt at jeg er litt lei av å repetere meg selv!

Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2019 kl 13:09 1771

tror ikke kjoseladden har kontroll i det hele tatt men driver med brannslukking for å redde sine verdier :D

kjoseladden og hans medhjelpere har ropt ulv for mange ganger vedr JV
flysalg vil gi minimal EK men redusere gjeld
har det ikke vært snakk om erstatning fra RR i lang tid allerede? Boeing? kanskje rabatt ved ny flybestilling ja

spareprogram ja positiv det må kutte ut daukjøttet :D

som sagt situasjonen ser ikke lyst ut per idag siden de endret kurs litt for sent med kjoseladden som pilot :P



Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
hstray
15.09.2019 kl 12:55 1789

Mye kan endres, og ledelsen i NAS og hovedeier Bjørn Kjos har mer innsikt enn deg og oss andre på Hegnar forum.
JV avtalen kan komme og gi påfyll på 2-5 milliarder.
Ytterligere flysalg kan gi påfyll av EK
Erstatning fra RR og Boeing er snart på vei, og vil gi kompensasjon og kredit på fordringer i milliarder klassen.
Kreditkort selskapene vil løse opp og gi normal kredittid. Og bedre arbeidskapital
Omfattende spareprogram er Nas i rute med som gir 2 milliarder i kostnadsreduksjon i 2019.
Max vil etterhvert komme i lufta. På ett eller annet tidspunkt må også RR klarer å stabilisere sin Trent1000 motor. Visst ikke er de ute av markedet for flymotorer
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
roarn
15.09.2019 kl 12:52 1795

Det er med løgn som med snøballer - jo lenger de ruller, dess større blir de.
På tide å ruste NAS med skikkelige baller, en emisjon på 5 milliarder.
En reparasjons emisjon er påkrevet, men mye større en forrige gang.

Tror ikke MAX flyene er på vingene før om 1 år.
Tror på Sissener, han bruker også sine egne penger.
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2019 kl 12:37 1817

per idag er det beste for alle parter at NAS kjører en emisjon på 20kr og gi bond-holders muligheten til å konvertere om de ønsker. dette skjer seff ikke fordi da ville kjoseladden og hans medhjelpere bli totalt utvannet

blir ren gambling dette å håpe at NAS skal klare å bli lønnsomt meget raskt hvis ikke kommer emisjon uansett men på langt dårligere betingelser dvs kurs 5-10kr

eller skal NAS tvinge til seg utsettlse av igjen om 2 år og kanskje oxo droppe betaling av den årlige renten oxo? hehe

ja det er noen få undervurderte selskaper på insidebørsen no.1, men langt flere luftslott LOL
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
15.09.2019 kl 12:22 1829

"Hvis de sier nei", - det er bare en teoretisk situasjon når flertallet allerede har bundet seg til early bird. Men det er bare å fortsette med svartmaling, - det skaper unødvendig negativt liv i trådene om NAS.
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.09.2019 kl 12:08 1860

Det store spørsmålet er om hvilke muligheter obligasjonseierne egentlig har? Hvis de sier nei til forslaget, er det enten en totalt utvannende emisjon eller konkurs. Det er usikkert om obligasjonseierne ville fått igjen alle pengene sine ved en konkurs, siden verdiene er belånt eller solgt (utenom merkenavnet). Sitter en del av de store obligasjonseierne med aksjer i NAS, så valget var early bird eller å miste verdiene i aksjene? Da ville Bjørn Kjos og familien tapt alt, selv om det tenker nok gribbene svært lite på ;) Det ville bare vært trist hvis grunnleggeren mistet alt.

Q1 2020 se jeg også som mest sannsynlig for en emisjon pr dags dato. Men fundamenter kan fortsatt endre seg underveis. Det er bare utenfor min tankeevne at noen vil risikere å miste alle sine penger i NAS, når vi eks har så gode alternativ som eks Okeanis Eco tankers. På dagens kurs er det ventet at de vil utbetale ca 24% utbytte i 2020. De har fastkontrakter på deler av flåten som sikrer inntektene, som igjen lett kan forsvare en dobling i aksjekursen. Hva har NAS?? Med ekstremt mye flaks, kan aksjonærene KANSKJE hente inn noe av det tapte...?
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2019 kl 11:39 1902

fakta er at NAS ikke klarer å refinasiere i obligasjonsmarkedet uten å betale "junk-bond" rente og selv da finnes det kanskje ikke nok risikoperverse som vil holde bonds i et skakkjørt selskap som lever på kreditors nåde. må dermed ty til "early bird" for å lure til seg utsettelse på 2 år. kan egentlig ikke skjønne at tilbudet er attraktivt i det hele tatt?

gjennomslag for utsettlelse er allerede priset inn, om noen skulle ombestemme seg pga saudi saken i helge etc og det blir nei til utsettelse så blir det et ragnorak av dimensjoner

se på situasjonen i verdensøkonomien pluss vintersesongen så kommer nok melding om emisjon innen Q1 2020

har tidligere trodd på emisjon i julegave, men trodde faen meg ikke NAS ville lure til seg utsettelse på denne måten hehe

blir spennende imorra iallefall :-)



Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.09.2019 kl 11:24 1931

De obligasjonseierne som skriftlig har gitt ja til early bird avtalen, kan ikke backe ut på mandag. Det som virker rart, er at det er vanvittig mange eiere i obligasjonslånet som ikke er registrert i offentlige register. Dette er eiere som også bor nedover i europa og det stilles store spørsmålstegn til at Dnb/Pareto faktisk har rukket å være i kontakt med alle disse obligasjonseierne på så kort tid? Hvordan fant de kontakt informasjonen til obligasjonseierne? Har alle obligasjonseierne rukket å bli kontaktet/ta kontakt selv, kikket over forslaget med sine rådgivere/jurister og gitt sitt svar på utsettelsen? Svaret får vi allerede imorgen, så det blir spennende. Jeg synes uansett det var en merkelig melding, at de tror nok eiere har stemt ja, men det må fintelles. Var det et markedsføringstriks, for å få flere til å stemme ja...? Var det såååå vanskelig å regne på kalkulatoren om de hadde nok stemmer....?
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.09.2019 kl 11:17 1944

Så du som er NAS aksjonær er for en mye høyere olje pris? NAS skal sannsynligvis betale 18% effektiv rente på et enormt lån, som nesten er på størrelse med mcap i selskapet. Og da synes du at det er bra at kostnadene på drivstoff også øker...? Jeg blir ikke overrasket hvis du synes en konkurs i NAS også er positivt, da kan jo nye eiere starte opp på nytt med mye mindre gjeld ;)

Jeg har spurt deg en del ganger nå, om hva slags alternative finansieringsløsninger du mener NAS skal presentere, uten å ha fått svar. Du skriver jo at du har satt deg godt inn i selskapet, men du klarer jo ikke engang å svare på spørsmål som jeg har lagt ut informasjon og fakta om veldig mange ganger siden februar 2019. Er det fordi du ikke vil svare på spørsmålene...? Hvis obligasjonseierne sier ja til forlengelse på mandag, er alt belånt, solgt og pantesatt i NAS utenom merkenavnet. Da har NAS pantesatt en meget viktig fundamental eierandel i kjernevirksomheten. Synes ikke du som er eier i NAS, at det hadde vært mye bedre å spytte inn mer penger via emisjon, slik at dere kunne beholdt kontrollen over viktige deler i kjernevirksomheten...?

JV har dere trodd skulle blitt signert i mer enn 12 måneder nå!!! Hver gang er det rett rundt hjørnet og i 2018 var Kjos sikker på at før 1.1.2019 var et JV signert. Pr 15.9.2019 er det ingen som prater om et eventuelt JV, utenom noen få troende på NAS trådene. Jeg har hele veien spurt om hvorfor en eventuell partner vil signere en bra avtale for NAS på bekostning av verdiene til aksjonærene i den eventuelle partneren sitt selskap? En JV partner vet garantert om den dårlige økonomien i NAS, hvorfor skal de risikere å bli med ned i dragsuget? Vil ikke en eventuell partner heller signere en avtale som er bra for dem, som gjør at de kan få med seg alle flyene i partnerskapet billig hvis NAS går konkurs?
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
15.09.2019 kl 10:53 2904

Mulig jeg ikke følger helt med, men mener at de som fulgte early bird er bundet til avtale om utsettelse og at de utgjør godt over kravet for flertall for et ja (?)
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2019 kl 09:53 2957

Det er riktig som Froden skriver. NAS utfordrer nå øvre diagonal i etablert negativ kanal datert tilbake til tidlig mars. Årsaken til at fredagens close skjer akkurat rundt nevnte diagonal og med intradag brudd opp er den at markedet tilkjennegir en optimisme rundt obligasjonsmøtet. En skuffelse her vil reversere kursen med sannsynlig fall ned mot 20,-. Ved positivt utfall vil vi definitivt få et markant brudd opp og et klart trendskifte i et kort og mellomlangt tidsbilde. Diagonalen vil i så fall sannsynlig bli testet fra overside, noe som vil/kan gi en optimal inngang for de som ikke allerede er inne.
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
minsin
15.09.2019 kl 09:52 2959

Hmm rart nok så er høy oljepris ikke direkte negativt for NAS isolert sett --- men for fly bransjen får det relativt store følger...
Noen færre passasjerer - men det er klart de vil være mere bevisst på å fly med lavpris selskapene/ de som har lavest drivstoff utgifter
Det blir enda viktigere for andre aktører Med JV eller oppkjøp...

Hva med nei ?? har tatt det med i mine beregninger- skjer det så vil jeg anbefale sterkt kjøp Obligasjonslånet og sissner er som en fartsdump og regne , dommedags profetiene fra investorer om NAS vil garantert ikke slå til ..

NAS har nok også kalkulert med ett mulig NEI--- tar ikke lang tid før de presenterer andre finansieringsløsninger.
Løsningen de nå har skissert har de forberedt seg godt på - sikkert brukt en par-3 mnd
Forøvrig trenger de heller ikke å skaffe finansiering før desember.. så det er ikke riktig så travelt - som noen i markedet oppriktig mener
Nedgangen blir i såfall veldig kortvarig ..
Dersom aksjen faller ned mot 30 igjen --- dobler jeg nok innsatsen ..ser selvsagt situasjonen ann ... men øker nok med kursfall



Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Claude
15.09.2019 kl 08:27 3058

Kan eierskapet til obligasjonene endre seg i løpet av helga ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Hammers
15.09.2019 kl 01:59 3145

Javel - men kanskje ikke så lurt med FULLSTENDIG begravelse.
Mange erfaringer innabords - og jeg går daglig turer på en time eller to (......til tre når det passer).

Hilsen Hammers......som håper og tror at dere fortsatt skal få slite med meg i nok en mannsalder......🤭🤭🤭!

Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
15.09.2019 kl 01:23 3168

Alle på forumet ser jo nå at "gamle" Hammers som mange hørte på er død og begravet (det beklager jeg)..nå er det baissing, tøv og tull som gjelder for "nye" Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Hammers
15.09.2019 kl 01:09 3187

TENK hvis de obligasjonseierne i NAS som fortsatt kan si NEI til forlengelse (avstemming mandag) begynner å få kalde føtter pga det som nå skjer i Saudi! De ser at oljeprisen (og flydrivstoffprisen) øker drastisk. De ser at dette blir kjempeproblemer for NAS på sikt.
Vel, ikke problemer for alle de flyene som er satt på bakken med flyforbud - men de andre! De operative!

TENK på hva som vil skje dersom det til slutt kommer et NEI på mandag!
NEI - jeg tør faktisk ikke å tenke på det!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
minsin
14.09.2019 kl 23:11 3237

vel føler jeg har satt meg relativt bra inn i NAS .
hva som skjer med x og y --- blir kanskje mere aktuelt i ett langsiktig perspektiv.
Er mange faktorer i NAS , som påvirker/endrer bildet totalt.
JV har jeg for lite oversikt over , har hovedplanen med dette... og det virker jeg har hørt virker veldig positivt.. NAs vil ha masser av konkurranse dyktige fly tilgjengelig.Det at de faser inn airbus flyene inn i dette og ikke max , har en viss positiv effekt sett i fra egenskapene og forskjellene til fly typene.
Dollar kursen og siste tids utvikling av den har en relativ kraftig negativ effekt ref annual report - men vil ha "mindre" effekt nå som overskuddet av fly skal utav skandinavia.i grunnen rart at det ikke har vært skrevet mere om dette fra media ( utgifter i dollar og inntekter i Nok er ikke det beste)
.Sett i forhold til drivstoff( som i grunnen er hoved utgiften) har jeg sagt at NAS stiller i internasjonal særklasse - utgiftene i NAS er i stor grad fuel utgifter ... dette har jeg skrevet om i massevis.
Flere andre flyselskap er helt på hæla - i flåtefornying -- bla Lufthansa/BA/IAG . Skal de komme seg ut av drivstoff krisa må de nødvendigvis kjøpe flyselskap... NAS har nok best match - som jeg ser det
Obligasjonseierne prøver å kuppe seg inn i NAS - rett og slett fordi de ser kjempepotensiale... .

Men du indikerte jo at 1 kr var kursmåler jfr (TA) analyser- var det atomkrig ? hærrens fordømmelse av menneskeheten ? UFO angrep ? svigermors vrede du la til grunn i dine beregninger... eller var det bare at du satt en strek fra tidligere bunner i Aksjen ... og havnet ned på null??

Vel husker bare jeg var i Altinex og QEC i årene 2007-2009 , QEC gikk jo bra og jeg hadde kjøpt en hel det aksjer før den eventyrlige oppgangen , som startet 1 april 08.mener jeg kjøpte meg ned fra ca 4-5 kr til 1,7-1.8 før den smalt opp til 30 .. fikk med meg hele oppgangen og noe av nedgangen ;-)
flere av de som var på QEC tråden da er der i dag ser jeg- desverre for qec -så ser jeg lite håp/potensiale - alt for mye er avhengig av politiske beslutninger... mest bare tro og håp igjen i selskapet - mulig aksjen kan trades innimellom.
Har begynt å sett litt på sdrl --- caset liker jeg. aksjen har noen likhetstrekk med NAS , potensialet er flere hundre prosent.
SDRL er inne i en fase der de er nødt til å synliggjøre verdier.. :-)

hmm husker ikke dette med invitasjon--- var sikkert for en masse år siden i såfall.. har fått noen "underlig" tilbud-- alt fra tilbud om fengsel til seriøse møter .. men som den gode mednorger jeg er takker jeg nei --- også til fengsel :-) (vedkommende som ville ha meg i fengsel mener jeg fikk 2 års fengsel selv gr økonomisk utroska i egen bedrift.)




Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Frodon
14.09.2019 kl 21:15 3309

Det er ikke snakk om å beregne kostnadene nøyaktig. Det er snakk om å kunne danne seg et bilde av hvordan fremtiden kan se ut, om ting går bra OG om ting går dårlig. Sette inn i regneark at hvis X skjer, vil kursen gå til Y osv. Så da var det ikke bare å ta kontakt, da det ikke ser ut som du har satt deg inn i NAS eller farene rundt selskapet ;)

"minsin skrev
Ps ...Jeg har satt meg rimelig godt inn i NAS Frodon . Er det noe du lurer på , bare ta kontakt ;-)"

Ja, jeg skrev historien om blant annet Altinex på NAS tråden for kort tid siden. Du skrev til meg under tickeren Qec også for kort tid siden, der fortalte jeg deg at jeg har fulgt selskapet i lang lang tid.

Du husker kanskje at vi ble invitert i møte med konsern ledelsen til et av børs selskapene, pga analysene vi lagde og postet på forumet...?
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Frodon
14.09.2019 kl 20:58 3326

Du har mange gode hendelser der Hammers! Tenk deg hvor fine rose buskene føler seg nå, pyntet og klippet ;) Ble du ferdig med plenen før The *Big Bang? Mitt elektriske vidunder holdt akkurat rundt, puh. Du har for mye glass/metall eller for liten dunke ;);)

Hvordan tror du det går med drivstoff kostnadene til NAS den neste tiden...? Krig på vei??

"WSJ: Saudi-Arabia stenger ned halve oljeproduksjonen
Landet har sett seg nødt til å kutte produksjonen med fem millioner fat per dag etter droneangrepene, tilsvarende rundt 5 prosent av verdens daglige produksjon, opplyser kilder til Wall Street Journal"

https://e24.no/energi/i/0n0pgg/wsj-saudi-arabia-stenger-ned-halve-oljeproduksjonen
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
minsin
14.09.2019 kl 01:52 3599

NAS kommer etterhvert til å leve sitt eget liv, og vil ikke trenge daglig oppfølging av denne aksjen --- dagens sending i hegnar indikerer noe av potensialet jeg ser... etter hvert kommer selveste trygve hegnar til å rope "halleluja" - selv om kursen da har passert 60.
Ett flott "turn around" case - som har gitt meg brukbar avkastning allerede.
Neste " turn around case" ser ut til å bli i rigg markedet :-) - ser ut til å bli "come back der" om ett halvt års tid...
langsiktige investeringer kommenteres ikke , på hegnar .
Vedr finanskostnader ... henvises det til
Godt med vin forresten :-)
hmm finanskostnadene ... du det der e litt vanskelig .. å beregne helt eksakt, alt for mange ukjente faktorer.
Blir nesten som om å spørre hvor lang er summetonen :-)
bla en JV avtale som vil påvirke dette en hel del,endel av finanskostnadene blir nok "lagt "inn i JV ,
Flåten økes med 34-39 fly kommende år .. mye av dette oppveies ved lavere leasing utgifter .. totale fuelforbruket vil gå ned med ytterligere ca 4-5 pst med MAX i luften.
Sunn fornuft så er det billigere å eie fremfor lease ... og hvorfor ikke ha de flyene som er billigst på fuel.. fuel er tross alt ca 30 pst av utgiftene i NAS
Ergo de vil få endel høyere finansutgifter - men det igjen fører også til noe reduserte driftsutgifter økte inntekter følger også med - selvsagt
Det var en oversikt over fremtidige finans utgifter på E24 for noen dager siden og hvilken finans institusjoner som ble brukt
https://e24.no/naeringsliv/i/wPXP3G/seks-grafer-som-viser-hvor-dyp-norwegians-gjeld-er
Kan virke skremmende - men allikevel er aksjekursen opp 1,2 mrd opp siden Onsdag.. om det er mye eller lite er vel ett relativt begrep.
Nyheten er jo bare ett forslag det skal stemmes om på mandag

Forresten .. Frodon var du i QEC og Altinex for en 10-12 år siden ?? mener å huske nicket "Frodon" fra før..?
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Hammers
14.09.2019 kl 00:06 3649

Dagen i dag "heter" fredag den 13!

- Først steg NAS 10%! Det var da som fan!
- Jeg ladet den elektriske plenklipperen. Det stadig høyere gresset måtte tas i finværet.
- Batteriet ble tatt ut av laderen - og det SMALT som F.. ! RIP - du trofaste.....!
- Jeg klippet senere en av rosebuskene. Stakk meg på en pigg - og fikk en øyeblikkelig kraftig hevelse.
- På med desinfiserende salve. Heldigvis ikke noe stort.
- Kikket i kjøleskapet. En "noen dg" gammel halvspist boks sardiner. Kastet den.
- Da jeg trykket bx'en i full dunk skar den rett inn i fingeren. Blodet rant!

- Nei, helt klart ikke min dag i dag - så jeg forholdt meg deretter heller i ro - og gir heller fan!
- Dvs - fikk tatt et flott gatemotiv med mobilen i kveldsmørket. Fine lokale farger og minimånen (lengst unna jorden i sin bane) i bakgrunnen.
- 13 år til neste gang DEN månen dukker opp på nettopp fredag den 13.
- HELDIGVIS!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.09.2019 kl 21:27 3737

Du burde sikkert satt deg inn i NAS først, men tviler på du har interessen siden du kun fokuserer på den ene siden 😉 Lykke til med neste investering, får håpe du lykkes bedre der...

Regner ikke med å få svar på dette heller...

«Frodon
I dag kl 16:38
minsin skrev
Ps ...Jeg har satt meg rimelig godt inn i NAS Frodon . Er det noe du lurer på , bare ta kontakt ;-)

Hvor mye har NAS totalt i årlige finans kostnader i 2020, 2021 og 2022?»
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
2132
13.09.2019 kl 19:40 3859

"Memento Mori", var det en keiser som fikk en tjener til å hviske ham i øret, slik at han ikke skulle bli for høy på pæra. Fint at noen på forumet sikrer kritisk-røst-alibiet vårt. Fint med nyansering, og at noen påpeker nyanserende argumenter. Ellers blir forumet bare et ekkokammer.

Når det er sagt - det spiller strengt tatt ingen rolle om det fortsatt er usikkerhet rundt voteringen, og at markedet priser inn dette i dag, fredag, slik at kursen "bare" gikk til 39 kr. Når all tvil legges død mandag, vil kursen uansett finne sitt nye, korrekte nivå. Spiller ingen rolle om det tar noe lenger tid. Tirsdag vil kursen være korrekt.Markedet har alltid rett.
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
minsin
13.09.2019 kl 19:33 3876

Kan da umulig være merkenavnet "Norwegian" alene som gjør at NAS har steget med ca 1,1 milliarder på 2-3 dager eller??
Løsninger finnes vettu ;-)
I mellomtiden får vi vente og se hvilket nytt som kommer fra Boeing , tipper NAS kommer med melding om dette i løpet av ei uka eller 2 :-)
JV kan komme kjapt etter - når NAS bedre oversikt over egen flåte og vet når MAX vil være i luften
Forøvrig kan det fort komme en par -tre meldinger,der markedet tolker det som mrd verdi i hver enkelt av meldingene- så vipps er vi ved 64 kr..
Meglerhusene oppdaterer sine kursmål etterhvert .. noe som vi ser antydninger på allerede .
Ved 64 kr er vi halv veis til kursmålet mitt ... og milevis unna 1 kr
Emisjon ?? javel men helt sikker ikke på denne siden av 100 :-)
Jeg har sagt det til deg før Frodon - DU må skifte fokus fra kos , popcorn og rødbrus ;-)

Forøvrig er jeg litt lei av NAS , og planlegger å finne meg ett anna selskap å studere ... er en 3-4 jeg ser som gode kandidater.
Er vel ferdig med å trade meg ned - nå kommer aksjen til å gå av seg selv :-)

Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.09.2019 kl 19:02 3948

Hvilke andre løsninger er det du snakker om Minsin....? Det eneste NAS har igjen av verdier nå, som ikke er belånt eller pantsatt (hvis obligasjonseierne sier ja til utsettelse), er merkenavnet.

«minsin
I dag kl 16:43
Nope ... du tar feil igjen Frodon

Flyselskapets skjebne ... er ikke avhengig av mislighold av gjelden i det hele tatt.
hverken emisjon eller ... obligasjonslånet klarer å felle NAS.
Dersom reint hypotetisk at Sissner ... klarer å stoppe utsettelsen av obligasjonsgjelden . Vil NAS komme med andre løsninger. Garantert.
Prosessen med både det "ene eller det andre" er kommet for langt til at ...NAS stopper opp«

https://finansavisen.no/forum/thread/20617/view/901442/0
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
minsin
13.09.2019 kl 18:55 3959

Beklager men , er unødvendig å skape frustrasjon i en situasjon som kun klassifiseres som "støy".
NAS vil komme til og gå oppover uansett ;-)

Kos deg heller med denne linken i helga , fra dagens hegnar :
https://finansavisen.no/fatv

Ser ut til at Hegnar & Co også kommer til å snu ;-)
Kursmålet som indikeres på 1 og 5,5 er iallefall milevis unna :-)
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
zavva
13.09.2019 kl 18:25 4018

Gode innlegg minsin.

Lyst å dele hva det juridiske elementet du refererer til?
Jeg har studert børsmeldingene samt vedlegg nøye og finner ingenting.

Tipper flertallet er over 75% og at grupperingen til Sissener i realiteten har slått sprekker etter de så hvilken vei det gikk. Er vel naturlig å tro at noen også ombestemte seg etter en økte til flat 105% og dermed tok early bird.
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
minsin
13.09.2019 kl 17:54 4051

I korte trekk har de vidt forskjellige perspektiver og hensikter....
Blir garantert løsning rundt obligasjonlånet , kanskje litt mye støy i neste uka
Utifra det jeg kan se er det juridiske begreper i forhold til NAS melding fra 02.09 og 11.09
Finner det dog naturlig at Wikeborg Rein har kontroll på situasjonen
Tipper Sissner & co kommer med mere "støy" rundt dette mandag eller tirsdag , selvsagt via media...

I grunnen er det opplagt at de prøver seg med å "kuppe" deler av NAS ,
Det virker som om de er mere interessert i å ødelegge for selskapet , kontra sikre sine investeringer.
Når de uttaler seg om at NAS trenger akutt emisjon , for å overleve - har de glemt at det er kun obligasjonslånet de representerer.
De burde skjønne at det nytter ikke å stoppe NAS
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
13.09.2019 kl 15:57 4147

Og det er derfor mange av oss støtter oss på dine vurderinger...:-)
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
13.09.2019 kl 14:00 4226

Det sås enda tvil om obligasjonseiernes lovnader med hensyn til utsettelser, det kan man lese i lunch kommentaren i Finansavisen. De gir seg ikke; jeg trodde det var opplest og vedtatt allerede ut i fra den kompetansen endel her inne besitter, og jeg stoler på dem:

"Norwegian
Norwegian meldte sent onsdag at det tror det har flertall for å få utsatt forfall på sine milliardlån. Nordic Trustee kan imidlertid ikke bekrefte flertallet, og minner om at obligasjonseierne kan ombestemme seg helt frem til mandag.
Videre, har SEB oppgradert sin anbefaling på Norwegian til Kjøp fra tidligere Hold.
Analytikerne har oppjustert kursmålet på aksjen til 53 kroner, fra tidligere 31 kroner."
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
minsin
13.09.2019 kl 12:28 4302

Har satt meg inn i caset NAS mere enn de aller aller fleste ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare