NAS - Obligasjonseierne har IKKE SAGT endelig JA!

Hammers
HAMMER 12.09.2019 kl 23:08 6456

I følge kveldens oppslag i Finansavisen kan de av obligasjonseierne som hittil har sagt "JA" fortsatt gjøre kuvending!
Dette er nye toner - og ikke noe man hørte om i NAS sin triumferende børsmelding.

FA: "Kan ikke bekrefte flertallet
Nordic Trustee minner om at obligasjonseierne, som har avgitt sine stemmer til Nordic Trustee, kan ombestemme seg helt frem til mandag".

Dette minner meg på sett og vis om tiden før "oppkjøpet" fra IAG.
Hver eneste gang de tekniske signalene begynte å se kritiske ut - ja så kom det gladmeldinger av det ene eller det andre slag.
"Oppkjøpet" var liksom kronen på "rykteverket" - etter mitt syn for å få gjennom en av emisjonene - noe tusenvis av nordmenn har tapt stort på!

Denne gang var saken at "ballen var død" - etter at 2/3 av obligasjonseiere hadde stemt JA!
Flere aktører her inne jublet høylytt - nærmest hånet oss andre - og trolig kjøpte de ENDA MER under dagens åpningsauksjon.

Det som nå kanskje KAN skje er at det vil pågå intense samtaler i helgen - og noen KAN skifte mening.
Plutselig er vi tilbake til utgangspunktet igjen! Tenk hvis DET skulle skje!
JA, for det er opptellingen etter mandagens møte som gjelder - ikke de foreløpige samtykkene som måtte ha vært gitt!

Spenningen fortsetter mao til siste slutt!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.09.2019 kl 23:14 4698

Dvs mange obligasjonseiere sa sannsynligvis ja for å få med early bird HVIS det blir stemt igjennom. Sissener & Co er kanskje blant de som sa midlertidig ja...? ;)

Så jeg riktig i chartet, at NAS aksjen stoppet ca i taket idag på den synkende trenden din, med kursmål på kr 5,50 ved etablert brudd ned igjennom kr 30?
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
zavva
12.09.2019 kl 23:16 4681

Da kan vi jo bare jekke dere ned med en gang.

Early birds - altså over 67% har sagt ja og kan IKKE endre mening. Les deg opp før du mister all troverdighet.
Er tross alt et par her inne som lovpriser de "tekniske" analysene dine.

De som derimot kan skifte mening er de som ikke har tatt i mot early birds - altså taperene som har gått glipp av x antall millioner kroner. De kan endre fra ja til nei eller omvendt uten at det har noen praktisk betydning. Om det blir så tight som enkelte påstår (la oss si 70% ja) så har nei siden spart NAS for 5,65 millioner kroner i early bird fee. Så en tight avstemming i favør forlengelse er penger spart.

Les side 6 i vedlegget her så finner du nok ut av det: https://newsweb.oslobors.no/message/484316

Alle "early birds" har signert en ugjennkallelig fullmakt på at de stemmer ja.

Les side 6 der først - så dette (google translate av gårsdagens melding) :

Etter utløpet av fristen for tidligfuglgebyr og på foreløpig basis har selskapet mottatt bekreftelse fra finansrådgiverne om at de har rimelig synlighet for mottak av positive stemmerettforetak og fullmakter som representerer mer enn 2/3 av de totale stemmeberettigede obligasjonene til NAS07 og NAS08.

Dvs over 2/3 stemmer for forlengelse og mer enn 5/10 møter opp i form av person eller fullmakt.

Genialt trekk med tidligfuglgebyr.

Nå må dere gi dere med dette. Er det nødvendig å spre usannheter?
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
TomW
12.09.2019 kl 23:26 4659

Her ser vi jo et godt eksempel på hva som skjer når finansavisen kan leke med fakta.
Tenker det er bedre at du leser børsmeldingene først Hammers . Et hint, Nordic trustee har ingenting med early birds avtalen å gjøre. Dette er en bindende avtale mellom tilretteleggerne og obligasjonseierne
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Flaxx
12.09.2019 kl 23:29 4643

Dette er jo bare vås.
Early Bird- volumet er jo over 2/3 flertall.
Deres valg er endelig.
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
zavva
12.09.2019 kl 23:30 4637

Det er også et godt eksempel hvor lite innsikt de som poster disse dommedagstrådene egentlig har.

Håper de av dere som enten er ferske på børs eller blir redde av disse innleggene til Hammers og Frodon ser hvordan de blir tatt med buksene nede her.
Nå skal det nok opprettes tråder febrilsk for å drukne dette i 20 andre tråder.

Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Flaxx
12.09.2019 kl 23:33 4622

Sissener, Finansavisen, Hammers og Frodon.
For en gjeng ...
Noen glemt?
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.09.2019 kl 23:36 4609

Jeg tegnet vel ikke opp noen fallende trend, men legg merke til hvordan kursen reagerer v/møtet mot det 10 dg glidende snitt (rød linje i chartet).
Redigert chart pr i kveld; https://www.tradingview.com/x/wAoNu4tK/

Hvis saken hadde vært så opplagt som mange tror - og den himmel som NAS flyr i hadde vært så BLÅ som like mange her inne tror - ja da hadde vel det fallende snittet vært brutt for lenge siden. Dette blir full spenning - til mandagens votering er over! Det tror i hvert fall JEG!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
TomW
12.09.2019 kl 23:48 4569

Hammers, det handler ikke om å tro noe som helst. Forhold deg til børsmeldingen. Nas har 67%+ av kapitalen.

At ikke aksjen reagerer som mange tror kan det være mange grunner til. Har sluttet å spå noe i denne for lenge siden
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
13.09.2019 kl 06:50 4442

Forstår det jo nå slik at flertallet endelig er sikret, men misvisende nok kan det mistolkes i Finansavisen: "Nordic Trustee er utpekt som koordinator og representant for obligasjonseierne overfor Norwegian, og har blant annet bidratt med å koordinere obligasjonseiernes synspunkter og fremsatt disse gjennom brev til selskapet.
– Vi kan blant annet ikke opplyse om hva den foreløpige stemmegivningen er fordi obligasjonseierne har rett til å inngi stemme og endre sin stemme helt frem til mandag klokken 13.00, sier Andersen."
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Claude
13.09.2019 kl 07:13 4401

I siste børsmelding står dette " they have reasonable visibility of the receipt of positive voting undertakings and proxies representing more than 2/3" , det er et vagt utsagn som åpner for at rådgiverne tar feil.
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.09.2019 kl 07:51 4359

Hmmm... Har vi nok en sak med at en eller annen har blitt "BEORDRET AV PR I NORWEGIAN" på lik linje med IAG som ble BEORDRET til å kjøpe 5% av aksjekapitalen og late som de var interessert i bud (ifølge TS)?

Hvor mange kroner tapte de som hørte på nissefar denne gangen da? Huff og huff...
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
disippelen
13.09.2019 kl 07:54 4338

Mye motstridende meninger her. Har vi eller har vi ikke 67 % av obl eierne med oss?
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.09.2019 kl 08:04 4309

Emisjon blir det etterhvert. Hva blir den på ?

Som jeg har sagt før - starte med blanke ark er det beste for selskapet NAS.

Ha en fin dag !
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
13.09.2019 kl 08:21 4276

Hva er galt med emisjon? Det kan både være positivt og negativt og du har jo valgt det negative. Synes det altfor lett skinner igjennom at du ønsker NAS nord og ned.
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.09.2019 kl 10:17 4176

Ønsker NAS god bedring. Kjos har vært en av de beste lederne vi har hatt i Norge. Kun gjelda som man må bli kvitt raskest mulig.Renta er skrekken.....
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.09.2019 kl 10:20 4158

Norwegian var en god idè, men Kjos var feil fyr til å lede firmaet utover oppstarten. Nå sitter de i en suppe av elendig lønnsomhet, enorm gjeld og usikra drivstoffpriser.
Hadde NAS heller tatt det litt rolig og fokusert på lønnsomhet istedenfor å kjøpe seg vekst så ville det sett langt bedre ut.
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
minsin
13.09.2019 kl 12:15 4087

Blir omsatt rundt 10-15 mill aksjer de siste dagene ..
Det er opplagt at markedet tror noe annet enn dere hammer og Frodon...
Vi ser at meglerhusene begynner som smått å oppgradere aksjen
Idag ser det ut til at shorterne har innsett situasjonen..
Vil minne om at aksjekursen var oppi 46 kr ... for litt over en mnd siden.
Eneste som da var "nytt" var Boeing og potensielle nyheter... Nå begynner vi å få håndfaste positive nyheter..der NAS utsetter den kortvarige finansielle "krisen".
-tror nok det blir litt støy rundt NAS07 og NAS08 - men den blir begrenset. Noe juridiske greier i dette, uten å si for mye.
De neste triggerne som kommer er JV og evt salg ..
Dersom JV er det mest aktuelle -
Vil jeg tro NAS har utsatt dette grunnet den finansielle situasjonen før JV presenteres .
Uansett dette er rett rundt hjørnet - og kan tenke meg at dette skjer innen 2 uker.
En JV avtale vil bringe inn mere kapital inn i NAS , siden NAS vil stille opp med fly.
Dersom indikasjonene fra Boeing er flyene i lufta før Des -- avhengig av Faa og easa seff
Uansett Boeing må stille opp med 34 MAX fly når , flyene er klare...ergo NAS vil omrokkere - uansett blir 34 fly (grovt sett) stillt inn i en JV avtale..
JV avtale tipper jeg kan bli med IAG/Qantas..
Nå som finansene er mere avklart - vil JV komme med en gang
Ved salg :
NAS er sårbar for oppkjøp med såpass lav aksjekurs.
IAG og Lufthansa er de flyselskap som har mest panikk i forbindelse med flåtefornyelse... Det er rett og slett kritisk for disse.
De har en flypark som bla bruker ca 30 pst mere fuel enn NAS . Med IMO 2020 - blir dette katastrofalt !
NAS bruker 12,5 mrd på fuel ... 30 pst mere er ca 4 mrd ... det ville det kostet 4 mrd mere for lufthansa/IAG og drevet rutenettet til NAS.
4 mrd i året er mye penger...:-)

Her blir mange trigger - og NAS vi få tilgang på mange milliarder tilgjengelig kapital de neste mnd .
kanskje så mye som 10 mrd (erstatninger / JV).
Dette er en av grunnene til at jeg alltid har sagt at emisjon er uaktuellt...
kanskje når aksjekursen er 100 , da vil ikke en emisjon få så store konsekvenser for NAs :-)









Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
13.09.2019 kl 12:19 4070

Som vanlig godt skrevet og godt begrunnet 👍
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
minsin
13.09.2019 kl 12:28 4280

Har satt meg inn i caset NAS mere enn de aller aller fleste ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
13.09.2019 kl 14:00 4204

Det sås enda tvil om obligasjonseiernes lovnader med hensyn til utsettelser, det kan man lese i lunch kommentaren i Finansavisen. De gir seg ikke; jeg trodde det var opplest og vedtatt allerede ut i fra den kompetansen endel her inne besitter, og jeg stoler på dem:

"Norwegian
Norwegian meldte sent onsdag at det tror det har flertall for å få utsatt forfall på sine milliardlån. Nordic Trustee kan imidlertid ikke bekrefte flertallet, og minner om at obligasjonseierne kan ombestemme seg helt frem til mandag.
Videre, har SEB oppgradert sin anbefaling på Norwegian til Kjøp fra tidligere Hold.
Analytikerne har oppjustert kursmålet på aksjen til 53 kroner, fra tidligere 31 kroner."
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
13.09.2019 kl 15:57 4125

Og det er derfor mange av oss støtter oss på dine vurderinger...:-)
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
minsin
13.09.2019 kl 17:54 4029

I korte trekk har de vidt forskjellige perspektiver og hensikter....
Blir garantert løsning rundt obligasjonlånet , kanskje litt mye støy i neste uka
Utifra det jeg kan se er det juridiske begreper i forhold til NAS melding fra 02.09 og 11.09
Finner det dog naturlig at Wikeborg Rein har kontroll på situasjonen
Tipper Sissner & co kommer med mere "støy" rundt dette mandag eller tirsdag , selvsagt via media...

I grunnen er det opplagt at de prøver seg med å "kuppe" deler av NAS ,
Det virker som om de er mere interessert i å ødelegge for selskapet , kontra sikre sine investeringer.
Når de uttaler seg om at NAS trenger akutt emisjon , for å overleve - har de glemt at det er kun obligasjonslånet de representerer.
De burde skjønne at det nytter ikke å stoppe NAS
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
zavva
13.09.2019 kl 18:25 3996

Gode innlegg minsin.

Lyst å dele hva det juridiske elementet du refererer til?
Jeg har studert børsmeldingene samt vedlegg nøye og finner ingenting.

Tipper flertallet er over 75% og at grupperingen til Sissener i realiteten har slått sprekker etter de så hvilken vei det gikk. Er vel naturlig å tro at noen også ombestemte seg etter en økte til flat 105% og dermed tok early bird.
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
minsin
13.09.2019 kl 18:55 3937

Beklager men , er unødvendig å skape frustrasjon i en situasjon som kun klassifiseres som "støy".
NAS vil komme til og gå oppover uansett ;-)

Kos deg heller med denne linken i helga , fra dagens hegnar :
https://finansavisen.no/fatv

Ser ut til at Hegnar & Co også kommer til å snu ;-)
Kursmålet som indikeres på 1 og 5,5 er iallefall milevis unna :-)
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.09.2019 kl 19:02 3926

Hvilke andre løsninger er det du snakker om Minsin....? Det eneste NAS har igjen av verdier nå, som ikke er belånt eller pantsatt (hvis obligasjonseierne sier ja til utsettelse), er merkenavnet.

«minsin
I dag kl 16:43
Nope ... du tar feil igjen Frodon

Flyselskapets skjebne ... er ikke avhengig av mislighold av gjelden i det hele tatt.
hverken emisjon eller ... obligasjonslånet klarer å felle NAS.
Dersom reint hypotetisk at Sissner ... klarer å stoppe utsettelsen av obligasjonsgjelden . Vil NAS komme med andre løsninger. Garantert.
Prosessen med både det "ene eller det andre" er kommet for langt til at ...NAS stopper opp«

https://finansavisen.no/forum/thread/20617/view/901442/0
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
minsin
13.09.2019 kl 19:33 3854

Kan da umulig være merkenavnet "Norwegian" alene som gjør at NAS har steget med ca 1,1 milliarder på 2-3 dager eller??
Løsninger finnes vettu ;-)
I mellomtiden får vi vente og se hvilket nytt som kommer fra Boeing , tipper NAS kommer med melding om dette i løpet av ei uka eller 2 :-)
JV kan komme kjapt etter - når NAS bedre oversikt over egen flåte og vet når MAX vil være i luften
Forøvrig kan det fort komme en par -tre meldinger,der markedet tolker det som mrd verdi i hver enkelt av meldingene- så vipps er vi ved 64 kr..
Meglerhusene oppdaterer sine kursmål etterhvert .. noe som vi ser antydninger på allerede .
Ved 64 kr er vi halv veis til kursmålet mitt ... og milevis unna 1 kr
Emisjon ?? javel men helt sikker ikke på denne siden av 100 :-)
Jeg har sagt det til deg før Frodon - DU må skifte fokus fra kos , popcorn og rødbrus ;-)

Forøvrig er jeg litt lei av NAS , og planlegger å finne meg ett anna selskap å studere ... er en 3-4 jeg ser som gode kandidater.
Er vel ferdig med å trade meg ned - nå kommer aksjen til å gå av seg selv :-)

Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
2132
13.09.2019 kl 19:40 3837

"Memento Mori", var det en keiser som fikk en tjener til å hviske ham i øret, slik at han ikke skulle bli for høy på pæra. Fint at noen på forumet sikrer kritisk-røst-alibiet vårt. Fint med nyansering, og at noen påpeker nyanserende argumenter. Ellers blir forumet bare et ekkokammer.

Når det er sagt - det spiller strengt tatt ingen rolle om det fortsatt er usikkerhet rundt voteringen, og at markedet priser inn dette i dag, fredag, slik at kursen "bare" gikk til 39 kr. Når all tvil legges død mandag, vil kursen uansett finne sitt nye, korrekte nivå. Spiller ingen rolle om det tar noe lenger tid. Tirsdag vil kursen være korrekt.Markedet har alltid rett.
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.09.2019 kl 21:27 3715

Du burde sikkert satt deg inn i NAS først, men tviler på du har interessen siden du kun fokuserer på den ene siden 😉 Lykke til med neste investering, får håpe du lykkes bedre der...

Regner ikke med å få svar på dette heller...

«Frodon
I dag kl 16:38
minsin skrev
Ps ...Jeg har satt meg rimelig godt inn i NAS Frodon . Er det noe du lurer på , bare ta kontakt ;-)

Hvor mye har NAS totalt i årlige finans kostnader i 2020, 2021 og 2022?»
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Hammers
14.09.2019 kl 00:06 3627

Dagen i dag "heter" fredag den 13!

- Først steg NAS 10%! Det var da som fan!
- Jeg ladet den elektriske plenklipperen. Det stadig høyere gresset måtte tas i finværet.
- Batteriet ble tatt ut av laderen - og det SMALT som F.. ! RIP - du trofaste.....!
- Jeg klippet senere en av rosebuskene. Stakk meg på en pigg - og fikk en øyeblikkelig kraftig hevelse.
- På med desinfiserende salve. Heldigvis ikke noe stort.
- Kikket i kjøleskapet. En "noen dg" gammel halvspist boks sardiner. Kastet den.
- Da jeg trykket bx'en i full dunk skar den rett inn i fingeren. Blodet rant!

- Nei, helt klart ikke min dag i dag - så jeg forholdt meg deretter heller i ro - og gir heller fan!
- Dvs - fikk tatt et flott gatemotiv med mobilen i kveldsmørket. Fine lokale farger og minimånen (lengst unna jorden i sin bane) i bakgrunnen.
- 13 år til neste gang DEN månen dukker opp på nettopp fredag den 13.
- HELDIGVIS!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
minsin
14.09.2019 kl 01:52 3577

NAS kommer etterhvert til å leve sitt eget liv, og vil ikke trenge daglig oppfølging av denne aksjen --- dagens sending i hegnar indikerer noe av potensialet jeg ser... etter hvert kommer selveste trygve hegnar til å rope "halleluja" - selv om kursen da har passert 60.
Ett flott "turn around" case - som har gitt meg brukbar avkastning allerede.
Neste " turn around case" ser ut til å bli i rigg markedet :-) - ser ut til å bli "come back der" om ett halvt års tid...
langsiktige investeringer kommenteres ikke , på hegnar .
Vedr finanskostnader ... henvises det til
Godt med vin forresten :-)
hmm finanskostnadene ... du det der e litt vanskelig .. å beregne helt eksakt, alt for mange ukjente faktorer.
Blir nesten som om å spørre hvor lang er summetonen :-)
bla en JV avtale som vil påvirke dette en hel del,endel av finanskostnadene blir nok "lagt "inn i JV ,
Flåten økes med 34-39 fly kommende år .. mye av dette oppveies ved lavere leasing utgifter .. totale fuelforbruket vil gå ned med ytterligere ca 4-5 pst med MAX i luften.
Sunn fornuft så er det billigere å eie fremfor lease ... og hvorfor ikke ha de flyene som er billigst på fuel.. fuel er tross alt ca 30 pst av utgiftene i NAS
Ergo de vil få endel høyere finansutgifter - men det igjen fører også til noe reduserte driftsutgifter økte inntekter følger også med - selvsagt
Det var en oversikt over fremtidige finans utgifter på E24 for noen dager siden og hvilken finans institusjoner som ble brukt
https://e24.no/naeringsliv/i/wPXP3G/seks-grafer-som-viser-hvor-dyp-norwegians-gjeld-er
Kan virke skremmende - men allikevel er aksjekursen opp 1,2 mrd opp siden Onsdag.. om det er mye eller lite er vel ett relativt begrep.
Nyheten er jo bare ett forslag det skal stemmes om på mandag

Forresten .. Frodon var du i QEC og Altinex for en 10-12 år siden ?? mener å huske nicket "Frodon" fra før..?
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Frodon
14.09.2019 kl 20:58 3304

Du har mange gode hendelser der Hammers! Tenk deg hvor fine rose buskene føler seg nå, pyntet og klippet ;) Ble du ferdig med plenen før The *Big Bang? Mitt elektriske vidunder holdt akkurat rundt, puh. Du har for mye glass/metall eller for liten dunke ;);)

Hvordan tror du det går med drivstoff kostnadene til NAS den neste tiden...? Krig på vei??

"WSJ: Saudi-Arabia stenger ned halve oljeproduksjonen
Landet har sett seg nødt til å kutte produksjonen med fem millioner fat per dag etter droneangrepene, tilsvarende rundt 5 prosent av verdens daglige produksjon, opplyser kilder til Wall Street Journal"

https://e24.no/energi/i/0n0pgg/wsj-saudi-arabia-stenger-ned-halve-oljeproduksjonen
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Frodon
14.09.2019 kl 21:15 3287

Det er ikke snakk om å beregne kostnadene nøyaktig. Det er snakk om å kunne danne seg et bilde av hvordan fremtiden kan se ut, om ting går bra OG om ting går dårlig. Sette inn i regneark at hvis X skjer, vil kursen gå til Y osv. Så da var det ikke bare å ta kontakt, da det ikke ser ut som du har satt deg inn i NAS eller farene rundt selskapet ;)

"minsin skrev
Ps ...Jeg har satt meg rimelig godt inn i NAS Frodon . Er det noe du lurer på , bare ta kontakt ;-)"

Ja, jeg skrev historien om blant annet Altinex på NAS tråden for kort tid siden. Du skrev til meg under tickeren Qec også for kort tid siden, der fortalte jeg deg at jeg har fulgt selskapet i lang lang tid.

Du husker kanskje at vi ble invitert i møte med konsern ledelsen til et av børs selskapene, pga analysene vi lagde og postet på forumet...?
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
minsin
14.09.2019 kl 23:11 3215

vel føler jeg har satt meg relativt bra inn i NAS .
hva som skjer med x og y --- blir kanskje mere aktuelt i ett langsiktig perspektiv.
Er mange faktorer i NAS , som påvirker/endrer bildet totalt.
JV har jeg for lite oversikt over , har hovedplanen med dette... og det virker jeg har hørt virker veldig positivt.. NAs vil ha masser av konkurranse dyktige fly tilgjengelig.Det at de faser inn airbus flyene inn i dette og ikke max , har en viss positiv effekt sett i fra egenskapene og forskjellene til fly typene.
Dollar kursen og siste tids utvikling av den har en relativ kraftig negativ effekt ref annual report - men vil ha "mindre" effekt nå som overskuddet av fly skal utav skandinavia.i grunnen rart at det ikke har vært skrevet mere om dette fra media ( utgifter i dollar og inntekter i Nok er ikke det beste)
.Sett i forhold til drivstoff( som i grunnen er hoved utgiften) har jeg sagt at NAS stiller i internasjonal særklasse - utgiftene i NAS er i stor grad fuel utgifter ... dette har jeg skrevet om i massevis.
Flere andre flyselskap er helt på hæla - i flåtefornying -- bla Lufthansa/BA/IAG . Skal de komme seg ut av drivstoff krisa må de nødvendigvis kjøpe flyselskap... NAS har nok best match - som jeg ser det
Obligasjonseierne prøver å kuppe seg inn i NAS - rett og slett fordi de ser kjempepotensiale... .

Men du indikerte jo at 1 kr var kursmåler jfr (TA) analyser- var det atomkrig ? hærrens fordømmelse av menneskeheten ? UFO angrep ? svigermors vrede du la til grunn i dine beregninger... eller var det bare at du satt en strek fra tidligere bunner i Aksjen ... og havnet ned på null??

Vel husker bare jeg var i Altinex og QEC i årene 2007-2009 , QEC gikk jo bra og jeg hadde kjøpt en hel det aksjer før den eventyrlige oppgangen , som startet 1 april 08.mener jeg kjøpte meg ned fra ca 4-5 kr til 1,7-1.8 før den smalt opp til 30 .. fikk med meg hele oppgangen og noe av nedgangen ;-)
flere av de som var på QEC tråden da er der i dag ser jeg- desverre for qec -så ser jeg lite håp/potensiale - alt for mye er avhengig av politiske beslutninger... mest bare tro og håp igjen i selskapet - mulig aksjen kan trades innimellom.
Har begynt å sett litt på sdrl --- caset liker jeg. aksjen har noen likhetstrekk med NAS , potensialet er flere hundre prosent.
SDRL er inne i en fase der de er nødt til å synliggjøre verdier.. :-)

hmm husker ikke dette med invitasjon--- var sikkert for en masse år siden i såfall.. har fått noen "underlig" tilbud-- alt fra tilbud om fengsel til seriøse møter .. men som den gode mednorger jeg er takker jeg nei --- også til fengsel :-) (vedkommende som ville ha meg i fengsel mener jeg fikk 2 års fengsel selv gr økonomisk utroska i egen bedrift.)




Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Hammers
15.09.2019 kl 01:09 3165

TENK hvis de obligasjonseierne i NAS som fortsatt kan si NEI til forlengelse (avstemming mandag) begynner å få kalde føtter pga det som nå skjer i Saudi! De ser at oljeprisen (og flydrivstoffprisen) øker drastisk. De ser at dette blir kjempeproblemer for NAS på sikt.
Vel, ikke problemer for alle de flyene som er satt på bakken med flyforbud - men de andre! De operative!

TENK på hva som vil skje dersom det til slutt kommer et NEI på mandag!
NEI - jeg tør faktisk ikke å tenke på det!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
15.09.2019 kl 01:23 3146

Alle på forumet ser jo nå at "gamle" Hammers som mange hørte på er død og begravet (det beklager jeg)..nå er det baissing, tøv og tull som gjelder for "nye" Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Hammers
15.09.2019 kl 01:59 3123

Javel - men kanskje ikke så lurt med FULLSTENDIG begravelse.
Mange erfaringer innabords - og jeg går daglig turer på en time eller to (......til tre når det passer).

Hilsen Hammers......som håper og tror at dere fortsatt skal få slite med meg i nok en mannsalder......🤭🤭🤭!

Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Claude
15.09.2019 kl 08:27 3036

Kan eierskapet til obligasjonene endre seg i løpet av helga ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
minsin
15.09.2019 kl 09:52 2937

Hmm rart nok så er høy oljepris ikke direkte negativt for NAS isolert sett --- men for fly bransjen får det relativt store følger...
Noen færre passasjerer - men det er klart de vil være mere bevisst på å fly med lavpris selskapene/ de som har lavest drivstoff utgifter
Det blir enda viktigere for andre aktører Med JV eller oppkjøp...

Hva med nei ?? har tatt det med i mine beregninger- skjer det så vil jeg anbefale sterkt kjøp Obligasjonslånet og sissner er som en fartsdump og regne , dommedags profetiene fra investorer om NAS vil garantert ikke slå til ..

NAS har nok også kalkulert med ett mulig NEI--- tar ikke lang tid før de presenterer andre finansieringsløsninger.
Løsningen de nå har skissert har de forberedt seg godt på - sikkert brukt en par-3 mnd
Forøvrig trenger de heller ikke å skaffe finansiering før desember.. så det er ikke riktig så travelt - som noen i markedet oppriktig mener
Nedgangen blir i såfall veldig kortvarig ..
Dersom aksjen faller ned mot 30 igjen --- dobler jeg nok innsatsen ..ser selvsagt situasjonen ann ... men øker nok med kursfall



Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2019 kl 09:53 2935

Det er riktig som Froden skriver. NAS utfordrer nå øvre diagonal i etablert negativ kanal datert tilbake til tidlig mars. Årsaken til at fredagens close skjer akkurat rundt nevnte diagonal og med intradag brudd opp er den at markedet tilkjennegir en optimisme rundt obligasjonsmøtet. En skuffelse her vil reversere kursen med sannsynlig fall ned mot 20,-. Ved positivt utfall vil vi definitivt få et markant brudd opp og et klart trendskifte i et kort og mellomlangt tidsbilde. Diagonalen vil i så fall sannsynlig bli testet fra overside, noe som vil/kan gi en optimal inngang for de som ikke allerede er inne.
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
15.09.2019 kl 10:53 2882

Mulig jeg ikke følger helt med, men mener at de som fulgte early bird er bundet til avtale om utsettelse og at de utgjør godt over kravet for flertall for et ja (?)
Redigert 21.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare