NAS - Obligasjonseierne har IKKE SAGT endelig JA!


I følge kveldens oppslag i Finansavisen kan de av obligasjonseierne som hittil har sagt "JA" fortsatt gjøre kuvending!
Dette er nye toner - og ikke noe man hørte om i NAS sin triumferende børsmelding.

FA: "Kan ikke bekrefte flertallet
Nordic Trustee minner om at obligasjonseierne, som har avgitt sine stemmer til Nordic Trustee, kan ombestemme seg helt frem til mandag".

Dette minner meg på sett og vis om tiden før "oppkjøpet" fra IAG.
Hver eneste gang de tekniske signalene begynte å se kritiske ut - ja så kom det gladmeldinger av det ene eller det andre slag.
"Oppkjøpet" var liksom kronen på "rykteverket" - etter mitt syn for å få gjennom en av emisjonene - noe tusenvis av nordmenn har tapt stort på!

Denne gang var saken at "ballen var død" - etter at 2/3 av obligasjonseiere hadde stemt JA!
Flere aktører her inne jublet høylytt - nærmest hånet oss andre - og trolig kjøpte de ENDA MER under dagens åpningsauksjon.

Det som nå kanskje KAN skje er at det vil pågå intense samtaler i helgen - og noen KAN skifte mening.
Plutselig er vi tilbake til utgangspunktet igjen! Tenk hvis DET skulle skje!
JA, for det er opptellingen etter mandagens møte som gjelder - ikke de foreløpige samtykkene som måtte ha vært gitt!

Spenningen fortsetter mao til siste slutt!

Hilsen Hammers
Redigert 12.09.2019 kl 23:45 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.09.2019 kl 11:17 720

Så du som er NAS aksjonær er for en mye høyere olje pris? NAS skal sannsynligvis betale 18% effektiv rente på et enormt lån, som nesten er på størrelse med mcap i selskapet. Og da synes du at det er bra at kostnadene på drivstoff også øker...? Jeg blir ikke overrasket hvis du synes en konkurs i NAS også er positivt, da kan jo nye eiere starte opp på nytt med mye mindre gjeld ;)

Jeg har spurt deg en del ganger nå, om hva slags alternative finansieringsløsninger du mener NAS skal presentere, uten å ha fått svar. Du skriver jo at du har satt deg godt inn i selskapet, men du klarer jo ikke engang å svare på spørsmål som jeg har lagt ut informasjon og fakta om veldig mange ganger siden februar 2019. Er det fordi du ikke vil svare på spørsmålene...? Hvis obligasjonseierne sier ja til forlengelse på mandag, er alt belånt, solgt og pantesatt i NAS utenom merkenavnet. Da har NAS pantesatt en meget viktig fundamental eierandel i kjernevirksomheten. Synes ikke du som er eier i NAS, at det hadde vært mye bedre å spytte inn mer penger via emisjon, slik at dere kunne beholdt kontrollen over viktige deler i kjernevirksomheten...?

JV har dere trodd skulle blitt signert i mer enn 12 måneder nå!!! Hver gang er det rett rundt hjørnet og i 2018 var Kjos sikker på at før 1.1.2019 var et JV signert. Pr 15.9.2019 er det ingen som prater om et eventuelt JV, utenom noen få troende på NAS trådene. Jeg har hele veien spurt om hvorfor en eventuell partner vil signere en bra avtale for NAS på bekostning av verdiene til aksjonærene i den eventuelle partneren sitt selskap? En JV partner vet garantert om den dårlige økonomien i NAS, hvorfor skal de risikere å bli med ned i dragsuget? Vil ikke en eventuell partner heller signere en avtale som er bra for dem, som gjør at de kan få med seg alle flyene i partnerskapet billig hvis NAS går konkurs?
Frodon
15.09.2019 kl 11:24 707

De obligasjonseierne som skriftlig har gitt ja til early bird avtalen, kan ikke backe ut på mandag. Det som virker rart, er at det er vanvittig mange eiere i obligasjonslånet som ikke er registrert i offentlige register. Dette er eiere som også bor nedover i europa og det stilles store spørsmålstegn til at Dnb/Pareto faktisk har rukket å være i kontakt med alle disse obligasjonseierne på så kort tid? Hvordan fant de kontakt informasjonen til obligasjonseierne? Har alle obligasjonseierne rukket å bli kontaktet/ta kontakt selv, kikket over forslaget med sine rådgivere/jurister og gitt sitt svar på utsettelsen? Svaret får vi allerede imorgen, så det blir spennende. Jeg synes uansett det var en merkelig melding, at de tror nok eiere har stemt ja, men det må fintelles. Var det et markedsføringstriks, for å få flere til å stemme ja...? Var det såååå vanskelig å regne på kalkulatoren om de hadde nok stemmer....?
Redigert 15.09.2019 kl 11:25 Du må logge inn for å svare

fakta er at NAS ikke klarer å refinasiere i obligasjonsmarkedet uten å betale "junk-bond" rente og selv da finnes det kanskje ikke nok risikoperverse som vil holde bonds i et skakkjørt selskap som lever på kreditors nåde. må dermed ty til "early bird" for å lure til seg utsettelse på 2 år. kan egentlig ikke skjønne at tilbudet er attraktivt i det hele tatt?

gjennomslag for utsettlelse er allerede priset inn, om noen skulle ombestemme seg pga saudi saken i helge etc og det blir nei til utsettelse så blir det et ragnorak av dimensjoner

se på situasjonen i verdensøkonomien pluss vintersesongen så kommer nok melding om emisjon innen Q1 2020

har tidligere trodd på emisjon i julegave, men trodde faen meg ikke NAS ville lure til seg utsettelse på denne måten hehe

blir spennende imorra iallefall :-)



Frodon
15.09.2019 kl 12:08 636

Det store spørsmålet er om hvilke muligheter obligasjonseierne egentlig har? Hvis de sier nei til forslaget, er det enten en totalt utvannende emisjon eller konkurs. Det er usikkert om obligasjonseierne ville fått igjen alle pengene sine ved en konkurs, siden verdiene er belånt eller solgt (utenom merkenavnet). Sitter en del av de store obligasjonseierne med aksjer i NAS, så valget var early bird eller å miste verdiene i aksjene? Da ville Bjørn Kjos og familien tapt alt, selv om det tenker nok gribbene svært lite på ;) Det ville bare vært trist hvis grunnleggeren mistet alt.

Q1 2020 se jeg også som mest sannsynlig for en emisjon pr dags dato. Men fundamenter kan fortsatt endre seg underveis. Det er bare utenfor min tankeevne at noen vil risikere å miste alle sine penger i NAS, når vi eks har så gode alternativ som eks Okeanis Eco tankers. På dagens kurs er det ventet at de vil utbetale ca 24% utbytte i 2020. De har fastkontrakter på deler av flåten som sikrer inntektene, som igjen lett kan forsvare en dobling i aksjekursen. Hva har NAS?? Med ekstremt mye flaks, kan aksjonærene KANSKJE hente inn noe av det tapte...?

"Hvis de sier nei", - det er bare en teoretisk situasjon når flertallet allerede har bundet seg til early bird. Men det er bare å fortsette med svartmaling, - det skaper unødvendig negativt liv i trådene om NAS.
Redigert 15.09.2019 kl 12:22 Du må logge inn for å svare

per idag er det beste for alle parter at NAS kjører en emisjon på 20kr og gi bond-holders muligheten til å konvertere om de ønsker. dette skjer seff ikke fordi da ville kjoseladden og hans medhjelpere bli totalt utvannet

blir ren gambling dette å håpe at NAS skal klare å bli lønnsomt meget raskt hvis ikke kommer emisjon uansett men på langt dårligere betingelser dvs kurs 5-10kr

eller skal NAS tvinge til seg utsettlse av igjen om 2 år og kanskje oxo droppe betaling av den årlige renten oxo? hehe

ja det er noen få undervurderte selskaper på insidebørsen no.1, men langt flere luftslott LOL
roarn
15.09.2019 kl 12:52 571

Det er med løgn som med snøballer - jo lenger de ruller, dess større blir de.
På tide å ruste NAS med skikkelige baller, en emisjon på 5 milliarder.
En reparasjons emisjon er påkrevet, men mye større en forrige gang.

Tror ikke MAX flyene er på vingene før om 1 år.
Tror på Sissener, han bruker også sine egne penger.
hstray
15.09.2019 kl 12:55 565

Mye kan endres, og ledelsen i NAS og hovedeier Bjørn Kjos har mer innsikt enn deg og oss andre på Hegnar forum.
JV avtalen kan komme og gi påfyll på 2-5 milliarder.
Ytterligere flysalg kan gi påfyll av EK
Erstatning fra RR og Boeing er snart på vei, og vil gi kompensasjon og kredit på fordringer i milliarder klassen.
Kreditkort selskapene vil løse opp og gi normal kredittid. Og bedre arbeidskapital
Omfattende spareprogram er Nas i rute med som gir 2 milliarder i kostnadsreduksjon i 2019.
Max vil etterhvert komme i lufta. På ett eller annet tidspunkt må også RR klarer å stabilisere sin Trent1000 motor. Visst ikke er de ute av markedet for flymotorer

tror ikke kjoseladden har kontroll i det hele tatt men driver med brannslukking for å redde sine verdier :D

kjoseladden og hans medhjelpere har ropt ulv for mange ganger vedr JV
flysalg vil gi minimal EK men redusere gjeld
har det ikke vært snakk om erstatning fra RR i lang tid allerede? Boeing? kanskje rabatt ved ny flybestilling ja

spareprogram ja positiv det må kutte ut daukjøttet :D

som sagt situasjonen ser ikke lyst ut per idag siden de endret kurs litt for sent med kjoseladden som pilot :P



minsin
15.09.2019 kl 15:30 480

Kortsiktig er det ingen tvil negativt med høy oljepris...fører til støy og uro i markedet

Ser man på litt lenger sikt så...kan man begynne å regne litt på det

Men du må ikke glemme at oljeprisen må sees i sammeheng med andre flyselskap/konkurrentene
ett kort lite regnestykke
12,5 mrd bruker NAS i drivstoff i året
øker oljeprisen med 10 pst( gr drone angrep etc) - vil da nas ha 13 , 75 mrd i drivstoff utgifter.
Ergo utgiftene øker med 1,25 mrd
Lufthansa/BA om de skulle overta rutene til NAs med deres fly ..
ville de ha 30 pst dyrere drivstoff utgifter, grunnet gamle utdaterte fly
Dvs - årlige drivstoff utgifter på ca 16,25 mrd(12,5 mrd x 30 pst)
Stiger drivstoffet med 10 pst ... vil dette utgjøre 17,88 mrd
Så da kan du si ekstra utgiftene med 10 pst høyere drivstoff vil IAG/BA tape terreng i forhold til NAS med ca 400 millioner pr år (1,63 - 1,25 ).
400 mill høres kanskje lite ut -- men i jakten på marginene er dette masse penger...

dersom oljeprisen stiger med 20 pst( drone angrep + Trump kommer på "bedre tanker" mht Iran og gir IKKE eksport lettelser) økes differansen proporsjonalt ... ergo 800 mill i året vil differansen bli.
800 mill er ett ekstra gratis MAX fly i året, i forhold til konkurrentene selvsagt

Ved økende oljepris er det derfor andre flyselskap som vil være mere i panikk enn NAS - bla iag/BA / Lufthansa. som får sine nye fly først om endel år...iallefall av litt mengde

You see ????

Vedr andre finansieringer... kunne skrevet en hel del om dette , men avstår- mener jeg har skrevet en hel masse om alternativer allerede samt at jeg er litt lei av å repetere meg selv!

Redigert 15.09.2019 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
minsin
15.09.2019 kl 15:44 463

Mange sier at ved innføring av IMO2020 - blir nettopp drivstoffet 10 pst dyrere .
og vipps så kan samme regnestykket være gjeldende også der ...

Derfor har jeg sagt hele tiden at IMO 2020 - er ikke spikeren i kista for NAS direkte... , som enkelte sier ( les Frodon)
Det ser faktisk ut til at NAS vil ha en fordel der mot konkurrerende flyselskap - og tjener 400 mill i forhold til BA/Lufthansa der også..
Lufthansa og BA er virkelig presset - og situasjonen fremprovoserer akutt handling :-)

You see No2?? :-)

Redigert 15.09.2019 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
minsin
15.09.2019 kl 16:21 436

MAX problematikken har en direkte årsak i forhold til forsinkelse av JV, forsåvidt har også RR problematikken det også.
Blir umulig å gå inn i JV uten at man har oversikt over flyparken og når den blir tilgjengelig.

RR har innrømmet erstatningsansvar - og det er allerede gitt "rabatt" i forhold til billigere service avtaler.. noe som skulle bare mangle.
I hovedtrekk må trent 1000 C og B series .-- ha dobbelt så mye service som planlagt... da skulle det bare mangle at NAS fikk halv pris pr service.
Penge overføringer fra RR gjenstår..
Boeing har satt av 40 mrd til erstatninger.. vil absolutt tro det kommer en tillegspott i Q3 i regnskapet til Boeing..
Billigere fly... er garantert ikke noe som er avtalt der. NAS forventer nok å få ett kontant oppgjør.
Men klart boeing kan sikkert komme til å tilby rabatter i forhold til "billigere fly" får å lette sine kortsiktige økonomiske forpliktelser..
isåfall er det kun opp til NAS å bestemme hva de ønsker .
har NAS råd til å få rabatt på fremtidige fly --- ja så kan en avtale om red flypriser være fordelaktig på sikt..
Uansett det er NAS som sitter med kortene..
Lyst?? vel--- jeg mener NAS er ett ypperlig "turn around" case!


Frodon
15.09.2019 kl 16:25 426

Alle på forumet? Tenker du på alle nickene du skriver med...?

Jeg kan enkelt dokumentere 20 fulltreffere Hammers har hatt. Kan du dokumentere EN full treffer dere NAS aksjonærer har hatt i 2019...? Og spar meg for å hente opp et innlegg av de 1000 gjette innleggene dere har hatt om hvor kursen står om kort tid. Det er faktisk utrolig at det er mulig å bomme så mye når dere gjetter på 1000vis av innlegg, looool

Slutt med det kjoseladden pratet ditt. Å vise så liten respekt for en av vår tids store innovatører forteller vel egentlig alt om deg...du lille mann
Frodon
15.09.2019 kl 16:31 418

Har du regnet på hvor mye Kjos og krisehjelperne hans ville blitt utvannet ved en slik løsning?

Jeg sitter hele tiden å tenker "hvis NAS ledelsen har så mange valg rundt finansieringsløsninger, hvorfor blir de ikke børsmeldt?". Istedenfor kom børsmelding om at NAS ikke har penger til å betale regningene sine og de ga all makt til obligasjonseierne. På tide å sparke NAS ledelsen da, når de velger å gi bort makten istedenfor å velge de beste finansieringsløsningene for aksjonærene...? ;)

Du ser hvem som øker shorten nå? Tipper den vil øke enda mer til uken... hva er neste trigger etter valget imorgen??

Helt enig, og det ser ut som folk generelt her elsker luftslott, enda de har satt det rase ned fra kr 330 til 36
Frodon
15.09.2019 kl 16:47 389

- Hvis NAS ledelsen har bedre oversikt, hvorfor «bommer» de mer på guidingen enn det noen av oss på forumet gjør...?

- Hvor mange ganger er det mulig for NAS ledelsen å lure aksjonærene før foten blir satt ned?

- Skal JV gi NAS 5 milliarder i cash? Da er du mer enn dobbelt så høyt som noen har gjettet på tidligere. Hvordan kom du frem til slike fantasi summer? Hva er det en eventuell JV partner er villig til å gi 5 milliarder av aksjonærer sine penger for?

- Kredittkortselskapene har sagt de ikke kommer til å utbetale til NAS før flyturen er gjennomført, hvorfor skal de plutselig endre på det nå, som vil gi dem store tap ved en konkurs?

- Spareprogrammet er i rute i følge NAS ledelsen, og fortsatt hadde de ikke nok penger til å betale obligasjonslånet i desember 2019