Vil NAS betale effektiv rente på over 18 prosent?

Frodon
NAS 12.09.2019 kl 23:54 4952

Hvis obligasjonseierne sier ja til forslaget om utsettelse av betalingen på obligasjonslånet, vil NAS betale effektiv rente på over 18 prosent? Hvordan skal de klare å betale dette??

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2019/09/12/6956289/sissener-erkjenner-ikke-noe-nederlag


Obligasjonslånet til NAS på ca 2,5 milliarder som forfaller i desember 2019 har en effektiv rente på 89,14%. NAS er sperret fra å refinansiere obligasjonslånet, derfor vil de heller utsette det

https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS07.OSE/overview
Redigert 20.01.2021 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
Artige
12.09.2019 kl 23:59 4930

Bruker sikkert en datamaskin
undrende
13.09.2019 kl 00:05 4909

Det blir som å refinansiere boliglånet med kredittkort, og i tillegg stå i fare for å miste sin faste jobb, men jobbe på tilkalling
Hvorfor velger de en slik løsning når en emisjon neppe er til å unngå på sikt alikevel?
Er herrene Kjos/Kiise og deres investeringsselskap game over ved en emisjon, og tilhørende brutalt kursfall, at de tviholder på dette halmstrået og skyver låneforpliktelser foran seg med ågerrenter???? Man begynner å lure
Slettet bruker
13.09.2019 kl 00:35 4853

Kanskje ledelsen vet noe vi andre ikke vet?
Slettet bruker
13.09.2019 kl 00:40 4845

Jv avtale eller salg kommer langt før emisjon.
Hammers
13.09.2019 kl 00:55 4815

Enig med Frodon her.
ALLE med vettet i behold må vel snart skjønne at dette umulig kan gå på sikt!

Blir det NEI til forlengelse på mandag går alt til helvete på et lite blunk!
Blir det JA går alt til helvete over litt lengre tid - men "The road to HELL" er allerede staket ut!
https://www.youtube.com/watch?v=ToQhVV7WpLk

Hilsen Hammers
Restplassno
13.09.2019 kl 04:05 4742

Du har jo uttalt tidligere at du ikke kjenner driften særlig, hammers. Klart det kan gå. Om det går eller ikke, vet ingen. Men er det ikke bakt inn i kursen, at det kan gå til helvete?

Nas kan gå 1.5 mrd i overskudd neste år og ha en P/E på 3. Eller ikke. De som mener de har fasiten på dette tidspunktet stoler jeg i alle fall ikke på
tesch
13.09.2019 kl 06:32 4668



NAS blir en kjempe suksess fremover .JV blir annonsert snart . Juli/august var super bra . September ser grei it ogsā . Obligasjons Problemet er løst . I tillegg har prisene pā Airbus fly økt med 10/15 prosent

Så har vi RR og Max . Det har kostet NAS penger , men de får kompensasjn

Sist , men ikke minst . Karlsen har skatt i gang en skikkelig kostnads reduksjon kamopanje med super konsulenter pā laget. Det vilvises på bunnlinja .

Ikke tenk p hva kursen slutter på i dag , men om 6/12 mxneder
tesch
13.09.2019 kl 06:57 4637


Beklager Frodon og Hammers

Alt er under kontroll nå rundt NAS . Jeg var ute på erter, kjøtt og flesk I går, selfølgelig med øl og akke. NYDELIG

Der var det et par karer som vet alt som foregår rundt NAS og de tok en ekstra skål 🥂🍻
Frodon
13.09.2019 kl 07:15 4583

Hehe, du kan ikke ha mer riktig and you know it 😉 Norne ute med analyse uten kursmål og salganbefaling, da de mener det ikke er noen vits å investere i NAS 😂😂 Hvordan tror du analysene til de andre analytikerne blir nå, med 18% effektiv rente!!! Hvor mange av NAS aksjonærene hadde akseptert en slik rente på hus eller bil lånet sitt??

«NAS needs to bring unit costs (CASK) well below unit revenues (RASK) before it becomes an investable stock. The easiest way to do this would be to start running the company like a normal business by cutting unprofitable routes. Until it does so our SELL recommendation stays without a target price because the same problems with lack of equity will resurface every winter«

Ypperlig valg av herlig sang 😊 Tror du NAS kan spille den på Max 737 flyene, hvis de får lov å fly igjen? 😂😂
Redigert 13.09.2019 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.09.2019 kl 07:18 4570

Denne sangen dedikerer jeg til alle dere «seriøse» NAS aksjonærer:

https://youtu.be/45_MVtE5xsI

Jeg begynner å tvile på at dere har aksjer i selskapet, siden interessen for Frodon er større enn for NAS 😂😂
Claude
13.09.2019 kl 07:26 4547

Blir nok tungt for NAS framover med dyr finansiering. Lett å bli utkonkurrert av andre selskaper med billigere finansiering.
Frodon
13.09.2019 kl 08:08 4478

Ja, det har vært en av de grunnleggende punktene i mitt negative syn på aksjen. Jeg tror faktisk ikke NAS aksjonærene er klar over at mange av de store fly selskapene går med store fine overskudd og de aksjene er priset langt lavere enn NAS 😉
Frodon
13.09.2019 kl 16:32 4301

«Innløsningskursen økes til 105, hvilket alene øker rentekostnaden med over 120 millioner kroner for Norwegian»

https://finansavisen.no/meninger/kommentar/2019/09/12/6956292/kredittkommentar-norwegians-radgivere-er-de-forelopige-vinnerne
Bearwizard
13.09.2019 kl 16:50 4257

Akkurat tilbake fra Budapest. Skal jeg dømme september etter det så blir det bra. Reiste ned forrige søndag: Load rundt 95%, tilbake i dag og load på 97% (på øyemål :-))
Bearwizard
13.09.2019 kl 16:57 4240

I følge deg da Hammers så er jeg en av dem som ikke har vettet i behold. Må forøvrig si at du har skuffet meg stort siste uke (har tidligere uttrykt respekt for deg og analysene dine). Det ser ut til (har skummet trådene mens jeg var på reise) at du har degenerert til Frodon nivå. Bare tull fra deg siste uke (popcorn og rødbrus er vel representativt). Håper at tullet ditt og sikkert Frodons (leser ikke hva han skriver lenger) ikke skremte vekk alt for mange småaksjonærer.
minsin
13.09.2019 kl 16:59 4233

Takk for Sangen Frodon ..

Her er en sang jeg dedikerer til alle, uavhengig av investeringer ...klassiker :-)
https://www.youtube.com/watch?v=iyIOl-s7JTU

Ypsilon 7
13.09.2019 kl 17:00 4227

Hehe. Godt formulert med faktabeskrivelse. Tommel opp til deg 👍
Slettet bruker
13.09.2019 kl 17:00 4225

Selskapet er solgt for 90 kr aksjen innen tirsdag kl. 18.
rischioso
14.09.2019 kl 23:10 3886

Høres voldsomt ut - jeg regner med en aksjekurs på rundt halvparten (uten oppkjøp), men ok det og - JustSaying .. ;)
Redigert 14.09.2019 kl 23:11 Du må logge inn for å svare
Restplassno
15.09.2019 kl 00:11 3813

Officials in Saudi Arabia indicated it would return to normal levels of oil production by Monday, as they sought to reassure world markets after a drone attack Saturday on one of the kingdom’s most productive oil facilities prompted it to cut its crude production in half.

Altså ser vi ikke priser over 70$ regner jeg med, men den stiger nok noe
rischioso
15.09.2019 kl 00:22 3792

Ære være hedginga … ;)
Hammers
15.09.2019 kl 00:44 3759

Frodon.
Måtte le av ditt; Ypperlig valg av herlig sang 😊 Tror du NAS kan spille den på Max 737 flyene, hvis de får lov å fly igjen? 😂😂

Nei, Road to Hell blir nok ingen slager om bord på noe som helst fly - i hvert fall ikke for de som er satt på bakken.
Ellers likte jeg din egen mer moderne låt veldig godt; Blah Blah Blah.....! Ja, mye Blah Blah Blah.....rundt om!
Må vel vurdere å fornye meg selv på musikkfronten - og ikke holde meg blindt på de gamle storhetene.

Hilsen Hammers.......som ikke har lest noe som helst om oljepriser og drivstoffpriser det siste døgnet.
Kanskje greit å fylle tanken fort som F.. før det hele går rett til himmels.
Redigert 15.09.2019 kl 00:56 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
15.09.2019 kl 00:59 3744

Er vel på tide for deg å finne frem popcornet og rødbrusen nå....du velger åpenbart bare å fortsette med tull og sprøyt
rischioso
15.09.2019 kl 01:56 3702

Wannabees finner man overalt - selv om de har en viss sjarm så når de liksom ikke helt opp… ;)

https://www.youtube.com/watch?v=e4Ao-iNPPUc
Hammers
15.09.2019 kl 02:08 3696

Risotto.
For noe møl du har klart å skrape sammen.
En gjeng med tullinger som spiller på teskjeer og annet mellom traktorer og annet bondeverktøy.

Hilsen Hammers
rischioso
15.09.2019 kl 02:22 3689

Hammers,

du sa det .. ;)
Opp+
15.09.2019 kl 09:52 3464

Haha😂
Restplassno
15.09.2019 kl 11:04 3400

Hammers natt til søndag er alltid litt av et show.
Frodon
15.09.2019 kl 15:37 3258

Mulig drivstoff prisene går til himmels neste uke. Hva veier mest for investorene, ja til obligasjonslån som sannsynligvis allerede er priset inn eller stor økning i drivstoff prisene...?

Angående musikk linken, Tomorrowland anbefaler jeg absolutt å dra på, det er en åpner av øyne til folk om hvordan logistikk kan fungere på en festival 😉 Var der 3 år på rad og Tomorrowland har havnet på topp 3 listen min over ting å få med seg i løpet av livet 🤩 400 artister spiller på 15 scener i løpet av 3 døgn 💪
Hvis NAS hadde klart å få til slike overskudd, ville aksjen vært mulig å investere i...kanskje de kan bruke bakke_flyene til event, når de først bare står der?

All we ever hear them say is bla bla bla, we dont even care what they say, when its just bla bla bla 😂😂😂
Redigert 15.09.2019 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
minsin
15.09.2019 kl 15:52 3220

Kan nesten virke som om du og Hammer boy har en større karrigere innen musikk, ;-)

"Allsang på grensen" , kan bli deres springbrett :-)


forøvrig tror jeg du må lese forslaget til avtalen litt bedre i forhold til prosentregningen din :-)
Redigert 15.09.2019 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
tesch
15.09.2019 kl 16:12 3170


For noe møl på en søndag

I morgen våkner vi og så får vi se hva som skjer
rischioso
15.09.2019 kl 16:22 3138

Vel,

kortsiktig så er det jo å forvente at følgende vil bli en realitet:

(1) Melding i løpet av mandagen om at finansieringsløsningen er i boks så slankeprosessen kan fortsette i ro og mak - dette er jo udiskutabelt positivt og en trigger.

(2) En midlertidig rekyl i oljeprisen - midlertidig for det er en delt situasjon:
a) Tiden markedet forventer at det vil ta før Saudi er tilbake i full prod.
b) Hvor raskt USA, Russland mfl kan få økt sin prod for å balansere ut noe av den midlertidige mankoen på mellom 5-6m fat i døgnet.
c) Hvor store lagrene rundt om er før mankoen faktisk slår inn.

(3) Selskapets hedging - dette er en av nøkkelfaktorene og som kjent så har NAS økt hedgingen betydelig sammenlignet med tidligere år hvor det har vært og fortsatt vil være et av de store fortrinnene spesielt i slike tider vi befinner oss i nå i motsetning til flere av konkurrentene som vil kunne gå på en milliardsmell.

MAO, det er flere faktorer som spiller inn hvor NAS er en av de selskapene som vil kunne klare seg bedre i tider med midlertidige peaker i oljepris - men dette var kanskje ikke så interessant for de som sitter på utsiden og roper ulv 24/7 uten helt å ha forstått hvordan en ulv ser ut … ;)

Fortsatt God Helg!
Ypsilon 7
15.09.2019 kl 16:27 3126

Så enkelt, så opplagt 👍
minsin
15.09.2019 kl 16:32 3114

Hammers

"vettet" du henviser til er ett relativt begrep i aller høyeste grad.

til opplysning ... så har hoveddelen ca 70 pst av obligasjoneierne( eiendeler for ca 3 mrd+) sagt ja til forlengelse av obligasjonslånene.
tror du det er en generell svikt i "vettet" hos de ??
eller er plutselig gatwick en gull kalv , i motsetning til hva sissner mener ??
Restplassno
15.09.2019 kl 16:46 3073

Mye bra fra deg, rischioso.

I punkt 2b) vil jeg legger til at OPEC også kan finne på å øke produksjonen midlertidig med dette resonnementet:

This suggests we’re likely to see a short-term price adjustment. Furthermore, the other OPEC members and its allies may increase production temporarily to make up for the shortfall. If they don’t then the United States would be “the only real holder of the global supply cushion via its ability to raise own its output or to soften sanctions against other major oil producers,” according to Reuters.

Videre har ikke Nas økt hedgingen meg bekjent, ligger på ca 25% i Q3, men øker noe fra Q4. De er helt klart sårbare for oljeprisøkning, kanskje i enda større grad enn andre selskaper, men bruker også relativt mindre fuel enn de store, og de har også en del å gå på ift andre selskapers hedge som gjerne ligger mellom 65-75 eller noe i den duren. Nå mener jeg at denne oljeprisøkningen vil bli kortsiktig, da det er mer kapasitet å gå på og mange interessenter ønsker ikke økt pris på energi på dette tidspunktet hvor verdensøkonomien allerede balanserer på en knivsegg.
rischioso
15.09.2019 kl 17:06 3036

Når jeg refererte til økt hedging de siste årene så var det nettopp de siste årene - om vi går tilbake noen år så utgjorde ikke hedgingen mer enn knappe 10% så det virker å være tidsrommet vi snakker forbi hverandre.

Men det viktigste av alt er varigheten på den situasjonen som nå er oppstått - En ting er selve droneangrepet med tilhørende skader som uansett er reparerbare innenfor et gitt tidsrom, men hva som skjer videre på den politiske arenaen er vel den aller største risken for om den skulle eskalere så vil den kunne forlenge usikkerheten og dermed også peaken, men da snakker vi jo ikke lengre om bare transportsektoren …

Kortsiktig så blir det spennende og se er hvordan de asiatiske børsene reagerer i natt noe som vil gi en pekepinn på hva vi kan forvente oss når børsene i Europa og Norden åpner. At det vil bli volatilt burde det ikke være noen tvil om, men det gjenstår og se hvordan det faktisk vil slå ut for det enkelte selskap og ikke minst hvor raskt markedene henter seg inn igjen for legger vi tidligere og lignende hendelser til grunn så har de alle vært av kortvarig varighet.

I mellomtiden så kan mye skje hvor det er å forvente at det kommer en bekreftelse fra Saudi på det faktiske skadeomfanget og ikke minst estimert ledetid på reparasjonsarbeidet noe som vil være av stor betydning for hvilke forventninger markedet legger til grunn fremover.

---------------------------

Saudi oil attacks: Will fuel prices go up?
1 hour ago

https://www.bbc.com/news/business-49708220
Redigert 15.09.2019 kl 17:09 Du må logge inn for å svare
Restplassno
15.09.2019 kl 17:08 3032

Da snakket vi forbi hverandre ja, beklager misforståelsen :)

Virker som du har veldig god oversikt på oljesituasjonen, setter pris på om du deler dersom noe endrer seg!
rischioso
15.09.2019 kl 17:33 2979

Som jeg var inne på tidligere angående faktiske oljereserver så har bla USA hele 645 millioner fat i reserver noe som i teorien kan balansere ut Saudis midlertidige prod tap på rundt 5,5m/fat/døgn i en periode på (645/5,5) rundt 117dgr eller nærmere 4mdr for å sette det i perspektiv - og da snakker vi om kun USA alene hvor det finnes flere betydelige oljereserver rundt omkring i tillegg til muligheter for økt prod både innenfor og utenfor OPEC.

Mao - verden virker ikke å gå under - ikke riktig ennå .. ;)
---------------------------

America has a huge stash of emergency oil
September 15, 2019

The United States still has its stash. The Strategic Petroleum Reserve contains 645 million barrels — the world's largest backup oil supply.

https://edition.cnn.com/2019/09/15/business/strategic-petroleum-reserve-explained/index.html
Redigert 15.09.2019 kl 17:39 Du må logge inn for å svare