2020 Bulkers; første selskap på Oslo Børs med månedlige utbytter


2020 Bulkers la ut en "super-bull" presentasjon i går ifm Pareto konferansen.

Hvis dagens rater på ca 35.000 usd/dag skulle holde seg ville selskapet generert 40 NOK per aksje/år i fri kontantstrøm hvis alle 8 skipene var i drift. Forutsatt at de oppnår 35% premie ift Capsize ratene og med 60% andel av sparte driftskostnader. Til sammenligning så endte kursen på 79.10 i går.

Når alle skipene er levert (kun 1 skip mottat til nå) vil de gi ut månedlige utbytter som er forventet å bli utbetalt i/etter Q1.

Selskapet vil ikke klare å få alle sine skip på disse ratene og med 100% utnyttelse, men viser iallefall potensialet. Skulle de klare å få en utnyttelsesgrad på 90% og snitt rater på ca 20.000 usd/dag er forsatt utbyttepotensialet stort.

Bulk Sandefjord som er i drift mottar i disse dager rater på 47.000 usd/dag og går på en 3 års kontrakt som er index regulert. Kan virke som om dette er Capsize raten +35% .
Selskapet oppgir en normal break-even på rett i overkant av 14.000 usd/dag da uten premie mot Capsize rater og splittfortjeneste på sparte drivstoffkostnader.

Ved 75% utdeling av fri kontantstrøm vil en rate på 20.000 i snitt v 90% utnyttelse gi ca 0.45 øre/aksje hver måned eller en direkteavkastning på pene 6.5%.

Kan nevne at de sluttet 2 av sine skip med leveranse nå i høst på snitt rett i overkant av 20.000 når ratene lå godt under 10.000 per dag, så her burde det være potensialet for en pen oppside både på utbytte og kurs.

Link til presentasjonen:

https://2020bulkers.com/cision/releaseDetail.html?releaseIdentifier=8EAA1A55CA3EFD5B

Skulle gjerne hatt litt info fra selskapet på hvordan de vil fordele utbyttene, jevne utbytter med en komfortable margin slik at de kan øke de på sikt? Eller vil de bestemme utbyttene per kvartal basert på inntjeningen som har vært i inneværende periode, som da vil føre til svært ujevne utbytter? Time will tell ...

Vi kunne lese i Finansavisen for noen dager tilbake at de vil prioritere utbytte fremfor vekst, men vil samtidig ikke utelukke helt investeringer i nye skip hvis en god anledning skulle by seg.
Så vil da anta at de ikke gir ut all fri kontantstrøm, men holder noe tilbake.
Empire
13.09.2019 kl 13:45 3437

Er det noe Trøim er god på, så er det å selge gull som gråstein. Ikke at Bulk 2020 er gråstein, men jeg er ikke overrasket over at de la frem en meget positiv presentasjon. Det skulle nesten bare mangle :)

Fundamentet ser meget bra ut og som du sier i innlegget ditt, den kontrakten de har på Sandefjord er gull og vi får håpe at de får lignende kontrakter på resten. Har regnet litt på den indeks kontrakten og jeg tror ikke du er så langt unna med dine 35%, selv om jeg har kommet noe under, men jeg trenger noen flere data punkter for å kunne sette to svar under svaret. Jeg tror den kontrakten inneholder en eller flere variabler enn "35% over indeks", men det vil kanskje kommende rapporter enten avkrefte eller bekrefte.

Jeg håper selv på maks utbytte av kontantstrøm og ikke enda et vekstselskap, men det vil jo være avhengig av prisen for baljer og redere er en gang redere som helst vil kjøpe baljer for alle pengene.

Jeg ser for meg lignende kontrakter på resten av skipene og dermed så tror jeg på jevne kvartalsvise utbytter i bakgrunn av en relativt jevn kontantstrøm. Hadde de hatt en spot tilnærming, så vil utbytter kunne svinge tildels kraftig gjennom års syklusen og fremtiden hadde kanskje vært vanskeligere å regne seg frem til.

Bra innlegg forresten :)
Redigert 13.09.2019 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
just4fun
13.09.2019 kl 14:07 3390

"Fant" de fleste svarene her:

https://blogg.nordnet.no/pengepodden-imo-med-2020-bulkers/?autoplay=1

Ratene for Bulk Sandefjord blir regulert hver 14 dag og da med 35% opp fra Capsize ratene, fra 1, januar får de også et tillegg for bespart drivstoff bruk ifm IMO2020.
2 skip til nå på faste rater 12-15 mnd kontrakt og 2 på indeks regulerte kontrakter.
13.09.2019 kl 14:10 3373

Alt som Trøim har fingrene i skyr jeg som pesten untatt short
Har i år tatt inn + 2,5 mill på å shorte Borr
Den mannen er like troverdig som en politiker , derfor ville jeg ikke tro en dritt på utbytter her
Empire
13.09.2019 kl 14:30 3347

Den er god, men jeg tenkte mer i retning av "floor" og "ceiling" i kontrakten, noe som sjeldent oppgis. Hvilken capesize bruker de som utgangspunkt? BCI eller "undergruppene"? Regner med at den er linket til den ruten som skipet faktisk går og akkurat nå runder Sandefjord Cape town retning vest, så kan man jo tenke seg hvilken rute det er snakk om

Edit: Har tatt helg og hører på poden.
Redigert 13.09.2019 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
11.11.2019 kl 13:33 2544

Det skal visstnok ligge inne et forslag hos IMO for all store lastebåter hvis han her har rett, det vil jo ta vekk opp mot 20% av kapasiteten i markedet og da kunne føre til enorm stor oppgang i ratene
Kopierer inn hans melding fra en annen tråd

Shagwong
I dag kl 02:49
854
IMO vil på sitt møte i London denne uken diskutere farts reduksjon for shipping. I begynnelsen er det snakk om tank og tørrlast. Blir det vedtatt og implementert vil det på sikt legge press på ratene da sjøreisene vil ta lenger tid. Det forutsetter selvfølgelig at ikke tonnasjen økes. Det kan bli snakk bli snakk om reduksjon av fart på 20 %. Tanken bak forslaget er reduksjon i utslipp , så jeg blir ikke overrasket om dette er noe som kommer.

Skal det potensielt fattes vedtak om slow steaming, eller er det bare diskusjoner?
11.11.2019 kl 16:18 2388

Gå inn på denne tråden og spør han som la ut opplysningen hvor han har dette fra

https://finansavisen.no/forum/thread/57989/view
just4fun
12.11.2019 kl 12:36 2200

Omsider en liten oppgang på ratene igjen i dag til 20033 USD/dag. Håper at IMO2020 vil holde ratene noe høyere enn vanlig da flere skip vil bli tatt ut for oppgradering og forhåpentligvis ser vi flere skip til skraping enn normalt.
2020 Bulkers har forsatt god margin for utbytte og vi må nok ned til godt under 10.000 USD/dag i Capsize-ratene for at det ikke blir betalt utbytter.
Gjern
03.12.2019 kl 19:57 1798

8 cents udbytte for november måned på basis af rateindtjening på 24466 dollar i gennemsnit for 4 skibe.
Jeg er glad for at jeg har købt en post i denne:-)
Siddis61
07.12.2019 kl 08:57 1576

Fantastisk utbytteaksje. Allerede nå gir den 10% annualisert utbytteyield og når alle skipene er levert kan den gi 20% med dagens rater.

Det er vel på tide at kursen snart TAR AV!
Keneid
22.05.2020 kl 16:58 700

Får vel se hva som skjer når de to nye båtene entrer vannet. De fleste båtene er på tc og ligger langt over spot, men litt over breakeven. Cleaves har en relativt optimistisk TP. Tror ikke vi er i nærheten av det, men at denne skal opp er jeg relativt sikker på - 60-65 nok hvis det ikke er tilbakefall på Corona.
Redigert 22.05.2020 kl 16:59 Du må logge inn for å svare

Denne syns jeg ligger veldig lavt og kan ikke skjønne annet enn at den har en stor oppside fremover. Kjenner ikke selskapet, så er usikker, kan noen gi en kort brief på hva vi har i vente fremover? Nye skip på vannet 2020 slik jeg forstår?
Keneid
27.05.2020 kl 10:26 286

Antar det kommer en skipsnyhet snart. Bør i det minste nærme seg.

Vad hände här idag?