2020 Bulkers; første selskap på Oslo Børs med månedlige utbytter

just4fun
2020 13.09.2019 kl 10:52 20357

2020 Bulkers la ut en "super-bull" presentasjon i går ifm Pareto konferansen.

Hvis dagens rater på ca 35.000 usd/dag skulle holde seg ville selskapet generert 40 NOK per aksje/år i fri kontantstrøm hvis alle 8 skipene var i drift. Forutsatt at de oppnår 35% premie ift Capsize ratene og med 60% andel av sparte driftskostnader. Til sammenligning så endte kursen på 79.10 i går.

Når alle skipene er levert (kun 1 skip mottat til nå) vil de gi ut månedlige utbytter som er forventet å bli utbetalt i/etter Q1.

Selskapet vil ikke klare å få alle sine skip på disse ratene og med 100% utnyttelse, men viser iallefall potensialet. Skulle de klare å få en utnyttelsesgrad på 90% og snitt rater på ca 20.000 usd/dag er forsatt utbyttepotensialet stort.

Bulk Sandefjord som er i drift mottar i disse dager rater på 47.000 usd/dag og går på en 3 års kontrakt som er index regulert. Kan virke som om dette er Capsize raten +35% .
Selskapet oppgir en normal break-even på rett i overkant av 14.000 usd/dag da uten premie mot Capsize rater og splittfortjeneste på sparte drivstoffkostnader.

Ved 75% utdeling av fri kontantstrøm vil en rate på 20.000 i snitt v 90% utnyttelse gi ca 0.45 øre/aksje hver måned eller en direkteavkastning på pene 6.5%.

Kan nevne at de sluttet 2 av sine skip med leveranse nå i høst på snitt rett i overkant av 20.000 når ratene lå godt under 10.000 per dag, så her burde det være potensialet for en pen oppside både på utbytte og kurs.

Link til presentasjonen:

https://2020bulkers.com/cision/releaseDetail.html?releaseIdentifier=8EAA1A55CA3EFD5B

Skulle gjerne hatt litt info fra selskapet på hvordan de vil fordele utbyttene, jevne utbytter med en komfortable margin slik at de kan øke de på sikt? Eller vil de bestemme utbyttene per kvartal basert på inntjeningen som har vært i inneværende periode, som da vil føre til svært ujevne utbytter? Time will tell ...

Vi kunne lese i Finansavisen for noen dager tilbake at de vil prioritere utbytte fremfor vekst, men vil samtidig ikke utelukke helt investeringer i nye skip hvis en god anledning skulle by seg.
Så vil da anta at de ikke gir ut all fri kontantstrøm, men holder noe tilbake.
Redigert 21.01.2021 kl 09:13 Du må logge inn for å svare
just4fun
29.07.2020 kl 12:50 7445

Litt skuffende at det ikke kom utbytte for juni, men de avventer vel da forsatt noe. DnB-markets skriver i dag:

"Om 2020 Bulkers skriver analytikerne videre at hvis en antar 100 prosent utbyttebetaling av resultat pr aksje (EPS) for 2021, vil det resultere i en utbyttegrad på 20 prosent på nåværende aksjekurs.

DNB Markets mener at selskapets newcastlemax-flåte, kombinert med fornuftig giring, tilbyr en attraktiv eksponering mot et forbedrende tørrlastmarked."
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
just4fun
10.08.2020 kl 10:49 7194

De månedene hvor det er blitt annonsert utbytte var dette rundt den 10., så da burde det komme en børsmelding i starten av denne uka hvis det skulle bli utdelt utbytte for juli.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
10.08.2020 kl 14:48 7102

Å bygge opp en liten krisekasse er ikke dumt i disse tider. Annonseres det utbytte hopper kursen sannsynligvis til 60. Kursmålet til JH ser jeg på som altfor aggressivt akkurat nå. Får vente å se hvordan markedet blir når de neste kontraktene skal signeres.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
11.08.2020 kl 11:16 7041

Halvårsrapport på torsdag 13.08.20 - Antar det blir annonsert utbytte der. Selskapet kommuniserer ikke ut to dager før fremleggelse. Bare å glede seg til torsdag :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
just4fun
11.08.2020 kl 11:23 7031

Fra gårsdagens årsmøte:

"To reduce the Share Premium account of the Company by US$15 million and to
credit the same amount resulting from the reduction to the Company's
Contributed Surplus account, with immediate effect."

Noen som kan komme med en edrulig forklaring på hvorfor de gjør dette? Beløpet tilsvarer jo ca 6 kr/aksje.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
11.08.2020 kl 18:52 6943

Det har med regler Finanstilsynet på Bermuda har i forhold til utbytte/utbetalinger osv. Hvis de flytter disse pengene blir det enklere å betale ut utbytte.
Under Bermuda law a company cannot pay dividends from share premium. In addition, Bermuda law provides that a company
may not declare or pay a dividend, or make a distribution out of contributed surplus if there are reasonable grounds for
believing that (a) the company is, or would after the payment, be unable to pay its liabilities as they become due; or (b) the
realisable value of the Company’s assets would thereby be less than the aggregate of its liabilities and its issued share capital
and share premium accounts.
It is possible that in the future, the Company’s ability to pay dividends or make distributions will exceed its retained earnings
and contributed capital surplus. The Board of Directors have therefore put forward this proposal to transfer US$15 million of
the Share Premium (Additional Paid in Capital) to the Company’s Contributed Surplus account with immediate effect. This
will enable the Board of Directors to declare dividends and make distributions as long as the Company is solvent and the
realisable value of its assets exceeds its liabilities and issued share capital.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
11.08.2020 kl 22:46 6847

Ser for meg noen by på skip eller hele selskapet i løpet av høsten hvis ratene løper over 30K $ egentlig.
Mange som har slitt lenge og og mange som vil ha skip m/Scrubber på lange tc når markedet er så volatilt.

Skjønner ikke hvorfor aksjen er under 70kr bå som sesongen starter opp for fullt. Gleder meg til torsdag:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
phantom1
12.08.2020 kl 12:23 6693

Scorpio, Genco,MOL, Eagle kvitter seg med skip...
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
phantom1
12.08.2020 kl 12:24 6686

Hva er fortjeneste på scrubber idag?
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
12.08.2020 kl 12:59 6644

Bra det da :) Så lenge det ikke bestilles nye skip, så vil de fleste kvitte seg med sine og de vil ende opp på skraphaugen. Nye og effektive skip vil alltid være attraktivt for selskaper som vil satse, som vil være størst osv.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
12.08.2020 kl 13:01 6638

Dette er for JUNI

In June 2020, the Company achieved average time charter equivalent earnings of
approximately US$22,000 per day, gross. The Company's two vessels trading on
index-linked time charter earned approximately US$33,900 per day, gross,
including average daily scrubber benefits of approximately US$1,600 per day. The
Company's six vessels trading on fixed time charter earned approximately
US$19,500 per day, gross, including average daily scrubber benefits of
approximately US$1,100 per day for two of the vessels.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2020 kl 13:07 6626

Kan vel betale ut 7 kroner i utbytte om de knaller til. Men mer sannsynlig de sprer det utover høsten.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
phantom1
12.08.2020 kl 13:15 6599

Hva koster en scrubber fitting?
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
12.08.2020 kl 13:35 6568

Det er jeg sikker på at du klarer å finne ut av på egenhånd :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
12.08.2020 kl 21:44 6450

Ikke lett å oppdrive topp20 liste, men topp 10 sitter på rundt 80% av selskapet så vidt jeg kan se. Så det er svært få frie aksjer. Ingen av de store som selger nede på 50-60 tallet.
Kan bli fin oppgang hvis det kommer gode nyheter angående utbytte i morgen! :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
13.08.2020 kl 08:53 6332

2020 Bulkers' driftsinntekter kom inn på 10,8 millioner dollar i det første kvartalet. Brutto time charter-inntjening i juni var på rundt 23.200 dollar dagen, opp 1.200 dollar pr. dag fra måneden før. Hittil i andre kvartal har selskapet i snitt hatt en time charter-inntjening på 23.100 dollar.

Driftsresultatet endte i andre kvartal på 4,7 millioner dollar mot minus 1 million dollar samme tid i fjor.

Resultatet etter skatt snudde fra minus 1 million til pluss 2,4 millioner dollar. Selskapet vil utbetale et utbytte på 0,01 dollar for juli.

2020 Bulkers-aksjen har falt nesten 35 prosent på Oslo Børs i år.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2020 kl 09:30 6291

Et godt halvår tross corona. 2H ventes å bli knallsterkt i Bulk.
Det guides for økt utbytte fra og med September inntjening.

Så vi får se.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
14.08.2020 kl 10:02 6042

Nå er vel alle skipene i 2020bulkers på faste tce kontrakter til årsslutt !? På en måte er dette en trygg havn i shipping. Håper på muligheter for svært gode tce avtaler på nyåret da forhåpentligvis markedet er sterkere og positive vaksinenyheter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
ks1977
14.08.2020 kl 11:43 5973

6 av de 8 er på TC og de 6 dekker praktisk talt alle kostnader for de 8.
Så det er 2 på spot
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
just4fun
14.08.2020 kl 13:40 5908

De vil prøve å få på plass noen faste kontrakter for 1 halvår 2021 i 3 eller 4 kvartal da inntjeningen vanligvis er lav i dette halvåret ifg TDN.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
ks1977
14.08.2020 kl 15:48 5831

Blir spennende å se hvordan spotratene går, samt hvor mye is de har i magen. Med cash break-even på 14k og premium på 35% (?) over Cape + scrubberdeling så skal det litt til for at de går med saftig underskudd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
17.08.2020 kl 07:51 5646

Kursmål i denne fra 78-103kr. Tjener penger selv i elendige markeder. Nå står oppturen foran oss og selskapet betaler all inntekt (98%) fra index + scrubber fra 2 skip. De resterende 6 skipene dekker ALLE kostnader. Potensiell pengemaskin de neste 6-12mnd? :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
21.08.2020 kl 12:17 5274

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 3,5 prosent til 17.918 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.

2020 Bulkers tjener penger uavhengig av ratene. Egentlig litt greit at de holdes nede så skraping fortsetter. Så får vi håpe ratene stiger inn mot desember, slik at selskapet har 4 skip med mulighet til spot eller bedre TC.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2020 kl 13:10 5231

Frem til nyttår har de 4 båter på fast rate og 2 på flytende rate. De 4 med fast dekker 97% av utgiftene til 2020.

Neste år blir alle 6 båtene på flytende rater.

De 4 på fast har 19, 21, 22, 22k usd per dag i dag. Så lenge index en + nybåt bonus + skrubberbonus er høyere enn det er det bra for 2020.

Vi får håpe på økende rater fremover :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
21.08.2020 kl 15:08 5181

Håper selvfølgelig på høyere rater :)

Men økt skraping og flere kvartal hvor 2020 Bulkers er eneste selskap i sektoren med positiv cashflow øker interessen. Kan bli en veldig god høst uansett :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
22.08.2020 kl 11:43 4990

Dette ble sagt August 2019:

2020 Bulkers upgraded to buy on new Newcastlemaxes
BTIG analyst Gregory Lewis says the ships should be valued at at least $60m each.

Dollarkursen stod ca det samme som i dag i august 2019. Kjøpene av skip ble gjort før dette til en lavere dollarkurs. Kanskje rundt 8.65-8.70$ (om ikke lavere). De første skipene ble levert/kjøpt tidlig 2019.

Anslår du skipene m/scrubber etter 1-2år på vannet får du kanskje 45-50musd. 45*8*8.95= 3.1milliarder for skipene.
Mcap 1.3milliarder.

Håper på en syklisk opptur, utbytter og 20-års levetid per skip, historisk lav ordre for nybygg og historisk lave jernlagre i Kina, økt output i Brasil fra Vale 2H grunnet covid-19 og stimulus for infrastruktur osv fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
22.08.2020 kl 19:08 4868

2020 Bulkers kjøpte disse skipene for 44musd med tilsvarende dagens dollarkurs. Altså økt potensielt med 10-16musd per skip.
Kommer det en lengre opptur skal man ikke se bort i fra at noen skip blir solgt og pengene delt ut til trofaste aksjonærer :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
phantom1
22.08.2020 kl 19:30 4847

Litt tall for weekend. Forward kurven forandrer seg jo, men per idag, summen av alle forevetning forover folk vil binde seg på. Med 6 skip på index er de jo i «the mercy of the spot såfremt de selger papir, men dere ser jo verdien nedenfor. Kontra lange perioder er jo index eksponert til spot, og 2 nedturer så kan man stå igjennom markedet om du ikke blir lang og dype, da er det meste vekk.
Forward futures assesment.

AUG-20- usd 18850
SEP-20- usd 19625
OCT-20 - usd 20800
Q4-20 - usd 18800
Q1-21 - usd 9500 (Yes 9.5)
Q2-21- usd 12450
Cal-21 - usd 13650
Cal-22 - usd 13100
Cal-23 - usd 13100

BCI timecharter average Weighted average of the 5 T/C routes 180000 17918 -652

Baltic Exchange Capesize 180k 2160 -79

Cape:
Cape curve slipped further down to close a slow but still heavily negative week as Sep opened trading down to $19,000 before a quick recovery up to $19,750 pre index. Spot posted a loss of $652 and the afternoon once again saw very slow activity. Lows of the day were Sep $19,000, Oct $20,500 & Q4 $19,500. Spread Sep/Oct widened out to -$1,350.


-----------------------------
Route Description Size(MT) Value($) Change
C2 Tubarao to Rotterdam (long tons) 160000 7.761 -0.217
C3 Tubarao to Qingdao 160000 or 170000 17.115 -0.29
C5 W.Australia to Qingdao 160000 or 170000 7.232 -0.295
C7 Bolivar to Rotterdam 150000 or 160000 9.335 -0.08
C8_14 Gibraltar/Hamburg TransAtlantic R/V 180000 17900 -350
C9_14 Continent/Mediterranean trip China-Japan 180000 34260 -790
C10_14 China-Japan TransPacific R/V 180000 17563 -1075
C14 China-Brazil R/V 180000 17127 -564
C16 Revised backhaul 180000 3900 -450
C17 Saldanha Bay to Qingdao 170000 13.405 -0.275

5TC Weighted T/C Average 17918 -652
C8_14-25% C9_14-12.5% C10_14-25% C14-25% C16-12.5%





Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
23.08.2020 kl 16:10 4636

Hvis det ikke skulle forandre seg er jeg veldig glad for at jeg ikke sitter i Golden Ocean eller noen andre større selskap :)

2020 Bulkers har fra gode forhold frem til desember. Da står 6 skip på kontrakt men de er indeks regulert. Så ingen garanti for ekstrem avkastning, men garanti for inntjening. Selskapet sa selv de ville prøve å lande noen TC kontrakter for neste år tilfelle ratene skulle falle i lavsesong (Q1-Q2). Så står de med 2 skip i spot fra desember uten kontrakt. Her kan man tjene mye hvis ratene går opp, men så langt er ikke 2020 B. Kjent for å ta høy risiko. Vi får se hvordan det spiller seg ut.. Alle 8 skipene er Newcastlemax og tjener 10-30% premium over capesize ratene + scrubber fordel. Med BE på 14.500$ Antar jeg historien gjentar seg og 2020 Bulkers blir eneste Dry Bulk som tjener penger 1H 2021 :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
23.08.2020 kl 21:29 4508

Rettelse/tillegg, BE for selskapet er $14’000 usd/dag fra 1.Januar 2021. Ettersom lånet betales gradvis/fortløpende.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.08.2020 kl 23:40 4423

Er en myte at 19/20 k er lav rate for cape, historisk siste 8 år er det godt og raten ligger neppe over 20 k i lengre perioder.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
24.08.2020 kl 08:57 4269

Skrapet 30 capesize så langt i år. Til sammenligning ble det skrapet 29 capesize i hele 2019 (!!).
Legger til grunn at Vale faser ut (skraper) opp mot 25 bulk skip fra sin flåte og at skrapingen av den globale flåten ikke er over for i år. Nærmere 40-50 capesize kan bli skrapet totalt i år.. Da vil nok ratene komme :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
24.08.2020 kl 11:24 4174

Dette sa selskapet i oktober 2019 - Da stod sluttkursen i 85kr.

Newcastlemax-skipene Bulk Seoul og Bulk Shanghai selges for 84 millioner dollar (770 millioner kroner), med en leieavtale på 13 år.
Salget vil øke likviditeten til 2020 Bulkers med 21 millioner dollar. Selskapet venter dermed å erklære sitt første månedlige utbytte i november i år

Med forbehold om lignende avtaler for resterende skip, rater og forventede drivstoffpriser i 2020, venter selskapet å generere i overkant av 50 millioner dollar i fri kontantstrøm for året sett under ett.

«Styret ser stor sannsynlighet for å returnere en betydelig andel av dagens markedsverdi til aksjonærene i løpet av de kommende to-tre årene», skriver selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
24.08.2020 kl 13:01 4120

Denne fra februar - BIMCO. Etter denne artikkelen kom Covid-19, så det er nok økt skraping.

Demolitions this year are expected to include up to half of the VLOCs that were converted from very large crude carriers between 2007 and 2011. At the start of February, 33 of these ships were still sailing, but many of the long-term contracts on which they had been employed – transporting iron ore between Brazil and China – are now coming to an end. With the current market offering little incentive to keep ships of more than 20 years old sailing, many will be heading to the scrapyards.

Given the high volume of Valemax ships delivered in the past two years, totalling 12 million DWT, and a further three 400,000 DWT ships slated for completion this year, demolitions of older vessels will not result in a shortage of VLOCs.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
25.08.2020 kl 11:42 3946

4.3% of the capesize fleet is >20y after ~50 vessels have been scrapped year-to-date
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
25.08.2020 kl 14:44 3867

Forandret seg positivt nå kanskje?? Det er jo ofte sånn at spot går først, så flytter papirmarkedet seg etter...
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
26.08.2020 kl 11:14 3735

Minner om denne;
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/08/13/7555655/vi-er-de-eneste-som-tjener-penger

"FFA-markedet for resten av året ligger i dag 21.000 for en standard capesize, som ifølge Halvorsen bør gi en inntjening for en newcastlemax med scrubbere på rundt 29.000 dollar pr. dag."
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
27.08.2020 kl 11:03 3584

"The Company currently has around US$240 million of net debt, corresponding to approximately US$30 million per ship. Based on the amortization profile of the debt and lease financing, debt will be repaid by approximately US$15 million per year, corresponding to an annual average debt reduction of US$1.85 million per ship."

Sist jeg sjekket lå NB (new build/prompt deli.) for std. Capesize på 49m usd. En Newcastlemax m/scrubber ligger da godt over 50m usd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare