DOF: UTEN KOMMUNIKASJON - INGEN TROVERDIGHET !

Slettet bruker
DOF 13.09.2019 kl 13:20 4822

DOF er i deep shit, det er det ingen som helst tvil om!

Men at selskapet så til de grader neglisjerer aksjonærene og markedet for øvrig, skremmer meg virkelig. Så mye at jeg nå har kvittet meg med samtlige aksjer.

Neste gang jeg skal kjøpe aksjer på Oslo Børs, vil ett av sjekkpunktene være selskapsledelsens evne til å kommunisere med markedet. Er den minimal eller svak, vil jeg aldri i livet mer kjøpe aksjer i et slikt selskap.

Møgster har tjent mye penger på fisk, men det holder ikke lenger når man leder et konsern á la DOF. Her har hensynet til blant annet ansatte og aksjonærer nesten alt å si for at man skal overleve i lengden. Slik Møgster har taklet utmeldelsen av styremedlemmene, borger det for at han er for gammeldags i sin tankegang som materialiserer seg som følger:

Først skal jeg løse utfordringene – så skal jeg orientere markedet.

Men da er det for sent. Agendaen må alltid være:

Kommunisér (ikke kun informér!) aller først med markedet (aksjonærer, ansatte, børsen, långivere, kunder).

Utfordringene løser man parallelt med at man kommuniserer med markedet. Det er derfor man har medarbeidere som skal håndtere slike situasjoner.

Har man ikke kompetanse på krisekommunikasjon, må man leie inn folk som behersker dette.

Men et selskap som DOF, som alltid må regne med å komme ut i hardt vær(!!), f.eks. ved forlis o.l., må beherske krisekommunikasjon til fingerspissene. Her har DOF strøket med glans de siste par ukene.

Møgster har i mer enn én uke unnlatt å kommunisere med oss aksjonærer. Som jeg har skrevet på en annen tråd, skulle dette ha startet umiddelbart. Og ikke i form av et lite intervju i E-24 noen dager senere, men en bredt anlagt kommunikasjon med ærlige faktaopplysninger og eventuelt forslag til løsninger.

Fordi Møgster ikke har kommunisert noe vettugt eller nesten ingenting til aksjonærene i DOF, har jeg solgt meg ut. Når flere tenker som meg og gjør det samme, faller kursen. Da har Møgster mindre forhandlingsevne. Ser du den?

Redigert 20.01.2021 kl 12:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.09.2019 kl 14:56 4693

Bevisst handling fra Møgster dette. Emisjon på lavest mulig kurs, og fullstendig utvanning. Dette har jeg påpekt lenge.
drekkapilsen
13.09.2019 kl 15:01 4680

Det er jo 0 poeng å kjøre en emisjon på noen 100 mill med fortsatt 20 milliarder i gjeld. Det blir en dråpe i havet. Ikke har han så mye penger heller uten å måtte selge seg ned i Austevoll Seafood. Synes synd på de ansatte jeg, de må jo bli veldig utrygge på den manglende kommunikasjonen fra ledelsen. Er jo tyst som i grava.
hstray
13.09.2019 kl 15:23 4615

Situasjonen som pågår nå omhandler Dof Subsea, og man ser at virksomhet trenger en form for refinansiering iht låneforfall i Q3 og Q4
Disse blir nok utsatt litt fremover i tid. Bankene og obligasjonseiere har ikke noe annet valg. Kommer maks en emisjon på 4-500 millioner som sist.
Møgster sier idag til Sysla at forhandling om å kjøpe resterende 35 % av First først vil komme på agendaen etter at dagens refinansiers prosess er sluttført.
Vi vil da ikke oppleve at Dof ASA kjører en emisjon mot Dobsea og vanner ut First som det ble gjort i 2018. Og det er nok derfor First Reserve sine 3 styremedlemmer trakk seg

Møgster sier også at First har forsøkt å selge sin 35 % andel i DOF siden 2018 uten hell .
Han understreker at han ikke har fått indikasjoner på at Mohn ønsker å selge seg ut av Møgster Mohn Offshore, selskapet de eier sammen, og som eier aksjemajoriteten i DOF, som igjen eier de fleste aksjene i DOF Subsea (se fakta).
DOF ASA ble refinansiert i 2016 og skal klare seg fint til 2021-22 med ett svakt marked.
Da tok man utgangspunkt i ett mye svakere marked enn dagens.
Slettet bruker
13.09.2019 kl 15:37 4571


Nok en bekreftelse på at Møgster ikke behersker dagens komunikasjonsverden.

Han uttaler seg altså med bruddstykker av fortellingen om DOFs utfordringer til Sysla som er et nettsamarbeid mellom Aftenbladet og BT. Uten at børsen får vite noe. Og uten at vi aksjonærer får vite om det før en person på HO tilfeldigvis opplyser om det.

Fyttirakkern Møgster, det her er elendig håndverk !
hstray
13.09.2019 kl 15:41 4554

Ja her kommer historien som bruddstykker fra div nettaviser.
Slettet bruker
13.09.2019 kl 15:44 4538

Nettopp, det er akkurat det som skjer. Møgster deler ut litt informasjon her og der og mister dermed styringen over selskapets informasjon.

Det er slik du kan og skal gjøre i gode tider for å holde interessen oppe, men i krisetider må man stramme inn på mottagerne og gi et helhetlig og korrekt bilde av fakta omkring krisen. I de riktige kanaler. Det er den eneste måten å få med seg markedet og de ansatte på. Da er det f.eks. ikke tilstrekkelig å uttale seg i lokale medier om at "dette skal gå greit". Alle uttalelser vil bli vektlagt, og blir noen av dem i ettertid funnet unøyaktige, blir det bråk.

Men altså: Nå har Møgster - i disse konkrete situasjonene, vel og merke - vist sin utilstrekkelighet som kommunikatør og finansforhandler.

Bør du ikke da innse at andre bør involveres? Om du leser HO, er det ment som et godt råd! Fra en forhenværende aksjonær.
Redigert 13.09.2019 kl 15:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.09.2019 kl 15:52 4513


Shorte? Nei, aldeles ikke! Hadde ikke turt. Man vet aldri om Møgster har en plan om å få ned kursen for å kjøpe opp aksjer billig.

Dette vet vi jo selvsagt ikke noe om, fordi aksjonærene er de siste som får vite noe. Men det er aksjonærene som er ryggraden i selskapet, ved siden av de ansatte.
hstray
13.09.2019 kl 15:56 4487

Vil ikke kalle det noen krise. De har en pågående refiansieringsproses da noen banker ikke vil rullere, refiansierine ett lån. Så roter de det til for seg selv med at mange i styret trekker seg
Slettet bruker
13.09.2019 kl 16:02 4463


Nå er det blitt en krise, etter min oppfatning! Fordi DOF-ledelsen har holdt aksjonærene uten faktainformasjon i mange dager. Det er en dødssynd.

Resultatet av dette ser du på dagens børs!
really
13.09.2019 kl 19:55 4269

At de sliter finansielt burde ikke overraske noen når oljeprisen snudde nedover igjen og investeringen i olje offshore ikke øker så mye som mange håpet. Fant et innlegg jeg skrev for nøyaktig et år siden. Begrunnelsen for synet den gangen ligger i en rekke innlegg fra den tiden.

really
13.09.2018 kl 13:16
2335
5198, skal dof være i stand til å betale slike beløp må oppgangen ha kommet. P.t. genererer de noe, men ikke mer enn max en milliard i året. Faller dollarkursen blir det mindre.Det betyr at allerede i løpet av 19 vil nedbetalingene bli et problem om ikke inntjeningen bedres.

Jeg er ikke uenig i at de bør kunne forlenge lån eller skaffe nye, men det er ikke uten en viss risiko.
Redigert 13.09.2018 kl 13:18
Svar
suspekt
13.09.2019 kl 20:49 4169

Det er helt riktig alt du skriver, er også skuffet og forbauset over den linje de velger utad mot aksjonærene. De kan i neste omgang bli avhengig av de samme aksjonærene som de nå neglisjerer ved en eventuell emisjon. Da kan de ikke forvente at de samme aksjonærene står med åpne lommebøker
for å støtte opp om selskapet. De må huske på hvem som eier storparten av selskapet, de er aksjonærene. Tilliten er tynnslitt, svært uproft dette av dof. Dersom de ikke har noe å meddele så burde de kunne si hva problemet er ihvertfall. Dette står til stryk!!!
Redigert 13.09.2019 kl 20:53 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
13.09.2019 kl 21:17 4122

Helt enig, dette står til stryk. Enkelt heter det, har du ikke noe å kommunisere så kommuniser akkurat det.
Dofulf
13.09.2019 kl 21:47 4067

Hele Austevoll støtter DOF, Vi andre ønsker også billige aksjer
Slettet bruker
13.09.2019 kl 21:48 4060

Møkster er en liten øy helt ut i havgapet i Austevoll nesten uten biler og med villsauer fritt løpende rundt
Hjelpalaus
13.09.2019 kl 22:22 3997

Ja, og det er snart 120 år siden Helges bestefar flyttet derifra.
drekkapilsen
14.09.2019 kl 20:47 3688

Møgster må bla opp selv for resten av DOF subsea skal vi kunne stole på han fremover. Vi er ikke interessert i å gå inn med mer penger i emisjon i DOF og det er tydeligvis ikke Mohn heller. De må finne en bedre løsning.
hstray
14.09.2019 kl 21:00 3669

Kan alle som er engasjert rundt Dof ta kontakt med meg
helge.stray@gmail.com
Dofulf
14.09.2019 kl 21:02 3660

Nei
hstray
15.09.2019 kl 00:31 3514

For å få litt styrke bak spørsmål til ledelse, styreleder Helge Møgster med flere. Du har vel nærmere en millioner aksje kontur? Send meg din epost adresse så setter jeg deg på kopifelt
Slettet bruker
15.09.2019 kl 05:02 3439

Og hva så om Austevoll støtter dof? Hvilken betydning har det for aksjonærene?

Går dof duken blir vel det 90% arbeidsledighet på Austevoll. Dette er ett av problemet i dof, dem har ansatt kun lokal arbeidskraft. Kvalifikasjoner og kompetanse har kommet i andre rekke. Nå springer de rundt som hodeløse høns der ute, det viser vel igjen på hvordan ledelsen har taklet siste tids problemer.
hstray
15.09.2019 kl 08:53 3328

Er du en av de lokale 90 % Captain?
danmark1
15.09.2019 kl 10:07 3241

Jeg synes, det er kommet for langt ud. Alle kan vel forstå, at der lige nu forhandles en løsning. DOF er på ingen måde presset så meget, som baisserne gerne vil have det til at fremstå. Jeg er sikker på, at der kommer en fornuftig løsning meget snart.
Slettet bruker
15.09.2019 kl 12:10 3131

Kan det være at Helge M. slipper inn Røkke?
Slettet bruker
15.09.2019 kl 12:34 3105

Tror du ikke han har tapt nok i Solstad
hstray
15.09.2019 kl 12:35 3103

De er god kompiser og tidigere forretningspartnere fra tiden de drev fiskerivirksomhet i USA. Det hadde også betyd at Solstad blir forlatt. Og bankene sitter med 140 skip.
Jeg tror ikke dette er en sannsynlighet. Men, Møgster har mange han skal kjøpe ut nå. MOHN vil mest sannsynlig ut av Møgster Mohn offshore med sine 34%. First Reserve skal ut av Dof subsea med sine 35%. Så hadde ikke vært dumt for Møgster å finne en ny partner
Slettet bruker
16.09.2019 kl 11:32 2800

Av alle dager i året, av alle dager med 10% oppgang i oljeprisen, velger DOF å ti stille!!!

Helt ufattelig. Møgster må være blottet for smarthet hva gjelder bruk av aksjonærer som finansieringskilde.
Han av alle burde skjønne at man ikke behandler aksjonærer slik som dette??

Enhver annen bedriftsleder med litt sans for timing hadde benyttet dagen idag til å informere markedet.
Idag stiger oljeprisen, noe som indirekte gir positivitet for offshoresektoren.
Da kan man gå ut med en dårlig nyhet, siden den ikke er kommet før.
Hvorvidt orienteringen er god eller dårlig, vet jo ikke vi, men idag hadde vært en perfekt dag for offentliggjøring av en børsmelding.

Neida, ikke DOF. I stedet faller kursen på årets letteste dag å oppnå kursøkning! Slå den da, Jensen!!

Jeg gjentar nok en gang hva Janne Carlson i SAS uttalte for mange årt siden, noe som fortsatt gjelder:

Dersom man bruker 1000 kroner i annonser pr. passasjer for å øke antall passasjerer, må man ut med 10.000 kroner pr. passasjer for å hente dem inn igjen dersom de er blitt misfornøyde.

Akjsekursen er ned vel 4 % i øyeblikket!!! Men oljeprisen stiger 10 % !!!! Ufattelig!

Jeg tror situasjonen i DOF er verre: De av oss som nå har forlatt selskapet som aksjonærer, kommer neppe tilbake.
Selskapet har fått et elendig rykte de siste par ukene, og det lar seg neppe rette opp igjen.

Redigert 16.09.2019 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
danmark1
16.09.2019 kl 11:43 2770

Kursen er 20 øre efter gammel udregning. Med tanke på, at DOF betaler enhver sit, må det siges at være en utrolig lav kurs. Der kommer en løsning og da kan vi undre os over, at den skulle så langt ned. Olieprisen har fundet en nu bund, med hendelsen i SA. Lagrene, som SA står for 80% af, kan hurtigt tømmes, med mindre SA hurtigt kommer i gang. Uroen vil alene give et risikotillæg på olieprisen, så med tanke på, at branchen generelt er i bedring, kan der ikke blive en bedre mulighed for billige aktier netop nu.
Slettet bruker
16.09.2019 kl 11:46 2758

Doffen har dauva. Skal man bare gi opp denne. Eller er det håp med så mye gjeld. solgte meg ut på 3 kr og kjøpte meg inn på 2 i håp om at det var bunnen. Men neida doffen vill enda lengere ned.
danmark1
16.09.2019 kl 12:00 2720

Shorterne drager god nytte af situationen. DOF er grise billig og kommer helt sikkert tilbage med stor styrke. Køb og vær glad.
Slettet bruker
16.09.2019 kl 12:01 2713

Det samme spørsmålet stilte jeg meg selv. Og kom til at risikoen er altfor stor til å bli sittende. Hovedårsaken til dette er at Møgster unnlater å informere aksjonærene om situasjonen, noe som i seg selv er farlig. Han skapper en dobbel grunn til å hoppe av.
Peider
16.09.2019 kl 12:04 2693

Eg må berre spør, trur du på hva du selv sier ? Eller hjelper bare dette deg selv ? Skjønna ikkje kva du prøver på..
Slettet bruker
16.09.2019 kl 12:04 2690

Det er en pluss sak så får ikke lest denne om det skulle være noe info som jeg bør vite:)
Redigert 16.09.2019 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.09.2019 kl 12:08 2675

Kursen er nå ned vel 7 %, mens børsen stiger! En vesentlig årsak til dette er at Møgster holder helt tett og fordi han ikke gidder å meddele børsen om selskapets situasjon.

Husk: DOF vil bli en klassiker på børsen på hvordan man IKKE skal håndtere en krisesituasjon!

Og dette går ikke bare ut over aksjonærene, men også de ansatte.

Jeg tror DOF er best tjent med å skifte hovedaksjonær. Men det er lettere sagt enn gjort. Nå må man bare forsøke å redde stumpene.
Redigert 16.09.2019 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.09.2019 kl 12:10 2665

jesus fader ned til 1.80 alle grenser er brutt i fallende trend. Burde stoppet hele denne skrotaksjen opp.