Derfor blir det aldri noen emisjon i NAS

InvesTorbjørn
NAS 13.09.2019 kl 22:54 3886

Kombinasjonen av ordene "emisjon" og "Norwegian" må være den mest brukte i E24 og DN de siste to ukene.
Journalist etter journalist har skrevet spalte opp og spalte ned om det skumle "Emisjonsspøkelset" som truer selskapet og dets aksjonærer. Også på Hegnar-forumet er spekulasjonene om emisjon mange og heftige. Men det kommer aldri til å bli noen emisjon. Hverken i 2019, 2020 eller noen senere år. Hvorfor ikke?

Kjos er en luring, og nå har vi sett at arvtageren er en smarting han også. Den siste uken har vi sett at ledelsen har gjort grundig forarbeid i kulissene med obligasjonseierne. Media har løpt etter Sissener & Sissener og nærmest kappes om å få være deres mikrofonstativ. Men NAS-ledelsen har utmanøvrert alle, og "tidligfugl-rabatten" var en fin incentivordning som sikret rask avklaring. "Ingenting forbauser meg når det gjelder det selskapet der", sa Sissener Jr. Og det må jeg si meg enig i. Men i positiv betydning. Kjos var tydeligvis så trygg på at dette kom til å "gå veien" at han like godt dro på rypejakt og overlot butikken til den nye fungerende sjefen. Når flykapteinen rusler gjennom kabinen og stopper for å ta en kaffe med flyvertinnene, ja da vet du at kapteinen har staket ut kursen allerede, autopiloten er på, og han har full tillit til styrmann i cockpit.

Jeg skal la tvilen min komme Sissener'ene til gode. Det er mulig de kun vil det beste for selskapet. Og det kunne kanskje være et poeng med mer egenkapital for å sikre bedre likviditet. Men det er ikke et mål for et firma å ha mest mulig penger på bok. Død kapital på konto gir ingen profitt. For NAS sin del er det da bedre å kjøpe ett fly til, sette det i drift og la det generere inntekt. Et selskap trenger kun å være solvent. Idet det blir insolvent, er det konkurs. Men med tilgang på kreditt er likviditeten sikret. Og desto mer veldrevet selskapet er, jo billigere blir tilgangen på lånt kapital. Dette vil bedre seg for NAS, og finanskost er fallende på sikt. Verden er full av investorer som gjerne plasserer pengene et sted med avkastning. Men la gå, NAS burde trolig ha noe mer egenkapital.

Så hvorfor gikk ikke Kjos & Co da for emisjon nå i høst? Ut fra skriverier i avisene kan en ha fått inntrykk av at kniven var hardt trykket mot strupen for NAS. Jeg tror grunnen er at ledelsen vet med stor grad av sikkerhet at det vil strømme frisk kapital inn i selskapet. Om kort tid. Og de vet sikkert at det er snakk om så mye at en emisjon nå ville vært helt bortkastet. Det ville rett og slett blitt for mye penger på bok - død kapital som ikke genererer inntekt. Vi kan bare spekulere i kilden til disse pengene, men det er ikke usannsynlig at NAS har forhandlet i kulissene med Rolls Royce og Boeing om erstatning. De har selv sagt at de forhandler om et såkalt Joint Venture (fellesforetak). Faller bare én av disse brikkene på plass, vil selskapet plutselig ha MYE penger å rutte med. Trolig var det derfor de i første runde ønsket en klausul i fornyelsen av obligasjonslånene om at de skulle kunne betale tilbake lånene før forfall. De VET at de snart får inn masse kapital.

Emisjon i NAS? Det kommer aldri til å skje i vår levetid.
Redigert 20.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Herman*
13.09.2019 kl 23:08 3847

Boeing har allerede levert konkrete tilbud om erstatning til div flyselskaper, men det er ikke alltid en skal akesptere det første og det beste. Så om det tar en uke eller to mnd, så beror det på om NAS tror det er mer å hente kombinert med det løpende kapitalbehovet. Når det gjelder RR, så har de også i prinsipp kommet til enighet med berørte parter, men det er jo ofte slik at det er de små detaljene som tar tid. Også her tror jeg NAS kan hente ut cash umiddelbart om det skulle røyne på. Det jeg ikke vet noe om er nivået på erstatningene. Noen som har noen gjennomtenkte estimater? Det som er mest spennende, er hvorvidt hele JV prosjektet er knyttet opp til selskapets finansielle stilling. (Forlengelse av låneforfall). Hvis så er tilfelle, kan vi jo se en avtale i løpet av et par uker. Hvis ikke så tror jeg at Geir Karlsen vil gjøre alt i sin makt til å unngå å holde en Q3 presentasjon hvor han må forklare hvorfor det ikke har materialisert seg. Er det noen av dere som har hørt noe vedrørende hvilke og hvor mange fly det er mest aktuelt å legge i et JV? Har noen av anaytikerne antydet dette? Jeg har bare fulgt NAS i noen uker og er ikke helt ferdig med min research.
TomW
13.09.2019 kl 23:25 3792

Eneste estimatet man kan legge til grunn med sikkerhet er det anslaget Nas selv har kommet med. De anslo vel det totale tapet for RR og Boeing på 1,5 mrd. Om dette er basert på kun direkte kostnader eller om det også inneholder tap av inntekter vites ikke. Spørsmålet er også om det ligger noen fremtidige tap i en eventuell kompensasjon.

JV skal hovedsaklig inneholde airbus flyene. Ordreboken her er på 90 fly. Men siste melding sa også at det var snakk om noen andre fly. Om det er snakk om 787, 737-800 eller maxer er ikke godt å si.

SEB var i dag ute å anslo at det ligger mellom to og ti millioner dollar i ren egenkapital per fly det eier. De eier pr 2019, 72 fly. Hvor stor ek som ligger i 2012 ordren (90 airbus og 119 max) er ukjent. Men det er garantert ikke mindre. Ser noen mener at dagens flypark er opplånt til pipa, men ser man på børsmeldingene fra de seneste salgene så ga disse en positiv cash effekt. Siste fly som ble solgt var 737-800, 2012 modeller

Det finnes store verdier i selskapet som forhåpentligvis kommer til syne etterhvert.
Redigert 13.09.2019 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.09.2019 kl 23:46 3709

Emisjon i NAS kommer ikke til å skje i vår levetid???? Har det rabbla for deg nå? Hvor mange emisjoner i NAS har det vært så langt i din levetid?
Herman*
13.09.2019 kl 23:48 3700

Sebs anslag er feil. Har sikre kilder på at de har i snitt 15% EK i flyene, og at dette konkret for 737-800 flyene utgjør 12-15 mill dollar.
Herman*
13.09.2019 kl 23:54 3675

Du skriver at de eier 72 fly, mens Norwegian hevder de har en flåte på 170 fly. Kan du forklare differansen?

https://www.norwegian.no/om-oss/var-historie/flyene/
TomW
14.09.2019 kl 00:06 3648

Tror også at det ligger høyere verdier der, men det blir bare spekulasjon fra min side. Spesielt 2012 ordren har nok god fortjeneste.

Ja flåten er på det, men mange er leaset. Se på oversikten i presentasjonene så ser du forholdet mellom egne fly og leaset fly
Redigert 14.09.2019 kl 00:07 Du må logge inn for å svare
Herman*
14.09.2019 kl 00:27 3610

Takk.
ToffeeMan
14.09.2019 kl 07:10 3470

Godt skrevet, InvesTorbjørn.
Når Maxene kommer i full drift vil dette bli rene pengemaskinen!
Flere var skeptisk når Kjos "plutselig" tok noen steg tilbake. Han visste at Geir Karlsen ville være rette toppsjef!
Slettet bruker
14.09.2019 kl 07:16 3459

Klarer de ikke å innfri egenkapital kravet, er ikke emisjon å unngå. Mest sannsynlig i starten av 2020, hvis årets høst og vinter blir like dårlig som i fjor.
Slettet bruker
14.09.2019 kl 07:22 3447

NAS eier 80 fly, 8stk 787-8, 10stk 787-9, 16stk 737MAX8, 46stk 737-800 resten er leaset
Slettet bruker
14.09.2019 kl 07:24 3444

sorry skulle vere 3stk 787-8
tesch
14.09.2019 kl 09:26 3244


Tror overraskelsen blir stor når JV partneren blir meldt. Mye mer substans enn IAG , Lufthansa etc tilsammen , tror jeg.
Slettet bruker
14.09.2019 kl 09:58 3153

Trådstarter lager seg et brukernavn utelukkende for å levere dette meningsløse pisset.

"Og de vet sikkert at det er snakk om så mye at en emisjon nå ville vært helt bortkastet. Det ville rett og slett blitt for mye penger på bok - død kapital som ikke genererer inntekt."

Det finnes åpenbart ingen grenser for lavmål på dette forumet.
Bearwizard
14.09.2019 kl 10:50 3045

Og hva synes du selv at du bidrar med..bortsett fra å være konsekvent negativ til NAS og generelt surmaga?
Restplassno
14.09.2019 kl 12:21 2952

Null, bidrar han
InvesTorbjørn
14.09.2019 kl 13:40 2860

Ett innlegg må faktisk være det første en skiver. Jeg kunne selvsagt skrevet om været, men oppfatter at denne delen av forumet er ment å omhandle transportsektoren. Kunne kanskje klaget på hullete veier. Hvor mange innholdsløse innlegg må en skrive her før en får komme med meningene sine om noe? Jeg spør deg, siden du åpenbart påberoper deg rollen som overdommer og forummoderator, så du kjenner sikkert regelene.
Slettet bruker
14.09.2019 kl 14:35 2767

Du kan trøste deg med at mange brukere på forumet er veldig begeistret for meningsløst piss. Det er imidlertid sjelden at det kommer i slike mengder som i ditt åpningsinnlegg. Som regel er det onelinere uten innhold eller substans, typisk i taperaksjer som THIN, ELE, IDEX osv. Og brukerne er ofte de samme, 2209, HP17, analytikerens og en liten skokk av samme alen.
minsin
14.09.2019 kl 14:54 2734

hvordan karakteriserer du deg selv da ?
Slettet bruker
14.09.2019 kl 15:02 2710

Jeg har ikke noe behov for å karakterisere meg selv. Det får andre ta seg av. Skriver du kritisk eller negativt er du uansett en baisser, idiot eller tilsvarende. Slik har det vært i alle år. Husker godt NEC-trådene (og CNR for den saks skyld). Selv den minste kritiske bemerkning utløste en tsunami av hets fra hausserne i menigheten. NEC gikk konkurs slik jeg med flere advarte mot. Også dengang kom alltid spørsmålet om hvorfor vi skrev om en aksje vi ikke hadde, var short i eller som vi ikke hadde planer om å kjøpe. Og menigheten var som nå svært lite kritisk til idiot-haussing og meningsløse innlegg fra folk som åpenbart ikke har peiling eller som mot bedre vitende skriver det renste nonsens, slik som trådstarter her.


Slettet bruker
14.09.2019 kl 15:10 2681

Bra verden har så flinke og gode personer som deg da,selvgode pappskale
Slettet bruker
14.09.2019 kl 16:05 2569

Jeg svarer på et spørsmål. Alle med normal kognisjon ser jo det.
InvesTorbjørn
14.09.2019 kl 16:43 2496

At du synes innholdet er "piss", som du kaller det, får stå for din regning. Jeg har vært leser på forumet i noen måneder, og har lest mye jeg er uenig i. Både i positiv og negativ retning på ulike aksjer. Det er ikke ulovlig å oppføre seg arrogant og nedlatende i Norge (ikke ennå i alle fall), men jeg foretrekker uansett å møte medmennesker med en annen innstilling. I ditt sted ville jeg ønsket et nytt medlem på forumet velkommen, så ville jeg pekt på saksopplysninger jeg mente var ukorrekte, og kommet med andre fakta. Alle verdens mennesker kan deles inn i to grupper; de som bidrar til å gjøre verden til et hyggeligere sted, og de som gjør den til et mindre hyggelig sted. Jeg har møtt mange i mitt liv som sorterer i sistnevnte kategori, og har sluttet å bruke energi på det. Denne tråden er reservert diskusjon om emisjon og NAS, og jeg oppfordrer alle til å diskutere sak, og ikke person. La oss prøve å "spille hverandre gode" i stedet for å synke til barnehagenivå.
ToffeeMan
14.09.2019 kl 17:01 2459

GPACTOR baisser Norwegian etter at han ble 45 min forsinket fra Gatwick i januar. Vi må ha forståelse for at han må slippe ut litt damp.
Synes hovedinnlegget er meget bra jeg! Hvorfor skal NAS en gang i fremtiden ta en ny emisjon hvis de nå snur fra vekst til fortjeneste?
Redigert 14.09.2019 kl 17:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.09.2019 kl 17:04 2448

TS er spot on! Blir ikke emisjon i nas og neste uke er kursen mellom kr 45-55
Herman*
14.09.2019 kl 17:17 2412

TomW: Det virker som du har god oversikt, så la oss se om du kan hjelpe meg til å tette mine "kompetansehull". (Andre kan selvsagt også bidra)
1) Det er en kjent sak at det er kapasitetsproblemer i flybransjen, men er det noen som vet hvilken premium/overpris en kan få for å selge nye fly en selv ikke måtte ha behov for?

2) Når det gjelder nye fly som tilføres et JV etterhvert som de leveres, kan det tenkes at premiums/markedsverdien legges til grunn i stedet for opprinnelig kjøpspris?

3) Tror dere det er aktuelt for JV å overta flere fly enn Norwegian trenger, fly som da kan leases ut til andre?

4) Ved et eventuelt oppkjøp av NAS, hva er de største "motivasjonsfaktorene " utover en morderne flypark, attraktive flyleveranser, og et stort potensial for operasjonelle forbedringer?

TomW
15.09.2019 kl 01:50 2121

Umulig å gi deg et fornuftig svar på 1 og 2. Selskapet har aldri gått ut med noe konkret info rundt kjøpspris for flyene. Men det er allment kjent at de 220 flyene selskapet bestilte i 2012 ble bestilt med svært god rabatt, utover hva som er normalt.

3) Hovedsaklig airbus flyene, men det har tidligere vært snakk om 140 fly. Siste melding var det snakk om airbus flyene + noen fly i egen flåte. Vil si at alt er åpent her.
Ikke umulig at Nas flytter hele 737-800 flåten over i en JV, siden maxene uansett skal fase ut disse flyene.

4) Vanskelig å si hva eventuelle oppkjøper ser etter, men Nas har en sterk posisjon i skandinavia. Dette kan være veldig attraktivt for aktører som ønsker å utvide. Det kan også se ut som de nærmer seg en fungerende low cost long haul. Vi ternger et par måneder til for å kunne bekreftet dette, men beviser de LCLH så vil samtlige store aktører komme på banen.
Opp+
15.09.2019 kl 09:50 1939

Inngangen de har fått i USA er vist også svært attraktivt for europeiske flyselskap.