Hyundai Veloster

JosefK
NEL 14.09.2019 kl 06:14 4279


Ta en titt på den nye racing bilen til hyundai:

http://www.hydrogenfuelnews.com/first-ever-hyundai-electric-racing-car-can-be-recharged-by-hydrogen-fuel-generator/8538243/

Hyundai lisensierer ut brenselsceller til konkurrentene for å øke interessen.

So long dinosaurs!
Redigert 21.01.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
pengex
14.09.2019 kl 09:25 4111

Ok man bruker strøm for å lage hydrogen, fraktes deretter til en hydrogenstasjon , hydrogenet brukes så i en forbrenningsmotor som lager strøm. Denne strømmen brukes i elmotorene som driver hjulene......riktig?
Redigert 14.09.2019 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Nikko
14.09.2019 kl 10:35 4002

Ny her på Nel-trådene?
Hehe, ingen som gidde å svare?
pengex
14.09.2019 kl 10:42 3978

Hydrogen har vel null og nix å gjøre i en racingbil. Dette er kun ett pr stunt.
Superkondensatorer er framtiden innen racing : https://www.carsales.com.au/editorial/details/frankfurt-motor-show-600kw-lamborghini-sian-laid-bare-120376/
arlo
14.09.2019 kl 11:05 3933

Regner med at du vet forskjellen på en hybridbil og en nullutslippsbil :)
Mega
14.09.2019 kl 17:44 3594

Ikke i en forbrenningsmotor nei. I en brenselcelle som lager strøm. Ingen forbrenning i fremtidens biler, ingen utslipp. Kun en kjemisk prosess som har vann som utslipp. Og vannet blir så rent at du faktisk kan drikke det
oophus
15.09.2019 kl 00:23 3393

Ikke riktig. Skal du klage på noe, så kan det jo være greit å gjøre jobben først. Oppdater deg.
pengex
15.09.2019 kl 01:31 3349

Ok hva er feil?
Hva skjedde med E85 ? Hva skjedde med lpg? Hva kommer til å skje med hydrogen? Ikke noe av dette tar av så lenge det finnes oljeutvinning.
Redigert 15.09.2019 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2019 kl 10:04 3078

Snakker du om lille Norge så har du vel til dels rett. Men snakker du nå om Hydrogen på verdensbasis tar du fryktelig feil. Oppdater deg.
Britax
15.09.2019 kl 10:26 3046

Så land som allerede er presset på strømforsyningen skal bruke 5ganger mer energi på å skape 1kwh framdrift, framfor å bare lade et batteri? Logisk..

Hydrogen har en fremtid, men ikke som førstevalg til energilager i personbiler.

Dette agregatet er sikkert fint der det ikke er tilgang på strøm, men det endrer ikke det faktum at det ville vært langt mer energieffektivt å lade batteriene direkte uten å gå via hydrogen.
pengex
15.09.2019 kl 12:03 2953

Virker som du taler for døve ører. I større anlegg og produksjoner der hydrogen kan lages og lagres gratis er det fantastisk. Håper det er dette nel retter seg mot.
Men å bruke energi for å produsere en annen energi som igjen transformeres til strøm igjen er idiotisk. Da er batteristrøm mye bedre. Rett på nett til forbruker. Ingen mellomledd.
Redigert 15.09.2019 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2019 kl 13:03 2886

Britax og Pengex. Samme som norske politikere dessverre- sitter fast i gammel norsk info. Les dere opp. Skjer nyheter hver uke nå. Bl.a. produksjon av hydrogen vil falle med over 80% de nærmeste årene. Kilde Ballard osv. Dere burde ta kontakt med flere land/leverandører og opplyse dem om at deres investeringer i multibillioners-klasse er helt feil. Klart at også batterier har en fremtid.
JosefK
15.09.2019 kl 15:42 2784


For ikke å snakke om at det er ren idioti å slepe rundt på flere tonn batterier.
JosefK
15.09.2019 kl 15:46 2773


Det er ingenting i veien for å lage en hybrid hydrogen-supercapacitator. Riverdimple Rasa har det allerede i sine prototyper.
OZZY
15.09.2019 kl 16:04 2743

ikke glem at strømmen i batterier siger ut av seg selv utrolig raskt. når jeg er i utlandet må jeg til stadighet lade batteriet i bilen som står i Norge. dette er strøm som bare forsvinner ut i løse luften.
pengex
15.09.2019 kl 16:54 2664

Utrolig raskt? Kjører kun diesel selv men fikk for meg at ett 80kwt batteri holder en god stund.
Britax
15.09.2019 kl 18:12 2566

Flere tonn batterier?
De bilene med tyngst batteri veier dette ca 500kg.
Nå må du ikke innbille deg at brenselcelle, gasstank, og batteri i hydrogendrevne biler veier særlig mye mindre.
oophus
18.09.2019 kl 11:33 2258

Det er ikke noe enten eller. Det er harmoni mellom lagring av ioner på batteri, eller andre løsninger - og da hydrogen.

Vind og solkraft har den egenskapen at den fluktuerer - mye. Dvs at man ikke klarer å justere forskyningen av kraftproduksjon etter behovet. Alternativet da, er å starte opp gass og kullkraften, for å virke som støttehjulene til fornybart, eller lagre kraften på hydrogen. Eneste argumentet som står igjen da, er om overskuddet er nok til at man kan bruke hydrogenet på veiene, eller om det må tilbake i strømnettet for å erstatte gass og kull 100%.

På sikt, så vil det være mer og mer et overskudd av kraft. Mer og mer hydrogen. På sikt så vil også hydrogen gjennom elektrolyse bli billigere enn gassreforming av gass, med krav om CCS. Industrien vil altså ha interesser i kraftmarkedet, og produsere sitt eget behov av strøm (solceller med støtte fra stat), samt hydrogen. 120,000 ton hydrogen blir tross alt brukt hver dag, i industrien. Når de kan erstatte den, med billigere hydrogen - så er det åpenbart hva som vil skje.
oophus
18.09.2019 kl 11:37 2232

Se til Asko for svar på dette. De har bygget om samme type chassis i en lastebil til både batteri-elektrisk og brenselscelle-elektrisk.

* BE fikk en rekkevidde på 150 km, og mistet ~ 1,000 kg i nyttelast sammenlignet med diesel.
* FCEV fikk en rekkevidde på 400 km, og fikk ~ 500 kg ekstra nyttelast sammenlignet med diesel.
JosefK
18.09.2019 kl 12:30 2111


Jeg snakker om større kjøretøy. Trailere, busser, tog, etc
hillclimber
18.09.2019 kl 13:31 1939

Feil, strømmen genereres av brenselceller, ikke forbrenningsmotor.