FRO: Sabotasjen i Saudi Arabia

Slettet bruker
FRO 15.09.2019 kl 11:55 6977

Noen som har noen tanker om hvilken effekt midlertidig bortfall av over 5 millioner fat olje fra Saudi Arabia vil ha på tankratene fremover?

Egne tanker: Etter at USA har innskjerpet sanksjonene mot både Iran og Venezuela, så vil jeg anta at det bare er USA som har overskuddsolje som til en viss grad kan kompensere for bortfallet, eller tar jeg feil?

https://e24.no/energi/i/0n0pgg/wsj-saudi-arabia-stenger-ned-halve-oljeproduksjonen
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
telefusken
18.09.2019 kl 01:57 1309

Når det gjelder droner, må man være klar over at "drone" ikke behøver å være mer enn et fancy navn på en veldig enkel sak. En sånn sak med fire propeller som kan bære litt last ble tidligere kalt "kvadrokopter" eller "quadcopter" på utenlandsk. De er ikke mer avanserte enn at de har sitt opphav som hobbyprosjekter som senere ble "oppdaget". Det er først nå i de aller siste årene at de ble et kommersielt produkt. Hobbyfolket har i mange år fløyet slike hjemmelagede farkoster med innebygd GPS og kameralink.

Det som koster mest, er motorer og batteripakke hvis de skal bære litt last. Resten koster knapt en hundrings. En GPS-modul av god kvalitet koster en femtilapp fra Kina. Du trenger ikke noe til USD 1000 for å flytte litt sprengstoff med GPS-kontroll. Det kom vel som et sjokk på dem som dtiver med våpensystemer, men ikke for hobbyfolket.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
fervex
18.09.2019 kl 07:51 1234

Droner har värt i bruk lengre enn som så, helt siden förste värdeskrig, og altså lenge för GPS systemet ble satt i drift.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
telefusken
18.09.2019 kl 17:41 1069

Jeg vet det, men det ser ut som om det er et sjokk for enkelte at man kan bygge en autonom sprengstoffbærer for tilnærmet lommerusk på gutterommet eller i garasjen. Drone høres veldig avansert ut, og de fleste ser vel for seg noe liknende det i så i Gulfkrigen.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare