NAS - shortskvis


Hvor fort kan det eskaleres før at short. kaster håndkleet. Siste notering er 6,79%.

Mandag: Obligasjonseiere sier ja ?!

Minner om VW-Shortskvis

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LAkW8p/panikk-gjorde-vw-til-verdens-stoerste

"FT skriver at så sent som 23. oktober var 12,9 prosent av aksjene Volkswagen lånt ut til shorting. Med bare 5,8 prosent å kjøpe tilbake, ble det knallhard kamp om aksjene."

Kan dette skje igjen?

Finner en annen oppdatering på Placera:
Norska Norwegians totala passagerartrafik, RPK, steg 2 procent i september, jämfört med samma månad året innan. Kapaciteten (ASK) steg med 1 procent, medan kabinfaktorn ökade med 1,1 procentenheter till 89,9 procent.

Ja, det var en skuffende åpning. Vi dro opp nesten en krone, men så datt vi ned igjen et godt stykke ned på 34-tallet.
Er det vi eller markedet som er idioter?

Hvem har fortsatt penger til å investere i Nas når det finnes mange andre gode aksjer som stiger x% om dagen (Thin, Ele, Nel, Rec, Hidd...).


Er det noen i forum som husker prisen som NAS hedget på drivstoff i 2019. Slik jeg husker det så var drivstoff mye høyere i hele 2018 med en snitt på 70$.
Hva vil dette medføre om Nas har hedget 28% og at gjennomsnitt prisen for olje er 10 $ lavere i snitt for 2019?

Takk (presidenten) https://uk.reuters.com/article/airlines-fuel-hedging-idUKL5N227513
Redigert 04.10.2019 kl 16:13 Du må logge inn for å svare

Ja, det er vel rundt 68 de hedget, etter hva jeg kan huske.

Prisen hedgen gjelder for i Q4 og Q3 er ~680$ per mt. Prisen i markedet per 27.sept var rundt 640$, men olja var 61.9$ den gangen og er vel rundt 58$ nå, altså ned 7-8%? Fuel ligger vel da rundt 600$, ca 13% under nivået hvor nas hedget 25% og de fleste andre ligger hedget fra 60-90%. Det gir en betydelig fordel med dagens nivå, men selvsagt må jeg jo også state the obvious og si - som det er en risiko å hedge en stor andel av forbruket sitt, er det også en risiko å ikke hedge.
Redigert 04.10.2019 kl 11:26 Du må logge inn for å svare

Meget interessant artikkel om Norwegian: Kort oppsummert.
Som dere har hørt tidligere, Le Maire (Fransk økonomi minister) har beskyldt Nas for å ha mottatt støtte fra Norsk staten som bidro til at Nas hadde bedre fordeler innen lavprisselskaper og førte til XL AIrways konkurs.
FABRICE GLISZCZYNSKI (journalist av artikkelen) sier at det ikke stemmer at Nas har fått støtte fra Norsk staten men at Le Maire mener at Folketrygdfondet som eier over 6%, DNB (5%), Dansk banken og Sterna finanse er NOE "Norsk stats eier"..
På slutten av artikkelen nevner de også at Nas er i en risiko posisjon fordi de kun har hedget veldig lite i 2019 og kan lett bli påvirket av meget høye drivstoff priser...


https://www.latribune.fr/entreprises-finance/services/transport-logistique/norwegian-beneficie-t-elle-d-un-soutien-public-norvegien-comme-le-dit-le-maire-829395.html

Viktigst av alt: Air France-Klm får 24% støtte fra Fransk-hollandsk stat..

Pardon my Norwegian..
Redigert 05.10.2019 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
Strategi
05.10.2019 kl 11:35 4059

Norwegian har tatt riktige grep så langt.
Jeg ler meg i hjel om det nå kommer et bud på selskapet, husk at ryddejobben som skal gjøres er definert, selskapet viser tegn på bedring,
I det siste er flere selskaper konkurs, dette vil også påvirke øvrig marked positivt,.
Kommer et bud er vi raskt på 100.-+++
EliotS
05.10.2019 kl 13:11 4076

Ja NAS har ryddet op. Men der mangler en afklaring med Boeing og Roll Royce. En køber vil ha en juridisk bindende avtale fra disse to før end der kan komme et bud. Det er også derfor at Smedegård styre disse forhandlinger. Kreditkortinndløserne er et mere sekundært problem her.

Det er sådan jeg ser det.
livecnn
05.10.2019 kl 21:53 3919

Friskt i kommentarfeltet der, synes jeg kjenner igjen noen :-)

https://www.thenational.ae/business/aviation/quicktake-when-will-the-boeing-737-max-fly-again-1.919445

"Boeing chief executive Dennis Muilenburg is set to testify on October 30 before the US House Committee on Transportation and Infrastructure for a hearing on the 737 Max."
1 skritt nærmere. Satser på at Boeing er i lufta innen Q1-2020.
Flaxx
07.10.2019 kl 09:08 3470

Shorterne gir opp?
Kursoppgangen NÅ mandag 7. oktober kl 09.08 tyder på det ...

The 175 stock robot has stopped working for a short period of time.
livecnn
07.10.2019 kl 09:44 3260

De måtte fylle på med mer ammunisjon, hvor lagt ned den skal ser vi nok onsdag.

Hva skjedde egentlig? Liten inndekning? Denne aksjen er bare et spill, null sence over det som skjer.
Epona
07.10.2019 kl 10:50 3071

OSE er et spillcasino i og med at det er helt random resultateffekter til og med når og hvis det skjer noe. Roboter og shortere er begge programmert til å lage mest mulig krøll for de som vil forsøke seg på grunnleggende aksjeforståelse. Dermed er det bare å forsøke og henge med så godt det lar seg gjøre og håpe på at positive meldinger gir aksjen mer boost og krabber seg over 50 kroner.
Der burde den ha vært nå, - selv uten nyheter utover siste tallfremleggelse.
livecnn
07.10.2019 kl 11:07 3023

Spillet er og blir brutalt frem til Geir Karlsen viser noen gode kort. Den siste ukes mediestorm mot NAS i utenlands presse viser det.
Men den tolmodige vil til slutt stå som vinner.
ksandal
07.10.2019 kl 11:16 2990

Det er viktig og få med seg at 80% av alle på forumet her IKKE tjener penger på aksjer, men bare prater og backtrader!
Kan anbefale og se på denne linken der en faktisk kan se hvem som trader, og hva de scorer på trading. Her kan du også shorte aksjer uten gebyr. Her shortet jeg NAS hele veien ned fra 136kr men er nå LONG i NAS og tror faktisk vi kan få et bull run her i løpet av kort tid.

https://etoro.tw/2KKAHR3 gratis og trygt og ufattelig mye mer brukervennlig enn norske banker med sine latterlige gebyrer. Her er også GRATIS Realtid pluss enkel handel av både aksjer og indewxer over hele verden.
Artige
07.10.2019 kl 11:25 2953

Uten nyheter vil det bli stygt fram til Q3. Ingenting som holder den oppe nå. Det et så stille fra ledelsen nå at det er skummelt. Må bare håpe på positivt Q3. Noen nyheter tror jeg ikke kommer.
livecnn
07.10.2019 kl 11:30 2945

Ingenting som holder den oppe nå.....?
Som å høre Støre si at det er krise i Norge.
Artige
07.10.2019 kl 11:43 2874

Eller som Solskjær sier, vi jobber hardt men får ikke resultatene.
livecnn
07.10.2019 kl 11:51 2846

Resultatene er allerede synlige, og som bonus serverer oljeprisen nye millioner på bunnlinjen.
Epona
07.10.2019 kl 11:55 2828

Statsbudsjettet: Flypassasjeravgiften øker med to prosent.

https://simpleflying.com/norwegian-cuts-a320-order/
Hva i helsike foregår for tiden?
5 A320neo aircraft fra listen..Hvor og hvem skal ta over?
Redigert 08.10.2019 kl 18:37 Du må logge inn for å svare

Veldig bra. Penger spart er penger tjent👍🏻 Leste også at Norwegian-aksjen nå er 12% shortet. Det kan bli trangt inn døra når alle må dekke seg inn!!
Så at Frodon var ute av forum p.g.a trussel. Ikke bra, men må innrømme at det ble feiret med napoleonskake her.
Vi gleder oss til breaking news og fin Q3.

Innlegget er slettet av Kantarell

Husk å laste opp folkens ;) Det blir lysere tider. Short gjengen har begynt å våkne opp og dette lover bra ;)
EXTrader
09.10.2019 kl 16:12 1674

Hvilke idioter er det som selger til disse ???? Noe å tenke på !?

Noen idioter er det, men ikke så mange...ser ut som mesteparten av handelen er aksjebytte mellom roboter. På de lave volumene vi ser nå så styrer robotene kursen
solb
10.10.2019 kl 11:17 1280

Så er hele familien safe tilbake etter høstferie med Norwegian. Smekkfulle fly både ned og tilbake. Også naboflyet til Stokholm hadde kjempekø før avgang. Hyggelig å se. Ikke like hyggelig å se at shorters med Sissener og lakeier maltrakterer kursen. 175/958 robotene driver på som vanlig ser jeg. Vi trenger Breaking News!

Nas er for de tålmodige.

Nei NAS er for de smarte.

Et annet poeng i forhold til dagens melding vedrørende forsvaret er at Norwegian nå flyr forsvarets personell land og strand rundt spesielt i Nord til sterkt rabatterte priser.
En del av forsvarets personell og ikke så liten del heller flyr til sine destinasjoner på tidsskjema ( det flyet som passer inn i tidsplanen for den enkelte, det er også ofte fulle fly). All denne transporten har gått til sterkt rabatterte priser.
Det betyr igjen at den delen av forsvarets personell som ikke har mulighet til å fly SAS på rabatterte priser nå flyr Norwegian på fulle priser så fokus "lønnsomhet"
kommer til sin fulle utnyttelse her også.
solb
11.10.2019 kl 15:53 892

Denne likte jeg godt. Og det beste er at det nok er nær sannheten.
Da var det kanskje ikke så "katastrofalt" heller?
Redigert 11.10.2019 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
solb
11.10.2019 kl 16:07 868

Shorters presser korken ned ettertrykkelig. Alle vet at når trykket letter vil oppdriften gjøre underverker.