NAS - shortskvis


Hvor fort kan det eskaleres før at short. kaster håndkleet. Siste notering er 6,79%.

Mandag: Obligasjonseiere sier ja ?!

Minner om VW-Shortskvis

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LAkW8p/panikk-gjorde-vw-til-verdens-stoerste

"FT skriver at så sent som 23. oktober var 12,9 prosent av aksjene Volkswagen lånt ut til shorting. Med bare 5,8 prosent å kjøpe tilbake, ble det knallhard kamp om aksjene."

Kan dette skje igjen?

"Etter mange timer med diskusjoner om hvordan vi skal klare å gi litt penger til små aksjonær (selv om vi ikke ønsker det) har vi bestemt å avvente litt til før å offentliggjøre at siden vi er boeing goldcare customers, blir det noe kompensasjon fra Boeing (men vi kan ikke si hvor mye). Vi har også bestemt at det blir reparasjon emisjon men at selv om småaksjonær har krav til en vist del aksjer, vil ikke alle få muligheten til det."
Hilsen, Fra Nas-ledelse som koser seg ved Bahamas strander. Champagne ;)

https://www.dfly.no/boeing-norwegian-agree-to-record-goldcare-coverage/
Redigert 12.01.2020 kl 18:12 Du må logge inn for å svare
omac
12.01.2020 kl 18:20 3947

Jeg skjønner ikke hvorfor folk venter på emisjon for å kjøpe til 40 kroner, NAS har vært handlet til langt under det siden forrige emisjon. Jeg kjøpte min rep. emisjon under 40.

Fordi det er bedre å kjøpe til 40 når kursen er 43, enn å kjøpe til 36 når kursen er 36. Det skjønner du vel.

Har også kjøpt etterhvert som den gikk under emi-kurs, men det utelukker heldigvis ikke et kjøp hvor jeg tjener 2.5 kr per aksje direkte.
Redigert 12.01.2020 kl 18:44 Du må logge inn for å svare
pedro1
12.01.2020 kl 18:51 4004

Er det de som eide aksjen når den rettede emisjonen ble annonsert som får tegne nye aksjer.

ja, 7. nov eller noe sånt

Husk at aksjen er underpriset. Enig med restplasso med at det lønner seg å kjøpe aksje på rep. emi. verdt 40,- når kursen er over 40 ;)
Men, som du sier omac, om prisen er for lavt vil det verken lønne seg eller blir rep. emi.
omac
12.01.2020 kl 19:59 3946

Hmm, hvis dere er overbevist om at den er underpriset må det da være en bedre deal å kjøpe den billigere enn 40?

Eller er det håp om å avvente og så kjøpe på 40 hvis den er 43? Da hadde dere ikke mye tro på aksjen i utgangspunktet

Les kommentaren min. Kjøpte på 37 også, men sier som sagt ikke nei til gratis penger.

Ja, tenk om man viste hvordan aksjer kurser skulle utvikle seg. Da hadde jeg vært utrolig rik nå. Når det gjelder investeringer må man tenke på lønnsomhet og vekst samt hvordan markedet vil "belønne" selskapet. Ang. NAS ser det ut som at man har fått riktig ledelse og fokus på lønnsomhet. Ikke ekspert, men her tror jeg vi kommer til å se et selskap som drives lønnsomt og kurs som vil stige. Både rett ledelse og ideologi forøvrig. Så får vi se om min antakelse er riktig. Mulig feil, men hvem vet med sikkerhet?. Ikke du eller jeg. Alt handler om hva man analyserer og anta. Slik er aksje markedet som gjør enkelte rike og andre "fattige".

Da, trenger vi bare en liten melding fra Boeing for å få fart i kursen. Etterfølges noen dager seinere av rep. EMI. Lastet opp noen ekstra aksjer i dag.

Short økt til nesten 6%? Y?
Epona
13.01.2020 kl 22:13 2885

Ja, Sissener shortet Tesla og det gikk shit for han. Det er gambling på høyt plan.

Han shortet vel norwegian og og det gikk vel også shit for han

Nå er det på tid at NAS-ledelse kommuniserer med aksjonær om hvor langt de har kommet med kompensasjon fra Boeing.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian-har-hap-om-a-komme-til-en-endelig-forstaelse-med-boeing-for-nyttar/2-1-727271


Kursen faller under 42 i dag?
Epona
15.01.2020 kl 12:55 2349

Hva så? Aksjen er volatil og flyr opp og ned som seg hør og bør. For den som har trua har daglige bevegelser null betydning.
livecnn
15.01.2020 kl 12:57 2341

So what, vi vet av erfaring at hvis Geir K håper på noe tar det meget lengre tid.
Tortur for enkelte ?
Bare å overføre utålmodige penger til de tålmodige.

Ja, det er nok ikke noe negativt vi venter på. Det jeg merker meg er at prosessen som pågår nå, gjør at man ikke melder noe som helst mht emisjonen. Det er ikke pengetrøbbel man er i da EK skal være god inn i Q1. Går utifra at JV med CCB er underskrevet og ikke mulig å endre for de flyene som skal inn der. Evt må det være forhandlinger om ytterligere fly som skal inn, og at dette er en prosess som må avsluttes før man kjører rep emi og prospekt. Salg av Norwegian er også selvsagt en mulighet, underbygd av stor volumøkning forrige uke. Obligasjonseierne har ikke noe de skal ha sagt før sent i 2021 eller inntil kursen treffer 50, så den biten kan man stryke av listen.

Jeg tror nok det er en prosess som er grunnen til at rep emi ikke er kjørt ennå. Denne prosessen må avsluttes for å kunne gi utvetydig info til markedet i prospektet. Den mest sannsynlige prosessen er vel erstatning for maxene. Og man kan nok ikke melde noe om dette til markedet både av juridisk hensyn til Boeing. Man har taushetsplikt i disse forhandlingene regner jeg med, og kan derfor ikke melde årsaken til at emi er utsatt, eller hvor lenge. Man ikke kan gi en deadline for når avtalen kommer. Gjør man dette, setter man seg selv i en dårlig situasjon forhandlingsmessig, da boeing kan presse Norwegian inn mot denne deadlinen. For meg virker dette som det mest logiske. Andre forslag?
Redigert 15.01.2020 kl 13:16 Du må logge inn for å svare

Bra skrevet restplassno. Jeg er ikke utålmodig: Har bare lastet opp ekstra aksjer ;)

Vi kan ihvertfall avskrive emisjonen, bare synd at de legger seg på en linje og ikke informere markedet. Syns ikke dette er taktisk lurt av Schram. Han burde vist seg fra en bedre side

Vi får se om det er taktisk lurt når vi vet hva som har foregått. Kan ikke utelukke det.
EXTrader
15.01.2020 kl 14:01 2061

Greit resonnert restplassno Det er ihvertfall en ting vi vet sikkert og det er at kompensasjonen fra Boeing kommer og kan komme når som helst. Når det kommer til RR har det vært stiolle som i graven. Rep,emi tror jeg det ikke vil bli noe av, da kassa blir vell-fult om kun kort tid. Det jeg gleder meg til ! er Q4 Det kan bli spennende lesning :-)
EXTrader
15.01.2020 kl 14:13 1985

Stopploss Hunters er et lenge kjent begrep ! De får bare holde på :-)))) Blir mye brukt i valuta
Redigert 15.01.2020 kl 14:14 Du må logge inn for å svare

Men, har noen opplevd noe lignende tidligere i andre aksjer? At rep emi-dato forbigås i stillhet? Med risikonivået jeg har på min portefølje har jeg deltatt i mange rep.emier, samt avlysning av disse pga kurs under emi-kurs, men aldri opplevd dette.
EXTrader
15.01.2020 kl 14:26 1915

Aldri i mine 20 år i dette gamet !!! Unoterte har jeg opplevd en del grums ! men ikke slik som dette.

Da bør det jo på en måte være noe betydelig på gang!

Kan i alle fall ikke forstå, dersom en melding skulle strekke seg forbi tegningsperioden, hvorfor man ikke har kunnet kjøre eller utsette emisjon, uavhengig av hva det nå er som foregår. Så jeg regner med vi får vite noe innen tegningsperioden er over i alle fall.
Redigert 15.01.2020 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
Epona
15.01.2020 kl 14:47 1816

Går det an å si at NAS opptrer uansvarlig overfor aksjonærene dersom de ikke presenterer noe helt nytt ... ?

Det kommer an på hvilken vei kursen går når vi får vite hva som foregår. Vil ikke si at å holde oss på pinebenken er uansvarlig i seg selv. Men vil si det er uansvarlig dersom emi nå avlyses uten å melde fra om det, og uten at det har vært noen grunn til å avlyse.

Er vel ikke utenkelig at en budgiver kom på banen etter å ha sett trafikktallene for desember og ser at trenden fra november fortsetter. Det er vanvittig gode tall. Men spekulasjoner, spekulasjoner, såklart...jeg tror ikke noe mer på det enn dere andre omtrent.
Redigert 15.01.2020 kl 15:18 Du må logge inn for å svare

Gode nyheter:


"Styret i NAS har besluttet å kansellere selskapets reparasjonsemisjon, opplyses det i en børsmelding. Årsaken er at NAS-kursen endte på 41,34 kroner torsdag, mens tegningskursen i reparasjonsemisjonen var 40 kroner. Småaksjonærer som ikke ble allokert aksjer i den siste rettede emisjonen, kan dermed kjøpe aksjer i markedet til en høyere pris enn tegningskursen."

Fakenews.com

Dårlig stil å skrive denne.

Jeg fikk også hjertet i halsen av denne.

Vi ender vell opp med hjertemedisiner hele gjengen med denne useriøse tilnærmingen til investorene :-))) Begynner å tenke mer og mer på at de ikke kommer noe mer info før Q4 presentasjonen.

Er det slik at man får erstatning fra både RR og Boeing? Jeg trodde kanskje motorene var en del av kontrakten når man kjøper fly, men det virker som om dette er en egen kontrakt på det som skrives ang kompensasjon.... Jeg tror kanskje RR også er en del av de forhandlingene som skjer med Boeing. Håper på melding i løpet av dagen så vi kan få en riktig god helg:-)