Spectrum dobler underskuddet

Aramis
SPU 20.04.2018 kl 13:39 2310

Spectrum doblet underskuddet i første kvartal. Men børsen er helt upåvirket av de dårlige tallene. Kursen har steget jevnt og trutt fra nederst på 30-tallet, og fortsetter oppover, uten hensyn til det massive underskuddet.

I en annen sektor, riktignok, men likevel: NRC mangedoblet OVERSKUDDET på bunnlinjen ved forrige resultatfremleggelse. Resultatene har blitt bedre og bedre hver eneste gang, og kontraktene har strømmet inn ... Det premierer børsen med kursnedgang ...
Noen som fremdeles mener at OSE er rasjonell?

https://chepa.netfonds.no/release.php?id=20180420.Hegnar.953384
Redigert 19.01.2021 kl 17:17 Du må logge inn for å svare
Das Kapital
20.04.2018 kl 13:48 2274

Nå blander du historikk med fremtid her. SPU blir bra når oljeindustrien i Brasil skyter fart igjen :D Da spiller resultatet i Q1 liten rolle (som forsåvidt underliggende er ganske så bra når man justerer for non-cash-kostnader).

Multiklient og oljepris har korrelasjon på 0,9 historisk, og ser svært liten grunn til at sammenhengen ikke skal vare fremover. 2018/19 blir bra det ;)
Aramis
26.04.2018 kl 16:51 2139

Det er mulig jeg er helt på jordet, men jeg finner ikke de refererte tallene på hegnar i børsmeldingen med tall fra 1. kvartal.

hegnar.no skriver: Spectrum dobler underskuddet!
"Spectrum melder om et resultat etter skatt på minus 7,2 millioner dollar i 1. kvartal 2018, mot minus 3,72 millioner dollar i samme periode i fjor.
Resultat før skatt gikk fra minus 2,7 til minus 8,5 millioner dollar.
Driftsresultat (EBIT) ble minus 7,8 millioner dollar, mot minus 2,7 millioner dollar året før."

Men i børsmeldingen står følgende:
Adjusted EBIT Q1-18: minus 669 000 usd., mot minus 2.7 millioner dollar i samme kvartal i 2017 - altså en kraftig REDUKSJON av tapene i år, det stikk motsatte av det hegnar.no skriver

Jeg finner ikke tallene hegnar.no opererer med i børsmeldingen fra selskapet. Noen som kan oppklare?
https://newsweb.oslobors.no/message/449200
Redigert 27.04.2018 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2018 kl 17:31 2129

Pgs tallene ser rare ut spør du meg
Aramis
27.04.2018 kl 02:24 2082

Nå er jeg faktisk fly forb... på Steinar Parr og hegnar.no
Jeg tok oppslaget deres for god fisk, men ser nå at det de skriver er fullstendig feil!!
Jeg har ligget i vannskorpa for å kjøpe meg inn igjen i Spectrum, men etter hegnars artikkel bestemte jeg meg for å vente litt. I dag steg Spectrum over 5%, og hadde jeg visst at hegnar serverte rent sprøyt, hadde jeg kjøpt meg inn igjen tidligere.
Jeg burde selfølgelig ha sjekket regnskapet selv, men jeg tok det for gitt at en seriøs nettside som hegnar ikke serverer sine lesere fullstendig gale opplysninger. Det forbauser meg at ikke Spectrum selv har påpekt feilen overfor hegnar.no, for den feilaktige artikkelen står der fortsatt.

Etter å ha googlet litt, fant jeg denne gjengivelsen av børsmeldingen på e24:
"Spectrum med underskudd i første kvartal
20.04.2018 · Hans Henrik Torgersen
Ifølge en melding til Oslo Børs hadde seismikkselskapet Spectrum ASA større inntekter enn for samme periode i fjor i første kvartal. Det endte på 26,911 millioner dollar, sammenlignet med 25,324 millioner dollar i samme periode i år.
Justert ebit endte på et underskudd på 699.000 dollar, sammenlignet med et underskudd på 2,7 millioner dollar i fjor.
Netto ble det til et underskudd på 113.000 dollar i første kvartal av 2018, mot et underskudd på 3,72 millioner dollar for samme periode i 2017. Fjoråret endte med et nettounderskudd på 26,84 millioner dollar."

Dette greide altså hegnar.no å bli til at Spectrum doblet underskuddet. Helt utrolig!
Das Kapital
27.04.2018 kl 02:45 2074

Jeg sitter rolig :)

Uansett, grunnen til at Hegnar bommet er endret regnskapsstandard til IFRS 15 som er effektiv fra i år. Dvs resultatene er omarbeidet (også tilbake i tid) for å følge standarden. Forskjellen er nå at man ikke lenger kan føre multiklient etter ferdiggradmetoden (dvs inntektsførte sikrede kontrakter etterhvert som data samles inn), men de må nå vente med inntektsføring til data er ferdig samlet inn og levert til kunden.

Dette gjorde at Hegnar bommet fullstendig ... Men generelt er det ganske elendig journalistikk her, men greit for å holde seg oppdaterr på hva som rører på seg så får man gjøre egen research hehe
Redigert 27.04.2018 kl 02:46 Du må logge inn for å svare