NAS - Ny Finansieringsmodell på plass - Nærstående Triggere


FINANSIERING

Selskapet fikk i dag den 16.09.19 gjennomslag for sitt finansieringsforslag med et overveldende flertall noe som forteller mye om hvilken tillitt Bond holderne har til selskapets ledelse og ikke minst deres forventninger til den pågående slankeprosessen.

https://newsweb.oslobors.no/message/485340

RESTRUKTURERING

Slankeprosessen startet som kjent for en stund siden, men den betydelige gjelden med nærstående forfall førte til utfordringer hvor det meste ble satt i ventemodus for å finne en løsning som nå foreligger.

Nå når gjelden omsider og endelig er kommet under kontroll med forfall 24mdr frem i tid så vil den påbegynte strukturelle endringen kunne gjennomføre som igjen legger basis for flere nærstående triggere:

(1) LØPENDE nytt om og rundt den pågående slankeprosessen frem til den er gjennomført.

(2) ENDELIG avklaring angående en samlet kompensasjon på over 5 milliarder nok fra både Boeing og Rolls Royce i form av cash og rabatter i en kombinasjon. Dette er noe som er av stor betydning for cash kassa må på sikt fylles opp., men med dagens godkjente finansieringsplan så kan i alle fall emisjonsspøkelset fjernes fra kalenderen de neste 12mdr hvor kommende kompensasjoner vil kunne utvide dette vinduet ytterligere eventuelt fjerne hele emisjonsbehovet avhengig av hvor stor cash andelen vil bli.

(3) KUTTING av ikke bærekraftige ruter for å redusere kost vil være noe som fortløpende vil bli gjort og meldt - sporadisk så vil nye etableres.

(4) SALG av fly for å frigjøre kapital hvor man vil gjøre en fortløpende avveining om alltid å ha noen fly i reserve for å redusere den sesongmessige betydelige leiekostnaden - dette er en periodisk kostbar utfordring som vil kunne forsvinne helt gjennom et eventuelt flåtesamarbeid.

(5) MAX - flåten er forventet å være i luften om knappe 3,5mdr (jan 2020) kanskje før. Det er derfor å forvente at det vil komme fortløpende oppdateringer både fra Boeing og selskapet fremover.

(6) JV - det er å forvente at det fremover vil komme nyheter om og rundt et flåtesamarbeid som ble påbegynt for en god stund siden og som hele tiden har vært holdt varmt mens man jobbet med den nye finansieringsmodellen som nettopp er godkjent og spesielt aktuelt i disse tider nå som MAX flåten om ikke lenge vil være klar for take-off.

(7) Oppkjøp - man skal heller ikke se bort i fra at det igjen vil banke friere på døren spesielt nå som bruden vil pyntes fortløpende fremover.

Videre så har vi følgende faste begivenheter de neste 3 mdr på fastsatte datoer:

04.10 - Trafikk tall
24.10 - Q3
06.11 - Trafikk tall
05.12 - Trafikk tall

* Mao, mye spennende i vente - ikke lett å kunne kjede seg som Norwegian aksjonær .. ;)

-------------------------------

Siste kursmål

16.09 - 55nok (Danske Bank)
13.09 - 53nok (SEB)
Redigert 17.09.2019 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet av Boobs

Dette var oversiktlig. Takk!

Karlsens svar på viktig spørsmål i E24 om erstatning fra Boeing og RR :

"– Hovedfokuset vårt er arbeidet med å gjøre Norwegian profitabel. Samtidig vil jeg også peke på at vi er i fremskredne diskusjoner med Rolls-Royce og Boeing. Vi ønsker å få på plass avtaler om kompensasjon så raskt som mulig, sier Karlsen.

– Kan erstatninger fra Boeing og Rolls-Royce bedre likviditeten til vinteren?

– Det kan det også gjøre, sier Karlsen."

Personlig tror jeg de kan hente ut både betydelige kontant-erstatninger og bedre servise/leveringsvilkår.

Veldig fin oversikt skrevet på nøytral grunn. NAS og aksjonærene har lysere tider å se fram til.
Kvike11
17.09.2019 kl 08:21 2366

Stor erstatning snart på vej fra Boeing., indtjeningen går fortsat den rigtige vej, shorter fokuserer på antal passager, de vil gerne påvirke kursen ned.
Bedre som det går nu, større og større indtjening pr passager.
tror deres flyflåde bliver mere og mere værd, alle vil have energi besparende fly, og der er lang leveringstid.
Et salg af alle fly, ville løfte kursen langt over kurs 100 , men først skal de lige have milliarder i erstatning.
Obligations ejerne viser stor tiltro til NAS, bortset fra en enkelt taber..
lektor79
17.09.2019 kl 09:37 2053

Det ligger triggere på løpende bånd. Under 40 er bare utpsyking på dem som har dårlig tid.
Hunte
17.09.2019 kl 09:41 2014

En gave kom dalende på morgenen, lastet til ripa!
cinet
17.09.2019 kl 09:54 1953

Har noen oversikt over NAS sine fremtidige fuel-kontrakter?
Ticker
17.09.2019 kl 10:00 1916

Hvorfor kan kortselskap holde igjen penger som jeg som kunde har brukt på kjøp av flybillett?
Hadde trodd Nas hadde de på konto etter et par dager men her er det tydligvis mere komplisert.
Er det noen som har en kort god forklaring?
omac
17.09.2019 kl 10:04 1893

"Hvis du har betalt med et kredittkort, kan du rette krav til kortutstederen, hvis selger ikke klarer å ordne opp for seg. Dette slår Finansavtaleloven fast, mens for vanlige bankoverførsler og ved bruk av BankAxept har man ikke den samme beskyttelsen.

EnterCard anbefaler derfor alltid å betale med kredittkort, slik at du trygt kan bestille ferien tidlig uten å bekymre deg for tap ved eventuelle konkurser. "

Så om NAs konker med flybilletter for noen milliarder så stpr kredittkortselksapene ansvarlig. Derfor reduserer de risiko når NAS er i vanskeligheter
Redigert 17.09.2019 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Ticker
17.09.2019 kl 10:19 1808

Ok så da er det selskapene med kreditkort som holder igjen men NAS burde jo da få pengene når flytur er unnagjort?
De får pengene med en gang om noen betaler med debet kort da kunde tar risken ifb med eks.konkurs.

"Norwegian sier også at de jobber for å få på plass nye betalingsteknologier, som muliggjør direkteoverføringer av penger, uten at man går via en innløser.", skriver e24 bak betalingsmur.
Redigert 17.09.2019 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
omac
17.09.2019 kl 10:26 1739

Jeg vil tro NAS får pengene kort tid før flytur uten å kjenne detaljene, kortselskapene holder oversikt over dette. Å trekke kunden 10000,- for flybilletter og holde på dem i mange måneder øker og likvideten for kortselskapene.
omac
17.09.2019 kl 10:28 1719

Der kommer nok bl.a Kryptobørs løsningen deres inn, selv om det er marginalt med kryptobetalinger i dag er de early adopters.
EXTrader
17.09.2019 kl 10:35 1661

rischioso Takk for en fin oppsummering :-) Mye positivt i luften
Flaxx
25.09.2019 kl 00:21 991

"– Kan erstatninger fra Boeing og Rolls-Royce bedre likviditeten til vinteren?
– Det kan det også gjøre, sier Karlsen."
..........................................................
Grei melding fra Karlsen.
Flaxx
25.09.2019 kl 00:35 960

Å betale med kredittkort for en tjeneste ... der leveransen er frem i tid ... det gir kortselskapene muligheter til å sitte på pengene gratis ... i ganske lang tid.
Her ligger det ... så å si i kortene ... at tjenesteleverandør og kortselskaper bør kunne finne arbeidsformer/sikkerhetsløsninger som ikke skviser likviditeten til leverandøren uhemmet. Kundene er jo interessert i at leverandøren leverer tjenesten som avtalt ... og har brukt midler på dette.

Nas bar nesten ikke penger i banken, hadde Nok 1,7 milliarder ved Q2 og får inn 934 millioner for salg av Nofi, hvis det blir godkjent da. Nas er nær ved å bryte lånevilkårene på Nok 1,5 milliarder som er fastsatt av bankene. Det kan ta lang tid før de får inn evt Nok 5 milliarder fra Boeing og Rolls royce, nå er vi snart inne i lavsesongen hvor flyselskaper burner penger. Kredittkortselskapene har holdt tilbake ekstra cirka Nok 4 milliarder på grunn av finansielle problemer hos Nas med skyhøy gjeld og rentekostnader, det er ikke sikkert de nå vil utbetale disse pengene nå med en gang, selv om obligasjonslånene er utsatt med 2 år. Det kan hende at de også vurderer at behovet og sannsynligheten for en stor emisjon, at denne emisjonen må på plass først for å utbetale disse Nok 4 milliardene, akkurat som shorterne mener at en emisjon på Nok 5 milliarder til kurs Nok 5 må trill for å bedre likviditeten og kapitalstrukturen. Dette.vil føre til en kraftig utvanning for de eksisterende aksjonærer. Nas har skyhøy operasjonell og finansiell risiko. Terror, at et nytt Max-fly detter ned, kraftig oljeprisøkning eller askesky vil medføre en virkelig krise for Nas og tvinge frem en krise emisjon. I tillegg så spørs det også hvor mange som tør å fly med Max-flyene når de kommer tilbake i drift, dette il også kunne påvirke verdien av disse flyene. Vil Nas klare å overleve frem til neste sommer, med Guds hjelp, uten en stor og utvannende emisjon dom i fjor vinter??? Det er en meget stor risiko å sitte med Nas aksjer nå, spesielt fordi Nas er en av de mest shortede aksjene på Oslo kasino børs!

Kan jeg få en link på bankenes likviditetskrav på 1.5 mrd?

Du beregner 5 mrd i erstatning fra B og RR. Vet ikke helt hva jeg skal si..
Redigert 25.09.2019 kl 01:09 Du må logge inn for å svare

Restplassno

Jeg mener egentlig at NAS evt har cirka Nok 1,5 milliarder til gode hos Rolls Royce og Boeing.

https://e24.no/boers-og-finans/i/Wb3Gbk/norwegian-vil-bla-opp-195-millioner-for-aa-faa-kreditorenes-ja

Her er den siste versjonen av avtalen:

"
Norwegian skal fortsatt ha egenkapitalkravet på 1,5 milliarder, men selskapet vil gi seg selv mer pusterom. I de nye vilkårene vil selskapet nemlig ikke misligholde gjelden sin hvis:

Norwegian har kalt inn til en generalforsamling der de skal presentere tiltak som vil «øke egenkapitalen tilstrekkelig»
og at Norwegian innen 45 dager etter offentliggjøring av regnskap har klart å øke egenkapitalen"