FLEX til Himmels!

msmekk
FLNG 17.09.2019 kl 09:42 49815

Flex som ikke er avhengig av oljeprisen til fuel vil tjene veldig mye på dette. Flex sine skip bruker avgasser fra egen last for å bringe skipene fremover på en billig og miljø vennlig måte. Som kjent er et moderne LNG skip å betrakte som en flytende termos med en last nedkjølt til -160 grader. selv om de nye skipene til flex har mindre avdamping enn konkurrentene sine gamle skip er der en viss avgassing som blir brukt på de hypermoderne motorene. Avdampet gass som er til overs blir hos Avance re-gassifisert og kjørt tilbake til tankene (for kunden blir mere gass blir levert) På gamle skip som går på fuel blir fordampingen av gass avbrent direkte.
Vinteren er i emning og vi kan regne med heftig oppgang fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.09.2019 kl 08:57 5554

Ratene ligger rundt 100-105k. Svært få skip tilgjengelig for slutning. 2-3 stk.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.09.2019 kl 09:20 5508

LNG investments hit record in 2019 & the biggest growth is coming from China

LNG investments hit record in 2019 & the biggest growth is coming from China Investments in liquefied natural gas since the start of the year have hit an all-time high of $50 billion, the International Energy Agency’s head, Fatih Birol, told an industry conference.

“This year, 2019 already broke the highest amount of (final investment decisions) for the first time ever, $50 billion,” Birol told the LNG Producer-Consumer conference in Tokyo, as quoted by Reuters.

Unsurprisingly, the driver of this growth in investments is growing demand for the fuel in Asia, with China still expected to overtake Japan as the world’s top importer of LNG.

“The biggest growth is coming from China. In the next five years, about one-third of global LNG demand will come from China alone,” Birol said. He added that in five years, China will become the largest importer of the fuel.

As for the growth in investments, there are no surprises there, either. The bulk of these has been made in the United States and Canada.

In a December 2018 report the Energy Information Administration said it expected the United States’ LNG export capacity to double by the end of this year to 8.9 billion cu ft daily. This will make the US the third-largest exporter of LNG in terms of capacity after Qatar and Australia. By 2030, US LNG exports are estimated to reach 17 billion cu ft daily, from some 3 billion cu ft at the start of 2019.

In Canada, there is just one LNG project under development right now—LNG Canada—but it could have a final capacity of 28 million tons of the fuel annually. The US$31-billion project is led by Shell, with minority participants including Petronas, PetroChina, Mitsubishi, and Kogas.

Meanwhile, Qatar is stepping up its efforts to keep its number-one spot in the global LNG export race. The country has lifted a moratorium on new drilling in its North Field—the world’s largest offshore gas field Qatar shares with Iran—aiming to boost export capacity by 43 percent to 11 million tons annually.

Global LNG demand is seen at 550 million tons by 2030, according to projections by IHS Markit.

https://conradcourier.com/lng-investments-hit-record-in-2019-the-biggest-growth-is-coming-from-china/
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
BennyATM
30.09.2019 kl 09:21 5505

Om ratene stiger så nekter flex aksjen å røre seg. Er det noe mer som ligger bak?
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
elderlywoman2
30.09.2019 kl 09:28 5504

Sant det, men tror den kommer til å gå mot 90 plutselig iløpet av dagen. Det fundamentale er for positivt til å holde aksjen under 100 mye lenger, regner med shorten på ca 300k aksjer skal dekkes inn snart også.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.09.2019 kl 09:52 5456

Så lenge ratene går oppover er min, nå medium store investering, ganske trygg. Om jeg skulle tippe så er det usikkerheter rundt Kinas industriproduksjon og LNG-import fremover som demper. Når det er sagt så kom det PMI tall i dag. Noe å følge med på.

"Caixin/Markit-indeksen for innkjøpssjefene i kinesisk industri (PMI) kom mandag inn på 51,4 for september, over Reuters-konsensus på 50,2.
Samtidig viste tall fra kinesiske myndigheter en PMI for industrien på 49,8, mot ventet 49,5."

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2019/09/30/7051459/borsfall-i-japan-og-kina
https://no.tradingeconomics.com/china/manufacturing-pmi
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.09.2019 kl 09:58 5446

Fra Nicolay Dyvik i dag:
Valuation. We have a BUY on FLEX LNG with a NOK108 target price (well below
Bloomberg consensus of NOK165), as high season is ahead of us and we believe
FLEX LNG will start to lock in long-term charter contracts at year-end and into Q1
2020, which would improve earnings visibility.
Veldig sprang mellom DNB og Blomberg
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
sheepman
30.09.2019 kl 10:11 5412

Ratene opp ca 20 % forrige uke også. Nå er de opp 40 % på to uker. Ratene fortsetter visstnok oppgangen og Flex kan nå slutte sine MEGI-skip på spotrater godt over 100000!! Som sagt så fortsetter ratene oppturen!

-Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.09.2019 kl 10:14 5403

Går mot vinter så. De som ligger short er et hedgefond fra California, så de har vel ikke noe forhold til slikt. Haha
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Vikusen
30.09.2019 kl 10:38 5363

Sitter fint med snitt på 89. Kursmål blir nok hevet frem mot jul. Stikker snart!!
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.09.2019 kl 13:35 5236

Aksjen er ett mysterium.
Var rimelig sikker på at vi skulle i pluss i dag, men ser ikke slik ut
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Varsom
30.09.2019 kl 14:04 5182

Ser ihvertfall ut som om de ikke klarer å få den lengre nedover, det har jo vært prøvd en god stund nå! Denne begynner snart ferden oppover!!
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
BennyATM
30.09.2019 kl 15:15 5115

Ja, det er et mysterium. Alle har vært sikker på oppgang i lange tider men det går bare nedover. Synd jeg hadde så mye bedre tro på denne i forhold til BWLPG. Det har vært redningen. Hadde jeg satset alt på BWLPG så hadde jeg sittet fint i det. Istedenfor ligger porteføljen i null
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
elderlywoman2
30.09.2019 kl 15:50 5081

Flex har breakeven med rater rundt 40k, siste oppdatering er at spotratene står i 100k og vi er kun i starten av høysesongen.

Tipper det er shorten som presser aksjen ned for å kjøpe tilbake før vi stenger/imorgen. Et godt tegn på nettopp dette er "roboten" som selger mikrovolum (5-20 aksjer) hele tiden for å holde kurs så lavt som mulig. De må jo komme seg ut trygt før eller siden.

I USA ligger FLEX nå på 88.90 NOK (dog på minivolum).
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
elderlywoman2
30.09.2019 kl 16:22 5061

Dynagas LNG opp 11% på NYSE
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.09.2019 kl 17:03 5014

Har sittet med en post i FLNG siden tidlig i sommer. Og regnet med at den ville ta av når høsten var i begynnelsen som nå. Men nei, den ser svak ut i kursutvikling selv om potensialet for sterk kursøkning fortsatt er til stede. Hva skal til for at denne går veien?
K
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
tapogvinn
30.09.2019 kl 18:26 4929

Dagens oppdatering fra Poten melder om samme rater som forrige uke. 70K.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
sheepman
30.09.2019 kl 23:59 4750

tror ikke poten er helt oppdatert
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
RLB76
01.10.2019 kl 08:12 4621

Har gått feil vei siden denne kom men potensialet derimot begynner å se veldig bra ut.

Analysesjef er megabull: - Spotratene vil eksplodere
Shippingekspert tror vi skal til all-time high innen få måneder.
NJÅL EIVIND KLEIVEN
PUBLISERT: 09:44 - 13. 07 2019 | OPPDATERT: 18:01 - 27. 08 2019

ANNONSE
Flex LNG er et Fredriksen-kontrollert LNG-rederi med hele 13 høymoderne skip (det eldste skipet er fra 2018).Fem av de 13 skipene er på vannet per i dag, mens ett til leveres i løpet av 2019. De resterende båtene er klare til levering i løpet av 2020 og 2021.Flex benytter seg utlukkende av effektive gassdrevne dieselmotorer, som går under betegnelsen "two-stroke propulsion".For lavhastighet-LNGC-skip er det MEGI, produsert av Man, eller X-DF, produsert av WinGD, som er de to reelle alternative teknologiene. Flex har båter i bestilling fra begge produsentene.Two-stroke skal medføre en fuel-besparelse på hele 30 prosent mot Tri-Fuel Diesel Electric (TFDE) som er bransjestandard. En del av investeringscaset i Flex er nettopp en høyere realisert rate på grunn av store fuel-besparelser for charter.Mot slutten av 2018 gikk ratene i været, men utviklingen har vært mindre god sålangt i 2019. Joakim Hannisdahl, analysesjef hos Cleaves Securities, skriver følgende i en 240 sider lang rapport som kan lastes ned gratis her."Spotratene har kommet ned fra all-time high etter høysesongen i fjerde kvartal, men også på grunn av en varm vinter i Fjernøsten og omstart av atomkraftverk i Japan. Vi forventer at spotratene vil ekspolodere i andre halvår til de samme nivåene som fjorårets all-time high. Gitt den økte kontraheringen og mangel på gasskondenseringskapasitet i 2021,2022 og 2023, tror vi at fjerde kvartal 2020 vil bli toppen av denne sykelen. Vi har kjøpsanbefaling på LNGC-befraktere og ser 40 prosent oppside i aksjene", heter det fra Hannisdahl.Men selv om oppsiden i spacet generelt estimeres til 40 prosent fra Cleaves-analytikeren, er han vesentlig mer bull på vegne av Flex LNG.Med et kursmål på 185 kroner er oppsiden over 70 prosent for de neste 12 månedene. Kursmålet har dog blitt redusert i forbindelse med den omfattende rapporten fra tidligere 219 kroner. Økt eksport fra Nord-Amerika og betydelig etterspøselsvekst er hoveddriverne Hannisdahl legger til grunn i sine estimater.- Vi tror at ratene vil stige betydelig ila de nærmeste månedene ettersom flere nye eksportanlegg blir ferdigstilt. Vi forventer den største økningen i eksport ut av Nord-Amerika, som tradisjonelt har vært en sterk driver for shipping da seilingsdistansene er relativt lange. Vi ser også en betydelig etterspørselsvekst i 2020, men tror den sykliske toppen blir nådd i samme år pga en økende ordrebok og lavere etterspørselsvekst i 2021/22, sier analysesjefen til Hegnar.no.Siden LNG er vesentlig mer miljøvennlig enn både kull og olje, mener Cleaves-analytikeren at bransjen har en megatrend i ryggen i årene som kommer.- Den langsiktige trenden for LNG er dog sterk gitt fokus på miljø og mål om renere luft i mange urbane områder. Vi har et kursmål på NOK 185 i Flex LNG, og tror aksjen vil stige i de kommende måneder i takt økende inntjening, sier Hannisdahl overfor Hegnar.no.I tillegg til John Fredriksen er Skagen Vekst blant de største eierne i selskapet. Bjellesau og eiendomsmilliardær Runar Vatne sitter også dypt investert i caset.Innsider laster oppHalfdan Marius Foss, sjef for Shipping and Operations, kjøpte fredag 1.014 aksjer i Flex LNG til 107 kroner.Foss la dermed omtrent 108.500 kroner på bordet for aksjene.Etter transaksjonen eier Foss 1.264 aksjer i Flex LNG og opsjoner på ytterligere 45.000 aksjer.Flex-aksjen steg 0,56 prosent til 108,00 kroner på Oslo Børs fredag.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Vikusen
01.10.2019 kl 09:08 4561

Dnb markets ser rater mot 130k dagen mot Q4 i sin seneste rapport.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
01.10.2019 kl 09:12 4554

Artic er ihvertfall bull.. Denne holdes nede og man ser pluselige brå oppturer før den siger nedpå igjen. Historisk sett er Flex et selskap som fort kan går 30-40% når det løsner. Dette er en tolmodighetsprøve. Men at vi er nær en reprising er jeg ganske overbevist om.

RATES TICKING UP

1) Spot rates gaining 4 % to 71.5k/d this week.

2) TC rates flat at USD 82k/d, owners are cautiously optimistic about the winter period.

3) Vessel availability decreasing to 3x vessels (6x last week)

4) Rates expected to increase further in the coming weeks.

5) FLNG is top pick in my view.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
msmekk
01.10.2019 kl 11:32 4467

IHT CLEAVES
LNG Carrier: TFDE spot rates rose 7% w/w, with MEGI/XDFs & vintage steam turbines also posting modest gains. The Atlantic basin is highly active, with the arbitrage widening in the aftermath of the attacks on Saudi & with prompt EGAS requirements.
Flex LNG Kursmål 185
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
01.10.2019 kl 12:27 4404

Msmekk, når var denne fra? Ferskvare?
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
msmekk
01.10.2019 kl 13:57 4311

Dette er Paretos versjon av penger på gaten, doblingskandidat, beste kjøpsanbefaling, julaften og 17. mai på en gang
Det har lønnet seg å lytte til Paretos aksjeråd. Meglerhusets anbefalte portefølje har gitt en avkastning på 22,8 prosent i år, nesten dobbelt så mye som hovedindeksen på Oslo Børs.

areto Securities er på gaten med sin anbefalte portefølje for oktober på ni aksjer. Ut ryker Fjordkraft Holding, Grieg Seafood, Hunter Group og Norsk Hydro. Inn kommer isteden Europris, Frontline og Bank Norwegian-eier Norwegian Finans Holding. For øvrig består porteføljen av Aker BP, Bonheur, Equinor, Flex lng, Lerøy Seafood og Yara.
Les også:Et opplagt og plagsomt spørsmål for Funcoms aksjonærer
Så langt i år har Paretos modellportefølje gitt en avkastning på 22,8 prosent, et hav bedre enn hovedindeksen som har gitt 10,9 prosent i samme periode. Det er altså all grunn til å følge med på endringene i Pareto-porteføljen.
Dersom man rangerer oppsidepotensialet på de ni aksjene, målt etter kursmål delt på dagens kurs, er det én aksje som utmerker seg. Det er det John Fredriksen-kontrollerte rederiet Flex lng der Pareto har et kursmål på 187 kroner. Det innebærer mer enn en dobling fra dagens markedskurs på rundt 87 kroner.
«Sentimentet forblir svakt selv om spotratene stiger. Mens nåværende svake priser for lng er negativt for fraktrater venter vi fortsatt at Flex lng vil sikre seg lange og mellomlange kontrakter. Med en rate på 80.000 dollar per dag vil selskapet generere en inntjening per aksje på 29 kroner når selskapet er fullt investert, og så mye som 16 kroner i 2020 med fortsatt mange skip som gjenstår å ta levering av», skriver Pareto, som mener den nåværende prisingen er altfor lav.

Med dagens kurs gir en EPS (fortjeneste per aksje) på 29 kroner en P/E på latterlig lave tre.
Pareto har helt rett i at sentimentet har vært svakt, aksjen er ned 30 prosent så langt i år. Det er problemet med sentiment, man risikerer å tape masse penger på å kjøpe aksjer som har falt lenge siden man aldri vet når kursfallet stopper. Samtidig er det jo nettopp slik upopulære aksjer man kan oppnå superavkastning på.

Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
msmekk
01.10.2019 kl 13:58 4326

Shipping Weekly 40/2019
September 30, 2019

Dry Bulk Shipping: The BDI fell 13% w/w, spurred on by a 17% decline for Capesize spot rates and 10% for Panas. Brazilian iron ore exports in September could total just 28mt, according to our tentative data, -8% m/m and -17% from July. Vale reiterated its FY guidance last week, which is highly supportive of Capes for the remainder of the year. The backwardation in the Cape spot vs prompt month FFAs is now nearly gone, and we expect spot to reach the TCE $30s (k/d) again in time for Christmas.



Oil Tankers: Average oil taker earnings surged 25% w/w, led by VLCCs & Afras. The VLs enjoyed continued strong demand from US exports, Saudi oil output reportedly already back to pre-attack levels & news that US reacts towards Chinese oil traders over the Iranian sanctions. As importers scramble to secure requirements, Afras also surge due to long-haul & transshipments services ex-US, in the Baltics & NSea. We expect product tankers to follow suit as coated vessels turning dirty thins the tonnage list.



LNG Carrier: TFDE spot rates rose 7% w/w, with MEGI/XDFs & vintage steam turbines also posting modest gains. The Atlantic basin is highly active, with the arbitrage widening in the aftermath of the attacks on Saudi & with prompt EGAS requirements.



LPG Carriers: VLGC spot rates rose 10% w/w to $54k/d amidst a flurry of activity ex-US and vessels ballasting from AG. This came despite a number of trader relets entering the market as the regional LPG price differential is barely supportive.

Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Vikusen
01.10.2019 kl 16:17 4238

Shorten minskes vell heller ikke med så lavt volum. Holdes nere foreløpig. Bunnen er nådd virker det som.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.10.2019 kl 17:14 4168

Flex/FLNG har ikke hittil vært "penger på gaten" og har heller bidratt negativt til Pateto-avkastningen, ihvertfall siden påsken.
Hva skal til for at Flex kommer med bedre kursutvikling?
K
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
01.10.2019 kl 18:40 4137

Takk msmekk! Leste børskommentaren til Thor i DN. Denne kommer. Vi har god støtte rett under 86 kr og selv om sentimentet er svakt nett nå ser vi slutninger mellom 75.000-85.000 dollar dagen. Man kan jo bare tenke hva som skjer hvis vi får en kald vinter i europa. Da vil både lng prise gå itaket og prisen på transport dobles.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
elderlywoman2
02.10.2019 kl 09:24 3902

God kjøpsmulighet i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Vikusen
02.10.2019 kl 09:27 3903

Håper at denne holder seg over 80kr. Shorterene får herje fritt her.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
mountainman
02.10.2019 kl 10:24 3845

Helt håpløst at shorterne får hold men jeg skjønner ikke at noen selger på disse nivåene. Denne skal opp.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
02.10.2019 kl 13:09 3743

Går denne under 82 kr skal jeg doble eksponeringen. Det vil si fra 1/3 av portefølje til 2/3 del. Det gjør jeg i svært skjeldene tilfeler. Har un gjort det med BWO (jul i fjor) NHY (medio aug i år) og Europris i fjor høst. på svært lave nivå siste 3 årene. Denne skal opp. Ingen tvil - men på kort sikt kan det godt være det kan svinge ned mot 80. Men har mine tvil.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Vikusen
02.10.2019 kl 16:34 3622

Jaja sett dagen i betraktning så var det ikkje det styggeste fallet!! Tydelig at denne skal bli vanskelig å presse under 80kr. Da er det bare å hamstre som du sier.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
tapogvinn
02.10.2019 kl 17:50 3563

Dagens oppdatering fra Fearnley viser at både LPG og LNG-ratene steg ca. 10% forrige uke.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.10.2019 kl 18:07 3556

Nå blir vi å følge alt det andre nedover. Det stopper ikke før det snur i USA.
Oljen tryner også.
Helvetes dritt, blir langt opp igjen.
Får trøste meg med at jeg ikke har SDRL, 😅
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.10.2019 kl 18:37 3516

Grei oppgang i ratene siste tiden for å si det mildt. La ooss håpe det fortsetter mot jul.
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.10.2019 kl 18:56 3493

Det at aksjen nå koster 85 og ikke 8,5 hjelper ikke i dagens børsklima. Tenker da på det psykologiske. Nedsiden virker større og det er lettere at den faller
Redigert 21.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare