Den nye H2-stasjonen til NEL er et generasjonsskifte.

Slettet bruker
NEL 21.04.2018 kl 08:19 15982

Den nye og betydelig modifiserte H2 stasjonen fra NEL Hydrogen er en ekstremt god nyhet..
Den nye stasjonen har kapasitet til å fylle opp til 100 biler eller opp til 50 busser i døgnet.
Hvis vi sier at det tar 5 minutter å fylle opp en bil med hydrogengass og 2 minutter å komme på plass med ny bil, trekke kort og gjøre andre nødvendige prosedyrer, så får vi tilsammen 7 minutter.
100 biler blir dermed 700 minutter som omregnet blir til 11 timer og 40 minutter, dvs at den nye H2 stasjonen til NEL har kapasitet fylle opp biler som står i kø etter hverandre med hydrogengass i 11 timer og 40 minutter.
Dette er en kapasitet som overgår alt annet på markedet flerfoldige X ganger.
Det vil sannsynligvis aldri noen gang bli behov for større kapasitet på 1 stasjon..

Til sammenligning klarer ITM og Shell sine H2 stasjoner med 80 kg kapasitet bare 16 biler i døgnet.
Dette betyr at NEL sin nye stasjon har mer enn 6 X større kapasitet enn ITM og Shell sine H2-stasjoner.
Når dette går opp for markedet blir det både økende etterspørsel etter NEL sine stasjoner og betydelig kursøkning for utålmodige NEL-aksjonærer.
Redigert 20.01.2021 kl 17:58 Du må logge inn for å svare
laazarus
24.04.2018 kl 13:18 7682

Kan vel også være at Tyskland ønsker å benytte Linde fordi Linde er tysk
Wanker
24.04.2018 kl 13:57 7604

Urk, jeg skrev feil - som det fremgår av linken, så fikk Air Liquide 4 av 6 i Tyskland.

Men da har vel noen andre fått de to siste. ITM har ikke publisert noe ennå, kanskje det er håp i hengende snøre for oss?
U2Bono
24.04.2018 kl 14:11 7550

Vi trenger større ordre!!! NEL må være mer enn et kort på at man kanskje skal lande 2 stasjoner hvor en annen aktør allerede har tatt majoriteten av dem. Hvis NEL er så verdens ledende på de ulike feltene, må det i så fall vises gjennom kontrakter. Er lei av børsmeldinger som snakker om sertifisering, R&D, ny stasjon etc. DET MÅ KOMME KONTRAKTER OG AV VESENTLIG STØRRELSE. Gitt ut forespørsler for 10 mrd i 2017 sier de, og snakker under hver Q-presentasjon om hvor stor økning i aktivitet de ser. Men ingen kontrakter kommer.
Furuen
24.04.2018 kl 14:20 7527

Er enig med deg her. Ser stadig ordrer går til andre leverandører.
Nå må det komme litt kjøtt på beinet snart.
Ecotricity
24.04.2018 kl 14:29 7503

Jeg tenker at forholdet til Nikola er litt "curse and a blessing", mulig noen styrer unna NEL pga dette?
Framtia
24.04.2018 kl 22:49 7177

...64 nye stasjoner WW i 2017...Hvor mange av dem NEL bygde har jeg ikke oversikt over...Forskjellen mellom Norge og Tyskland/ Europa er at de har H2Mobility, som består av ingen ringere enn;"Partner of H 2 MOBILITY are Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell and TOTAL." Da trenger man ikke å være rakettforsker for å skjønne hvem som stikker av med kontraktene...I alle fall, når volum og etterspørsel, enn så lenge er på et lavmål...Norge har ni stasjoner i drift pr des. 2017. I mars 2016 hadde UNO X ambisjoner om 9 stasjoner ferdige nå i mars 2018!?? Norge beviser nok en gang at vi er en fullblods oljenasjon og at det er langt mellom ord og handling hva kommer til...hydrogensatsing...! Vi får bare håpe politikerne ikke bruker nye 15 år på å lære seg nye begreper, eksempelvis FCEV, P2G, "Foolcells", elektrolyse...NEL, Hex mf. Makan til sendrektighet man skal være vitne til...
Slettet bruker
25.04.2018 kl 06:37 6889

Nel leverte 2 stk i fjor i følge track recorden deres. Mente den i Bergen kom i fjor...Mulig jeg husker feil. I følge Nels hjemmeside har de levert over 30 stk totalt. Nel leverte til H2 Mobility i fjor;) Når Shell er en av partnerne er det ikke unaturlig at Nel får litt av kaka. Se til samarbeidet Nel har med Shell og Toyota i California. Man skal ikke se bort i fra at dette bærer frukter i flere sammenhenger.


May 2017 – Rostock, Germany
H2Station® CAR-200
Delivered to H2 MOBILITY Deutschland GmbH & Co.KG

January 2017 – Mariestad, Sweden
H2Station® CAR-100
Delivered to City of Mariestad in Sweden.
Redigert 25.04.2018 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2018 kl 06:52 6868

Det som er rart er att Linde levereer stasjoner lite på sidan med övrig verksamhet, truckar gas osv. Ja, vi kan sälja er en tankpump sier de.

Og så levererar de med god kvalitet till ett lavt pris og tjänar samtidigt pengar.

Når nel ska leverera en liten pytte-stasjon då ska det först twittras, sen blir det emisjon og sen leverans. Og når man läser kvartalsrapporten ser man att de tapet pengar.

Jeg tror att nel kan lära mycket av tyskarna här. Man bör nog prioritera att ingå kontrakt med positivt täckningsbidrag, og ikke alltid satsa på de där spektakulära rameavtal i miljardklassen som sen ikke blir av.
frafy
25.04.2018 kl 08:33 6636

NEL har levert to stasjoner i Bergen i fjor, Åsana og Ytrebygdsvegen.
Stubben
25.04.2018 kl 08:50 3578

Har en magefølelse av videre nedgang i dag.
Framtia
25.04.2018 kl 09:18 3529

Blir selvfølgelig nedgang på lavt volum i dag også! Problemet med å selge er at det er lite å kjøpe på lavere kurs...Eneste grunn til å selge i dag er om man vil ut av aksjen! De store sitter stort sett i ro! Det er småtraderne som presser kursen ned, så det får vi gjort lite med! Jeg selger uansett ikke på disse nivåer! Har derimot doblet beholdningen ved siste dippen mellon 2,57-2,68...uten at det har gitt penger i kassa foreløpig?Oppgangen kommer garantert...
Nikko
25.04.2018 kl 09:20 3528

Her trengs litt optimisme ?
Hva med Nikola sin storkunde som skal offentliggjøres 1.mai?