KJEPET
18.09.2019 kl 15:32 2313

Det så ikke ut til å hjelpe stort Opp+:
Hva om vi tar det på spansk?

"Londres-Nueva York: la participación de JV se estabiliza 5 años después de la entrada de Norwegian Air
El servicio de British Airways entre Londres Heathrow (LHR) y Nueva York John F Kennedy (JFK) es la ruta de ingresos de aerolíneas más lucrativa del mundo. En el año hasta marzo de 2019, generó USD1.2 mil millones, la única ruta con ingresos de más de USD1 mil millones, según OAG.

En términos más generales, el par de la ciudad de Londres-Nueva York es la ruta internacional más grande del mundo por ASK y la ruta intercontinental más grande por asientos (y la segunda más grande de todas las rutas internacionales por asientos). LHR-JFK (Londres Heathrow-Nueva York JFK) es el mayor par de aeropuertos internacionales por ASK y el mayor par de aeropuertos intercontinentales por asientos.

Londres-Nueva York está dominada por dos empresas conjuntas antimonopolio.

La participación de British Airways / American es 48.7% y la participación de Virgin Atlantic / Delta es 28.4%, según datos de OAG. La participación de Norwegian ha crecido a 10.0% desde un comienzo permanente en 2014. Las empresas mixtas, particularmente Virgin / Delta, han perdido participación desde que Norwegian ingresó, pero ahora se está estabilizando. Por otra parte, Virgin y Delta planean realizar un upgauge en LHR-JFK y agregar un servicio JFK desde London Gatwick (LGW), operado por Virgin, en 2020.

Este informe presenta el análisis de CAPA de los datos de capacidad de OAG en el mercado Londres-Nueva York, examinando el crecimiento y la participación en los asientos por par de aeropuertos, aerolínea y empresa conjunta"
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Opp+
18.09.2019 kl 15:27 2348

London-New York: JV share stabilises 5 years after Norwegian Air entry
British Airways' service between London Heathrow (LHR) and New York John F Kennedy (JFK) is the world's most lucrative airline revenue route. In the year to Mar-2019, it generated USD1.2 billion – the only route with revenue of more than USD1 billion, according to OAG.

More broadly, the London-New York city pair is the world's largest international route by ASKs and the largest intercontinental route by seats (and second largest of all international routes by seats). LHR-JFK (London Heathrow-New York JFK) is the largest international airport pair by ASKs and the largest intercontinental airport pair by seats.

London-New York is dominated by two antitrust-immune joint ventures.

British Airways/American's share is 48.7% and Virgin Atlantic/Delta's share is 28.4%, according to data from OAG. Norwegian's share has grown to 10.0% from a standing start in 2014. The JVs, particularly Virgin/Delta's, have lost share since Norwegian entered, but this is now stabilising. Moreover, Virgin and Delta plan to upgauge on LHR-JFK and to add a JFK service from London Gatwick (LGW), operated by Virgin, in 2020.

This report presents CAPA's analysis of OAG capacity data on the London-New York market, examining growth and seat share by airport pair, airline, and joint venture
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
minsin
18.09.2019 kl 09:52 2659

IAG blir uansett ikke kommentere dette .
Kilden er såpass upålitelig at de ser det helt unødvendig å kommentere dette
Endel i denne artikkelen er virkelig uforstående , og tyder helt klart at den ikke er særlig faktabasert
Dog er jeg ikke uenig at det kan være dialog mellom NAS og IAG .
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Herman*
18.09.2019 kl 09:52 2660

Nei, det blir feil. En kan godt legge inn et bud 10 kroner over «likevektspris», vel vitende at en aldri må betale dette.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
18.09.2019 kl 09:33 2757

Takk for forklaringen. (Da vet vi at det er kjøpere der ute med en betalingsvillighet på 45 kr).
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
kimh
18.09.2019 kl 09:30 2784

Noen kan legge inn en ordre på flere tusen aksjer for 45 kr stykket, men i åpningsauksjonen ender den personen med å få kjøpt aksjene til hva selgerne er villig til å selge for. Regn det bare som høyeste pris personen er villig til å betale, eller en sikring på at han kommer seirende ut av åpningsauksjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
18.09.2019 kl 09:20 2878

Sanntidsinformasjonen i nettbanken oppførte seg rart i dag tidlig. Det lå en 40-50K i ordredybde på NAS til 42,00 kr. Rett etter åpning kl. 09:00 spratt prisen til 44-45 kr. Så virket ikke sanntidsinfoen i 1-2 minutter, og så var prisen tilbake på 41-42. (Og så gikk det utforbakke derfra). Var dette en "glitch in the Matrix", eller var det noen som faktisk kjøpte flere tusen aksjer til 45 kr stykket?
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Herman*
18.09.2019 kl 09:14 2945

Markedet tror ikke på oppkjøp, selv mener jeg det er for tidlig å konkludere. Det er mye som kan skje på noen uker.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
ksandal
18.09.2019 kl 09:05 3058

Oppkjøp tviler jeg sterkt på. men at vi kan nå 50kr kortsiktig er nok mulig. jeg er ute av nas nå, mne vurderer en ny short om den når 50kr. melding om nye problemer er like rundt hjørnet. får se neste kvartalstall først tenker jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
JStock
18.09.2019 kl 08:48 3216

Forrige gang det var oppkjøpsrykter avviste IAG. Veldig lovende at IAG ikke har kommentert , lukter oppkjøp lang vei
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.09.2019 kl 08:32 3349

Spenningen skaper uansett trykk i aksjen. Norwegian er storoverskriften for tiden. Skal opp.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Herman*
18.09.2019 kl 08:18 3457

Ingen melding fra NAS foreløpig, ei heller ingen kommentarer fra AIG så vidt jeg kan se. Oljeprisen er ned og det kom svært bullish uttalelser fra en Pareto forvalter i går kveld. Skal vi opp til 45-46 i dag eller tilbake til 40?
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
minsin
18.09.2019 kl 01:07 3645

50?? --- baserer du dette på egen TA ??

Hegnar tv - har en analyse, fra Fredag, der de skisserer mulig brudd gjennom 46 ... som går direkte til 62-64..
https://finansavisen.no/fatv

Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
minsin
18.09.2019 kl 00:57 3664

Som en generell opplysning bare
Gjelden har relativt liten innvirkning på aksjekursen til ett selskap.
Der er mere potensialet og inntjeningsevnen .. klarer NAS å gå med overskudd på 1-2 mrd i året - kan 60 mrd i gjeld og aksjekurs på 120 kr lett forsvares.

IAG vurderte vel å by rundt 16 mrd , for NAS - de hadde helt klart oversikt over utgiftene og gjelden til NAS allerede før de kjøpte aksjer

Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Hammers
18.09.2019 kl 00:44 3685

Med over 60 MILLIARDER i gjeld er nok kurser over kr 100 noe bare noe man kan drømme om - etter en fuktig dag på byen.
Ja, også kurser over 50.

Hilsen Hammers.........ikke så fuktig - men tørr bak ørene!
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
minsin
18.09.2019 kl 00:38 3953

Vil aldri selge aksjene mine for under 120 ...sånn er det bare.
Nå som NAS holder på å snu skuta , kan dette bli en pengemaskin uten sidestykke ...
Tipper vi ser aksjekurser i omr 60-80 i løpet av ett halvår etter MAX /RR problematikken , JV og erstatningene er utbetalt.
120-140 kroner i aksjekurs tilsv ca 2 mrd Euro i bud .
Har hele tiden påstått at både lufthansa og IAG/BA har kniven på strupen... og taper mye terreng i forhold til lavpris selskapene.
Med kun organisk vekst/omstilling vil de først være konkurranse dyktig i flymarkedet tidligst i 2026
Lavpris selskapene vokser fort og tar stadige andeler fra de etablerte ... Der henger hverken lufthansa eller IAG/BA med i svingene
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Nukjørvi
18.09.2019 kl 00:27 3978

100 kroner per aksje ville vært et godt bud. Et bud på si 80 kroner ville vært et kupp for IAG. Norwegian er godt i gang med å snu pilene riktig vei. Å få gjelden under kontroll var en god begynnelse. Nå slipper vi å bekymre oss for emisjoner på en stund. Kommende kvartaler kan bli meget gode. Når lønnsomheten begynner å komme og flyflåten kommer seg på vingene igjen kan snøballen begynne å rulle. Oppkjøpsrykter kommer til å fyre oppunder kursen enten det er hold i de eller ikke. Om et par år kan det godt være at vi er tilbake på 200 kroner og kan begynne å tenke på nytt verdensherredømme.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.09.2019 kl 00:09 4023

Håper budet kommer i morgen tidlig. Da skal det feires.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
minsin
18.09.2019 kl 00:05 4035

Når vi først spekulerer i Salg av NAS
Var det egentlig "stemmejakt" de var på i London ?? De hadde jo kunngjort før den tid at de hadde kontroll på obligasjonseierne
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/morten-stenshall/tore-ostby/norwegian-pa-stemmejakt-i-london-og-oslo-ikke-tegn-til-oppror/2-1-671736
Head office til BA /IAG ligger jo ved Heathrow...
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Artige
17.09.2019 kl 23:58 4045

Leser at der er change of Control klausul i avtalen. Så da er vel oppkjøp utelukket.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
dreamliner
17.09.2019 kl 23:35 4100

Men antar at hun har ører og kan høre, og gjengi det hun hører, selv om hun bare er 23 år og er stor fan av sjokolade og dikt?
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2019 kl 23:28 4115

Rett opp i morgen. Langsiktig kanon!
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Herman*
17.09.2019 kl 20:27 4419

Finansavisen i kveld:

Full fyr etter oppkjøpsrykter i Norwegian
Spansk presse hevder å vite at IAG igjen vil by på Norwegian. Og storaksjonærer er ikke overrasket.
OLAV GRAM DEGNES
PUBLISERT: 20:00 - 17. 09 2019 | OPPDATERT: 20:00 - 17. 09 2019

ANNONSE
På en dag hvor høy oljepris og geopolitisk uro preget flyselskaper verden rundt gikk aksjekursene for de fleste nedover. Det samme gjaldt Norwegian, som tirsdag var ned rundt fem prosent før klokken 14.
Men da tok aksjekursen full fyr, etter en artikkel i den spanske avisen Okdiario, som hevder med «kilder fra sektoren» at IAG igjen ville komme med et bud på Norwegian.
Og oppgangen kom med veldig høyt volum.
Tror på salg
Tore Været forvalter flere av Paretos aksjefond, som er blant selskapets ti største aksjonærer. Han poengterer at han «ikke aner om det er hold i det de skriver», men at IAG har lagt bort Norwegian som et oppkjøpscase, tror han derimot ikke.
– IAG burde være interessert som de var for et år siden, sier Været, og forklarer hvorfor:
– Norwegian har solgt banken, hentet tre milliarder i egenkapital og er i ferd med å spare to milliarder årlig, sier han.
Været er ikke i tvil om at Norwegian vil bli tatt over, men er ikke sikker på at det blir IAG. Eller om det skjer nå.

ANNONSE
– Men et oppkjøp vil skje langt over dagens børsverdi, sier han.
Godt nettverk mot IAG
Spanske medier skal ikke alltid være de mest pålitelige kildene, men ifølge flere av Finansavisens kilder skal nettverket rundt flykjempen IAG visstnok være godt for enkelte spanske journalister. Og det britisk-spanske flyselskapet, som blant annet eier British Airways og Iberia, har gitt bud på Norwegian flere ganger tidligere.
Etter Norwegians utsettelser av obligasjonslånene på omtrent 3,5 milliarder kroner på mandag skal IAG visstnok være tilfredsstilt.
Og flykjempens rådgiver JP Morgan skal etter avisens informasjon verdsette Norwegian til 70 til 85 kroner pr. aksje. Dette verdsetter flyselskapet til mellom 9,5 og 11,5 milliarder kroner.
– Sterk oppkjøpskandidat
– Forrige gang spansk presse skrev om et oppkjøp skal prisen også ha vært mellom 10 og 11 milliarder kroner, sier analytiker Axel Jacobsen i Arctic Securities.
Jacobsen har ikke hørt noe som skulle tilsi at IAG vil legge inn et bud på Norwegian, men påpeker samtidig at selskapet har gjort seg selv attraktivt med en rekke finansielle grep, som både kan øke lønnsomheten og delvis eliminere risiko for en ny emisjon.
– Norwegian er fortsatt en sterk oppkjøpskandidat, gitt posisjonen i Norden, sier Jacobsen, og fortsetter:
– Og det med sterk vekst innenfor langdistanse, en attraktiv flåte og den nylige betalingsutsettelsen, sier han.
Ellevill omsetning
Omsetningen i Norwegian-aksjen har gjennom de seneste børsdagene vært ellevill.
Mandag endte omsetningen på 295 millioner, som i sin tur betyr at nesten fem prosent av aksjekapitalen byttet hender.
Av dette sto nettmegleren Nordnets kunder for 116 millioner kroner.
– Etter aksepten fra obligasjonseiere om sitt «sukrede» forslag på utsettelse av sine usikrede obligasjonslån ser vi en stor lettelse blant våre kunder, sier investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet.

HØYT VOLUM: Sparere strømmer til Norwegian-aksjen, viser tall fra investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet. Foto: Iván Kverme
Han mener det er nærliggende å tro at flere av deres kunder har hatt «hjertet i halsen» den seneste uken, med et emisjonsspøkelse hengende over. Dette ville ifølge Johannesen gitt investorer et enda større tap på aksjen.
– Aksepten gir Norwegian et nødvendig pusterom i en periode og gjør den finansielle visibiliteten mer håndterbar, sier han, og legger til:
– Det er derfor naturlig at våre kunder øker eksponeringen i Norwegian etter en slik avgjørelse, sier Johannesen.
Tirsdag ble Norwegian-aksjer omsatt for spinnville 346 millioner kroner. Aksjekursen endte til slutt på 41,60 kroner, etter at aksjen var blitt omsatt på 37,40 kroner før oppkjøpsryktene.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
minsin
17.09.2019 kl 20:20 4464

Det var ikke det IAG sa... at det var "ett uaktuelt case"-
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
minsin
17.09.2019 kl 20:18 4479

Enig ... må nok komme fra ett anna hold ..


Uansett det kan være verd og merke seg siste dagers omsetting... bare i dag ble det omsatt 8,5 millioner aksjer
DET er ekstremt mye , de siste dager er det vel omsatt aksjer for nærmere 1,,2 mrd - er ikke forundret over at en større aksjonær "dukker" opp.

Artikkelen er bare "vas" -
1) å kjøpe NAS for 80 kr aksjen er alt for billig ..
2) At ett kjøp av NAS basert på utsettelse av gjeld, er lite troverdig.
Tyder på at det er en amatør som har gitt informasjon til avisa ...

Uansett jeg har hele tiden ment at salg av NAS er høyst- og mere sannsynlig enn JV ,
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Ntops
17.09.2019 kl 19:56 4569

Javel, men er det ingen som finner det rart at artikkelen ble publisert kl 05 i morges..mens utslaget kom kl 13 eller noe?
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Bjørnar_
17.09.2019 kl 19:52 4598

Inntil IAG eller NAS bekrefter dette forblir det oppspinn og manipulasjon! Sist disse ryktene oppstod i spansk avis var IAG ute og sa at nas fortsatt var et uaktuelt case!
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Herman*
17.09.2019 kl 19:46 4632

Kan for øvrig røpe at den ene journalisten som står bak denne artikkelen er 23 år gammel og er en stor fan av sjokolade og dikt...:-) Heldigvis er hun flanket av journalisten som er ansvarlig for avisens artikler innen økonomi/finans.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
minsin
17.09.2019 kl 19:39 4675

De vil nok forbli tause og henvise til tidligere uttalelser.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
minsin
17.09.2019 kl 19:39 4677

Hmm Hovedgrunnen til at IAG er interessert i NAS er rett og slett bla BA har en fly park på 15 år og er ekstremt dyr å drifte ..de vil tape terreng i konkurranse markedet
På en av mine tidligere innlegg skrevet mer om dette
At de får Skandinavia er som en positiv bi-effekt
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Herman*
17.09.2019 kl 19:38 4684

Helt enig, må jo være bedre å kjøpe nå til f eks 75 kroner enn til 100 på nyåret. Det blir spennende om ryktene blir dementert i morgen eller om det forblir tyst. Uansett burde avisens kontakt (hvis vedkommende finnes) i meglerhuset tiltales for brudd på taushetsplikten.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
17.09.2019 kl 19:18 4785

Kommentar i juli: Analytiker Hans Jørgen Elnæs det er to hovedgrunner til at Norwegian er interessant for IAG
IAG har en svak posisjon i Skandinavia, selv om flere av IAG selskapene (British Airways, Iberia, Vueling, Aer Lingus og Level) flyr dit. Skandinavia er ett attraktivt marked og IAG ønsker å posisjonere seg, sier Elnæs og fortsetter å forklare den andre grunnen:
Lavpris langdistanse er i sterk vekst, men IAG henger etter med sitt lavpris selskap Level. Ved å kjøpe Norwegian kommer IAG i førersetet i dette segmentet.
https://e24.no/boers-og-finans/i/8mx0eE/om-noen-uker-kan-iag-igjen-by-paa-norwegian-hvis-de-vil-jeg-tror-iag-gjerne-vil-ha-norwegian
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
zavva
17.09.2019 kl 19:06 4849

Jeg tror i utgangspunktet ikke på oppkjøp MEN finnes det bedre tidspunkt for bud?

Strategisk sett fra IAGs side kan en kuppe Norwegian nå før de potensielt snur driften i pluss. Om Norwegian driver med overskudd kommende år vil de være en pest og plage for IAG samt eventuelt oppkjøp vil være betydelig mer kostbart.

Burde kjenne sin besøkelsestid nå om de ønsker konsolidering.

Tvilsomt at det skjer men spennende er det og rasjonale bak oppkjøp er absolutt tilstede. Nye fly, bli kvitt en plagsom konkurrent, tilgang til skandinavia - listen er lang.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
kroif
17.09.2019 kl 18:50 4919

Uansett om ryktet er ekte, eller ei, så er det greit å få gjort markedet litt mere fokusert på at muligheten for bud har blitt mye større nå.
Vi får også håpe det kan skremme shorterne over til kjøpsknappen, skulle likt desperat handling av 8mill aksjer.
Deilig å ha lagt obl-spøkelset bak seg for denne gang i hvertfall.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Opp+
17.09.2019 kl 18:38 4992

Om det er en change of control klausul i avtalen med obligasjonseierne så kan man vel si at dette ryktet er falskt. Rykte baserer seg på at et av kravene til IAG er å få forlenget lånene, men om obligasjonseierne kan kreve tilbakebetaling ved oppkjøp, ja kan man jo si at dette kun er et falskt rykte. Noen som vet om det ligger en change of control klausul i den nye avtalen? Gjorde vist det i den forrige.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Artige
17.09.2019 kl 18:32 5030

Hvis der er hold i ryktene får vi håpe der skjer noe raskt ellers er vi tilbake til 37 i løpet av kort tid. Snart lite troverdig med disse ryktene. Samtidig så kan dette greit henge sammen med rykte i sommer. Salg av nofi og utsettelse av lån var det som gjenstod på avtalen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Kantarell
17.09.2019 kl 18:03 5121

Helt enig med det du skriver Herman. Dessverre kan spekulsjon aviser skrive det de vil etter egne beregninger. Så lenge, journalister ikke har blitt bestilt fra interne kilder. Ingen, vil det være ekstremt vanskelig å spore personer som har bestilt rykter order.

Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Herman*
17.09.2019 kl 17:32 5250

Om aviser kan skrive nesten hva som helst, så må det jo være tett opp til markedsmanipulasjon å fremsette konkret informasjon om strategiske transaksjoner hvis det beviselig ikke har rot i virkeligheten. Jensen i DN skriver mye rart (sukk), men han kan ikke skrive f eks at troverdige kilder som jobbet tett med NAS i forbindelse med obligasjonslånene bekrefter at det foreligger et indikativt bud på selskapet som vil materialisere seg om kort tid osv... Om det var sant ville det vært uetisk, og hvis det var oppspinn ville DN virkelig få svi. Velger å tro at det forhandles om oppkjøp, og håper disse artiklene ikke ødelegger prosessen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Restplassno
17.09.2019 kl 17:19 5348

Var aldri noe bud før sommeren, kun rykter om at iag kanskje ville komme til il å by når karantenen gikk ut i august.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare