Forklares PNOR ihjel ?

Slettet bruker
PNOR 17.09.2019 kl 19:55 4799

Hallo govenner.

Det er flere som er særskilt flinke til å finne info. om selskapet PNOR og presenteres. Veldig, veldig mye. Og det setter både jeg og andre pris på, ikke misforstå.
Men kan det være nødvendig å forklare alt i hjel ? Skaper det positive inntrykk av selskapet ?

Det florerer av teorier og forklaringer, og forklaringer på forklaringene, og nye teorier igjen.
Så skal man få 10 % på et eller annet felt, så er nå ikke det helt sikkert, men i hvert fall kanskje 15 prosent på et annet. Og så skal visst Total ha et ord med i laget, eller kanskje BP. Men Abu Dabi har nå sikkert noe å si, men så har man jo de derre i Gahna for ikke å snakke om i Senegal. Osv. - osv. - osv .
Hvor stor positiv virkning har dette på selskapets dagens situasjon ? Og noen undres over at aksjekursen siger ?

Det er noen svært få fakta som gjelder :
Selskapet har lisenser i Kongo. Selskapet har eierretter i Nigeria etter hva jeg forstår.
Selskapet har pågående produksjon, og er i ferd med å øke denne produksjonen. Hvor mye den er øket innen år - skiftet er interessant.

Så er det de omtvistede lisenser i Gahna og Senegal. De er fremdeles omtvistet.
Man forventer løsninger, men ingen utenforstående vet hvilke foreløpig.
Men løsninger kommer, før voldgift, ingen tvil om det. Og jeg tror de vil være gode (Abu Dabi har stor påvirkning på det). Uten tvil.

Så har man nå begynt å stille spørsmål om hjemmeside. Hvorfor er ikke den kommet. En mener den må bli "veldig god" siden den egentlig skulle vært oppe i april.

De utsettelser som har vært underveis både angående fusjon, og hjemmeside, har sine grunner. Ikke minst, var det vel lite trolig at det skulle lages hjemmeside når fusjonen ikke engang var gjennomført, men under utarbeidelse ?

Dessuten, og veldig viktig, vil jeg tro at tidsaspektet på fusjonens, (tidsbruken), også hadde med at eierne i Petronor hadde tett kontakt med motpartene i Gahna og Senegal angående voldgifts-sakene, før de ga seg inn i, og fullførte en fusjonen. (Det gjelder store verdier der, og med stor sikkerhet et av de sterkeste argumenter for Petronor FOR fusjonen).
Etter mitt syn, er det det sterkeste argumentet for at det er gitt grønt lys for en "minnelig" løsning på de konflikten.

Jeg har påpekt tidligere at selv uten å oppnå noe i de to omstridte lisenser i Senegal og Gahna, er APCL's aksjonærer mye mye bedre stilt nå, enn før fusjonen.
Når det så kommer løsning på voldgift-sakene, vil dette gi stor virkning på verdiene i PNOR. Andelene behøver ikke være store heller. (personlig tror jeg det vil gis god uttelling).

Positive, gode nyheter vil komme på løpende bånd når de kommer. Jeg sitter rolig, det blir mye å hente. : )


Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2019 kl 19:57 4787

Tror desverre ikke det. Ingenting indikerer noen snarlig løsning i noe land.
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
thief
17.09.2019 kl 20:00 4772

Ja,for det vet du mye om,kan du komme med noen argumenter?🙂Så når JP sier de har kommet på god vei,med hjelp fra petronor,så juger han??Når han sier at innløsning av warrents innen 31.12 er realistisk,så juger han??
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
klaesp
17.09.2019 kl 20:07 4740

Hvorfor tror du det? På hvilket grunnlag ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Opp+
17.09.2019 kl 20:08 4732

Ikke bry deg om han thief, han skriver absolutt kun etter posisjon, ekstrem haussing eller ekstrem baissing. Har sett det på flere tråder på andre tickere også.
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2019 kl 20:11 4712

Magefølelsen min sier at det ikke går mot noen snarlig løsning. De har holdt på i årevis uten å komme en millimeter mot løsning. Hvorfor skulle alt løses nå på noen få måneder?
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
klaesp
17.09.2019 kl 20:18 4694

Fordi vi har fusjonert med ett selskap som har en hovedaksjonær som har enorm respekt og innflytelse i Vest Afrika.. ("Magefølelse" vi har nok av spåmenn på forumet 😉)
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
elta-gnilk
17.09.2019 kl 20:45 4626

Dårlig mage? Jeg anbefaler Svisker i store mengder. Eller, vis ikke det hjelper Lakserolje. God bedring!
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2019 kl 20:59 4589

Tusen takk for tipset.
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2019 kl 21:04 4577

Slettet innlegget.

Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2019 kl 21:05 4574

Må si jeg synest at tråden til FKL er informativ og jordnær.
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
StevenG
17.09.2019 kl 22:03 4473

Så lenge det er saklig og informativt så er alt helt topp :)
Er ikke det en del av morroa? Å ha ett aktivt forum der vi følger med, mange er aktive, spekulasjoner, tanker og muligheter :)
Jeg synes det er helt topp og gir meg ekstra kos i tillegg til å ha investert i PNOR
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2019 kl 23:25 4363

For å ha sagt det : Syns og at det er svært mange gode og informative innlegg på PNOR tråder. Fkl. thief og Warom presenterer mye godt.
Og jeg er ikke enig med analytikerens "magefølelser" og om hva som har foregått da APCL kun var APCL.

Det er oppstått et helt nytt selskap, PNOR, og det har etter mitt syn store verdier, uansett utfall av voldgifts - sakene. Men de vil og løses.
Thief påpeker uttalelsene til JP, og styreleder har vel og vært ute med positive pekepinner.
Uten tvil "brenner" de etter å få klar meldinger som vil gi aksjonærene valuta. Ingen tvil.

Men når det bygges opp for mange teorier, som i tillegg gir usikkerhet om hva som kan ventes om fremtiden (størrelse på eierskap, voldgifts-sakene, når skal hva skje, osv) så vil nå jeg argumentere for at det har mer negativ virkning enn positiv for selskapet. Andre kan selvfølgelig ha andre meninger om det.
Det er uansett ingen av aksjonærene som kjenner svarene, foreløpig.

Men, selv usikkerhet kan underbygges med argumenter som begrunner de mer sikre poengene i det usikre.
Det gir rom for både mange og lange diskusjoner. Der tror jeg ikke jeg tar feil. : )
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2019 kl 23:43 4342

Et reflektert og godt innlegg. Belyser caset med «pro and cons»
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.09.2019 kl 11:44 4134

Må si at det på en annen tråd (Fkl) gis en god oversikt over framdrift I pnor. For å holde med en på denne tråden : Noe å kose seg med. : )

Går ut fra at alle følger med på både kurser og omsetning daglig.
I dag er det noen som tror at denne tråden (siden den tar opp et annet poeng) skulle få mange til å være negative, og forsøker derfor å skape salgs - stemning.

Det tror jeg blir svært vanskelig, for alle på forumet som har aksjer i PNOR, har fattet helt bestemt at det er svært gode utsikter for selskapet. Uansett utfall.
For min del tror jeg også at Fkl. skal få jobbe aktivt med sin tidslinje, når de virkelig matnyttige nyheter begynner å renne inn.
Tidsbruken i selskapet nå, kan ikke være annet enn å få på plass de muligheter som har lagt latent siden fusjonen.

Og jeg er overbevist om at neste nyhet, vil kunne være at det er løsninger på svært mange områder. Ikke bare det, men bedre enn aksjonærene har håpet på.
Men, det er nå min tro. Det er en tung materie det jobbes med, så det kan være fornuftig at det tas mer stegvis.
Men løsninger blir det. Og alle vil være positive. : )
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Warom
18.09.2019 kl 12:12 4082

Ikke for å være veldig vanskelig, men det kan være greit å rette opp ett par skriveleifer. Vi har ingen omtvistede lisenser i Ghana...
Vi som har vært her en stund forstår jo at det ikke er det du mener, men andre kan begynne å lure.
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.09.2019 kl 15:27 3900

Bøyer mitt hode, og tar den, Warom. Skal unngå slikt for fremtiden. Er engasjert, og fuser fram. Skal repetere skrivekurset på nytt også. Må man så skal man. : )
Takk for hyggelig påminnelse ! : )

Ellers, bare for å sette forsøkene på kurspresset i dagens handel i perspektiv for de som syns kursen faller: Det er omsatt vel 500 tusen aksjer hittil i dag.
Viser med stor tydelighet hvilken side troen på fremtiden ligger. Og ikke minst hvor få som lar seg "overtale" til å selge til spottpris.
Min mening er at det er samme aksjer som er omsatt flere ganger, av et lite antall aktører. De kalles ofte daytradere. Men i dag har de tapt penger.
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.09.2019 kl 15:45 3850

TS: Har du mer, eller mindre enn 50k aksjer?
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Billyjojimbob
18.09.2019 kl 16:05 3806

Ingen eier noe her,kun bla bla🚀🪂😁
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Joligark
18.09.2019 kl 17:44 3733

Jeg skriver ikke mye, men følger mye med her og har vært lenge i aksjen. Jeg solgte i går 71 000 aksjer. De har jeg hatt lenge før warrantene ble «utstedt». Jeg var av mange som trodde at aksjen kom til å gå til minst 2kr ved emisjonen. Dette har ikke skjedd og jeg frykter at aksjen uten meldinger de neste månedene kommer til å sakte falle ned mot rundt 0,8 kanskje mindre. Ved et eventuell forlik (og ingenting hadde gledet meg mer) tror jeg ikke vi kommer lenger opp enn rundt 1,5 og det blir da «jublet» for at aksjen nesten går 100% men glemmer fort fallet førut. Samme skjedde i forkant av fusjonsmeldingen. Jeg finner det i værtfall for min del det for risikofylt og bli med turen ned før oppgang. Skulle oppgangen komme får jeg med meg warrantene uansett. Lykke til alle sammen !
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.09.2019 kl 18:35 3688

Grei argumentasjon.
Jeg tror risikoen er redusert, men innser at vi kanskje ikke vet facit før på nyåret.
Lykke til du også.
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Opp+
18.09.2019 kl 18:56 3654

Fair enough. Det kan godt hende dette blir fasit. Jeg tror derimot at så mye taler for enighet med både Gambia og Senegal og da kommer det flere forlik og aksjen kommer garantert over 2 kroner om det skjer. Derfor er jeg villig til å ta den risikoen, i tillegg har vi mulig forlik i Nigeria og produksjonsøkning, så på sikt vil aksjen uansett gå høyere kun på dette. Oljeprisen vet man jo aldri med, men all den usikkerheten rundt Iran, så kan oljeprisen fort gå en del høyere å.
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
18.09.2019 kl 19:48 3603

Tak joligark, fakta er at ingen her på ho ved hvor i processen pnor er angående Gambia/Senegal A1-A4-SOSP LICENSER!
Vi har stærk tro på der bliver et eller flere forlig med goverments....

Angående warrants, så er der 150 millioner færre aktier i New petronor, hvis forlig og farmout kommer efter
31 december 2019....alle os old apcl investors er kun minoritets investors uden indflydelse AT ALL....vi kan kun håbe at der er moral og etik i ledelsen og de gør alt hvad de kan for at vi old apcls investors får en bonus i form af warrants....men vi skal ikke være naive! Enhver idiot kan lave regnestykket forlig inden 31 december 2019 versus
forlig januarr 2020..
Som altid, spændende case og rigtig mange mulige scenarier og teorier....
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.09.2019 kl 20:02 3575

150 millioner færre aksjer?
Hva er det for noe surr?
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
18.09.2019 kl 20:14 3561

150 millioner færre aktier i New petronor, hvis forlig og farmout kommer efter
31 december 2019...fact

Eller + 150 millioner aktier/warrants hvis der kommer forlig og farmout inden 31 december 2019....

Undskyld min formulering... sucks

Sagt på en anden måde!!! der kommer ikke 150 millioner nye aktier hvis forlig og farmout sker 1 januar 2020 og derefter....sorry


Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
thief
18.09.2019 kl 20:25 3543

Alle får jo ta sine valg,fair det.Men vi er ikke apcl lenger, nå har vi solide verdier i bånn.Så denne vil ikke oppføre seg som før.Stigningene vil ikke bli så store og nedgangen vil heller ikke bli så store. At den i det hele tatt skal gå under krona,er lite trolig.Da må det være mange som ikke kan regne🙂Har man lest verdivurderingene fra rapporten, skjønner man at ikke det er spesielt lurt å selge noe lavere enn dagens kurs.Vi står også forran en ganske grei produksjonsøkning,som vil øke verdiene.Er ikke bare eventuelle forlik,som vil sende kursen oppover.Men økning av produksjonen i kongo fremover og andre prosjekter vil komme til å bety mye.Og petronor,ref EYAS,sa målet var å tidoble reservene de neste årene.Et ganske KLART tegn på at de vil tilegne seg mer produksjon fremover.Det så vi vel i den siste presentasjonen deres også,de er ganske offensive mtp vekst.Så tror mange fokuserer litt for mye på forlik,og glemmer hvilke verdier vi har i bånn og fremtidig vekst/produksjon🙂Så kurser på 0.8,som noen her tror på,er ganske så usannsynlig.Da må Iran sende rakettene feil vei,og havne i Kongo.Greit å se på verdiene vi har nå,og legge apcl bak oss.Der var risken skyhøy.På dagens kurs vil jeg si den er bortimot null,ref våres produksjon,solide overskudd,liten gjeld osv.!Men alle kan ikke være med på oppturen,for den er jeg overbevist om kommer.INGEN grunn til at Abu Dhabi ikke skal komme frem til løsninger.Og når JP sier de er på god vei,med hjelp fra petronor, da burde man vel se tegninga.Petronor snakket med mange andre selskap,utenom apcl.At de valgte oss,sier vel også sitt.De vil vokse mye,vi hadde lisenser. De hadde kontaktene,så kan man tenke ut svaret selv.Ja,de vil beholde noen av dem.Men alle får ta sitt valg,ikke alle kan være enige eller ha samme syn på saken.Lykke til uansett hva dere gjør.🙂
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
18.09.2019 kl 20:35 3508

Anyway Thief, mine warrants er landet i depotet... spørgsmålet er om der kommer forlig/farmout 2019 eller januar/februar 2020 😁😁

Men selvfølgelig bliver pnor stadig mere værd hvis der kommer forlig og farmout også efter 31 december 2019... derfor har jeg selvfølgelig stadig mine (gamle aktier) i depotet 😇

Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
thief
18.09.2019 kl 20:57 3461

Har en ganske grei gevinst på aksjene mine.Kunne solgt de og bare hatt warrents igjen.Men er ingen tvil for meg at det her kommer forlik, så vil også sitte på aksjene en god stund til🙂Mrhifi,dette går nok veien.Blir ingen ørkenvandring her,mye som vil skje.Og noe vi GARANTERT får vite snart,er om SOSP er med i lisensrunden,som sparkes i gang snart!
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.09.2019 kl 22:02 3383

Helt enig med thief.
Men: Hvorfor kom fusjonen i gang? Hva kunne Petronor få ved å fusjonere med APCL ?
Jo:
De fikk notering på en anerkjent oljebørs. De fikk tilført en del kontanter. Og de fikk tilgang til lisenser i Gambia (klarte den i dag) og Senegal.
Notering på Oslo børs, positivt, og nok en viktig faktor. Kontanter, positivt, men kanskje ikke så viktig faktor, da Petronor hadde egen prod. i gang.
Derimot tror jeg de omtalte lisenser, hadde en veldig stor betydning, og ble en viktig faktor. Hvorfor?

Som nevnt før, var det nok ikke bare behandlingen av fusjonen i Oslo Børs's system som dro ut tiden for fusjonen. Og nå min mening om den saken :

For det første er det helt usannsynlig at ledelsen i Petronor ikke hadde orientert seg angående de omtalte lisenser før de startet arbeidet med fusjonen. Og det ble arbeidet med (kanskje si bearbeidet) motpartene i voldgift- saken samtidig med fusjons-prosessen. Og jeg tviler på at styret i Petronor hadde fortsatt på fusjonslinja, dersom det hadde fått det minste negative tegn fra motpartene i voldgift - saken. Etter hva jeg har forstått fra det som har vært presentert i andre tråder om fusjonen, så var det møter mellom representanter fra Abu Dabi (repr. nær Petronor - ledelsen) og repr. fra både Senegal og Gambia.

Når da fusjonen ble gjennomført, og uttalelser fra ledere fra begge parter som vel må sies å være gode, positive hint om fremtiden, da er jeg ganske sikker på at det vil komme gode nyheter også. Heller før enn senere.

Ser man på dagsomsetningene, er det nok mange som tror som meg. Men for all del : Min tro er også en tro, om enn sterk ! : )
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.09.2019 kl 23:30 3297

Ja, det stemmer, TS: Du forklarer denne aksjen i hjel.
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 12:26 3043

Nå, nå Kvasi. Ikke vær sånn. Går vel ut fra at vi da er på samme side? Eller ?
Jeg har jo sett du har kommet med gode innspill, men jeg tror nå enda at man skal ta hensyn til at faktum ligger fast. Vi vet ingenting før meldinger kommer.
Og min mening er fremdeles at det er gode meldinger som kommer.
Uansett hva som skjer, så har det vært gitt signaler om at det vil være til det beste for aksjonærene. Og da utesluttes en del muligheter.

Og fremdeles. Du skal ikke være redd for at det ikke vil være nok "diskusjonsgrunnlag" fremover. Du mister ikke den kosen, men vil få tilgang til mer "matnyttig".
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Øretriller
19.09.2019 kl 14:14 2940

Og der var aksjen på 5-på-bånn
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
thief
19.09.2019 kl 14:18 2928

Og det betyr??Utløser det no premie?Blir vi tatt fra verdier?Er vel heller bedre å fokusere på det viktige i dag,olja stiger mye og petronor soper inn penger🙂
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 14:35 2898

Enig. Oljeprisen er det som er viktig fram til avklaring. Kursen er det liten vits å stirre på.
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 19:49 2677

Øretriller, det omsatt ca. 1 mill. aksjer. Av totalt hvor mange ? Og hvor mange ganger er samme aksjer omsatt for å nå 1 mill. aksjer? En riktig Øretriller håper at om kursen kan selges ned, kan noen finne på å selge deler av sin beholdning. Det er en måte å få tak i billige aksjer. Men det som og skjer, som er surt for en Øretriller, er når det sitter luringer på sidelinjen og gjør et og annet godt kjøp. Da mister de x antall aksjer som er i spill.
Typisk tegn på at noen prøver å "dirigere" kursen, er når kursen kommer opp igjen ved børs-slutt.

Ellers, er jeg enig med thif og Kvasi om at det er omliggende faktorer som er viktigere å følge med på (blant annet oljeprisen). Særlig når omsetningen av aksjer på en dag er så lite som de daglige, de siste uker/mnd. Har vel ikke vært det store salgstrykket. Det betyr mye i denne sammenhengen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2019 kl 12:54 2328

Den siste tids dagsomsetninger har ikke vist det store "salgstrøkket" Sluttauksonene viser hva som egentlig foregår.
Forhåpentligvis er det noen som klarer å gjøre kjøps-kupp (de "utenforstående" som har lyst på aksjer ). Den lille klikken som omsetter aksjer daglig blir da de som tar tapene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:57 Du må logge inn for å svare