Solstad Farstad
Hvor går veien for nye Solstad, Emisjon i sikte?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Boss 99
23.04.2018 kl 09:05
13246
Ja det blir vel de da to av selskapene er blakk.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Ser ikke bort fra at det kommer en emisjon snart, men det er jo på ingen måte garantert. Solstad selv sier jo at de ikke er interessert i å spytte inn penger i gamle Deep Sea akkurat nå. Så da er jo spørsmålet om man skal tro på han.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Ser man på aksjonærlista så er det veldig få som er bekymret for emisjon hvertfall.
Kristoffer Stensrud har økt med 200k fra sist uke
Ivar Arvid Molvær har økt med 351k
Yngve Myhre er ny på lista med 394k
Alle veldig erfarne investorer som har peiling på hva de driver med. Eneste som har solgt no spesielt er UBS Switzerland AG.
Kristoffer Stensrud har økt med 200k fra sist uke
Ivar Arvid Molvær har økt med 351k
Yngve Myhre er ny på lista med 394k
Alle veldig erfarne investorer som har peiling på hva de driver med. Eneste som har solgt no spesielt er UBS Switzerland AG.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
upsidedown
23.04.2018 kl 12:58
13396
Det vil være usikkerhet fram til gjeldsmøtet den 4. mai, bruk tiden til å laste på dipper. Vi som er nye aksjonærer har fått en gavepakke i fanget. Min siste handel var på 5,31
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Solstad har dessuten hovedaksjonærer som har midler til å løse enhver tenkelig krise. Leste nylig en analyse som spådde 1 milliard pr. måned i økt børsverdi for Røkke og Fredriksen sine eierandeler i henholdsvis Aker og Marine Harvest. PLUSS 1 MILLIARD HVER MÅNED.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Stavanger73
23.04.2018 kl 13:44
13310
Firkløver hvor finner du små aksjonærene ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Met1976
23.04.2018 kl 14:29
13232
2 smånyheter nå - mest interessant er denne:
I forrige uke ble tidligere Skagen-sjef Harald Espedal foreslått som ny styremedlem i Solstad Farstad.
Dette skjedde etter at styreleder Terje Vareberg har bedt nominasjonskomitéen om å finne en erstatter.
I tillegg har Sverre Andreas Farstad trukket seg fra styret.
En dagsfersk aksjonæroversikt viser at Espedal har økt sin eksponering i selskapet den siste uken.
Rundt fire millioner
Espedal har kjøpt 738.438 aksjer gjennom Espedal & co. AS, noe som gir en 30. plass på listen.
Solstad Farstad svingte i forrige uke mellom 5,33 og 6,00 kroner.
Espedal har da gitt mellom 3,93 og 4,43 millioner kroner for aksjene.
Fra før er Espedal også å finne på 28. plass, med sine 854.329 aksjer gjennom Salt Value.
Solstad Farstad stiger 0,2 prosent til 6,00 kroner i mandagens handel på Oslo Børs.
Ser også at en litt eldre liten AHTS er solgt ut fra Singapore til litt under bokført verdi slik jeg tolker det. Flott spør du meg, bare å luke ut de mindre/eldre båtene mens det er noe å få for de, noen av de må nok til skraping etterhvert og.
I forrige uke ble tidligere Skagen-sjef Harald Espedal foreslått som ny styremedlem i Solstad Farstad.
Dette skjedde etter at styreleder Terje Vareberg har bedt nominasjonskomitéen om å finne en erstatter.
I tillegg har Sverre Andreas Farstad trukket seg fra styret.
En dagsfersk aksjonæroversikt viser at Espedal har økt sin eksponering i selskapet den siste uken.
Rundt fire millioner
Espedal har kjøpt 738.438 aksjer gjennom Espedal & co. AS, noe som gir en 30. plass på listen.
Solstad Farstad svingte i forrige uke mellom 5,33 og 6,00 kroner.
Espedal har da gitt mellom 3,93 og 4,43 millioner kroner for aksjene.
Fra før er Espedal også å finne på 28. plass, med sine 854.329 aksjer gjennom Salt Value.
Solstad Farstad stiger 0,2 prosent til 6,00 kroner i mandagens handel på Oslo Børs.
Ser også at en litt eldre liten AHTS er solgt ut fra Singapore til litt under bokført verdi slik jeg tolker det. Flott spør du meg, bare å luke ut de mindre/eldre båtene mens det er noe å få for de, noen av de må nok til skraping etterhvert og.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Espedal kjøpte ikke noe forrige uke, det måtte vel bli børsmeldt i så fall.
Espedal&Co AS har sittet med 738 438 aksjer så lenge oversikten min viser(kan se tilbake til 8. januar).
Espedal&Co AS har sittet med 738 438 aksjer så lenge oversikten min viser(kan se tilbake til 8. januar).
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Met1976
23.04.2018 kl 14:49
13189
Må det bli børsmeldt før det er formelt klart`? Kjenne rikke regelverket her men det er vel en stund til Espedal har formell rolle i SOFF
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Tar ikke 10 årsklassing. Tviler på at det er mulig å oppnå over 2M$ for denne. Snittet for 5 år gamle AHTSer (uten kontrakt) på typisk 13000BHP i 2017 var på 5M$. 50% ned fra 2016.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Er usikker på det egentlig, uansett så er ikke de aksjene han sitter med nyinnkjøpt. Hegnar.no har driti seg ut her.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Met1976
23.04.2018 kl 15:14
13413
Ergo like greit å kvitte seg med den til litt under bokført verdi-håper det blir flere slike salg og gjerne litt skrot og, ingen vits å sitte med 30 gamle/små båter når vinteren kommer. Denne er tross alt både 10 år og liten (10 000bhp)
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Tror ikke noe på at det er dekning for disse oppskrytte skipsverdiene man opererer med. Soff avskriver båtene til 50% over 20 år. I tillegg aktiviserer man både klassing og vedlikehold, pluss eventuelle endringer/oppgraderinger. Da blir en 10 år AHTS (som ikke er beregnet for NS) som nybåt å regne. Så lenge markedet ikke kommer tilbake så er bokførte verdier av både AHTSer og PSVer bare fantasiverdier, til tross for voldsomme nedskrivninger. Når det gjelder CSVer så stiller saken seg annerledes, fordi verdiene er vanskeligere å vurdere, ikke minst på grunn av løpende kontrakter. F.eks. så kan man ikke sammenligne en stor CSV som er bygget på spekk og en PLSV i JV med TechnipFMC med 8 + 8op avtale med Petrabras.
Problemet for soff er at kontraktene renner inn mens millionene renner ut.
Hvor mange AHTS nyere enn 10 år har soff i 2021??
Problemet for soff er at kontraktene renner inn mens millionene renner ut.
Hvor mange AHTS nyere enn 10 år har soff i 2021??
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Håper og tror at de fleste som investerer i SOFF er klar over at markedet må forbedre seg kraftig fra de nivåene det har vært på de siste årene for at det skal være lønnsomt å sitte med denne aksjen. Men kommer markedet tilbake for fullt kan denne mangedoble seg som Røkke sa(og da snakket han om mangedobling med 12,50 i kurs som utgangspunkt).
Det er i utgangspunktet ikke noe problem at et skip er over 10 år. Et skip kan ha en veldig lang økonomisk levealder, er ikke helt uten grunn at avskrivningssatsene har vært såpass lave. I 2021 er det vel så å si ingen AHTS skip som er yngre enn 5 år.
Problemet er at det ble bestilt altfor mange nybygg på spekulasjon under forrige oljeboom, forhåpentligvis har rederne lært leksa for en god stund framover nå.
Det er i utgangspunktet ikke noe problem at et skip er over 10 år. Et skip kan ha en veldig lang økonomisk levealder, er ikke helt uten grunn at avskrivningssatsene har vært såpass lave. I 2021 er det vel så å si ingen AHTS skip som er yngre enn 5 år.
Problemet er at det ble bestilt altfor mange nybygg på spekulasjon under forrige oljeboom, forhåpentligvis har rederne lært leksa for en god stund framover nå.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Helt enig! Solstad er et meget spennende og godt kjøp på dagens latterlig lave kurs. 12 kr før 01.07 er mitt guess.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Når det blir lønnsomt kommer jo an på hva du har betalt. Vi som har kjøp på salget i vinter trenger ingen mangedobling fra 12.50 for å ha god avkastning. Med dagens kurs er SOFF allerde den aksjen med best avkastning i år i min portefølje.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
kontra
24.04.2018 kl 10:28
12705
De siste salgene Solstad har foretatt, er en bekreftelse på at selskapet har rett mht verdisettingen av flåten, og at en rekke "forståsegpåer" og aksjemarkedet har tatt feil. Skal ikke mange salg til før at også "markedet" innser at soliditeten til Solstad er bedre enn som så.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
marco83
24.04.2018 kl 10:48
12657
Meanwhile i spotmarkedet har Far Sigma & Sapphire samt Normand Drott nå ligget 36 dager til sammen å ventet på nytt oppdrag. 130k ish dagen i utgifter per båt, raske 5 mill brent det neste.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Boss 99
24.04.2018 kl 11:10
12599
The sale of the vessel will result in a minor negative accounting
effect for 2Q 2018.
effect for 2Q 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Det er nok like før noe skjer med SOFFs flåte av mindre PSVer. PSV-ratene er i øyeblikket gode, og det finnes beilere som gjerne tar hele flåten til bokpris. Kanskje NAO? Eller et nytt offshore selskap med base i UK.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Met1976
24.04.2018 kl 12:53
12459
Men ønsker SOFF å selge skipene billig til noen som vil konkurrere med dem i samme markedet?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
SOFF skal vel heretter konsentrere seg om PSVer av Statoil-klasse (dekk fra 1000m2 og opp)
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Minor negaitiv accounting. Ja, men er det ikke slik at accoutning = bokført verdi som tilsvarer kr. 17 pr. aksje?
I mitt hode betyr det at markedet med dagens aksjekurs vurderer verdien av skipene til 1/3-del av bokført verdi. Da er salget klart positivt.
Men jeg tenker kanskje feil.
I mitt hode betyr det at markedet med dagens aksjekurs vurderer verdien av skipene til 1/3-del av bokført verdi. Da er salget klart positivt.
Men jeg tenker kanskje feil.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Det er egenkapitalen markedet vurderer til å være 1/3 av bokført verdi, ikke totale eiendeler.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Åpenbart positivt at salg skjer til bokførte verdier. Det fjerner risiko for ekstraordinære nedskrivninger. Med stor balanse og mange skip i opplag, får man nå substans på bokførte verdier.
Tar markedet seg opp, vil skipsverdiene følge ratene selv på skip i opplag, ja.
Det som er en variabel, er hvor mye gjeld som forsvinner ut med solgte objekter. I seg selv er det en målsetning å bygge ned balanse, holde på verdier og redusere gjeld. Om mulig, også holde kapasitet utenfor markedet og skrape ratene tar seg opp. I en balansert øvelse, vil økte rater og skraping når verdiene øker være optimalt.
Da styrer man tilbudssiden, og slipper nedskrivning.
Blir spennende fremover. Her kan egentlig alt skje.
Tar markedet seg opp, vil skipsverdiene følge ratene selv på skip i opplag, ja.
Det som er en variabel, er hvor mye gjeld som forsvinner ut med solgte objekter. I seg selv er det en målsetning å bygge ned balanse, holde på verdier og redusere gjeld. Om mulig, også holde kapasitet utenfor markedet og skrape ratene tar seg opp. I en balansert øvelse, vil økte rater og skraping når verdiene øker være optimalt.
Da styrer man tilbudssiden, og slipper nedskrivning.
Blir spennende fremover. Her kan egentlig alt skje.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
logitech
24.04.2018 kl 13:41
12334
DVS at hvis alle skip selges til bokført verdi vil vi sitte igjen med kr 17 pr.aksje etter at gjeld er betalt :-). Dette burde være grunnlag for videre stigning i aksjen :-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Boss 99
24.04.2018 kl 14:16
12287
Får jo ikke slike priser nå. Tror de er konk før jul.Båten selges billigere en det det har i gjeld "les tap".Pluss at de blir konkurrenter med etter salg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Av den globale OSV på 3000 båter så er 1000 uten jobb. Hadde kreditorene (bankene)trodd at skipene ville oppnådd en pris som hadde dekket gjelda så hadde de presset salg for lenge siden. De sitter i samme båt som rederne, og de sitter musestille. Dersom markedet kommer opp på et nivå som gjør at soff kan nedbetale gjelda så vil det hagle med kontraheringer over hele fjøla i god gammel stil. Grønne båter som er basert på det nyeste av det nyeste. Det kommer stadig nye CSV skip på markedet og den globale flåten øker så det holder.
Før båter kan selges så må gjelda slettes. I de fleste tilfeller er båtene finansiert hver for seg, og det er først og fremst båter som gir positiv likviditet som ønskes solgt, og det er gjerne de eldste.
Dagens kurssprett er bare en fase i en pump and dump som vi har sett i soff og dof flere ganger til det komiske, men det går jo hver gang. Dof gikk i dag inn i en dumpfase . Den som ikke ser at soff trenger påfyll av friske penger før jul bør kanskje være ydmyk når det gjelder.............
Før båter kan selges så må gjelda slettes. I de fleste tilfeller er båtene finansiert hver for seg, og det er først og fremst båter som gir positiv likviditet som ønskes solgt, og det er gjerne de eldste.
Dagens kurssprett er bare en fase i en pump and dump som vi har sett i soff og dof flere ganger til det komiske, men det går jo hver gang. Dof gikk i dag inn i en dumpfase . Den som ikke ser at soff trenger påfyll av friske penger før jul bør kanskje være ydmyk når det gjelder.............
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Pump and dump. Der fikk du rett. Ned nesten 5% i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Ligner lite på tidligere manøvre. Lite raffinert spør du meg. Uansett så trenger soff mer penger og jeg har ikke tro på at Røkke tar et tap på 50% (300 mill) og nøyer seg med en eierandel på drøyt 20%. Gjør vel som Møgster og legger seg på kroner 1. I neste omgang 60 øre og presser de andre til å satse samtidig som egen eierandel justeres. Spør du meg så mener jeg at dette ikke er urimelig. Skal du være med så må du satse og ikke forvente at de som virkelig har tapt skal forsette med det mens noen som slenger innom og tar tilfeldig superprofitt.
Det som overrasker mest er at Røkke som er så nedsauset i olje solgte Havfisk og gikk på denne blemmen.
Det som overrasker mest er at Røkke som er så nedsauset i olje solgte Havfisk og gikk på denne blemmen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
26.04.2018 kl 10:45
11182
SOFF har gått over en krone fra dagen da meldingen om mulig brudd i låneforpliktelser. Hva har skjedd siden da? Ingen verdens ting bortsett fra at LPS var ute og beroliget at "dette har vi kontroll på". Hva annet kunne han si. Tror vi får en emmisjon om ikke lenge.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
marco83
26.04.2018 kl 11:16
11135
Far Sapphire og Normand Drott ligger på 14 og 12 dagen i spormarkedet uten arbeid. Far Sigma lå også på 12 dagen på tirsdag før det bestemte seg å gjøre litt arbeid på henne mens de enda lå der. 14+ 14 + 12 = 40 dager....,,,NOK130.000 per båt per dag for å være litt snill, 5,2mill svidd av de siste to ukene alene. Kjenner den
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Boss 99
26.04.2018 kl 12:13
11072
Ja dette er ikke bra.Tror det står dårlig til med peng i Deep og Farstad fortiden
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Ikaros200
26.04.2018 kl 17:16
10893
Hvis man skal være litt objektiv så er nå status at selskapet ved flere anledninger har solgt båter med uvesentlige eller mindre regnskapsmessige konsekvenser, som i realiteten betyr at de er solgt i område rundt bokført verdi. Ja, det ligger båter i opplag og det er andre båter som tidvis er in between kontrakter - dette kommer vel ikke som et sjokk på noen og er vel også en grunn til at kursen er der den er. Samtidig er det tegn til bedring i markedet, en båt gikk for ikke lenge siden til en rate på en mill/ pr dag på en to ukers kontrakt. Bildet er nyansert. Oljeprisen er opp og aktiviteten kommer etter. Ingen grunn til ensidig svartmaling. For de som har satt en short er det vel ikke glade dager ...
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
marco83
26.04.2018 kl 17:45
10846
Ble og sluttet fartøyer på 1mill dagen både i fjor og året før. Uansett hvor svakt markedet er kommer det en eller flere slike peaks. Forteller ingenting fornuftig om markedet framover dessverre. Er heller ikke en indikasjon på noe som helst
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Ser du følger med og har god peiling marco, men det er ingen tvil om at markedet er på bedringens vei. Problemet er at soff har en haug med båter som i utgangspunktet ikke utgjør en naturlig operasjonell enhet, som f.eks.dofs flåte gjør.Hvorfor ikke gjøre noen realistiske beregninger for hva snittratene må være for at soff skal nedbetale en gjeld på over 30.000 mill fra 2021 til f.eks. 2027. Det er hele 6 år, og i 2027 vil flåten være alderstynget med unntak for noen CSVer. I så fall vil dette kreve betydelige investeringer til oppgraderinger. Jeg skal spare dere for mine beregninger for de er ikke i nærheten av å gå i hop, dessuten er de like usikre som alle andres. Uansett så må det bli en bonanza uten like for at dette skal gå hjem. Dersom det blir bonanza så kommer den trolig ikke før 2020, og det skyldes først og fremst bankene som fornekter situasjonen. Så lenge de får dekket rentene så har de skylappene på.
Har realisert et tap i soff som jeg kan leve med, og sitter igjen med en solid post i dof som har en annen forretningside, men blir ikke markedet vesentlig bedre så vil heller ikke dof klare å betjene sin gigagjeld. Greit å satse så lenge man vet hva man holder på med og er klar over . risikoen. Risiko tror jeg det er få på HO trådene som har noe forhold til, men på den annen side så er det vel bare skolegutter og småpenger det er snakk om.
Har realisert et tap i soff som jeg kan leve med, og sitter igjen med en solid post i dof som har en annen forretningside, men blir ikke markedet vesentlig bedre så vil heller ikke dof klare å betjene sin gigagjeld. Greit å satse så lenge man vet hva man holder på med og er klar over . risikoen. Risiko tror jeg det er få på HO trådene som har noe forhold til, men på den annen side så er det vel bare skolegutter og småpenger det er snakk om.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
svaggen
26.04.2018 kl 22:08
10604
Ja,ja da vet vi hva som rir deg.
Snakke om ydmykhet,makan til arrogant løkhode.
Snakke om ydmykhet,makan til arrogant løkhode.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Her er EBITDA fra 2014. Dette var et helt greit år, ikke fantastisk. Siden den tid har det riktig nok blitt solgt noen skip, men de har også fått levert en del nybygg. Med stordriftsfordeler tror jeg de helt fint kan klare å få lignende resultater hvis(når) markedet kommer tilbake.
Solstad 1603m
Farstad 1626m
REM 862m
Totalt 4,09mrd.
De har i dag en nettogjeld på rundt 22,5mrd. Fram til 2020 bør det være mulig å få denne ned til 21mrd. Fra starten av vil renten være rundt 1,16mrd, men dette vil selvfølgelig bli redusert etter hvert som gjelden blir nedbetalt. Etter at de nåværende avtalene løper ut vil nok også renta stige litt, men jeg tror vi kan anta at de i snitt vil betale ca. 1mrd. i året.
EBITDA på 4,09-renter på 1,00 gir 3,09mrd i året til å betale avdrag. Med en gjeld på 21mrd og 7års løpetid går dette akkurat. Det er et optimistisk, men ikke umulig anslag. Jeg tror heller ikke det er et must å være gjeldfri i løpet av 2027.
Jeg har her ekskludert gamle Deep Sea fra regnstykket, da det er åpenbart at de umulig vil kunne leve med den nåværende gjelden de har. SOFF har heller ikke garantert for denne gjelden.
Solstad 1603m
Farstad 1626m
REM 862m
Totalt 4,09mrd.
De har i dag en nettogjeld på rundt 22,5mrd. Fram til 2020 bør det være mulig å få denne ned til 21mrd. Fra starten av vil renten være rundt 1,16mrd, men dette vil selvfølgelig bli redusert etter hvert som gjelden blir nedbetalt. Etter at de nåværende avtalene løper ut vil nok også renta stige litt, men jeg tror vi kan anta at de i snitt vil betale ca. 1mrd. i året.
EBITDA på 4,09-renter på 1,00 gir 3,09mrd i året til å betale avdrag. Med en gjeld på 21mrd og 7års løpetid går dette akkurat. Det er et optimistisk, men ikke umulig anslag. Jeg tror heller ikke det er et must å være gjeldfri i løpet av 2027.
Jeg har her ekskludert gamle Deep Sea fra regnstykket, da det er åpenbart at de umulig vil kunne leve med den nåværende gjelden de har. SOFF har heller ikke garantert for denne gjelden.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Dersom det kommer en emisjon før jul på 5.00 eller lavere så har har du et hode som du selv så treffende beskriver. I motsatt fall så stemmer beskrivelsen på mitt.
Ser for øvrig at Netfonds krever EK på 60% i soff mens det kreves 25% i dof. Skulle nok likt å sette ned EK% i soff for å håve inn mer kurtasje, men de ser det samme som jeg. Kunnskap og innsikt kan virke arrogant på enkelte.
Ser for øvrig at Netfonds krever EK på 60% i soff mens det kreves 25% i dof. Skulle nok likt å sette ned EK% i soff for å håve inn mer kurtasje, men de ser det samme som jeg. Kunnskap og innsikt kan virke arrogant på enkelte.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37
Du må logge inn for å svare
Ja det er ikke noen tvil om at DOF er en mye sikrere investering nå pga. backloggen og en bedre finansieringsplan. Men nå har de også nesten dobbel så høy markedsverdi og halvparten så stor flåte som Solstad(er klar over at skipene ikke er 100% sammenlignbare). Så oppsidepotensiale er vesentlig lavere i DOF.
Redigert 27.04.2018 kl 10:27
Du må logge inn for å svare
marco83
27.04.2018 kl 14:19
8258
Da ble antall ledige spot AHTS'er doblet. Far Sigma og Normand Ranger er nå prompt ledige. Ca 300.000kr ekstra per dag det. Får se om COPSAS velger to stk SolstadFarstad båter i dag da for å dekke sitt rig move
ctrlaltdel
27.04.2018 kl 14:42
8222
Og der kommer påfyll med minst fem båter de neste to dagene. Her blir det ingen superrater.
Har vanskelig å se for meg en situasjon der ratene går til himmels over lengre tid uten at det hagler med kontraheringer. Ikke glem at dagens båter begynner å eldes når vi kommer til midten av 2020 tallet.
Dof og soff er forskjellige og det lite hensiktsmessig å sammenligne. Dof satser på IMR/subsea i egen regi noe som krever en helt annen organisasjon enn det soff har. Så langt kan jeg ikke se at denne satsingen ikke har kastet noe særlig av seg, men når du er etablert og betrodd slike oppgaver så er du innenfor og slipper å få Spetalen som konkurrent. Dof driver og befester sin posisjon som en troverdig global aktør for lettere konstruksjonsarbeid , og de siste års satsing på området må ses på som en investering. Forholdet til TechnipFMC gjennom JV og Skandi Africa er vanskelig å verdsette, men det har større verdi enn det som går fram av dagens tall. De 4 siste PLSVene i JV med Technip vil gi en årlig EBITDA på 850 mill når alle båtene jobber i 2019 - 2020 ifølge prospektet som utarbeidet i forbindelse med 175mill$ obligasjonslånet.
Å snakke om å gange dagens kurs med 3 - 4 - 5 -6 osv. tyder på manglende forståelse av realitetene. Markedet svømmer over av båter og vil gjøre det så langt jeg kan se.
Dof og soff er forskjellige og det lite hensiktsmessig å sammenligne. Dof satser på IMR/subsea i egen regi noe som krever en helt annen organisasjon enn det soff har. Så langt kan jeg ikke se at denne satsingen ikke har kastet noe særlig av seg, men når du er etablert og betrodd slike oppgaver så er du innenfor og slipper å få Spetalen som konkurrent. Dof driver og befester sin posisjon som en troverdig global aktør for lettere konstruksjonsarbeid , og de siste års satsing på området må ses på som en investering. Forholdet til TechnipFMC gjennom JV og Skandi Africa er vanskelig å verdsette, men det har større verdi enn det som går fram av dagens tall. De 4 siste PLSVene i JV med Technip vil gi en årlig EBITDA på 850 mill når alle båtene jobber i 2019 - 2020 ifølge prospektet som utarbeidet i forbindelse med 175mill$ obligasjonslånet.
Å snakke om å gange dagens kurs med 3 - 4 - 5 -6 osv. tyder på manglende forståelse av realitetene. Markedet svømmer over av båter og vil gjøre det så langt jeg kan se.
Redigert 27.04.2018 kl 16:00
Du må logge inn for å svare
marco83
27.04.2018 kl 18:39
8020
Gikk to båter til COPSAS, Ranger og Sapphire. To båter for prisen til 1,5 båt klarte ikke COPSAS å holde seg unna
Blade Runner
27.04.2018 kl 18:54
8001
Helt enig med deg Caramba. DOF og SOFF er forskjellige på svært mange måter og kan ikke sammenlignes direkte.
Ang de 4 PLSV'ene i JV med Technip i Brasil, så er to levert, en er under seatrials og snart klar, mens den siste blir levert i 2019. Ang EBIDTA bidrag så har jeg sett estimat på kr 250 mill pr båt/år, så kan bli opp til kr 1 mrd pr år samlet. Disse går på/skal inn på 8 års kontrakter med Petrobras.
Ang de 4 PLSV'ene i JV med Technip i Brasil, så er to levert, en er under seatrials og snart klar, mens den siste blir levert i 2019. Ang EBIDTA bidrag så har jeg sett estimat på kr 250 mill pr båt/år, så kan bli opp til kr 1 mrd pr år samlet. Disse går på/skal inn på 8 års kontrakter med Petrobras.
Redigert 27.04.2018 kl 19:01
Du må logge inn for å svare
Tror at 850mill er spikret ifølge prospektet. Renten på det usikrede obligajsonslånet er på 9.5%. Skyhøyt spør du meg, men ingen andre kan gjøre seg håp om å utstede usikrede obligasjonslån i dette markedet. Uansett 9.5% er junkbond.
Møgster kjøpte Norway pelagic fra Domstein og Havfisk fra Røkke, noe som viser hvem som er sjefen når det er skralt med cash. Ser ikke bort fra at det også kan bli noen særdeles attraktive CSVer fra soff med tid og stunder, men dette er mer tvilsomt og langt fram i tid. Hadde det ikke vært for fisken så hadde også Møgster vært på NAV, der er han ikke , men svett er han og mer på hugget enn på lenge.
Møgster kjøpte Norway pelagic fra Domstein og Havfisk fra Røkke, noe som viser hvem som er sjefen når det er skralt med cash. Ser ikke bort fra at det også kan bli noen særdeles attraktive CSVer fra soff med tid og stunder, men dette er mer tvilsomt og langt fram i tid. Hadde det ikke vært for fisken så hadde også Møgster vært på NAV, der er han ikke , men svett er han og mer på hugget enn på lenge.
ctrlaltdel
30.04.2018 kl 10:00
7469
Begynner virkelig å samles AHTS'er i havner langs kysten. Strekker den vanskelige vinteren seg inn i vår og sommeren?
upsidedown
30.04.2018 kl 14:51
7279
Fikk utgang på 6,49 i morges i Soff. Var litt flaks da jeg hadde stopploss på 6,22.
Tror det blir sideveis ei stund og vil avvente inngang i SOFF. Handler litt i DOF, men er forberedt på å snitte ned. Tror det er noen av emisjonsaksjene som skal ut. Tiden får vise.
Tror det blir sideveis ei stund og vil avvente inngang i SOFF. Handler litt i DOF, men er forberedt på å snitte ned. Tror det er noen av emisjonsaksjene som skal ut. Tiden får vise.
Redigert 30.04.2018 kl 15:25
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »