Solstad Farstad

Stavanger73
SOFF 23.04.2018 kl 08:56 16143

Hvor går veien for nye Solstad, Emisjon i sikte?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2018 kl 10:27 8275

Ja det er ikke noen tvil om at DOF er en mye sikrere investering nå pga. backloggen og en bedre finansieringsplan. Men nå har de også nesten dobbel så høy markedsverdi og halvparten så stor flåte som Solstad(er klar over at skipene ikke er 100% sammenlignbare). Så oppsidepotensiale er vesentlig lavere i DOF.
Redigert 27.04.2018 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
marco83
27.04.2018 kl 14:19 8128

Da ble antall ledige spot AHTS'er doblet. Far Sigma og Normand Ranger er nå prompt ledige. Ca 300.000kr ekstra per dag det. Får se om COPSAS velger to stk SolstadFarstad båter i dag da for å dekke sitt rig move
ctrlaltdel
27.04.2018 kl 14:42 8092

Og der kommer påfyll med minst fem båter de neste to dagene. Her blir det ingen superrater.
Slettet bruker
27.04.2018 kl 15:48 8002

Har vanskelig å se for meg en situasjon der ratene går til himmels over lengre tid uten at det hagler med kontraheringer. Ikke glem at dagens båter begynner å eldes når vi kommer til midten av 2020 tallet.
Dof og soff er forskjellige og det lite hensiktsmessig å sammenligne. Dof satser på IMR/subsea i egen regi noe som krever en helt annen organisasjon enn det soff har. Så langt kan jeg ikke se at denne satsingen ikke har kastet noe særlig av seg, men når du er etablert og betrodd slike oppgaver så er du innenfor og slipper å få Spetalen som konkurrent. Dof driver og befester sin posisjon som en troverdig global aktør for lettere konstruksjonsarbeid , og de siste års satsing på området må ses på som en investering. Forholdet til TechnipFMC gjennom JV og Skandi Africa er vanskelig å verdsette, men det har større verdi enn det som går fram av dagens tall. De 4 siste PLSVene i JV med Technip vil gi en årlig EBITDA på 850 mill når alle båtene jobber i 2019 - 2020 ifølge prospektet som utarbeidet i forbindelse med 175mill$ obligasjonslånet.
Å snakke om å gange dagens kurs med 3 - 4 - 5 -6 osv. tyder på manglende forståelse av realitetene. Markedet svømmer over av båter og vil gjøre det så langt jeg kan se.
Redigert 27.04.2018 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
marco83
27.04.2018 kl 18:39 7890

Gikk to båter til COPSAS, Ranger og Sapphire. To båter for prisen til 1,5 båt klarte ikke COPSAS å holde seg unna
Blade Runner
27.04.2018 kl 18:54 7871

Helt enig med deg Caramba. DOF og SOFF er forskjellige på svært mange måter og kan ikke sammenlignes direkte.

Ang de 4 PLSV'ene i JV med Technip i Brasil, så er to levert, en er under seatrials og snart klar, mens den siste blir levert i 2019. Ang EBIDTA bidrag så har jeg sett estimat på kr 250 mill pr båt/år, så kan bli opp til kr 1 mrd pr år samlet. Disse går på/skal inn på 8 års kontrakter med Petrobras.


Redigert 27.04.2018 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2018 kl 21:38 7770

Tror at 850mill er spikret ifølge prospektet. Renten på det usikrede obligajsonslånet er på 9.5%. Skyhøyt spør du meg, men ingen andre kan gjøre seg håp om å utstede usikrede obligasjonslån i dette markedet. Uansett 9.5% er junkbond.
Møgster kjøpte Norway pelagic fra Domstein og Havfisk fra Røkke, noe som viser hvem som er sjefen når det er skralt med cash. Ser ikke bort fra at det også kan bli noen særdeles attraktive CSVer fra soff med tid og stunder, men dette er mer tvilsomt og langt fram i tid. Hadde det ikke vært for fisken så hadde også Møgster vært på NAV, der er han ikke , men svett er han og mer på hugget enn på lenge.
ctrlaltdel
30.04.2018 kl 10:00 7339

Begynner virkelig å samles AHTS'er i havner langs kysten. Strekker den vanskelige vinteren seg inn i vår og sommeren?
upsidedown
30.04.2018 kl 14:51 7149

Fikk utgang på 6,49 i morges i Soff. Var litt flaks da jeg hadde stopploss på 6,22.

Tror det blir sideveis ei stund og vil avvente inngang i SOFF. Handler litt i DOF, men er forberedt på å snitte ned. Tror det er noen av emisjonsaksjene som skal ut. Tiden får vise.
Redigert 30.04.2018 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2018 kl 15:18 3262

Syns også de siste par ukene har vært skuffende, spesielt for Ahts. Har selv gevinstsikret endel, så får jeg heller svelge kamelen og kjøpe aksjene tilbake hvis motstanden rundt 6,60-70 blir brutt.
Slettet bruker
30.04.2018 kl 15:21 3255

Flere av operatørene vil trenge ankerhåndtering de nærmeste dagene. Alle sitter på hendene for å presse ratene så langt ned som mulig. Hvis Statoil nå plutselig - som mange ganger før - tar ut 6-8 AHTSer i et sveip blir det panikk blant de øvrige som plutselig blir nødt til å betale blodrater hvis de kan finne passende skip.