NEL - inntar Kina

Slettet bruker
18.09.2019 kl 14:43 1747

td:

Oslo (TDN Direkt): Nel skal møte det kinesiske investeringsfondet Yield Capital torsdag denne uken. Møtet skal ifølge konsernsjef Jon Andre Løkke bidra til relasjonsbygging, og være helt åpent uten agenda.

- Vi ønsker å finne ut om vi har noe de er interessert i. Vi ønsker å bidra, men modellen må være riktig. Kineserne ønsker at man overfører teknologien så fort som overhodet mulig. Vi må sette dette inn i en struktur eller kontekst. Det er en del strukturelle kompleksiteter rundt dette som må løses. Mange av disse diskusjonene håper jeg vi kan komme litt lengre med i morgen, sier konsernsjef Jon Andre Løkke til TDN Direkt onsdag.

Investeringsfondet Yield Capital, som ligger under Beijing Tsinghua Industrial R&D Institute, har under sitt norgesbesøk de seneste dagene møtt flere norske bedrifter.

Under seminaret Develompment of Hydrogen Value Chain - Norway and China på Handelshøyskolen BI onsdag uttalte Professor Zhy Dequan fra instituttet at de ser flere muligheter for samarbeid og investeringer innen hydrogen i Norge.

Løkke uttalte i mai at Nel vil avvente før de adresserer det kinesiske markedet for fyllestasjoner, og dette gjelder fortsatt, ifølge konsernsjefen.

- Kineserne har ikke bestemt seg for hvilke standarder de går for. De er i dialog med japanerne. Det tenker vi ikke er så smart, fordi en japansk fyllestasjon er om lag tre ganger så dyr som en europeisk eller amerikansk på grunn av kompliserte standarder, sier han til TDN Direkt.

Nel har et ønske om at Kina lander på en standard som er nærmere den som er i Europa, USA eller Sør-Korea. Det er ifølge Løkke interessant å se hvor lang tid det tar før de bestemmer seg.

- Vi kommer ikke til å utvikle en stasjon til det kinesiske markedet før vi vet hvordan den ser ut, eller om vi kan bruke systemer vi allerede har, sier Løkke videre.

Han reiser til Kina neste uke, og kan da få en følelse av hvilke standarder kineserne lander på.

- Akkurat nå har jeg ikke mer informasjon om den diskusjonen, sier han.

Potensialet er stort, ifølge konsernsjefen.

- Det er store muligheter fremover, men dette må omsettes i faktisk etterspørsel. Det er ikke før du faktisk får en bestilling på fem, ti eller tjue stasjoner, at man ser at etterspørselen er reell. Hvordan dette utvikler seg blir veldig interessant å følge med på, sier han avslutningsvis.

perstefan.praesterud@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
fastinvest
18.09.2019 kl 14:46 1721

Nå er vel tidspunktet for oppkjøp kommet om man ikke ønsker at Kina skal få tak i NEL teknologien
OZZY
18.09.2019 kl 14:57 1628

Ja Chinamann vil ha ha ha men enda godt vi har en erfaren leder som kjenner Chinamann
" Kineserne ønsker at man overfører teknologien så fort som overhodet mulig".
omans
19.09.2019 kl 05:44 1252

https://www.autonews.com/china/why-asias-biggest-economies-are-backing-hydrogen-fuel-cell-cars

Både Kina, Japan og S Korea planlegger voldsom ekspansjon dette 10-året.

Les ambisjonene om antall hydrogenbiler på veiene, det er astronomisk økning ift dagens antall.
Slettet bruker
24.09.2019 kl 14:12 984

Spennende å se om det kommer en tweet eller annen oppdatering fra selskapet under NELs besøk i Kina denne uken. Da kan aksjen virkelig ta fyr og vi ser aksjen i tosifret terreng og ATH.

Ser at det er minimal med salgsinteresse, mens nye investorer kommer til. Det er nok sikreste oppskriften på at NEL bryter 10 kroner i løpet av kort tid.

Anbefaler denne artikkelen om Kinas satsing på hydrogen. Artikkelen er i fra april i år, men likefullt uhyre dagsaktuell:

https://airqualitynews.com/2019/04/16/china-to-cut-subsidies-for-evs-and-move-towards-hydrogen/#.XL9fLsJcRRY.twitter

Redigert 24.09.2019 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
Krustjevskij
24.09.2019 kl 14:23 940

Et tilbud på NEL kan komme når som helst. Det hadde ikke overrasket meg mye. Kineserne ser ut til å ha veldig lyst på NEL. Løkke drar til Kina uken etter møtet på torsdag forrige uke for å .....hmm
Redigert 24.09.2019 kl 15:43 Du må logge inn for å svare