Pen -Tikker mot first Oil Dussafu II

helloween
PEN 23.04.2018 kl 11:04 14110

BW Offshore is pleased to announce the successful drilling and completion of the first development well, DTM-2H, located in the Tortue field, within the Dussafu License, offshore Gabon.
Drilling of the oil production well commenced in late January 2018 and was completed with no safety-related incidents, on schedule and within budget. Interpretation of the logging results indicates that the well was entirely consistent with pre-drill prognosis and objectives. DTM-2H was drilled and completed as a horizontal production well in the Dentale D6 reservoir and encountered a long horizontal section of oil-saturated Dentale D6 sandstone.
Following demobilisation at the DTM-2H well, the Borr Norve drilling rig will commence operations on the DTM-3 appraisal well to the northwest on the Tortue field. After completion, the rig is scheduled to drill and complete the
horizontal oil production well, DTM-3H, in the Gamba sandstone. Drilling operations are expected to continue until the end of June.

Bør vel komme noe info ang sidestreng snart;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:34 Du må logge inn for å svare
Alby
23.04.2018 kl 11:34 10743



Jeg venter det denne uken ?
Fluefiskeren
23.04.2018 kl 12:17 10670

Tror nok det er for tidlig. Det er bare to uker siden at de meldte første brønn ferdig. Deretter skulle riggen flyttes. Selv om det er en jackup så tar det nødvendigvis litt tid å flytte den og forberede spud. Selve boringen skal jo dessuten foregå helt ned i Dentale. Har lest at det er en pilotbrønn. Det betyr at den bores med liten diameter, noe som forkorter boretiden i tilfelle. Likevel er det vel naturlig å beregne en måneds tid på alt sammen. Altså rundt 10. mai.
helloween
23.04.2018 kl 12:39 10631

Det vi kan forvente denne uken er resursoppdatering AJE?
Fluefiskeren
23.04.2018 kl 12:47 10604

Enig i den, Helloween
helloween
23.04.2018 kl 21:50 10365

Olja passert 75 usd:)
Blir godt å få resurs oppdateringen på plass, tydeligvis trur markedet at Aje er verdiløst om enn ser på kursen..
Alby
23.04.2018 kl 22:15 10788

helloween

Vi vet jo ikke hva den vil inneholder, kan være dårlig. ??
helloween
23.04.2018 kl 22:30 10768

Alby

Du har rett i det:)men vi fikk noen hint fra mx Oil for en tid tilbake.
Makeder priser OML113 (aje) som om det ikke finnes verken olje eller gass på blocka.
Aje produserer nok olje i dag, til at pen har blå tall.

Men men..ikke lenge før vi får noe svar på OML113.og frist Oil på Dussafu;)

piff
23.04.2018 kl 22:35 10748

uansett hva resursoppdateringen lander på. Er de fremdeles uten evne til og bringe dette opp i dage.
Men takker om det kommer noe meget oppløftene ved kommende presentasjon.
Noe sier meg det tar noen q til med AJE.
Trond.heim
23.04.2018 kl 22:37 10738

"Oljeservicekonsernet Subsea 7 melder at selskapet har sikret seg en betydelig kontrakt med ExxonMobils datterselskap Mobil Producing Nigeria for et prosjekt på grunt farvann utenfor kysten av Nigeria."

Dette området ser ut å bli stadig mer attraktivt. Store selskap har fokus på olje og gassforekomstene langs Nigeriakysten.

Prosjektet hadde vært skrinlagt flere år tilbake om dette var en skuffelse.

Vurderingen av Aje er så lav at en ressursoppdatering kun kan ha positiv effekt.

Min vurdering er fortsatt at Aje salg blir i størrelsesorden en USD pr. aksje
rek1
23.04.2018 kl 22:44 10706

Piff er den fødte pessimist,,, men jeg tror han får feil denne gangen.. så jeg er på kjøperen imorgen ,så får vi se om det betaler seg..:)
Olja godt over 75 USD idag ....
Redigert 24.04.2018 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
bmw5
24.04.2018 kl 11:34 10442

Det er få aksjer i Pen og det er få som handler aksjer fortiden og av den grunn burde kanskje aksjen splittes i 2. det ville antagelig gjøre at flere handler i Pen og antagelig høyere kurs. Med hensyn til Aje (113) blir det ingen salg før Pen har tjent inn den investerte kapital. Når man har investert $ 80 mill er det dårlig butikk å selge aje for $ 40 mill.

Dussafu kommer til å bli en pengemaskin for Pen, uten tvil, for alt går jo som det skulle være smurt med den beste Castrol oljen. Før året er omme vil med stor sannsynlighet aksjen være på 18- 19 kr.
Veni vidi vici
helloween
24.04.2018 kl 11:50 10421

Går Dussafu som planlagt er 18-19 kroner alt for lite:)
Skal PEN få igjen det de har investert på Aje så har vi 16-17 kroner bare der.

Pen er nå priset til 365 mill..Det finnes ikke ett betre bet på OSB, av oljemyggene.
piff
24.04.2018 kl 12:09 10381

Er ikke pessimist hva gjelder Pen . Men derimot hva som rører seg rundt Aje er jeg enda skeptisk til. Inntil de framlegger noe posetivt som ganger . Som tidligere nevnt rundt årskifte så kommer AJE til og ta tid før det kommer noe derfra. Q2-3 tidligst .2018.
Dussafu er det som holder Pen på dagens nivå kursmessig. Og bør levere innfor gaiding.
For og si det slik jeg kjøpte mye i perioden da icanfly solgte.
Vil gjerne ha hatt en avklaring og info hva som rører seg på AJE.
helloween
24.04.2018 kl 12:28 10342

Piff

Ikke at eg bryr meg om din beholdning og om du har aksjer men du så føre deg rett før jul en kurs frem mot Q4 på 4,50 kroner, og mener du takket for deg og sa du hadde solgt:)


bmw5
24.04.2018 kl 12:30 10335

Det meste på Aje var gjort av amatører samt new age. Til slutt tok Pen aksjon og vant. Det som gjenstår er hvordan kan aje`s 2 brønner kan utbedres for større flow. Dersom jeg ikke har feil skal Pen ha 16.5 % av inntektene fra Aje inntil alle utgiftene vedrørende Aje er betalt og av den grunn bør ikke Aje selges nå. Det er vell nigerianerne som fremdeles har operatør status og det --------?
JUICEitUP
24.04.2018 kl 16:53 10489

Jeg er helt enig med piff i at det er Dussafu og utsiktene der som er bakgrunnen for dagens kurs på PEN.

Samtidig er det slik at ingen må forvente blå tall for Q1. Alle inntekter fra AJE går til å dekke ubetalt cash call. Selskapet har selv sagt at de er ferdig med denne "gjelden" i løpet av året. Med dagens oljepris skjer enda tidligere enn end of year og det er naturligvis positivt. Likevel er inntektene fra AJE såpass små grunnet amatører og idioter som operatør som omtrent har kjørt hele prosjektet i grøfta, så det er ikke veldig mye å skrive hjem om. Hadde det vært en proff operatør er jeg sikker på at flow og produksjon minimum hadde vært på det dobbelte av hva det er i dag. Av den grunn er også jeg veldig skeptisk til at man får til et salg av AJE. Dette synet har jeg forfektet i over et år nå og foreløpig har det vært spot on.

For at noen skal være interessert i PENs og muligens andre minoritetaksjonærers eierandel tror jeg som minimum at disse må være gjeldfrie (cash call problematikken er løst). Samtidig må det være en aktør som ikke går inn i prosjektet grunnet dagens produksjon, men heller gass mulighetene som ligger der. Da må det samtidig være et selskap med finansielle muskler til å løfte dette. Spørs om det da ikke må en major til for å få til det.

Hvis Dussafu blir en suksess slik det foreløpig ser ut til, og PEN får produksjon derfra hvor man legger til de små kronene som vil tikke inn på bok fra AJE på slutten av året vil vi definitivt se blå tall. Det skal ikke mange kronene til på bunnlinje før kursen skyter oppover.

Ser vi for oss at AJE tross alt har en verdi og vi estimerer dette til veldig konservative 5 kroner og regner med en PE på 10 som er relativt normalt er det behov for et kvartalsresultat på ca. 16 millioner NOK eller ca. 2 MUD for at kursen skal kunne forsvare 20 kroner. Det tror jeg absolutt er en mulighet når vi ser på dagens oljepris og samtidig vet bruttomarginene pr. tønne.

Men igjen - pr. dags dato kan ingen forvente blå tall hverken i Q1, Q2 og sansynligvis ikke i Q3 heller. I Q4 derimot er det alle muligheter.
kokkos69
24.04.2018 kl 17:19 10445

Takker for god informativ post! Dessverre langt mellom disse på hegnar til tider.
mannenutennavn
24.04.2018 kl 18:32 10349

Fra kvartalsrapporten lagt frem 28. februar:
Panoro is in the process of updating its independent reserves report for Aje with AGR TRACS International. This update will
include results of the Aje-5 workover and side-track drilling campaign in the Cenomanian reservoir, the subsequent completion of
the Aje-5 side-track in the Turonian oil rim, and the production history from the field to date. Details of the updated report will
be made available in the second quarter of 2018.

Så PEN sier at CPR/IRR kommer i 2. kvartal. MX Oil skal ha sagt i løpet av mars. Jeg tror og håper det kan ha skjedd mye på Aje, den siste tiden, og det positivt. Men det får være en bonus.

The proportionate joint venture liabilities resulting from the workover and side-tracks at Aje-5 have been higher than anticipated and as such have resulted in proportional liabilities of USD 6.1 million as of December 31, 2017. Such liabilities are current in nature and are expected to be repaid in full by the end of
financial year 2018. In addition to these, USD 6.8 million is classified as long-term liabilities which as per the terms agreed
between OML 113 Joint Venture partners, certain transitional arrangements were introduced whereby unpaid cash calls will not
be immediately payable. During the transition period, any excess funds from Panoro’s entitlement of crude liftings after paying
for its share of operating expenditure shall be used to repay unpaid cash calls. In addition to this, commercial arrangements
agreed as part of the interim settlement measures are expected to have the effect of increasing Panoro’s existing revenue interest
for approximately one year. We do not anticipate any use of Panoro’s cash resources and expect it to be funded from the sale of
our share of Aje crude. There is a lifting anticipated in March 2018, which will provide net proceeds to Panoro in excess of USD
3 million.

Så jeg mener at disse vil bli inntektsført til PEN, men brukes til nedbetaling av gjeld. Så inntekten er der, selv om de betaler ned gjeld.. Og da grunnlag for et mulig overskudd (uten at jeg har regnet på det). I 4. kvartal hade de inntekter på 1.5 mill og EBITDA på - 1,5 mil. I 1. kvartal vil de selvsagt også kostnadsføre en del på Dassafu-prosjektet. Så ja, det må nok påregnes underskudd bør DA i både 1 og 2. kv. 2018.
Redigert 24.04.2018 kl 18:36 Du må logge inn for å svare
Alby
25.04.2018 kl 09:31 10062

Huff, hvor lenge skal vi sitte å se den trekkes nedover ??
rek1
25.04.2018 kl 10:13 10009

Alby eller Mossing
PEN skal man ha tålmodighet med ,vet du som har vært med lenge i PEN.
men det er nå man skal snappe små poster,veldig mange i rødt idag,så PEN er ikke vaksinert mot OSE sine humpete veger.
men siden du ikke selger kan du sitte stille i båten i forvissning at PEN er blitt et solif firma hvor inntjening er i fokus..
Husk 20 kr. kan kjøpes idag for under 9 kr.... :)
Alby
25.04.2018 kl 11:23 9937

rek1

Jeg vet jo det, et lite hjerte sukk. Ingen planer om å selge.

PS. mossing har utgått :-)
Trond.heim
25.04.2018 kl 12:55 9840

Pen er en liten attraktiv aksje å trade. Omsetningen er altfor lav. De som gidder å trade for småbeløp velger aksjer med stor omsetning slik at en er sikret hurtige salg av aksjen ved liten prosentvis stigning.
Litt irriterende med småposter på få aksjer som bidrar til inntrykket av at aksjen bare faller tilbake.
Den som kjøper PEN bør ha anledning til å holde på aksjen til slutten av året, da bør det skje noe drastisk.
Selskapet har signalisert first oil H2 , Dvs 2. halvår. På presentasjonene er det angitt omkring 1. oktober.
bmw5
26.04.2018 kl 11:08 9547

Minimal omsetning av aksjer og det skyldes antagelig ingen positiv melding fra Pen. Arbeidet med fase 1 på dussafu går som smurt samt arbeid med å få høyere produksjon på Aje. Aksjekursen er fortsatt der den var før man tok bort en null. 88 øre. Vi trenger nå flere positive meldinger samt en splittelse av aksjen i 2.
I forhold til aksjekursen er verdien i selskapet 150 til 200 % høyere enn dagens kurs. OML 113 er stort og dussafu er enda større enn stort med hensyn til olje \ gass. Der det bores er det håp.
Trond.heim
26.04.2018 kl 12:18 9456

Jeg mener det er feil å splitte aksjen i to.
Det er veldig attraktivt å sitte i et selskap med så få aksjer. Når inntjeningen begynner å stige i høst , vil inntjening pr. aksje gi meget god pekepinn på hvor kursen bør ligge.
Det er litt morsomt med aksjer der en må holde fingrene fra kjøpsknappen , for å unngå å komme på topp 20. :)
helloween
26.04.2018 kl 14:09 9356

Trond.Heim

Det tar ett minutt og opprette Zero konto. Da kommer du ikke på noe liste;)
Tålmodighet er en dyd, men her snakker vi om relativt kort tid før det må skje noe.

Mine Pen aksjer sitter god plantet på konto.
Redigert 26.04.2018 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
mimsa
26.04.2018 kl 17:06 9199

Lite som skjer. Aksjen virker håpløs uinteresant. Hvor bliver oppdateringen av reservene? Hva skjer med alle interesentene til Aje? Den minste negative melding nå og PEN går rett i dass. Er fristet til å selge meg ut i morgen. Oljepris på nesten $75,-, Børsen mot 900 og PEN går baklengs sammen med BWO. De gladkristene hauserene maner om tolmodighet. Tror ikke ting er så på stell med Dussau som de prøver å fortelle oss. Tror rett og slett at de ikke vil selge Aje for da ville det kun være behov for en regnskapsfører som fordelte de halvårlige utbyttene fra BWO. Godt jobbet av gutta i London.

Fluefiskeren
26.04.2018 kl 17:16 9186

Mimsa


Likevel må du vel være veldig overrasket over hvor godt kursen holder seg? Dette skrev du i mars:


mimsa
15.03.2018 kl 15:59
1044
Del
Rapportér
Den er jo i fritt fall!

Ser vi 7 tallet???
rek1
26.04.2018 kl 21:58 9010

mimsa
synes du burde selge deg ut av denne aksjen,deg om det.. eller er det en velmenende tanke bak dette??
synes du at vi også skal selge???
tullpeis er du ..
helloween
26.04.2018 kl 22:10 8986

At kursen er der den er i dag, er kun flaks for de som vil inn?
Dussafu er ca halveis inn på prosessen, og går det som planlagt står den i 20+ til høsten.SEB analytikeren mente opp mot 40 kroner.??
gunnarius
26.04.2018 kl 22:19 8967

Har ikke plukket opp noe som tyder på problemer ifm. boringen så langt av sidesteget, DTM-3. Innen de neste to ukene bør vi vite temmelig mye. Hva som skjer vedr. et lite tilbakefall for BWO og aksjekurs, tror jeg ikke har noe som helst med pågående boring på Dussafu å gjøre.

Det ligger flere hendelser foran oss i neste mnd.:

Årsrapporten ble i fjor sluppet 28 .april.

ANNUAL STATEMENT OF RESERVES
APRIL 2017, kom også 28 april 2017. Vil derfor anta at CPR (Aje) kommer samtidig med årsrapport/reservene.

Grundigere info sidesteget og boring av andre (siste) prod.brønn Dussafu matcher bra med Q1, 24. mai.

Nå bør det virkelig begynne å dra seg til, men som alltid når det gjelder boring og annet, alltid en fordel med stang inn.

Tror første analyse som kommer ut i markedet vil stimulere aksjekursen.
Redigert 26.04.2018 kl 22:25 Du må logge inn for å svare
agawu
26.04.2018 kl 23:30 8893

Angående årsrapporten og den årlige reserverapporten så går dette på de løpende forpliktelser for børsnoterte selskaper.
Årsrapporten skal offentliggjøres senest fire måneder etter regnskapsårets utgang (altså innen utgangen av april).
Den årlige reserverapporten skal offentliggjøres senest samtidig med offentliggjøring av årsrapporten.

For Panoro vil altså årsrapporten og den årlige reserverapporten bli publisert enten i morgen 27/4, eller mandag 30/4.

Lykke til, krysser fingrene for at Aje-Turonian Oil reservene dekker inn eventuelle reservereduksjoner i Aje-Cenomanian. Dussafu og Tortue reservene er jo et kapittel for seg selv. Nærmest dobling for Panoro totalt sett (1P og 2P) sammenlignet med tidligere år.
helloween
27.04.2018 kl 07:49 8775

agawu

Takk for den, det var nytt for meg at årsrapporten skal offentliggjøres senest fire måneder etter regnskapsårets utgang:)
Den årlige reserverapporten skal offentliggjøres senest samtidig med offentliggjøring av årsrapporten.(Da rimer det greit at resursoppdatering AJE skulle komme i løpet av April)
Redigert 27.04.2018 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
mimsa
27.04.2018 kl 07:54 8760

Da får vi se om drømmen deres går i oppfyllelse med 20 i løpet av 1halvår eller 40 ved årsslutt. Tror mest at PEN marerittet fortsetter, en liten feil med borringen og vi ser 6 tallet.Tror jeg tar rådet deres til følge og begynner en gradvis utgang i løpet av dagen om prisen er grei. 9.20 er vel litt for ambisiøst.

Vi får se hvem som er tullpeis, og angående 7 tallet så var vi vel nede på 8.20 ett eller annet om jeg ikke husker feil. Ikke så langt fra om dere spør meg. Jeg var kun noen få % fra å ha rett, mens dere som snakker om 20-40 kroner har jo så langt bommet med mange 100%. Lykke til så får vi sikkert en anntydning hvor borret treffer ved neste borre-rapport. Sist gikk den opp en krone og falt raskt tilbake. God helg til livets glade drømmere!
helloween
27.04.2018 kl 08:52 8678

mimsa

Du har nok ikke noe i Pen å gjøre. Anbefale du selger deg ut nå før stigningen begynner for alvor :DD
Lykke til!
GulbranGråstein
27.04.2018 kl 10:49 8573

Mimsa, begynner å tro du shorter.
helloween
27.04.2018 kl 11:26 8539

GulbranGråstein

Er rimelig sikker på at ingen tørr å shorte PEN nå.
Vi får se hva årsrapporten og den årlige reserverapporten sier på mandag;)
GulbranGråstein
27.04.2018 kl 11:47 8508

Vel, enig i det. Såfall veldig motstrøms tankegang pr dags dato og med situasjonen i Pen.
Underpriset aksje er den uten tvil.
Fluefiskeren
27.04.2018 kl 13:14 8421

Mimsa

Den kommer du ikke så lett fra. Sluttkurs som er den som alltid bør brukes gikk vel ikke lavere enn 8,5 eller 8,49 noengang og du sa ingenting om at den skulle stige igjen.

Jeg tror heller ikke at du vil starte salg nå. Innerst inne er du nok litt svak for aksjen og det er stort sett hyggelig å ha deg her også ?☺️

Kritiske røster er viktige bare utsagnende er begrunnet.
Redigert 27.04.2018 kl 13:33 Du må logge inn for å svare