Var renteøkningen bortkastet ?

Slettet bruker
19.09.2019 kl 11:36 1585

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/naXmbn/Norges-Bank-setter-opp-renten-Skyver-neste-renteokning-inn-i-fremtiden

Jeg var tilhenger av å holde uendret denne gangen, og se an til neste rentemøte.

Den svenske kronen rettet seg fort tilbake. Likeens euroen spratt tilbake igjen, som om

ingenting hadde skjedd. En renteheving kan være omtrent bortkastet.

Markedet ser litt på selvtillit og reaksjoner også. Litt sviktende selvtillit er ikke bra. Når vi

har stor grunn til å ha god selvtillit.

NB og FINDEP må jobbe mer med andre grep, for å takle særnorske utfordringer.

Det kan legges til at jeg var mer tilbøyelig til å øke enn å senke. Over litt tid får vi se hvor klokt dette var.

Man kunne sett an til neste rentemøte. Det bør jobbes mer med andre grep i norsk økonomi.
Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 12:24 1526

https://www.dn.no/makrookonomi/norges-bank/norge/dnb/sjefokonom-uenig-i-rentehevingen-norges-bank-fortsetter-a-ga-solo/2-1-674738

Undertegnede og Kjersti Haugland er tydeligvis veldig på linje her. Det eneste som for meg tilsier litt høyere rente er prisutviklingen
i det norske eiendomsmarkedet. Vi er ikke tjent med en for rask prisoppgang der. Ei heller et for høyt prisnivå. Dette problem burde
kunne løses på andre måter enn så mye via renten. Bl.a. ved å dempe sentraliseringen. Og bygge samferdsel. Og øke privat sektor,
dempe offentlig sektor.
Virkemidler som dempet inntektsgrense for lån, økt egenkapitalkrav, redusert skattefradrag, eiendomsskatt og skadelig høy dokument-
avgift vis a vis friest mulig ressursallokering, tror jeg alle er litt skumle og uheldige tiltak å gå inn på. Eiendomsmarkedsutviklingen bør hånd-
teres på annet vis. Bedre bygningsarkitektur, offentlig rom utformings arkitektur, landskapsutformingsarkitektur og bedre kommune- og
reguleringsplaner bør mer inn som verdioppbyggende tiltak. Bedre utforming av veier og kollektivløsninger.
Jobbe mer med forbedret konkurransekraft i næringslivet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 15:03 1474

Han går i alle fall solo i forhold til alt og alle andre av banker i våre vestlige verden
Sverige , Danmark , EU, USA, England og Russland setter alle ned renta

Jan Ludvik Andreassen mener sentralbanken har en skadelig opptreden (forståelse) for krona og vårt land
Merkelig at alle andre land setter ned renta (både Danmark og Sverige har negativ rente nå)

DNB toppene mener også dette var feil og de er vel tettere på virkeligheten enn de er i NB

https://www.dn.no/makrookonomi/norges-bank/norge/dnb/sjefokonom-uenig-i-rentehevingen-norges-bank-fortsetter-a-ga-solo/2-1-674738
Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 15:56 1428

Finansfiffen elsker renter, når jeg bygde garasje på 80-tallet var renten mellom 16-18 %. Alt en hadde tilovers gikk til renter.
Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 18:20 1364

Jeg kjøpte hus her i 85 og vi hadde høy rente
Men altså i 1989 hadde Gro sluppet fri reguleringene og rentene gikk amok , helt opp til 22%
Vi hadde ei realrente på 14-16 %
Gro ble jo forhatt og hun fikk heller ikke fortsette lenge som statsminister
Hører nå Chen i Storebrann har samme holdning som sin tidligere kollega og venn Harald Magnus Andresen
De to var jo på samme lag når de hadde konferanse i Arendalsuka (der ble de begge latterliggjort av alle som hørte på de )
Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 19:48 1321

Etter å ha hørt Olsen på Dax 18 (nrk nett TV), så tror jeg ikke dette var så galt. De har tatt
ned rentebanen videre. NB sitter med et bredere og kvalitativt bedre bilde enn oss, og har
god kompetanse og erfaring med disse tingene.

Renteøkningen vil nok kunne legge litt demper på boligprisutviklingen. Og det er bare sunt
og godt. Og Norge må fokusere mer på andre elementer i økonomien, enn en rente det norske
spillerommet er ganske lite for.

Norge må jobbe på videre.

Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 20:05 1294

I følge de økonomene som stillet i Dagsnytt 18 i ettermiddag er boligbyggingen i år redusert med 40%
Hun i DNB mener det nå er fare for at det vil bli ytterligere nedgang i byggingen med denne rentehevingen (det trenger man vel ikke være så mye økonom for å forstå)
Effekten blir dermed helt motsatt av det Olsen ville oppnå nemlig dempe prisoppgangen
Jo færre hus og leiligheter, jo høyere pris vil det bli
Videre jobber han jo dermed mot myndighetene som vil ha flere boliger slik at de unge kan komme seg inn på boligmarkedet
Olsen er rett og slett en tulling uten kontakt med realitetene
Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare
wave
19.09.2019 kl 21:43 1250

Synes det var en god rentebeslutning. Norge går godt. Arbeidsledigheten er meget lav. Krona overraskende svak. Norges Bank har nå i gode tider opparbeidet seg et visst handlingsrom til de dårligere.
I nabolandene våre er renta fra sentralbankene nå negativ. Hvilke virkemidler står man da igjen med?
Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
19.09.2019 kl 21:59 1230

Leser at "sjefsøkonomen" i DNB er uenig - så gjenstår det å se hvor mange timer det er til DNB kunngjør renteheving. Tipper kl 12 i morgen. Faen for en gjeng!
Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
20.09.2019 kl 15:16 1132

Bomma med 60 min...
Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare