NEL - bye, bye bus

totalist
NEL 24.04.2018 kl 07:26 4452

Jeg vet jeg ikke kan omvende religiøse fanatikere, men til alle som er Løkkes disipler så reflekter i 1 minutt over dette. Nå når kineserne kommer for fullt så er fremtiden batterielektrisk. Nå er det bussene som enkelt kan gå over fra fossilt evt fremtidig hydrogen til batterielektrisk gjennom enkel induksjon:

https://www.tu.no/artikler/her-klattlader-bussen-uten-a-koble-til-en-eneste-kabel-med-200-kilowatt/435424
Redigert 20.01.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 07:37 4351

Bare vås. At en enstaka buss her og der ladder trådlöst betyder inget. Nel undviker også asia pga standarder. Dessutom finns det plass både för gas og batteri
Redigert 20.01.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 07:55 4232

Du klarer antageligvis ikke det;) Det er en genial løsning for byer og tettsteder. Når avstandene er korte og stoppene hyppige er det helt overlegent alt annet. Artikkelen sier ingenting om kostnadene for utbygging av infrastrukturen. Det er ulemper og fordeler med alle teknologier. Hydrogen er fremdeles uslåelig på lengre distanser med tung last. Både når det gjelde påfyllingstid av energi, nyttelast og distanse. I forbindelse med fergedrift på korte strekninger har det vært kjent lenge. Minst en ferje på vestlandet bruker induksjonslading. Og flere er under ombygging/testing.

Å implementere dette i veibanen rundt om kring i landet ser jeg som utopi. Tror ikke folk flest er villig til å betale enda mer i bompenger for unødvendig fordyrende tiltak i veibanen. En god løsning derimot er induskjonslading på feks parkeringsplasser. Men noen skal betale for dette også.

Ser ikke dette som en direkte trussel akkurat. Men veldig spennende. Takk for tips totalist.

Redigert 20.01.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
rogneveien
24.04.2018 kl 08:02 4186

Dette med ellading blir hele tiden ensrettet fokusert.
Ja dette er genialt, men energien må fortsatt HENTES fra en plass. Det er jo dette som er det store nåløyet i mange storbyer og ellers også. Tenk på kostnadene med ladeinfrastruktur om dette skal benyttes til bare 50% av bussparken. Nei vi må nok fylle energi på tanken også i fremtiden.

Løkke til.
Redigert 20.01.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
OZZY
24.04.2018 kl 09:13 3818

Løkke til videre TS.By by
Redigert 20.01.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Stubben
24.04.2018 kl 09:18 3769

Syntes at NEL har null tillitt hos investorene. Viser store svakhetstegn for tiden
Siste:2,74
Redigert 20.01.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Stubben
24.04.2018 kl 09:19 3759

Syntes at NEL har null tillitt hos investorene. Viser store svakhetstegn for tiden
Siste:2,74
Redigert 20.01.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Nikko
24.04.2018 kl 09:26 3706

Stille før stormen?
Redigert 20.01.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Framtia
24.04.2018 kl 09:57 3550

Dette har vi sett før! Tror " stille før stormen" er en dekkende beskrivelse av det vi er vitne til...180" i omsetning første halvtimen sier sitt...
Redigert 20.01.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
abroker
24.04.2018 kl 10:14 3452

Hvorfor hopper du bukk over hovedproblemet > Prisen på Hydrogen?
H2 produsert v.h.a. elektrisitet er så vesentlig dyrere enn H2 produsert med LNG - cracking?
Innen transport er det også utrolig viktig å velge det billigste alternativet - strøm?
Nå som både Sanyo og Matsushita lover vesentlig bedre, billigere og kraftigere batterier innom kort.
Norsk Hydro så nok skriften på veggen da de sprengte norges største hydrogenfabrikk på Vemork.
En av verdens største sådanne.....
Redigert 20.01.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 10:17 3422

Hvor mye tapte NEL i 2017?
Redigert 20.01.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Stubben
24.04.2018 kl 10:20 3404

Vi får se. Håper du får rett.
Redigert 20.01.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 10:33 3309

Årsrapporten er kommet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Framtia
24.04.2018 kl 11:03 3198

Årsrapporten for 2017 fremlagt. Ser ingen øyeblikkelig fare for en ny emisjon!
Redigert 20.01.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare