EAM Solar - "Ha-ha... Nå skal jeg blir rik..." :)-

Slettet bruker
EAM 24.04.2018 kl 11:39 9731

Er det virkelig noen som fortsatt ikke har fått inn denne på radaren..?
Redigert 19.01.2021 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
StiKri
25.04.2018 kl 18:18 8985

Den er på radaren.
Når kan det bli oppklaring i denne erstatning saken ?
Slettet bruker
25.04.2018 kl 20:04 9352

ok,jeg gir et forsøk igjen.

krysser fingrene for oppgang ila (17?)mai.

Hipp Hipp hurra!
tuja
26.04.2018 kl 00:05 9258

8 June 2017

In a ruling dated 31 May 2017, notified on 7 June 2017, the Court of Milan has ordered the conservative seizure (pursuant to article 316 of the Italian Criminal Procedure Code), in favour of EAM Solar ASA and EAM Solar Italy Holding S.r.l., on all assets connected to Marco Giorgi and Igor Akhmerov, up to the total amount of Euro 33.062.632,62.

The Court's decision was made in order to secure a possible compensation of part of the cash outlay made by of EAM companies in July 2014 in conjunction with the P31 fraud.

The amount identified by the court in this conservative seizure ruling is not to be interpreted as a limitation to the final damages claims that may be awarded EAM Solar ASA in the criminal proceedings in Milan.

The Court's decision was founded on the argument that with respect to the accused Giorgi and Akhmerov, there is good reason to believe that the guarantees for the payment of the civil obligations deriving from the crime of contractual fraud is lacking or will be dispersed.

Although requested by EAM, the Court did not grant conservative seizure against the parties with civil liabilities Aveleos SA, Avelar Energy Ltd and Enovos Luxembourg SA. The Court's argument for not granting the conservative seizure of assets was founded on the fact that;

"there is no doubt that such companies are entities of relevant economic capability. [.] Thus, it is not proven, with respect to these companies, that the guarantees for payment compensation claim to EAM companies' would be lacking" (Ruling from the Court of Milan dated 31 May 2017, page 6).

The ruling can be appealed, pursuant to articles 318 and 324 of the Italian Criminal Procedure Code, within ten days from the date of the seizure's execution.

EAM will initiate the necessary measures to secure assets in accordance with the Court's ruling.

For information, please contact:

Viktor E Jakobsen, CEO, phone +47 9161 1009, viktor@eam.no



Bare sikkerheten i dette tilfellet har EAM fått låst fast 33mill EUR, noe som tilsvarer rundt 40kr pr aksje. EAM har kun 6,85 mill aksjer. Så at noen selger 30kr til en verdi av 40kr er vel en dårlig deal.
Burde absolutt være en aksje som de fleste burde ha på radaren.


Årsrapporten er ute: https://newsweb.oslobors.no/message/448536

"On the basis of the fundamental breach
of contract and contractual guarantees in
the Share Purchase Agreement, resulting in
losses now suffered by EAM, and the lack of
willingness from the sellers to remedy the
flawed sale, EAM has been forced to initiate
legal proceedings against the sellers to re-
cover losses and damages in excess of EUR
300 million. This situation has changed EAM
from a electricity producing YieldCo to a also
becoming a litigation company."

Hyggelig å se at renta gjør jobben sin! Pdd er dette over 419NOK/Aksje (NOKEUR 9.59)

Før året er omme vil dette trolig stige til 460-470NOK/Aksje.
Slettet bruker
08.05.2018 kl 00:50 8958

Kan komme juridisk oppdatering ifm. med kvartalsrapporten. Følg med.

Det vil ta tid, men med 2018 og 2019 til hjelp, så skal det vel bli saftige nyheter, og forhåpentligvis vil disse saftige nyhetene også være positive nyheter. Det vet man jo ikke, og det er vel hovedingrediensen i risikoen her. Spennende er det.
Redigert 08.05.2018 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.05.2018 kl 09:40 8791

Bare de tøffeste, hardeste og kaldeste investorene som har aksjer her, hører jeg rykter om.

:)-

Satser på soloppgang og seier... og kurs-sex-plosjon!!!
Slettet bruker
10.05.2018 kl 20:38 8696

Vi har vært innom det før, at det viktigste for EAM fram til noen form for rettslig avklaring, er at de holder seg flytende med cash. Det tror jeg også fjorårets emisjon var ment for.

Se nå oppi tråden her, hva tuja tar opp... Over 450 kroner per aksje... Det er de store høydene man bør sikte mot om man skal befatte seg med EAM-aksjen. Det er erstatningscaset som er det store her og nå, og skal man oppnå noen uttelling ift. det, så må man nok sitte med aksjer til avklaringen kommer. Alt annet blir bare tull, mener jeg.
Slettet bruker
11.05.2018 kl 13:38 8560

Hvor ble det av den større salgsposten på 30..? Det ble spist litt av den, så ble den trukket tilbake. Om noen virkelig er interessert i å selge EAM på 30, så legger de ikke ut en post på 20k både før og noe etter åpning for så å trekke den. Dette var nok bare et latterlig billig forsøk på klassisk skremming, og ikke noe mer enn nettopp det, men det ga i alle fall meg en god latter.
Slettet bruker
15.05.2018 kl 08:37 8409

"The criminal proceeding in Milan has continued with hearings throughout the quarter where the Court continued with questioning of witnesses and presentation of evidence. A verdict in the first instance cannot be expected before end of 2018 at the earliest; most likely it will be issued in 2019."

Rettslig highlight fra q1, så der har vi en tidsangivelse. Greit å forholde seg til, selv om det svarer til hva vi har sett for oss.

Ellers så er ikke det økonomiske resultatet av stor interesse her og nå. Q1 betyr jo vinter, også i Italia.

Redigert 15.05.2018 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2018 kl 17:49 8302

I dag ville utålmodige sjeler forlate aksjen, og det er greit nok. Nå er det i alle fall kjent når man kan forvente rettslig avklaring. Se rapport for q1.

Det er absolutt ingen vits i å kjøpe EAM-aksjen om det ikke er for å sitte på helt til det foreligger melding om rettslig avklaring.
tuja
15.05.2018 kl 21:19 8219

Det er nok bare noen få utålmodige sjeler som selger seg ut. Det kan i beste fall koste de 300-400kr pr aksje dersom EAM får 100% seier i de pågående rettsaker. Med mulig dom allerede i slutten av inneværende år, eller i starten av 2019, må man posisjonere seg en god stund i forveien. Oppsiden er formidabel(flere 100kr pr aksje), og nedsiden på helt andre nivå. Og ingen vet om det detter ett forlik i hue på oss, i god tid før en domsavsigelse.

:)
Slettet bruker
15.05.2018 kl 21:41 8198

Ja, her gjelder det å være inne..:)-

Jeg står ikke uten EAM-aksjer den dagen den store meldingen kommer. Det er helt sikkert.
Slettet bruker
17.05.2018 kl 19:33 8047

Slik det er med mange overprisede aksjer for tida, så kan det være kjekt å krydre porteføljen sin med EAM-aksjer, som kan gi full turbo. Man behøver ikke å kjøpe mye heller, f.eks. 1.000 stk til 30-35 kroner, altså 30.000-35.000 kroner i innskudd. Går det rette vei, så kan summen forvandle seg til å bli flere hundre tusen kroner på svært kort tid, men man må altså tåle noe venting.
Redigert 17.05.2018 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
ThomasA
17.05.2018 kl 20:38 8005

Si at eam vinner søksmålet og får gehør for 400kr pr aksje. Vil kursen starte på 400kr dagen derpå eller vil den stige opp 30-40% frem til alle som sitter på aksjene før resultatet har solgt seg ut?
Slettet bruker
17.05.2018 kl 21:58 7974

Om/når det blir seier...

Akkurat hvordan reaksjonen faktisk vil bli like i etterkant av at en seier er børsmeldt, det har jeg grubla en del på selv også, ThomasA. Jeg tror ikke at alle som sitter på aksjer nå vil selge seg ut (helt ut) like i etterkant av at en seier er børsmeldt. Selskapet kan jo få en meget lovende framtid med nye kraftige muskler, så det kan bli et interessant selskap å sitte videre i.

Det blir ulike interesser ved kjøp og salg av aksjer som vil spille inn, også ved seier, men ved seier skal kursen i alle fall kraftig opp. Kanskje, eller trolig, vil kursen begynne å stige på positive forventninger og mindre salgsvilje godt uti H2/2018... om det ikke er noen roboter som holder kursen nede da... Kursen kan også stige godt en lengre periode også etter at en seier er børsmeldt, altså før pengene faktisk kommer på bok hos selskapet.

Jeg tror det kan komme meget kraftige byks i EAM-aksjen om dette går rette veien. Det er et nokså begrenset antall aksjer.

Jeg tror ikke kursen vil starte på 400 kroner eller mer like etter at en sier er meldt, men at den umiddelbart vil stige med langt mer enn "bare" 30-40%, også om kursen har gått opp til/ved 100 kroner før den store meldingen er der.

Ps.
Om man kan gjøre en rakett i EAM, så åpner det seg helt andre muligheter for andre investeringer. Man kan også velge å gå videre med EAM, med alle eller en andel av aksjene.
Redigert 17.05.2018 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
addyfred
18.05.2018 kl 00:06 7911

Denne skal i portisen min om ikke lenge, Stock-Holm :)
Slettet bruker
18.05.2018 kl 07:32 7834

Det kan bli vel og bra, addyfred..:)-

Risiko i dette..? Ja, absolutt, men den potensielle oppsiden er såpass stor. Man kan jo begrense seg høvelig fornuftig mtp. antall aksjer man vil ha. Risikotaking med fornuftig avveining. Er vel ofte det det dreier seg om.
Slettet bruker
23.05.2018 kl 00:30 7571

Sikkert smart å shorte EAM nå...

Knegg..:)-
Slettet bruker
27.05.2018 kl 18:42 7311

"Carnegie-analytiker Preben Rasch-Olsen, som tidligere har rådgitt selskapet, mener aksjen har en gigantisk oppside om søksmålene vinner frem.

- Vi er blitt litt klokere på rettssakene selskapet er involvert i gjennom våren. Selskapet er utsatt for svindel, og flere rettskjennelser har gått i EAM Solars favør. Aksjen har en gigantisk oppside hvis søksmålene vinner helt frem, sa han til Finansavisen den gang."

kilde: https://www.hegnar.no/Nyheter/Energi/2016/09/Det-hagler-av-rettssaker-for-EAM-Solar
Slettet bruker
27.05.2018 kl 18:50 7296

..gidder ikke å skjekke en gang til,-har etablert sms-varsling om aksjen skulle gå over kurs 150,-


men når var det den siste rettsaken skulle være ferdig?
Slettet bruker
27.05.2018 kl 19:20 7264

Klinkekulå... Om den siste rettssaken skulle bli ferdig, så vil ikke rettssystemet ha noe å gjøre på, men du tenkte vel kun i retning EAM... Knis!

Vel, svaret på "første omgang" får vi kanskje seint i år, men mest trolig i 2019. Se ovenfor, og siste kvartalsrapport.
Slettet bruker
27.05.2018 kl 20:43 7224

ok.

jeg klarte å gjøre et tilfeldig brekk med NORECO-aksjen dagen før resultatet fra den rettsaken(i 2016?),-så mener jeg å kunne få det til med EAM også.


Time will show!


;)
Redigert 27.05.2018 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2018 kl 21:24 7187

Ha-ha... Knallbra Klinkekulå! Da blir det forhåpentligvis innertier her også...
Slettet bruker
27.05.2018 kl 21:36 7172

satser på det,-drømmen er å få denne "tier`n" i lomma før "uroen" i Brexit`n begynner..

scenariene er mange nå,-her gjelder det å bruke god tid på å gjøre klar en liste over potensielle kjøpskandidater ved neste korresjon.

Ønsker eiendomsaksjer i portefølgen min nå,-Da sikter jeg til Entra,som er allerede idag bra priset.

men er også sulten på Europris,-her skal jeg prøve å "finte inn" 100K aksjer på sikt...


vi får ønske oss lykke til,vi kommer til å trenge det,-det koster mye penger å prøve å bli økonomisk uavhengig!

litt av en hobby vi har rotet oss inn i..

;))
Redigert 27.05.2018 kl 21:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2018 kl 18:09 6983

Sant det, he-he... Denne må tikke inn. Det er et egg!
Slettet bruker
28.05.2018 kl 18:30 6956

jeg er klar for omeletten jeg!


hehehe.
Slettet bruker
28.05.2018 kl 21:18 6884

Knegg. Ja, det må bli det.

For tida tester jeg også tålmodigheten min i AXA, men jeg følger en viss plan da, og vil kjøpe mer der seinere også. Har tro på selskapet, selv om kursen nå og da kan gjøre meg gretten. De leverer stadig bedre tall. Tror de kommer til å lykkes stort.

Hva tenker du om AXA, Klinkekulå..? Greit å få se ditt syn på det caset.
Slettet bruker
28.05.2018 kl 21:36 6864

første syn på AXA er at selskapet er overpriset målt opp mot de klassiske P/E og P/B og slikt,-men jo,dette selskapet er en vinner og har troen på samarbeidet med John Fredriksen der den nå mer eller mindre fungerer som en slags "Joint venture" med en profilert investor og så gjør de nå at de overtar eiendommer i spania av lånetakere som ikke klarer å gjøre opp for seg i Spania,-noe som åpner for en forgrening i et eget buisness i tillegg til inkassovirksomheten.

har også observert Axactor har opprettet avtaler med forskjellige forbrukslånbanker,-de gjør det bra og ser på sikt så vil omsetningen bli meget attraktiv fremover.

(forbehold om feil da jeg har for det meste sett på artikler om Axactor den siste tiden)

Slettet bruker
28.05.2018 kl 22:29 6828

Takker så meget for synspunkt, Klinkekulå.

Det er et vekstcase da. Det kan rettferdiggjøres noe høyere prising enn hva faktiske resultater viser akkurat nå, særlig siden de har bekreftet framgang og siden vi vet hva de nå har i ryggen, men det kan ta noe tid før de går over 3 og kommer i en mer langvarig stigende trend (som jo er bedre en sigende trend...). Det jeg tenker om eiendomsfelthet, er at det må være positivt at eiendomsprisene i Spania har gått opp.

Det at de fikk med Fredriksen ble omtalt som en drømmescenario for Axactor, så da har de fått full klaff sånn sett.

Det med inkasso i Europa får større oppmerksomhet fra flere hold. Reguleringer i Spania og Italia kan fort endres i AXAs favør, og det kan komme konsolidering i bransjen. Kanskje AXA kjøpes opp etter tre-fire år fram i tid..?

Bare noen tanker i kvelden...
Redigert 28.05.2018 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2018 kl 23:04 6795

Satser rått på framtida, Klinkekulå...

Inkasso, erstatningscase, it og biotek..:)- Holde det som kan gi mye tilbake med tida til hjelp... Pluss, godt utpå 2020-tallet kan NRC, om de ikke blir kjøpt opp "før tida", bli store om intercity-prosjektet og flere andre store toglinjeprosjekter i Norden settes i gang. De har gjerne en tendens til å bli skjøvet fram i tid, noe som også har skjedd med intercity-prosjektet. 2025 må være et mer perfekt år å legge egg i NRC på, slik det ser ut nå. Toglinjeprosjekter kan komme til å gå inn i ei skikkelig storhetstid etter hvert, om 10-12 år.

Nå ja... Har egenkapitalbevis også. De går traust og rolig med utbytter, som reinvesteres i flere egenkapitalbevis.
Redigert 28.05.2018 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
xpand
01.06.2018 kl 16:46 6567

Rettssakene bør vinnes helt eller delvis pga det handler om straffbare forhold. Så denne aksjen er det bare å hamstre i. Vanskelig å kjøpe uten og kjøre kursen opp, pga så lav omsetning.... Men fikk kjøpt en liten post idag. Satser på å kjøpe mer til uka :)
Slettet bruker
01.06.2018 kl 16:48 6563

Tipper at vi ser kursøkning på rene forventinger utpå høsten, og kanskje blir EAM-aksjer glefset av internasjonale gribbefond også som ser etter nettopp slike erstatningscase. Kursen kan stige høyt på kort tid bare det er høy omsetning, for det er ikke så alt for mange aksjer i selskapet. Solaksjen med desidert største kurspotensial de førstkommende tolv månedene, det er EAM-aksjen det.
Slettet bruker
01.06.2018 kl 16:50 6560

Hah... Der skrev og posta vi omtrent samtidig, xpand..:)-
Slettet bruker
02.06.2018 kl 10:33 6446

Hei sann!

Jeg har veid for og imot det å bruke tid på forumet, og jeg har nå besluttet å forlate forumet. Bl.a. så har jeg planer om å lese meg faglig opp på aksjer, senere, og jeg står nå midt oppi en flytteprosess, og familien skal ha sitt. Som med det meste her i verden er det både positive og negative sider ved forumet også, og ja, det har tatt vel mye tid, særlig veid i nytteverdi. Altså... Nytteverdien er der, så misforstå meg rett, men målt mot tidsbruk...

Lykke til videre, folkens, og god sommer!

Vennlig hilsen
Stock-Holm
really
02.06.2018 kl 12:28 6418

Si meg, har dere ikke vurdert muligheten for anke? Med slike beløp i spill er det ikke helt usannsynlig..
Og om man en gang vinner frem skal beløpet inndrives. Når du har med slike folk å gjøre er det ofte ikke helt enkelt.
Dette kan blir en uendelig jakt på det holy grail.
d12m
04.06.2018 kl 11:17 6178

Ser ikke problemet med en evt anke. Ta Noreco. Der hadde man et helt år på å selge før anken var behandlet.
Ticker
04.06.2018 kl 11:29 6163

Eam er med stor sansynlight svindlet av et delvis statseid selskap så der er penger å hente der i gården.
De har også tilståelses erklæringer ifra enkelte av de tltalte.
En anke må bygges på noe som kan være uklart i en dom.Felles de på hoved punkter så er de tøff om de prøver en anke
Uansett mangedobblings kandidat om de vinner første runde.
Opp til hver enkelt å evt.hoppe av da.
xpand
04.06.2018 kl 12:07 6135

Selvfølgelig er det en del risiko rundt rettsakene, men når nedsiden er relativ liten og oppsiden såpass stor, så er det verdt å sett av en liten slump i denne. Alvorlighetsgraden i saken er en fordel for EAM om motparten skulle anke. Videre er det også en fordel for EAM i den pågående saken.
xpand
05.06.2018 kl 22:48 5970

Hvorfor er det så få investorer som er interessert i EAM? Er det pga tidshorisonten i rettsakene? Risikoen? Ser jo ut som folk bryr seg lite mtp andre aksjer. Selskapet har jo en gigantisk oppside og nedsiden er begrenset. Kjekt å hamstre aksjer på 30 tallet tho. Er folk redde etter det som skjedde med NORECO? Spekulasjoner burde sende denne kursen opp snart, slik som vanligvis skjer når det er snakk om slike saker. Venter uansett i spenning.
addyfred
06.06.2018 kl 00:17 5919

Er vel ikke stort rundt caset å diskutere! Same old same old, blir spennende når avgjørelse nærmer seg og forventning begynner prises inn i kursen.

Så intet nytt. Bortsett fra at vi alle skal fylle pengesekken med denne, selvfølgelig :)
Redigert 06.06.2018 kl 00:17 Du må logge inn for å svare