Nikola og Nel med hydrogen på tanken blir en STOR FLOPP

Slettet bruker
NEL 20.09.2019 kl 10:50 5613

Det blir min mening. Nikola Tesla (oppfinner) sånn blir fremtiden.

Musk har forstått det.

Har du/dere forstått det ?

Ha en trivelig dag !
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Admoff
20.09.2019 kl 11:03 4444

Smart innlegg, velbegrunnet og informativt. Ha ellers en flott helg.
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2019 kl 11:11 4392

Nikola kommer nok til å droppe hydrogen til slutt.

Elon Musk er en av de smarteste på denne klode - og han har forstått det.
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2019 kl 11:14 4358

Musk om hydrogen: - Kan aldri konkurrere med batteri
- Herregud, ikke det igjen!
Annonse
Njål Eivind Kleiven
Publisert: 13:10 - 19. 07 2019 | Oppdatert: 17:55 - 27. 08 2019

Verdens mest kontroversielle, eksentriske og visjonære konsernsjef, Elon Musk, stilte nylig opp til et intervju for Motortrend.Under seansen fikk Tesla-sjefen spørsmål fra engasjerte tilhengere og andre interessenter på Twitter. Der leverte Musk kraftsalver i alle retninger, noen seriøse, mens andre kommentarer kom med et glimt i øyet.- Herregud, ikke det igjen!De lærde strides om hvorvidt batteri, og da el-biler, eller hydrogen, som er svært effektivt for å transportere energi og gir stor rekkevidde, vil bli den nye primærløsningen innenfor transportsektoren i årene som kommer.Konsensus lener mot at batteriteknologi kan være best for kortere avstander og mindre kjøretøy, mens hydrogen vil vinne kampen på rekkevidde og for tyngre maskineri.Elon Musk deler på ingen måte for den oppfatningen og heller kaldt vann i årene på hydrogenfansen. - Herregud, ikke det igjen! Brenselceller kan aldri konkurrere med batteri. Brukerkompleksiteten er mye høyere med brenselceller enn det er med batteri, sier Musk selvsikkert.På spørsmål om hvilket råd han vil gi til unge entreprenører, svarer sjefen for den disruptive bilprodusenten følgende.- Jeg har gjort mange feil på veien. Vær veldig forsiktig med hvem du jobber med. Hvis de har egenskapene, men ikke et godt hjerte, da skal du ikke jobbe med dem.- Jeg er fra marsMusk, som også er gründer og sjef for romfartsselskapet SpaceX, har alltid ønsket å bringe menneskeheten et steg videre. SpaceX har mål om gjøre det mulig for mennesker å leve på andre planeter.Hvilken planet er du egentlig fra?- Jeg er fra mars, svarer Musk svært selvsikkert til Motortrend.Hvordan ble du meme-kongen på Twitter?- Vel, du må ha fantastiske egenskaper og talentet, men en meme-konge er født slik, den har ikke blitt slik.Mange forbrenningsmotorentusiaster er ofte kritiske til at «gromlyden» fra motoren forsvinner ved innkjøp av en Tesla. Spesielt i luksussegmentet er motorlyd regnet som et gode. Musk er som vanlig syrlig på spørsmål om det er mulig å få motorlyd på en el-bil.- Ja, du kan laste ned lydspor på telefonen din og spille dem av mens du kjører, sier Tesla-sjefen med et glis om munnen.
tesla
elon musk
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2019 kl 11:25 4295

Hvor mange hydrogenbiler kjører i anno 2019 ?

Hvor mange hel elektriske biler kjører i anno 2019 ?

Hvilken bil kjører Løkke i anno 2019 ?

Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Funderer
20.09.2019 kl 11:27 4270

Du skjønner at noe må gjøres for å bevare kloden eller ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
oophus
20.09.2019 kl 11:29 4552

Slukern: Kan ikke du fortelle oss med egne ord hvorfor batterier er bedre en brenselceller i absolutt alle segmenter?
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
oppvigår
20.09.2019 kl 11:38 4491

Er det nok råstoff i verden til å forsvare denne satsingen på batteri?? Vet ikke om du har fått med deg advarslene om at verden vil gå tom for resurser etterhvert. Da er vel fasiten at hydrogen er løsningen.
Det er menneskelig å ta feil, og det har nok Musk .
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2019 kl 11:40 4470

Svaret er elektrisk - IKKE HYDROGEN
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2019 kl 11:41 4457

Nikola Tesla har svaret OPPVIGÅR
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Funderer
20.09.2019 kl 11:45 4416

Svaret ligger i fremtiden , ingen vet i dag hvordan utviklingen går !
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
oppvigår
20.09.2019 kl 11:49 4379

Hvordan kan batteri være så miljøvennlig i dette grønne skiftet?? For å få frem råstoffene og transport vil skape store CO2 utslipp og forurensning. Det samme vil skje ved en gjenvinning av stoffene. Hvordan da forsvare dette??
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
oophus
20.09.2019 kl 11:54 4339

Batteriproduksjon er i en liten "catch 22" problem. Det er billigere å produsere batterier fra råvarer hentet fra gruvene, enn det er å produsere batterier fra råvarer hentet fra resirkulasjon. Grunnen er den enorme kostnaden det tar å sortere, samt smelte alt før man kan få det man skal ha. Samt dette med 50% suksess-rate, i det man putter inn til det man får ut igjen. Det er altså en god grunn til at kun mellom 2-5% av batterier idag kommer fra resirkulert materie. Man får ikke solgt batteriene, siden batteriene er flere ganger dyrere enn batterier laget fra ressursene fra gruvene.

Så når ingen ønsker å investere i resirkulasjon av batterier, fordi det ikke er lønnsomt, mens man sakte men sikkert når tiden hvor dette er eneste alternativ, så blir det jo spennende å se på prisene for elektriske biler - i det den skyter til været fordi man er nødt til å produsere batterier på resirkulert materie.

Unnskyldningen frem til den tid vil være: "Det problemet tar vi når den kommer. Da har vi SIKKERT løst problemet med resirkulasjon av batterier". Dette blir litt som å ha geværet rettet mot foten, med fingeren på avtrekkeren.
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2019 kl 11:57 4312

Nikola Tesla har hatt veldig rett hittil om fremtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
oophus
20.09.2019 kl 11:59 4296

Nikola Tesla sa aldri noe angående brenselsceller vs batterier. Må du slutte å tøyse. Selv om det er tydelig at ditt kunnskapsnivå er heller labert.
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2019 kl 12:02 4272

Hvorfor sa han aldri om det ?

Han visste at hydrogen er livsfarlig.

Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2019 kl 12:07 4235

Elon Musk viderefører Nikola Tesla sin visjon.

Hva sier Elon Musk om hydrogen oophus ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
oppvigår
20.09.2019 kl 12:09 4218

Mye er livsfarlig. Men behandler man det med forsiktighet, så er farlighetsgraden redusert. Bensin er også farlig.
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2019 kl 12:18 4167

Ja det er riktig oppvigår .
Men har Nel funnet ut hvordan eksplosjonen i Sandvika skjedde ? Har de funnet en god løsning at det ikke skal oppstå flere eksplosjoner i fremtiden når de skal bygge ut for alvor. En kraftig eksplosjn til så trur jeg hydrogen- eventyret avsluttes.

Når åpnes Sandvika stasjonen med fylling av hydrogen ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2019 kl 12:35 4084

Jeff Bezos går all in for elbiler.
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
oppvigår
20.09.2019 kl 13:05 3935

Svaret ligger på Nel sine sider, men Sandvika kan du få svar hvis du ringer.
Men ser du ikke problemet med resurs bruken og er det så grønt med batterier egentlig?? Kan du svare på det?
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2019 kl 13:07 3918

Slukern prater om biler?
Hjelpes.
Uvitenheten er stor skjønner jeg.
Haha
Hva i all verden har han rotet seg inn i NEL for med den kunnskapen?
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
2030kommer
20.09.2019 kl 13:11 3889

regnet ikke med folk beit på trådstarters menigsløse og innholdsløse post, så hadde ikke tenkt å kommentere,
Men tydelig at slukern fikk flere på kroken her,
Sånn, enda en meningsløs kommentar på denne tråden for å understreke dens useriøse og totalt innholdsløse trådstarten.

Trådstarter, hvorfor la Musk lastebilen sin på is? Hvor mange lastebiler har tesla solgt? HVor mange bestillinger har Nikola?



Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2019 kl 13:15 3856

Det store smellet kommer.

Litt gøy må man ha på en ellers litt kjedelig fredagsbørs.
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
oppvigår
20.09.2019 kl 13:27 3807

Det hadde vært morsomt om du klarte å svare på spørmålene. Takk for at vi kan ha en klovn på en fredag som kan få opp temperaturen litt ;-)))
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
20.09.2019 kl 13:47 3731

Det kommer stadig klarere signaler om at elbiler vinner over hydrogen i transportsektoren:

https://www.cnbc.com/2019/09/19/amazon-is-purchasing-100000-rivian-electric-vans.html

Store trailere og lange avstander kan gi en nisje for hydrogen, men om ikke så lenge kommer det vel signaler om at også Nikola begynner å skyve sine planlagte 800 fyllestasjoner i USA videre utover i fremtiden. Samtidig som de promoterer sine el-trucks.
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Nikko
20.09.2019 kl 13:56 3689

Slukkøren og sofagrisen har sin egen tråd 🤡🤡
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2019 kl 14:09 3637

Endelig kom klovnen Nikko frem fra gardina. Deg har jeg ventet på lenge....
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2019 kl 14:11 3635

Nå andre gjøremål.

God helg.
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
oophus
20.09.2019 kl 14:11 3632

Han sier svært lite, og har argumenter som kommer uten substans. Det er derfor jeg ber deg utbedre logikken hans, siden jeg håper du vet litt om dette du også? Eller legger du deg 100% på hans uttalelser, som er generelt sett snevre?
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Hattrick
20.09.2019 kl 14:14 3613

Dette er en sørste dustetråd jeg har sett.Good Luck. det er alt jeg har å si til denne slukertråden.
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
20.09.2019 kl 14:14 3602

Istedet for stadig å sjikanere debattanter som budbringer meninger du ikke liker, kan du ikke heller søke opp informasjon tilsvarende "100,000 elbiler bestilt fra..." der elektrisk er byttet ut med hydrogen, slik at du underbygger troen din på hydrogen?
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
oophus
20.09.2019 kl 14:16 3593

Amazon bedriver stor sett kort-reist godstransport, så det er akkurat samme logikk som Trevor Milton gir rundt egenskapene mellom batteri-elektrisk og hydrogen-elektrisk transport. Amazon med CEO ønsker å gjøre hele flåten CO2 fritt, så det er fremdeles 60% av flåten som må erstattes i 2023 når disse 100,000 er levert. Hvorfor ikke kjøpe for hele flåten? I et firma han har egeninteresse i, som stor-aksjonær?

Samtidig kan vi lese fra Norled, som har kunnskap innenfor både batterier og brenselsceller at batterier ikke egner seg for langtransport, når det gjelder ferger. Kan denne logikken brukes på lastebiler trur du?
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
20.09.2019 kl 14:22 3557

Det er på tungtransport over større avstander som hydrogentrailerne har et håp. Men først må de løse flokene: (a) "høna og egget" (fyllestasjoner) og (b) finansiering av en slik voldsom og langsiktig satsing.
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Nikko
20.09.2019 kl 14:44 3480

Forståer ikke at dere bruker tid på dette tullet deres på en fredag ettermiddag. Herregud!
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Framtia
20.09.2019 kl 14:48 3457

Du er religiøs, ikke sant! Viktig å ha noen å dyrke i en tung hverdag...
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
oophus
20.09.2019 kl 14:59 3403

Trur du har missforstått. Hydrogentrailere på tungtransport over lengre distanser, er den eneste mulige løsningen. Det er ikke et håp, det er den eneste løsningen man kan bruke. Se til Asko for deres erfaringer rundt hydrogen-elektrisk og batteri-elektriske lastebiler, som var bygget på nøyaktig samme chassis.

* BEV fikk en rekkevidde på 150 km, men de mistet ca 1,000 kg i nyttelast sammenlignet med diesel-lastebilen.
* FCEV fikk en rekkevidde på 400 km, men de fikk *mer* nyttelast enn diesel-lastebilen på samme chassis.

Skalerer man dette yttligere opp, så blir forskjellene større og større, noe som jo er grunnen til at BE er umulig å få til på lengre strekninger for ferger f.eks. Slik går det når energitettheten på batterier er på skarve 250kWh/kg, mens man på hydrogen fint klarer over 700kWh/kg. Ved neste generasjon, så ser Toyota for seg over 1000kWh/kg ved samme system, og volum.
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Nikko
20.09.2019 kl 15:03 3373

Hvordan går det med " din investering i "NEL bear x3"?
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
20.09.2019 kl 15:12 3312

Den er solgt/gjenkjøpt to ganger siden igår...
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare
Nikko
20.09.2019 kl 15:14 3295

Du er jammen dyktig du...
Redigert 21.01.2021 kl 02:50 Du må logge inn for å svare