Northern Drilling faller i dag på uvitenhet mtp. kursmål Sdrl?

sparegris
NODL 20.09.2019 kl 15:42 10136

Jeg kjøpte meg inn på slutten av dagen i går og så en attraktiv (min vurdering) inngang i en aksje som har falt tilbake.

Idag faller den rundt 5% og jeg tenker grunnen er nedjusteringen av kursmålet til Seadrill. Nå er det jo slik at dette er to vidt forskjellige caser. Seadrill er gjeldstynget og man spår at det kan bli behov for emisjon grunnet mislighold i lån, derav nedjusteringen.

Northern Drilling derimot har ståløkonomi og god kontroll. Har folk misforstått og tror NODL sitter i samme posisjon? I så fall tror jeg dagens fall er fullstendig ubegrunnet og man kan gjøre en god inngang. Min sparegris er dessverre tom og spredt mot Aker BP, Okea og nå sist NODL. Hvis ikke hadde jeg nok vurdert å kjøpe mer i NODL nå i dag.

Hva tenker dere? korriger meg gjerne for feil her så er jeg takknemlig!
Redigert 21.01.2021 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.09.2019 kl 00:40 3928

Jeg husker hause trådene dine etter angrepet i saudi arabia, så åpenbart har du ikke forstått hvilke ting som påvirker denne typen aksjer.

Nå er det slik at aksjen har kun gått 1 retning det siste året og det er nedover.

-Selskapet har per dags dato ingen inntekter
-selv om HSHE riggene har gode kontrakter med rater som går opp om markedet strammer seg til så vil ikke det være nok til å dekke lånekostnader på alle drillskipene
-drillskip ratene er fortsatt av den deprimerte sorten og det kan godt tenkes at de ikke ser lysere tider før levering nærmer seg
-Oljeservice er generelt ikke i investor vinden for tiden
-DNB holder på å selge seg ut

Kort oppsummert: Selv om jeg har klokketro på NODL så tviler jeg på at aksjen får noen voldsomme bevegelser oppover det neste året med mindre JF får i havn noen eksepsjonelt gode kontrakter på nivået Diamond offshore fikk på sine 2 drillskip tidligere i år.
Redigert 25.09.2019 kl 00:40 Du må logge inn for å svare
Investor 33
25.09.2019 kl 05:41 3883

Høydepunkter - andre kvartal
• Utøvd opsjon til å kjøpe Cobalt Explorer for $ 350 millioner og fleksibel leveringsplan i Q1 2021.
• Wintershall Norge AS benyttet seg av den endelige frontalternativet for West Mira for å bringe start til slutt
3. kvartal 2019.
• Sikret finansiering av West Bollsta leveranseavbetaling gjennom å utnytte eksisterende seniorsikring
lån med 200 millioner dollar.
• Avtalt revolverende kredittfasilitet med Sterna Finance for $ 100 millioner og en treårig tenor.
resultater
Selskapets aktiviteter siden opprettelsen i mars 2017 har hovedsakelig bestått i å anskaffe boreenheter
for tiden under bygging, og skaffer kapital og driftsforberedelser til innledende borekontrakter. Firmaet
har foreløpig ingen boreenheter i drift og driftsresultatene i andre kvartal og seks måneder
avsluttet 30. juni 2019 besto av renteinntekter, administrasjonsutgifter og ikke-aktiverte kostnader relatert til
kontraktforberedelser.
Forretningsoppdatering
I andre kvartal utvidet selskapet sin flåte til totalt fem høyspesifikasjoner offshore borerigger med
anskaffelse av Cobalt Explorer. De to tøffe, halvt nedsenkbare omgivelsene forbereder seg på første gang
langsiktige kontrakter i Norge, og West Mira forventes å starte i slutten av september. De tre syvende
generasjon av ultra-dypvanns boreskip forblir i det koreanske verftet med fremtidige leveringsdatoer til 2021 og
avventer ytterligere utvinning av dagrate.
West Mira fullfører sin endelige godkjenningstesting for Wintershall Norge AS og West Bollsta startet
seiler fra Korea mot Norge for Lundin Norway AS. De har hver ti brønnskontrakter med opsjoner som
kunne utvide kontraktene til 2022. Den totale inntektsreserven er estimert til $ 345 millioner, eksklusive opsjoner og
ytelsesbonuser.
Det integrerte batterisystemet på West Mira er ferdig installert og gjør det til den første hybrid med lav utslipp
borerigg i verden. Hybridteknologi er en betydelig milepæl for offshore-boring, ettersom industrien finner nye
måter å gi større effektivitet på, redusere effekten på miljøet og fortsette å tilby tjenester
kreves for å oppfylle globale energikrav.
Selskapets tre 7. generasjons boreskip er kjøpt til betydelige rabatter til historiske nybyggskostnader
og alle har fremoverleveranser inn i første halvdel av 2021. Denne fleksibiliteten overfor ultredypvannsmarkedet tillater det
selskapet for å optimalisere timingen og oppnå maksimal avkastning på investeringen. Seadrill administrerer verftet
tilsyn med West Aquila og West Libra and Vantage Drilling administrerer verftsoppsyn for Cobalt
Explorer. Dette gir kontinuerlig erfaring med riggen og verftet for hver rigg.
I mai 2019 ga selskapet $ 200 millioner til finansiering gjennom sitt eksisterende terminlån for
levering avdrag for West Bollsta og begynte sin tre år tenor fra trekningen. I april 2019,
Company avtalt en $ 100 millioner revolverende kredittfasilitet med Sterna Finance, et datterselskap av selskapets
største aksjonær Hemen Holding Limited, gjenspeiler engasjement og fortsatt støtte fra selskapets
største aksjonær.
Med attraktiv bankfinansiering på plass, en mager bedriftsstruktur med begrensede overheadkostnader og omfanget
fordelene med våre ledere, forventer selskapet å fortsette sin meget konkurransedyktige kostnadsstruktur etter drift
Investor 33
25.09.2019 kl 05:48 3877

Selskapets langsiktige utsikter for offshore boremarkedet er fortsatt konstruktive. Det tøffe miljøet
markedet er godt inne i en utvinning og det godartede ultra-dyptvannsmarkedet fortsetter på en treg, men positiv trend.
Gjenoppretting i det tøffe miljøet pågår ved bruk av moderne rigger over 95%. Som forventet, ledende
edge day rate for premium units har tatt ytterligere et steg, og har i visse tilfeller nådd nord for
$ 400 000 per dag. Noe etterspørsel etter rigger med lavere spesifikasjoner vil fortsette, men markedet viser en sterk
bifurkasjon med preferanse for nyere og mer teknisk dyktige rigger. Med at selskapet har indeksert markedet
koblede opsjoner på begge de eksisterende kontraktene, er den godt posisjonert for å dra nytte av det pågående tøffe miljøet
gjenoppretting.
Det godartede dypvannsmarkedet for kortvarig arbeid er fortsatt konkurransedyktig; prisene trender oppover, men fremdeles kl
uøkonomiske nivåer. Jo lenger spotmarkedet holder seg på disse nivåene, desto mindre sannsynlig vil stablede rigger komme tilbake til
markedet på grunn av betydelige reaktiveringskostnader, noe som påvirker markedsbalansen positivt. Kontrakter med
fremtidige oppstartdato reflekterer en vesentlig økning i dagrateøkonomien sammenlignet med dagens observerte spotrater. Dette
trenden forventes å fortsette, med en positiv innvirkning på utsiktene for kontraktsmuligheter for selskapets
boreskip.
Northern Drilling er godt posisjonert med sine kontrakter i tøffe omgivelser og langsiktig leveringsstrategi for
dets boreskip. Selskapet er fortsatt fokusert på å bringe sine to første rigger i bruk og selektivt å by på sine
boreskip om fremtidige kontraktsmuligheter som gir tilfredsstillende avkastning.
Fremtidsrettede uttalelser
Selskapets aktiviteter er underlagt betydelig risiko og usikkerhet som kan ha en negativ innvirkning på
Selskapets virksomhet, økonomiske tilstand, driftsresultater og kontantstrøm. Se note 1 til de ukontrollerte
kondensert konsernregnskap.
Denne rapporten inneholder visse fremtidsrettede uttalelser knyttet til virksomheten, økonomiske resultater og resultater
av selskapet og / eller bransjen det opererer i, noen ganger identifisert med ordene "tror", "forventer",
"Har til hensikt", "planer", "estimater" og lignende uttrykk. De fremtidsrettede uttalelsene i denne rapporten,
inkludert antagelser, meninger og synspunkter fra selskapet eller sitert fra tredjepartskilder, er utelukkende meninger
og prognoser som er gjenstand for risikoer, usikkerheter og andre faktorer som kan føre til at faktiske hendelser vil variere
vesentlig fra all forventet utvikling. Selskapet gir ingen garanti for at forutsetningene
underliggende slike fremtidsrettede uttalelser er fri for feil, og selskapet aksepterer heller ikke noe ansvar
for fremtidig nøyaktighet av meningene som kommer til uttrykk i presentasjonen eller den faktiske forekomsten av prognosen
utbygginger. Det forutsettes ingen forpliktelser til å oppdatere noen fremtidsrettede uttalelser eller for å samsvare disse fremtidsrettede uttalelsene til de faktiske resultatene.
Styret
Northern Drilling Ltd.
Hamilton, Bermuda
30. august 2019
Spørsmål bør rettes til:
Scott McReaken: administrerende direktør
really
25.09.2019 kl 06:37 3863

Det er ikke sikkert forskjellen mellom Sdrl, BDRILL og NODL er så stor som du skriver. NODL har kontrakter på 2 rigger som gir en viss inntjening. Men må de ta levering av UDW drillskipene uten kontrakt vil de være i samme situasjon som de to andre med for mye gjeld og for lite inntekter. Og om ikke JF er villig til å trå til med den manglende finansieringen vil de ha problemer med å få finansiert seg.
Utfordringen med nyere drillskip er at det er svært mange uten oppdrag. F.eks. Har en solid operatørsom RIG har mange, om jeg husker rett etter det stor oppkjøpet 8. Dolphins ligger også der etter konkursen.
Investor 33
25.09.2019 kl 07:15 3851

Om jeg har forstått det riktig har NODL ikke administrasjons kostnader eller andre lønnskostnader. Detter er den store forskjellen fra andre offshore bedrifter som også har lønnskostnader som de er forpliktet til å betale ut. NODL får seadrill til å drifte boreriggene som medfører til mindre sårbarhet for NODL bl.a.
Investor 33
25.09.2019 kl 07:41 3828

Til orientering er lønnskostnader den største utgiften en bedrift har. Dette unngår NODL som gjør selskapet mindre sårbar i dagens situasjon. NODL har fått noen kontrakter og jobber videre med å få flere. Men er det noen som vet hvor mye kontanter de selskapet disponerer i dagens situasjon? NODL har kjøpt rigger opp til 50% avslag, fått tildelt noen kontrakter og forsikret seg at riggene ligger i verftene i påvente av nye kontrakter. Selskapet bør på så måte ikke samelignes med SDRL, BORR med flere som stiller seg noe mer sårbar i dagens situasjon med betydelige løpende utgifter.
Flipper
25.09.2019 kl 08:50 3783

Kayros says Saudi oil inventories fell nearly 10 million Barrels in but one day

Real crunch from Saudi Arabia's oil outage has yet to be felt

LONDON (Reuters) - Saudi Arabia's ability to avert a global oil supply crunch will only become clear in a few weeks, because for now its crude held in storage can fill the gap and mask the scale of damage to its facilities, traders and analysts say.

Riyadh says production will be back to normal levels in two to three weeks, which means restoring output to about 10 million barrels per day (bpd), after Saturday's attacks on two sites that usually process and clean up about 5.7 million bpd.

While it carries out repairs, the world's biggest oil exporter has promised to keep the physical crude market supplied from its inventories held in the kingdom and abroad, estimated to have been about 180 million barrels in July.

Minner om at oil traders mener dett vil ta måneder før Saudi er oppe og går igjen - Det blir et Kjempestort draw på det Saudi har lagret.
Redigert 25.09.2019 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Flipper
25.09.2019 kl 09:24 3746

Saudi inventory being drawn down at 16 million barrels per month... down to 56 million barrels

Interesting. There's a massive discrepancy between this number (56 mmbbls) storage for Saudi crude available for delivery versus what they reported in their Aramco debt filing, which if memory serves me correctly, was something around 180-205 mmbbls. Drawing at 2-3 mmbbls a day for the next 4-16 weeks will strain either amount but the lower one, sheesh.

I guess we know why the Saudis are aggressively trying to find light sweet crude by the millions of barrels equivalent wherever they can. This glut might just be another mirage in the desert.
danmark1
25.09.2019 kl 10:50 3680

Jeg tror, vi er ved at være der, hvor investorerne finder aktien meget billig. Vi skal lige have denne uge, med FN møde overstået, så kommer vi tilbage til normale tilstande igen.
sparegris
25.09.2019 kl 10:59 3665

Jeg solgte meg ut i går da støtten har gitt etter. At NODL er en fundamentalt bedre aksje enn Seadrill er sikkert og visst men kortsiktig så ligger nå Seadrill og tester støtten og jeg kjøpte meg derfor inn der i dag. Om den støtten ryker nå så er det over og ut i drilling aksjer for en stund fremover. Sitter med et lite tap på drilling aksjer men det er såpass lite at jeg lever fint med dette.
abbos
25.09.2019 kl 17:12 3570

Er vel egentlig veldig billig nå ?🤓🧐
Slettet bruker
25.09.2019 kl 17:16 3561

Veldig, men kursen skal nok videre ned mens DNB tømmer tanken
Investor 33
25.09.2019 kl 20:14 3491

Klart den skal videre ned, ikke mye verdier i selskapet NODL.
Investor 33
25.09.2019 kl 20:29 3474

Skal vi si kurs 5 kr for NODL også slik man anslo Sdrl ville være om kort tid. De nye riggene som ble kjøpt av NODL for ca. halv pris, er vel snart ikke mer verdi enn skrapjernet om vi skal tro analytikerne sin vurderer av rigg aksjer nå.
Slettet bruker
25.09.2019 kl 20:45 3455

Sitter kun med NODL og Avance og mener at begge casene er gode. Nodl vil overleve de fleste andre så jeg er ikke bekymret.
Olja går litt opp akkurat nå og jeg tror denne kommer. Det er jo ikke lenge siden de sa at ratene kryper oppover på denne type rigger ! Har de snudd ned nå eller ?
Hadde griseflaks og solgte på siste opptur, men for tidlig:) Gikk inn igjen på 25,40 og tror det er meget bra. JF kjøpte 800K på 27,05.
Han gjorde en slik vri med gamle frontline og Nye Frontline, jeg synes dette minner om det samme, så jeg er trygg. Denne blir god, men ville ikke følt meg like sikker i Seadrill hadde to korte trader der og vil ikke røre den mer. Er nok med de to jeg har i dag. Riggene de har i sikte er grisebillige så at dette kan gå galt tror jeg faktisk ikke. Jeg er overbevist om at vi får en siste oljeopptur før evt. mer grønn energi blir større. 100 dollar pr fat vil brytes innen 2-3 år og langt over når det strammer seg til.

riggskvis for dypvannsmarkedet ? "Day rates for ultra-deepwater rigs could more than double by the early 2020s"


https://www.woodmac.com/news/the-edge/3-things-to-consider-before-you-buy-a-deepwater-rig/
Redigert 25.09.2019 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Tændis
25.09.2019 kl 21:24 3419

Da solgte jeg meg ut rett under 24kr idag og tok ett 24% tap. Pengene investerte jeg i FRO, FLNG og GOGL på bunn og tok igjen nesten 50% av NODL tapet og regner med og ta igjen resten av tapet ila uka. Aldri mer oljerelaterte aksjer på meg igjen!
sober-minded
26.09.2019 kl 00:06 3326

Dette er feil. Det er ikke DNB som sender aksjen ned. Dette klarer vi småinvestorer utmerket godt, som blir kjempenervøse for hva som skjer hvis DNB skal kvitte seg med 4 mill aksjer. En typisk overreaksjon men heldigvis på et veldig lavt volum.

Hvis DNB selger, så selger de ikke over børs. De finner kjøpere (investorer) som er villig til å overta større poster, mot muligens en viss rabatt fra sluttkursen dagen før.
Posten på 1,5 mill gikk ikke over børs. Her kjøpte Hemen 800 000, og en eller flere investorer kjøpte de resterende 700 000. Du finner ikke slike volum hvis du går tilbake til den 19.sept i volumstatistikken.

Hvis DNB fortsetter å selge (hvilket vi ikke vet), så kommer det neppe til å skje nå når kursen har fått en overreaksjon. De vil sannsynligvis vente til kursen peker godt oppover igjen. Og igjen, dette vil ikke skje over vanlig børs.

Håper flere her har vært heldige og fått plukket billige aksjer :-)

Redigert 26.09.2019 kl 00:12 Du må logge inn for å svare
Oracle101
26.09.2019 kl 00:17 3327

NODL kommer til å bli fusjonert med SDRL. Fredriksen kan ikke kjøpe mer i NODL før tilbudsplikt innløses. Derfor er det mer spennende at han kjøper seg opp til 39% i SDRL før han fusjonerer selskapene. Ingen poeng for han å ha to selskaper til minimal verdi børsnotert. Bokført EK i NODL er 8.9 mrd kroner. Siste emisjon var på NOK 64. Dette er kjøp og legg i skuffen. Når oppgangen kommer så skjer det i løpet av få dager.
Redigert 26.09.2019 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
habbiten
26.09.2019 kl 00:25 3314

Det gjør vel ingenting for JF om han må legge inn tilbud om kjøp av hele NODL, han trenger jo ikke tilby mer enn 25kr aksjen så blir tilbudet avslått.

EK i NODL er 712mUSD, totalkapitalen inkludert gjeld er 1,1 mrd USD.
El Gordo..
26.09.2019 kl 08:50 3201

Hvis tilbudsplikt skulle komme..er vel dette snittet på de 3 siste handelsmåneder..?
Pdd ca 40% over dagens kurs...
Mvh.
Flipper
26.09.2019 kl 08:51 3198

Snakker om tullebukk - De iboende verdier av flåten er milevis høyere, og betrakter deg som en uvitende basher.

ex skipsmegler 40+ år, hvet hvordan kretitorene tenker......

Du ma nesten snakke mot bedre vitende, som en politiker ...
Flipper
26.09.2019 kl 09:20 3186

Gode kommentarer på artikkel i Uniten
Saudi Aramco restores oil output earlier than expected
from FT:

Total production, Genscape said, was slightly above 8m b/d as of the start of this week, a number also given to the FT by two people briefed by officials in the kingdom. “We can detect that Saudi Arabia’s output has been steadily rising,” said Genscape global director Devin Geoghegan, saying that some of the recovery came from fields affected by the strikes while more than 500,000 b/d came from increasing production at other sites.

Genscape said the Shaybah oilfield in the east of the country had continued to produce at full volume, near 1m b/d, since the attacks. One of the people briefed by the kingdom said Shaybah’s large natural gas liquid processing facility, which was built earlier this decade, was helping to prepare crude for market. The same person said some of the total 8m b/d production might not be fully available to the market, however, with some raw crude likely to be held in separate storage to be processed at a later date.

To keep oil markets well supplied while the kingdom’s production is depressed, Saudi Aramco has scrambled to rejig its system. The company is running its domestic refineries at approximately 1m b/d below their normal capacity to free up crude for export. Saudi Aramco’s trading arm has also been in the market buying up additional cargoes of gasoline to replace the shortfall caused by squeezing its own refining system, according to traders outside the company. It has also looked to buy crude from other countries for Saudi Arabia’s own refineries.

The company has also been pulling barrels from storage to keep its exports going at as close to a normal level as possible. Aramco did not respond to a request for comment. Orbital Insight, a company that uses satellite imagery and artificial intelligence to measure the amount of crude held in storage tanks, said it had seen an average of 1.3m b/d of crude being withdrawn from Saudi storage in the past seven days, or more than 10 per cent of the country’s total inventories.

Kpler, an oil analytics company, said that loadings from Saudi Arabia’s ports had, however, fallen since the attacks, declining to about 6m barrels a day. They have averaged near 7m b/d for much of 2019.

https://www.ft.com/content/636cba08-df8e-11e9-b112-9624ec9edc59

----

It looks to me, lots of smoke and mirrors out there about a quick return to capacity, buying oil from other producers for your own refineries so you may sell your own oil does not increase the total oil available in the market. The same applies to using oil in storage, which ultimately reduces the supply cushion in the system. It seems to me that the market is not just in denial about the increased geopolitical risk, but also in denial about the actual reduction in inventories and total Saudi crude exports. The way I see it, Saudi Arabia has been forced to undertake a 1M-2M to barrels cut for several months. Heck, even 1M less for 3 months equates to 90M barrels impact, which is what the amount of excess expected by the IEA for Q1/20.

The market so far has shrug off the loss of a big chunk of Venezuelan oil, a big chunk of Iranian exports, and now is shrugging off a sizable hit to Saudi supply. Much of this shrugging is due to the market withdrawing the big build inventories that has taken place during the oil collapse. Energy Aspects data from this morning seems to indicate a large decline in inventories is starting to take place, this will eventually translate into a scramble for barrels into year end as inventories deplete. Think about it this way, back in 2014, oil prices held at $100 for months although supply had materially exceeded demand in 2H-14, much of that supply went into inventories before finally collapsing prices by the end of the year. Now, we are seeing the reverse, with inventories masking supply lagging demand, this could change abruptly in October/November as the impact of all these supply disruptions finally hits. I would say oil would need to go to $70, if the market is counting on shale to compensate for the shortfall.

Flipper
26.09.2019 kl 09:37 3174

Output?? Who's talking about output? There was no report of damage to their fields nor to their ability to produce at all, the damage was done to processing facilities. How are they doing on that front?

Everyone should keep in mind that they can produce to their storage all they want, and it will do nothing to ease the situation, but may well damage their storage facilities. For the subject of concern there's little difference between oil in storage and oil in the ground.

We're talking about changing the composition of what gets exported. Anything other than that, and to a degree that is acceptable to buyers, changes nothing. How much is getting processed?
Slettet bruker
26.09.2019 kl 09:47 3165

At Seadrill er verdt 20 kroner i øyeblikket kontra Nodl 23,5 er mildt sagt sjokkerende. Håper vi får en god kontrakt om ikke altfor lang tid.
Denne rykker fort da. Noe av det bedre på OSE for tiden sammen med gass.
Forøvrig 28 % nedgang på 1 uke her/altså krakk, så da er det sikkert lite egenkapital for videre drift ?
Ratene er forventet å stige markant for dypvann!

i Januar handlet han for 54 kroner aksjen https://finansavisen.no/nyheter/energi/2019/01/fredriksen-kjoepte-mer-i-northern-drilling

9 September kom denne : "Aksjespesifikt nedjusteres kursmålet i Northern Drilling-aksjen til 72 kroner fra tidligere 110 kroner samtidig som kjøpsanbefalingen opprettholdes"

https://classic.nordnet.no/mux/web/analys/nyheter/visaNyhet.html?itemid=178069054&sourcecode=tddelayed
Redigert 26.09.2019 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
danmark1
26.09.2019 kl 09:58 3152

Begge aktier ligger på et latterligt lavt niveau. Det bliver rigtig morsomt, når der kommer flere kontrakter.
danmark1
26.09.2019 kl 10:01 3151

JF købte til 27, og han er Norges rigeste. Jeg tror, der foregår en sænkning for at komme billigt ind.