Rogfast bør ikke bygges.

Slettet bruker
20.09.2019 kl 17:43 450

https://www.aftenposten.no/norge/i/dOPj1B/Vegvesenet-avlyser-milliardkontrakt-i-prosjekt-som-skal-gi-verdens-lengste-undersjoiske-tunnel

26,7 km tunnel med høydeforskjell 390 meter. Det er galskap. Hvem vil kjøre der, og attpåtil
betale masse penger for det ? Trafikken kan dessuten bli mye mindre enn beregnet fordi folk
kan komme til å vegre seg. Som igjen kan bety enda dyrere passeringsbetaling.

Det er muligheter for å velge andre løsninger :

1. Bygge en undersjøisk bro med kort avstand mellom mange pilarene under, og legge senketunnels
elementer på denne. Med dette konseptet kan et grunnere område velges. Får man
til dette nye konseptet, kan totalkonseptet bli veldig bra. (Noe sånt kan også være
aktuelt utenfor Moss).
2. Flytende rørtunnel.
3. Legge traseen lenger inn i fjordlandskapet.
4. Ferge.

Redigert 20.09.2019 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2019 kl 17:59 432

https://www.vg.no/nyheter/i/y3XGde/statens-vegvesen-avlyser-rogfast-kontrakt?utm_source=vgfront&utm_content=row-1&utm_term=df-86-pad563db%3Adf-86-w2cb6f14
Norge trenger en vei fra Stavanger til Bergen. Vi trenger ikke en vei mellom Bergen og Ålesund. Her fins det ikke trafikkgrunnlag.
Det er dessuten fryktelig dyrt å forsere mye fjorder og fjell i det strøket.
Stavanger - Bergen inneholder mange krevende forseringer. Det er unike naturområder, bl.a. Reksteneren som behøver å vernes.
Flytende bro i sjøen liker vi ikke tanken på. Det blokkerer farvannet, og er et uforholdsmessig inngrep i naturen.
Da må det bli flytende rørtunnel, eller tettpilaret bro med senketunnels elementer på.

Fikk man til en god veiforbindelse Stavanger - Bergen kunne man kuttet ut flyplassen i Haugesund, og fått
bedre trafikkgrunnlag ved de to andre.