Kos & Kise har lånt ut 5,3 millioner aksjer til shorting

verdensmester
NAS 20.09.2019 kl 20:51 1236

Dette i følge artikkel i FA, de kan med andre ord kjøre kursen til himmels om de krever tilbake aksjene, må si jeg ikke helt skjønner hvorfor de gjør dette. Jeg skjønner selvfølgelig at de tjener penger på dette men det gjør jo at shorterene bader i aksjer.

Noen gode forklaringer
Redigert 19.01.2021 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
20.09.2019 kl 21:08 1179

Jeg går ut fra at de ikke kan kreve aksjene tilbake akkurat når de ønsker...det ville jo vært vilkår som ingen med vett og forstand ville gått inn på. Tror nok heller at det er satt en frist for når de senest skal leveres tilbake, men at de kan leveres tidligere...(alternativt at de leveres tilbake innenfor et tidsvindu som er forhåndsdefinert).
Hartepool
20.09.2019 kl 21:42 1068

HBK holding har alltid lånt ut aksjer. Disse kan selvsagt kalles inn raskt.
Forøvrig er shortandelen i nas historisk lavt nå.
Marshall Wace hadde ca 5,5 mill aksjer short og er nå nede i ca 2,5 mill.
Strategien til MW var at obligasjonslånet feilet .
Da rulleringen gikk knirkefritt ( kun Sissener stemte mot) var troen på aksjefall og emisjon borte.
Å shorte nas nå er kamikazesport
InvesTorbjørn
20.09.2019 kl 22:24 964

Så da kan en slutte å skrive om "shorterskvis" om NAS på dette forumet?
Og hvis shortingen er rekordlav, er vel også manipuleringen av kursen ved bruk av roboter avtagende, skulle en tro. Hvorfor går da kursen ned?
Herman*
20.09.2019 kl 22:51 908

Min beste forklaring er at kursen de siste ukene har vært dominert av tradere som enten har shortet eller har spekulert i stor kursoppgang ved et ja til forlengelse av obligasjonslånet. Nå er disse tilnærmet borte, og det har oppstått et vakuum hvor markedet er avventende til om Karlsen og Co vil levere. Kursen vil vel derfor ligge mellom 37 og 41 frem til det kommer nyheter, rykter eller noen større tradere begynner å herje med aksjen igjen.