Icelandair har fått erstatning fra Boeing.

mæggi
NAS 20.09.2019 kl 22:13 12560

Kan det hende at erstatning til Norwegian er like om hjørnet?
Http://min.e24.no/a/naXBkn
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.09.2019 kl 12:56 2048

Kanskje Canopus ikke synes at NAS er så håpløst allikevel.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Herman*
24.09.2019 kl 12:42 2116

Hva skjedde nå, egentlig? Rett opp to kroner...
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Restplassno
24.09.2019 kl 12:37 2130

Utsettelsen av obligasjonslånet var nødvendig fordi det var nødvendig, og ikke pga jv. JV drøyer nok pga juridiske årsaker, utmattende forhandlinger, eller oppkjøp. Umulig å si hva.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Herman*
24.09.2019 kl 12:33 2147

I følge Geir Karlsen, var/er det ingen sammenheng mellom utsettelsen av obligasjonslånet og et eventuelt JV. Da blir jo det store spørsmålet hva som har forsinket denne prosessen. Kan det være at et potensielt oppkjøp må avklares først? Andre forslag? Når GK sier at det er en rekke prosesser skal avklares de neste ukene, tyder det i hvert fall på at vi får en del nyheter/avklaringer innen q3 pres.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
24.09.2019 kl 07:04 2393

Bud og erstatninger, evt JV ligger i lufta.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
minsin
24.09.2019 kl 00:53 2498

Sunn fornuft .... obligasjons lånet hadde aldri kunne stoppet NAS.
Å tro at obligasjonlånene alene ville kjøre NAS konkurs er intet mindre enn naivt.
NAS valgte å refinansiere / utsette betalingen - pga dette var det mest hensiktsmessige/ billigste alternativ..
Emisjon var aldri på tale , bare sissner boy og media som mente dette var eneste alternativ

Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
minsin
24.09.2019 kl 00:49 2506

Man kan ikke leve på fortiden- anbefalte å shorte på kurser rundt 290 til noen finansvenner- de valgte å kjøpe..ære være dem.
i grunnen er jeg litt lei av å begrunne - tar jækli mye tid , med henvisninger , beregninger , følge info etc
den korte grunnen til at jeg er positiv til NAS ligger på side 10."Best in class on fuel efficiency"
https://www.norwegian.no/globalassets/ip/documents/about-us/company/investor-relations/reports-and-presentations/interim-reports/norwegian-q2-2019-presentation.pdf
( Nb tabellen gjelder for transatlantiske reiser)
Om man gidder å leke litt med tallene - så skjønner man mye om hvor mye "besparelser" det virkelig ligger her i forhold til andre flyselskap.
NAS har ca 12,5 mrd i drivstoff utgifter --- Eks IAG ville drevet flyrutene til NAS ca 40 pst dyrere med tanke på fuel kostnader .
Dvs ekstrautgiften til BA er høyere enn hva NAS leaser fly for totalt pr året.
Derfor sier jeg BA / lufthansa er i panikk - ingen av disse flyselskapene har mye fly i bestilling . Lufthansa skal bestemme seg i løpet av 6-10 mnd ... BA/IAG har intensjonsavtale med Boeing om levering fra 23-24 . forøvrig har IAG skiftet til Boeing som hoff- og ene leverandør ... trenger MAX før den tid.
Det er 5000 max i bestilling - Boeing bygger ca 42 fly i mnd ... og skal øke til 57 etterhvert...ERGO IAG er nødt til å komme uti markedet å kjøpe fly / flyselskap
Bla Air France har innsett situasjonen og har funnet det uforsvarlig å ha A380 og vil pensjonere flyet .. drivstoff økonomisk - alt alt for dyrt fly!

For ordensskyld ... mht MAX erstatning
NAs har 18 fly på bakken..
Boeing skulle levere 16 fly i år ... kanskje de klarer å levere 6 fly om de er heldige..
Boeing har allerede innrømmet erstatning for forsinket levering av fly... altså minimum 10 NAS fly .

Uansett Nå er det kveld... Tyskland og Hamburg venter i morgen tidlig - kos dere




Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Restplassno
24.09.2019 kl 00:44 2515

Den har vi hørt uendelig mange ganger. Du må nesten prøve å se fremover nå og ikke bare gå i barndommen. Det er fint at du hadde rett på en vill gjetting den gangen. Jeg gjorde også en gjetting på at obligasjonslånet ble utsatt, men det er jo bare enten/eller. Jeg hadde ikke særlig grunnlag for å mene noe annet enn hva media ga meg. Og du mente vel at det aldri kom til å gå. 50/50 hammers. Man får som regel rett 5/10 ganger om man holder på på det viset :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.09.2019 kl 00:31 2527

Enig. Alle her på forumet har vel forsàtt at Frodon og hammers er sssener jr og sr🤣🤣 hvis ikke må de ha en annen kjempe inteesse i fà kursen til å gå rett I dass og at Norwegian går konk.. Muligens har Frodon blitt stoppet på Gardermoen med for mye håndbagasje fordi han skulle spare noen kroner
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Hammers
24.09.2019 kl 00:22 2544

Enig der!
Deilig å ha rett!

Hilsen Hammers........korrekt fra 305 (gml aksje)!
Forskjellen ligger vel i at du nå har kjøpt og er optimist, men jeg fortsatt er skeptisk.
Fortsatt mange skjær i sjøen.......tror nå jeg.

Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
24.09.2019 kl 00:20 2548

Tror alle på forumet hadde stått seg på litt mer ydmykhet. Jeg har etter ringe evne forsøkt å sette meg inn i caset NAS, men jeg kan godt innrømme at det koker ned til tro når det gjelder hvilken vei dette går (ja, jeg TROR at det går bra). Ingen her inne sitter med glasskule og dermed ingen fasit. Slik jeg ser det er territoriet NAS navigerer i relativt upløyd mark..(høy gjeld, likviditetsutfordringer, generelt mye uflaks..RR og MAX, "grønn flåte", stort potensial på LH, mulige restruktureringer..oppkjøp/JV og en del til). Alt dette gjør at tekniske analyser i mitt hode har begrenset verdi fordi man som sagt ikke har god empiri på tilsvarende foretak...og derfor koker det ned til magefølelsen...
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
minsin
24.09.2019 kl 00:10 2558

vel Hammar boy

Jeg var vel den første som mente NOFI ble solgt ut , alle trodde det ville være galskap - det skjedde! - kom fra mitt flotte hode:-)
Jeg har hele tiden påstått at obligasjonsgjelden ville håndteres på en utmerket måte , Dette er nå det gjort! - igjen hodet mitt!
Jeg mener erstatningen fra Boeing /RR ligger i området 4 mrd pluss - etterhvert vil markedet ta inn også dette..- dette kommer fra mitt hode ;-)
Obligasjonlånet NAS07 el NAS08 vil bli utbetalt i Q1 / Q2 20- kommer det fra mitt hode :-)

Jeg tror fortsatt at bud kommer før en evt JV( budet kommer fra BA/IAG el Lufthansa ) ... dette kommer fra mitt hode dette også:-)
Det er stor sannsynlighet at Qantas er bakspiller på hvilken avtale NAS velger

Mitt kursmål - 120-140 kr 6-12 mnd . Aksjen kan du sikker få kjøpt til 80 kr før påske - Jupp gutten min , fra mitt hode det også.

Kall det hva du vil - men det er deiligt å ha rett :-)

Ps .. høy iq - gir oftest store analytiske evner


Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Hammers
24.09.2019 kl 00:06 2564

Jepp......korrekt.
Også JEG spekulerer, jeg begrunner det grundig - og får alltid rett!
Ref tråden; "Et spill for galleriet" - på kurs 305!

Hvilken storfisk går vel på en auksjon og på FORHÅND melder på Dagsrevyen hva han har tenkt å by på?
Så elementært ULOGISK at selv oldemor (RIP) hadde luktet lunta......der hun enn ligger!

Hilsen Hammers......som oppfordrer deg til å ta en tur til fastlegen for å få sjekket egen "luktesans"!
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
23.09.2019 kl 23:59 2580

Ja for spekulasjoner er jo du totalt ukjent med Hammers...hos deg går det på rene fakta...
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.09.2019 kl 23:07 2644

Kun egne spekulasjoner fra eget hode du kommer med.
Du har ikke belegg for noe som helst av hva du skriver.....tror nå jeg!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
minsin
23.09.2019 kl 22:58 2663

Om "kua dør mens graset gror" - får Boeing ett mye mye større problem.
Erstatnings ansvaret vil mange dobles , i tillegg vil det komme en rekke avbestillinger på MAX..
Boeing vil miste store markeds andeler

Det er derfor Boeing nå utbetaler deler av erstatning allerede nå til IslandAir - var opprinnelig planlagt at erstatningen skulle ha oppgjøre etter at MAX var godkjent og i luften.
Tipper på at IslandAir har fått halvparten av det de krever - så blir det endelig oppgjør når flyene er godkjent.
Konsekvensene av MAX problematikken presser nok Boeing til å øke potten ytterligere i Q3. Tipper 20-30 mrd .
Utgiftene Boeing har er nå i ferd med å overstige utviklingen av en "ny flytype"... dette har mange tatt til ordet for allerede


Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 18:40 2758

Ikke tiden, kun veien nå.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
23.09.2019 kl 12:35 2822

Erstatningsspørsmålene omkring problemene med MAX & RR er komplisert der mange hensyn må ivaretas. Tipper at Norwegian og andre er i tøffe forhandlinger, forhandlinger som kan føre til at det tar uforholdsmessig lang tid for å finne løsninger. Får da virkelig ikke håpe at kua dør mens graset gror ...
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 09:34 3150

Du stokker bokstavene fint rischioso, synes du bør lese litt bedre....
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
rischioso
23.09.2019 kl 09:33 3161

RE - Det islandske flyselskapet har inngått en foreløpig avtale med Boeing om kompensasjon som dekker en brøkdel av selskapets totale tap grunnet flystansen.

* Som altså kun dekker en brøkdel - det var vel ikke akkurat det man hadde håpet på ...
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 09:28 3179

Icelandair har landet 737 MAX-avtale med Boeing
Icelandair et av de første selskapene ut.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2019/09/23/6962794/icelandair-har-landet-737-max-avtale-med-boeing
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
solb
23.09.2019 kl 09:22 3200

LUFTFART:ICELANDAIR NÅDD MIDLERTIDIG AVTALE MED BOEING ANG. 737 MAX
Norwegian Air Shuttle
38.5 NOK38,50 NOK+ + 1.16 %1,16%
23.9.2019, 07:37·
TDN Finans Delayed
Oslo (TDN Direkt): Icelandair har nådd en midlertidig avtale med Boeing angående kompensasjon for seks 737 Max-fly som har stått på bakken, ifølge en Icelandair-pressemelding fredag.
Størrelsen på kompensasjonen er ikke kjent, men Icelandair opplyser at avtalen "dekker en fraksjon av selskapets totale tap grunnet suspenderingen av Boeing 737-Max".

Ifølge The Wall Street Journal (WSJ) har Boeing avslått å kommentere størrelsesordenen på avtalen, og refererer til en Boeing-pressemelding som sier at hver avtale er unik for hver kunde.

Videre skriver WSJ at Boeing er i samtaler med andre flyselskaper for kompensasjon for mer enn 380 Max-fly som har stått på bakken i over seks måneder, i tillegg til hundrevis av andre fly som ikke kan bli levert inntil myndighetene opphever flynekten for 737 Max.

LK finans@tdn.no TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 09:04 3254

Kursmål 100.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 09:03 3255

Nå blir det i hvert fall flyvninger nok for Norwegian, verdens reineste og nyeste flyflåte.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 08:19 3349

Jeg tror også at Nas denne uken får en foreløpig erstatningsutbetaling på ca kr 800.000.000 i 1 omgang fra Boeing. Så får Nas det samme beløpet kr 800 millioner når de 18 Max flyene er i luften. Nas kan nå også frakte massevis av Thomas Cook kunder hjem til høye flypriser og tjene mere penger. Nas maskinene fylles opp og det er bra. Nas vil klatre høyt oppover på OSE denne uken. Kr 40 og kr 50 kan brytes hurtig.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 06:35 3443

Kan vi vente en melding tro ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Noni
22.09.2019 kl 20:27 3614

Ja det er vel naturlig å tro! Ikke vet jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
22.09.2019 kl 20:25 3622

D
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
22.09.2019 kl 12:54 3829

C
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
solb
22.09.2019 kl 09:25 3964

Endelig en nøytral tråd fra E24.
https://e24.no/boers-og-finans/i/dOPbPo/luftfartssjef-vil-selv-fly-737-max-foer-godkjenning
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
solb
22.09.2019 kl 09:20 3977

Ja, den kånjakken tok også jeg i går kveld med måte. Ellers skriver du "det e faktisk lov å være smart". Det tror jeg den godeste Sissener med drabanter ikke er. Hva for utdanning har denne fyssakken egentlig? En avbrutt BI er vel det hele? Ellers er det arv, flaks og noen dyktige medarbeidere det dreier seg om.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Kvike11
22.09.2019 kl 08:42 4030

Kan som sagt ikke gøres helt op nu, men Boeing viser ikke sin gode vilje, de burde give NAS 100 millioner hver måned som forud betaling.
Der vil komme en kæmpe regning bagefter, har Boeing penge til det, for hverdag der går, bliver regningen større
Håber ledelsen i NAS vil presse Boeing for penge, der er mange metoder.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
disippelen
22.09.2019 kl 08:09 4068

Heter faktisk "i stand til". Snakk om å(ikke og) kaste stein i glasshus, din lille lemen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
minsin
22.09.2019 kl 02:47 4163

hmm du e en arti skrue du Hammer
Har selv skrevet veldig mye faglig om NAS ..

Det eneste jeg finner du har skrevet er " om 30 brytes - så er det stor sannsynlighet for 5,5 er neste nivå" - utover det kan jeg faktisk ikke finne en eneste fornuftig ting
Ps
Om du sitter på hytta til Sissner boy - kan du spørre han om han har truffet på noe som helst med NAS ??
Emisjonen gikk vel ikke helt som planlagt - Nå selger han seg ut med tap?
Håndteringa i massemedia - var langt under pari ... det e faktisk lov å være smart :-)
Krise emisjonen , der han prøvde å "kuppe" NAS gikk i vasken.
I tillegg kan man jo virkelig undres om han har satt seg inn i NAS.
Vil absolutt tro at Sissner boy kan "juble" i forhold til obligasjonslånet - NAS kommer til å kjøpe lånet tilbake i Q1/Q2 -20

Uansett tar mæ en kånjakk og sier skål :-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.09.2019 kl 01:45 4198

En utrolig barnslig og useriøs gjeng som legger inn kommentarer.
Aldri noe sak - kun fjås og useriøsiteter!

Bear-B.
Jeg er uansett i stand til å vite forskjellen på bruk av "å og og" når jeg skriver.
Noe som enkelte SAUEHUER her inne IKKE er i stand!
Dem om det!

Hilsen Hammers.......som minner om ordtaket; Dum som en SA. !
Den klokeste av dere kan alltids prøve å fylle inn den manglende bokstaven....
.....selv om jeg skjønner at jeg nå strekker dere til den ytterste grense......🤭🤭🤭!
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2019 kl 01:28 4212

Ikke rart man må ty til flaska nå som de har solgt alt og gikk på kjempesmell.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
minsin
22.09.2019 kl 01:26 4217

Hammers ...

Det er faktisk ikke det , som ligger i dette .
Anbefaler deg og lese tidligere meldinger fra bla Boeing, spesielt i tiden rundt Q2 fremleggelsen... :-)
Kan være greit at man prøver å sette seg inn i helheten , enn å bare slenge ut ei setning fra "Se&hør"..
Det der er faktisk lavnivå...



Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2019 kl 00:53 4245

Hahaha hammers er full i kveld å avslører seg😅 du sa at du ikke shorter og ikke har aksjer i NAS. Du skulle heller aldri ta i dette papiret. Så bestem deg!

Hva er posisjonen din hvis du tørr?
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare