Icelandair har fått erstatning fra Boeing.

mæggi
NAS 20.09.2019 kl 22:13 12497

Kan det hende at erstatning til Norwegian er like om hjørnet?
Http://min.e24.no/a/naXBkn
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2019 kl 22:15 6350

Icelandair har fått foreløpig kompensasjon
Sammendrag laget av Mail redaktion Eivind Bøe, minE24
Publisert 20 sept. 2019, 21.49
737 MAX-ULYKKENE Icelandair melder om foreløpig kompensasjon fra Boeing for 737 Max-flyene som er satt på bakken i kjølvannet av to ulykker.
Det islandske flyselskapet har inngått en foreløpig avtale med Boeing om kompensasjon som dekker en brøkdel av selskapets totale tap grunnet flystansen.

Detaljene i avtalen er konfidensielle, skriver selskapet. Effekten av stansen på selskapets resultat før renter og skatt (ebit) er rundt 135 millioner dollar, inkludert avtalen med Boeing.

Icelandair skriver i meldingen at de vil fortsette å forhandle med Boeing om kompensasjonen.

Selskapets resultatprognoser for året er fortsatt uendret på 70–90 millioner dollar, medregnet effekten av flystansen.
Redigert 20.09.2019 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Restplassno
20.09.2019 kl 22:20 6329

Dette er en spennende nyhet. Takk for deling
InvesTorbjørn
20.09.2019 kl 22:22 6317

Vel, 135 mill. dollar er penger det også.
Har Icelandair færre eller flere fly enn Norwegian? Mao. skal vi skalere beløpet opp eller ned for NAS sin del?
dreamliner
20.09.2019 kl 22:25 6286

Icelandair har 6 stk 737 Max og får $135 mill.? Det er jo mer enn det Norwegian mener at de har tapt og Norwegian har 18 fly på bakken. 2-3 milliarder kroner bør Norwegian få hvis dette stemmer.
Herman*
20.09.2019 kl 22:36 6232

Det er ikke slik jeg tolker tallene. Tapet er 135 mill USD etter at de har fått en foreløpig kompensasjon fra Boeing. Videre, tolker jeg dette som at de har fått et a-konto beløp da det blir vanskelig å bli enig om en totalsum så lenge en ikke vet når flyene blir stående på bakken. Kan høres ut som a-konto beløpet er ganske lite sammenlignet med det totale tapet de forventer å få. Det jeg stusser over er at tapet virker å være enormt. 135 mill USD+kompensasjon er tapet per 1.8. Så vet vi at flyene ikke blir operative før om noen måneder, samt at Norwegian har langt flere fly. Høres ut som vi nærmer oss et totalt tap på nærmere 3 milliarder for NAS sin del.
Redigert 20.09.2019 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2019 kl 22:40 6209

It is quite obvious that we will not take the cost,” Bjorn Kjos, who stepped down this month as the chief executive of Norwegian Air, which operates 18 Max jets, said in March. “We will send this bill to those who produced this aircraft.”

https://www.nytimes.com/2019/07/18/business/boeing-737-charge.html
Herman*
20.09.2019 kl 22:43 6180

Hva er poenget med å få 5 mill USD? Her er det noe som ikke rimer helt.
Slettet bruker
20.09.2019 kl 22:47 6148

At Iceland Air har fått $5mill er feil...tolket.

Detaljene i avtalen er konfidensielle.
verdensmester
20.09.2019 kl 22:48 6136

Signaleffekten er jo veldig bra hvis også Norwegian får a konto i løpet av helgen lå oss si 200 mill så er det en trigger og også en bekreftelse på at mer kommer
verdensmester
20.09.2019 kl 22:52 6112

Kanskje shorterne må blø litt, hadde vært morro
Herman*
20.09.2019 kl 22:56 6081

Jeg tror ikke markedet bryr seg så mye om et akonto beløp på 200 mill (NOK) og jeg tror at alle forventer at Boeing blar opp. Det jeg tror markedet er opptatt av hvor stor den endelige kompentasjonen blir og hvordan utbetalingene blir strukturert. Når det gjelder disse 5 mill USD, antar jeg også at det er feil. Det blir jo dog naturlig å komme frem til 5 mill når artikkelen hevder at de totale tapene er 140 mill, men at effekten på resultatet er 135 mill etter kompensasjon fra Boeing.
Redigert 20.09.2019 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2019 kl 22:59 6063

Enig, ikke noen vits å bruk helgen på dette.
Vil nok kommen en melding fra Norwegian i løpet av mandagen.


Slettet bruker
20.09.2019 kl 23:36 5971

Dette er virkelig en meget god nyhet.

Bølgen kan allerede starte på mandag.
Hammers
21.09.2019 kl 00:19 5861

En GOD nyhet?

At Icelandair får tilbakebetalt en BRØKDEL av sine reelle tap!
Stakkars aksjonærer!

Hilsen Hammers
TomW
21.09.2019 kl 00:24 5842

Greit å lese hele meldingen . "melder om foreløpig kompensasjon"

Men er forøvrig enig i at dette nødvendigvis ikke er noen stor nyhet da det er opplagt at en kompensasjon kommer. Men greit å se at noe rører på seg
Redigert 21.09.2019 kl 00:44 Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.09.2019 kl 00:31 5817

Påfallende at du alltid er på ditt mest intense natt til lørdag og natt til søndag. Da vet man jo hvordan du tilbringer helgene.
Herman*
21.09.2019 kl 01:25 5744

Ordet «brøkdel» kan kanskje virke misvisende selv om det bokstavelig talt er helt korrekt. De får utbetalt a konto en viss andel (brøkdel) av tap per 1.8, deretter vil de forhandle videre om hvordan de økonomiske tapene skal beregnes, og deretter vente å se når flyene er tilbake i drift. Drøyer det over nyttår, ser jeg ikke bort fra at det kommer en ny akonto utbetaling. Når det gjelder RR, er partene enige om hvordan de beregner tapet, men det må også der settes en slutt dato. Kanskje det kan komme et a konto beløp derfra også. Det viktigste for meg er at NAS får en kompensasjon som blir utbetalt så raskt som mulig. Viktig å drepe alle spekulasjoner rundt selskapets likviditet.
aksjenooben
21.09.2019 kl 03:00 5758

Veldig kjapp analyse (nesten spekulasjon):

737 MAX påvirkning på Icelandair 2019 EBIT var ved Q2 presentasjon estimert til minus 140MUSD (Q2 presentasjon 1 august 2019). På dette tidspunkt hadde Icelandair forventet at MAX skulle være satt på bakken ut oktober 2019 (pressemelding ruteendring 10 juli 2019). Guiding for EBIT 2019 ved Q2 presentasjon var minus 70-90MUSD. Icelandair hadde mottatt 6 MAX (5 MAX8 og 1 MAX9) ved Q2.

Icelandair skulle i tillegg i løpet av 2H 2019 motta ytterligere 3 MAX (1 MAX8 og 2 MAX9).

Per i dag forventer Icelandair at MAX vil være på bakken ut 2019 (pressemelding 16. august 2019 - utgitt etter Q2 presentasjon). I dagens pressemelding står det at forventede tap er økt siden 1. august, da sannsynligvis på grunn av forventede tap i november og desember 2019. Guiding for EBIT 2019 er imidlertid fremdeles på minus 70 - 90MUSD. I tillegg er MAX påvirkning på EBIT 2019 redusert fra minus 140MUSD til minus 135MUSD. Dette kan tyde på at Boeing har kompensert for hele det forventede tapet i november og desember pluss 5 MUSD. Hvor mye er dette?

Tap i perioden april - oktober (7 mnd) = 20 MUSD/mnd (6 fly)

Forventet tap i nov - desember = 30 MUSD/mnd (9 fly = 50% mer). Total foreløpig potensiell erstatning i størrelsesorden 65 MUSD. Dette må justeres for når flyene skulle vært mottatt, vinter vs. sommer etc. (ikke tilgang til data på dette) Uansett tror jeg Icelandair har mottatt et betydelig beløp og åpenbart mer enn 5 MUSD. Erstatningen er for 9 fly, Norwegian startet med 18 fly i mars 2019 og skulle ha mottatt flere i løpet av året. En foreløpig erstatning fra Boeing til Norwegian vil derfor sannsynligvis også være betydelig og vil kunne avhjelpe eventuelle likviditetsutfordringene i stor grad.

Referanser til alle tall og pressemeldinger finnes på Icelandair sin hjemmeside (investor relations).
Redigert 21.09.2019 kl 03:03 Du må logge inn for å svare
Herman*
21.09.2019 kl 06:58 5658

Takk!
ToffeeMan
21.09.2019 kl 07:02 5646

Det ligger an til solide overføringer fra Boeing! Positivt at flyselskap nå får erstatning. Max i lufta i god tid før påske og klingende mynt i kassa blir helmax!
Kvike11
21.09.2019 kl 07:18 5622

NAS er lige på trapperne med a conto betaling fra både Boeing og Rolls Royce, de arbejder på livet løs for at få nogle penge.
Efter obligations . møde sagde CEO , nu skal kassen fyldes op, og jeg tror de fleste milliarder skal komme fra Boeing.
Aconto betaling er den rigtigt løsning, da ingen ved om flytypen nogensinde kommer i luften, skaderne kan løbe op i flere milliarder dollar, både inden de kommer i luften og bagefter. Håber på en klar melding fra NAS i næste uge om aconto betaling , evt. 100 millioner dollars pr måned og med bagud betaling er det ca $1 milliard in cash.
EliotS
21.09.2019 kl 08:00 5544

Her Wall Street Journal artikel om emnet

https://www.google.com/amp/s/www.wsj.com/amp/articles/boeing-to-compensate-icelandair-for-737-max-grounding-costs-11569017157

Boeing to Compensate Icelandair for 737 MAX Grounding Costs

Icelandair is among the first carriers to reach a deal with Boeing as aircraft remains out of service

By Doug Cameron, Sept. 20, 2019 6:05 pm ET, Wall Street Journal

Icelandair Group Hf said Friday it reached an agreement for Boeing Co. to cover costs associated with the airline’s fleet of six grounded 737 MAX jets—one of the first carriers to disclose such a settlement since the planes stopped flying in March.

The airline wouldn’t disclose the size of the settlement, part of $5.6 billion that Boeing has set aside for MAX customers.

Icelandair’s previous estimates of the cost from grounding were around $1.3 million a day.

Boeing declined to comment on the size of the deal. “Timing, amount and form of potential concessions and other considerations will be unique for each customer,” it said in a statement.

Boeing is in talks with airlines and lessors over compensation for more than 380 MAX jets that have been grounded for more than six months following two fatal crashes, as well as hundreds more planes that can’t be delivered until regulators lift a flight ban on the aircraft.

The aerospace giant took a $5.6 billion charge against its second quarter earnings to cover payments that are expected to be a mix of cash and discounts on aircraft features, services and delivery positions spread over a number of years. Boeing has said insurance policies would cover $500 million in customer compensation, as well as any damages paid to the families of the 346 victims of the twin crashes

The MAX grounding has forced the cancellation of thousands of flights, and independent estimates put the final damages far higher than Boeing’s initial charge. Consultant IBA Group Ltd. calculated a daily cost of $150,000 for each plane, which would total around $9 billion to date for the grounded fleet alone.

Icelandair is still making lease payments on three rented MAX jets. It rented five replacement aircraft during the busy summer season.

Boeing has yet to submit fixes to the flight control system of the MAX to regulators for approval. The company continues to plan for regulators to approve the plane to fly again “early” in the fourth quarter, though most carriers don’t expect it to resume service until early next year.
Redigert 21.09.2019 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
21.09.2019 kl 09:38 5375

Bra.
Slettet bruker
21.09.2019 kl 11:25 5231

Jeg tror bølgen på OSE kommer på mandag. Dette er et meget positivt signal. Hvis Iclandair får ca kr 600-700 millioner i en foreløpig erstatning så vil dette tre kke Nas høyt opp på mandag. Nas jobber vel med å close er n foreløpig erstatning på ca kr 1, 2 milliarder er mine anslag. Merk dere:Foreløpig. Mere kroner og høye beløp vil tikke når flyene er i lufta. Nas er hardere rammet enn Iclandair. Nas får en betydelig høyere foreløpig erstatning.
Økonomiske effekter av Boeing 737-MAX Suspensjon
20. september 2019 13:14 ET | Kilde: Icelandair Group hf.
Økonomiske effekter av Boeing 737-MAX Suspensjon
Som tidligere kunngjort, har suspensjonen av Icelandairs Boeing 737-MAX-fly hatt negative økonomiske effekter på selskapet. Den estimerte effekten på EBIT som er kvantifisert til dags dato 1. august 2019 utgjorde USD 140 millioner og har økt de siste månedene siden suspensjonen fortsatt pågår. Selskapet har også tidligere kunngjort at det har startet diskusjoner med Boeing om erstatning for alt det økonomiske tapet som følge av suspensjonen.
Icelandair har oppnådd en midlertidig avtale med Boeing om kompensasjon som dekker en brøkdel av selskapets totale tap på grunn av suspensjon av Boeing 737-MAX-fly. Detaljene i avtalen er konfidensielle. Den estimerte effekten av suspensjonen på EBIT som er kvantifisert til dags dato er rundt USD 135 millioner under hensyntagen til avtalen med Boeing. Icelandair Group vil fortsette diskusjonene med Boeing om kompensasjon på grunn av de økonomiske virkningene av Boeing 737-MAX-suspensjonen. Når man tar hensyn til den estimerte effekten som er kvantifisert til dags dato for MAX-suspensjonen, er EBIT-retningslinjene for året uendret, det vil si negativt på USD 70-90 millioner.
Investorer: Íris Hulda Þórisdóttir, direktør Investor Relations. E-post: iris@icelandairgroup.is
Media: Ásdís Pétursdóttir, kommunikasjonsdirektør. E-post: asdis@icelandair.is
Utdrag fra GlobeNewswire
solb
21.09.2019 kl 11:33 5201

Verdt å merke seg er at Icelandair har 6 fly av denne typen mens Norwegian har 18. En vesentlig faktor.
solb
21.09.2019 kl 11:37 5191

Legger ellers merke til at E24 bruker svært liten spalteplass på denne kjempenyheten. Kan vel ikke vente mer fra den kanten? Kjøpt og betalt som de er?
Redigert 21.09.2019 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
21.09.2019 kl 11:59 5138

Så i overkant av 20 millioner dollar per fly. Topp det!
solb
21.09.2019 kl 12:01 5137

Det er også interessant og fornøyelig at Finansavisen går ut med hovedoppslag om at Sissener fondet har kvittet seg med alt av aksjer i Norwegian. Har det blitt en personlig furtesak for enkle analysehoder? Sissener Sr. uttalte tidligere at de trengte over 60kr for å gå even i NAS. Det ser jo ut til at de har fått ca det halve, så det må ha blitt et anseelig tap? Så da skal de vel fortette å tape ved å fortsette shorteeventyret. Noe de selvsagt tror de veldig gode på. Ønsker dem lykke til i helvete.
Ypsilon 7
21.09.2019 kl 12:07 5110

Jr. kjennetegnes ved at han alltid blir avbildet med hendene dypt i lommene. Mer er det ikke å si om han, men Sissener & Co er PR kåte så det holder, men tror det både på rykte og omdømme på litt sikt vil slå negativt ut for firmaet når det gjelder håndteringen av NAS, det være seg obligasjoner, aksjer etc.
Slettet bruker
21.09.2019 kl 12:13 5092

Sissener har jo sparket til selveste Norwegian som hele det norske folk har nydt godt av. Det er også forferdelig at Sissener nå har forsøkt å ødelegge hele livsverket Bjørn Kjos har bygget opp. Jeg håper det gode greier å stå opp mot det onde. det er hærlig å se at Norwegian også setter klimaet i sentrum med nyflysatsingen. Kanskje det neste er elektriske fly innenriks. Først må i så fall el-flyene ikke ramle ned :))) Lykke til alle tro tjenere nok en gang, dette ordner seg garantert. Jeg kjenner det helt inne i hjerteroten!
Redigert 21.09.2019 kl 12:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2019 kl 12:15 5081

Media bør slutte å framstille Sissener som noe ansvarlig selskap. De ønsker kun å fylle egne lommer med kapital... sånn er det..
Slettet bruker
21.09.2019 kl 12:19 5069

å hvor har du det fra at Iclandair får ca 600-700 millioner
aksjenooben
21.09.2019 kl 14:22 4886

Jeg har gjennomført en kjapp analyse lenger opp i tråden her... potensielt 65MUSD i foreløpig erstatning (kun teoretisk). Det jeg tror er klart er at Icelandair har fått en erstatning som tilsvarer forventede tap i november og desember 2019 + 5MUSD. Så kan man spekulere i hva dette beløpet er...

Tar man hensyn til at vinter er lavsesong, kanskje 9 MAX i drift var inkludert i tapsestimatet på 140 MUSD allerede fra august osv., osv. så må teoretisk maksimum erstatning nedjusteres. En kjapp kvalitativ vurdering (mao. min mening) er at det er sannsynlig at Iceland har fått en foreløpig erstatning i størrelsesorden 30 - 40MUSD.

Dette er for 6 fly ved start av grounding + 3 fly som skulle mottas andre halvdel av 2019.

Norwegian hadde 18 fly ved start av grounding + X fly (vet ikke hvor mange) som skulle mottas i løpet av 2019. Erstatning må åpenbart oppjusteres i forhold til dette.

Erstatningen er konfidensiell fordi Boeing forhandler med hvert selskap for seg selv i håp om at noen aksepterer mindre enn andre :). Forhandlingsdyktigheten til Norwegian vil derfor også sannsynligvis påvirke endelig foreløpig erstatning. Jeg tror et realistisk anslag for foreløpig erstatning for Norwegian vil kunne være i størrelsesorden 100 - 120 MUSD = +/- 1 Mrd.





Hammers
21.09.2019 kl 14:53 4816

Det vesentlige her nok ikke hvor mange fly hvert selskap har.
Det vesentlige er - etter min vurdering - PRINSIPPET for tildelingen.

Icelandair fikk SMÅ prosentandeler (en brøkdel) av faktiske tap.
Trolig et prinsipp som Boeing benytter til ALLE de berørte.
Deretter kan man sikkert forhandle litt "småpeng" (små justeringer) ut fra spes forhold i de ulike selskapene.

Hilsen Hammers........som selvsagt har NULL tro på at et selskap som Boeing har noen som helst planer om å leke julenisse i tiden fram mot jul. DET er det nok kun de som selv tror på julenissen som gjør!
Redigert 21.09.2019 kl 14:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2019 kl 15:11 4770

H Ha

Snakker om å synse for sin egen langtids argumentasjons.
Svakt Hammers, svakt.

"Detaljene i avtalen er konfidensielle, skriver selskapet. Effekten av stansen på selskapets resultat før renter og skatt (ebit) er rundt 135 millioner dollar, inkludert avtalen med Boeing.

Icelandair skriver i meldingen at de vil fortsette å forhandle med Boeing om kompensasjonen.

Selskapets resultatprognoser for året er fortsatt uendret på 70–90 millioner dollar, medregnet effekten av flystansen."