Icelandair har fått erstatning fra Boeing.

mæggi
NAS 20.09.2019 kl 22:13 12501

Kan det hende at erstatning til Norwegian er like om hjørnet?
Http://min.e24.no/a/naXBkn
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
23.09.2019 kl 12:35 2804

Erstatningsspørsmålene omkring problemene med MAX & RR er komplisert der mange hensyn må ivaretas. Tipper at Norwegian og andre er i tøffe forhandlinger, forhandlinger som kan føre til at det tar uforholdsmessig lang tid for å finne løsninger. Får da virkelig ikke håpe at kua dør mens graset gror ...
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 18:40 2740

Ikke tiden, kun veien nå.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
minsin
23.09.2019 kl 22:58 2645

Om "kua dør mens graset gror" - får Boeing ett mye mye større problem.
Erstatnings ansvaret vil mange dobles , i tillegg vil det komme en rekke avbestillinger på MAX..
Boeing vil miste store markeds andeler

Det er derfor Boeing nå utbetaler deler av erstatning allerede nå til IslandAir - var opprinnelig planlagt at erstatningen skulle ha oppgjøre etter at MAX var godkjent og i luften.
Tipper på at IslandAir har fått halvparten av det de krever - så blir det endelig oppgjør når flyene er godkjent.
Konsekvensene av MAX problematikken presser nok Boeing til å øke potten ytterligere i Q3. Tipper 20-30 mrd .
Utgiftene Boeing har er nå i ferd med å overstige utviklingen av en "ny flytype"... dette har mange tatt til ordet for allerede


Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.09.2019 kl 23:07 2626

Kun egne spekulasjoner fra eget hode du kommer med.
Du har ikke belegg for noe som helst av hva du skriver.....tror nå jeg!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
23.09.2019 kl 23:59 2562

Ja for spekulasjoner er jo du totalt ukjent med Hammers...hos deg går det på rene fakta...
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Hammers
24.09.2019 kl 00:06 2546

Jepp......korrekt.
Også JEG spekulerer, jeg begrunner det grundig - og får alltid rett!
Ref tråden; "Et spill for galleriet" - på kurs 305!

Hvilken storfisk går vel på en auksjon og på FORHÅND melder på Dagsrevyen hva han har tenkt å by på?
Så elementært ULOGISK at selv oldemor (RIP) hadde luktet lunta......der hun enn ligger!

Hilsen Hammers......som oppfordrer deg til å ta en tur til fastlegen for å få sjekket egen "luktesans"!
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
minsin
24.09.2019 kl 00:10 2540

vel Hammar boy

Jeg var vel den første som mente NOFI ble solgt ut , alle trodde det ville være galskap - det skjedde! - kom fra mitt flotte hode:-)
Jeg har hele tiden påstått at obligasjonsgjelden ville håndteres på en utmerket måte , Dette er nå det gjort! - igjen hodet mitt!
Jeg mener erstatningen fra Boeing /RR ligger i området 4 mrd pluss - etterhvert vil markedet ta inn også dette..- dette kommer fra mitt hode ;-)
Obligasjonlånet NAS07 el NAS08 vil bli utbetalt i Q1 / Q2 20- kommer det fra mitt hode :-)

Jeg tror fortsatt at bud kommer før en evt JV( budet kommer fra BA/IAG el Lufthansa ) ... dette kommer fra mitt hode dette også:-)
Det er stor sannsynlighet at Qantas er bakspiller på hvilken avtale NAS velger

Mitt kursmål - 120-140 kr 6-12 mnd . Aksjen kan du sikker få kjøpt til 80 kr før påske - Jupp gutten min , fra mitt hode det også.

Kall det hva du vil - men det er deiligt å ha rett :-)

Ps .. høy iq - gir oftest store analytiske evner


Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
24.09.2019 kl 00:20 2530

Tror alle på forumet hadde stått seg på litt mer ydmykhet. Jeg har etter ringe evne forsøkt å sette meg inn i caset NAS, men jeg kan godt innrømme at det koker ned til tro når det gjelder hvilken vei dette går (ja, jeg TROR at det går bra). Ingen her inne sitter med glasskule og dermed ingen fasit. Slik jeg ser det er territoriet NAS navigerer i relativt upløyd mark..(høy gjeld, likviditetsutfordringer, generelt mye uflaks..RR og MAX, "grønn flåte", stort potensial på LH, mulige restruktureringer..oppkjøp/JV og en del til). Alt dette gjør at tekniske analyser i mitt hode har begrenset verdi fordi man som sagt ikke har god empiri på tilsvarende foretak...og derfor koker det ned til magefølelsen...
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Hammers
24.09.2019 kl 00:22 2526

Enig der!
Deilig å ha rett!

Hilsen Hammers........korrekt fra 305 (gml aksje)!
Forskjellen ligger vel i at du nå har kjøpt og er optimist, men jeg fortsatt er skeptisk.
Fortsatt mange skjær i sjøen.......tror nå jeg.

Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.09.2019 kl 00:31 2509

Enig. Alle her på forumet har vel forsàtt at Frodon og hammers er sssener jr og sr🤣🤣 hvis ikke må de ha en annen kjempe inteesse i fà kursen til å gå rett I dass og at Norwegian går konk.. Muligens har Frodon blitt stoppet på Gardermoen med for mye håndbagasje fordi han skulle spare noen kroner
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Restplassno
24.09.2019 kl 00:44 2497

Den har vi hørt uendelig mange ganger. Du må nesten prøve å se fremover nå og ikke bare gå i barndommen. Det er fint at du hadde rett på en vill gjetting den gangen. Jeg gjorde også en gjetting på at obligasjonslånet ble utsatt, men det er jo bare enten/eller. Jeg hadde ikke særlig grunnlag for å mene noe annet enn hva media ga meg. Og du mente vel at det aldri kom til å gå. 50/50 hammers. Man får som regel rett 5/10 ganger om man holder på på det viset :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
minsin
24.09.2019 kl 00:49 2488

Man kan ikke leve på fortiden- anbefalte å shorte på kurser rundt 290 til noen finansvenner- de valgte å kjøpe..ære være dem.
i grunnen er jeg litt lei av å begrunne - tar jækli mye tid , med henvisninger , beregninger , følge info etc
den korte grunnen til at jeg er positiv til NAS ligger på side 10."Best in class on fuel efficiency"
https://www.norwegian.no/globalassets/ip/documents/about-us/company/investor-relations/reports-and-presentations/interim-reports/norwegian-q2-2019-presentation.pdf
( Nb tabellen gjelder for transatlantiske reiser)
Om man gidder å leke litt med tallene - så skjønner man mye om hvor mye "besparelser" det virkelig ligger her i forhold til andre flyselskap.
NAS har ca 12,5 mrd i drivstoff utgifter --- Eks IAG ville drevet flyrutene til NAS ca 40 pst dyrere med tanke på fuel kostnader .
Dvs ekstrautgiften til BA er høyere enn hva NAS leaser fly for totalt pr året.
Derfor sier jeg BA / lufthansa er i panikk - ingen av disse flyselskapene har mye fly i bestilling . Lufthansa skal bestemme seg i løpet av 6-10 mnd ... BA/IAG har intensjonsavtale med Boeing om levering fra 23-24 . forøvrig har IAG skiftet til Boeing som hoff- og ene leverandør ... trenger MAX før den tid.
Det er 5000 max i bestilling - Boeing bygger ca 42 fly i mnd ... og skal øke til 57 etterhvert...ERGO IAG er nødt til å komme uti markedet å kjøpe fly / flyselskap
Bla Air France har innsett situasjonen og har funnet det uforsvarlig å ha A380 og vil pensjonere flyet .. drivstoff økonomisk - alt alt for dyrt fly!

For ordensskyld ... mht MAX erstatning
NAs har 18 fly på bakken..
Boeing skulle levere 16 fly i år ... kanskje de klarer å levere 6 fly om de er heldige..
Boeing har allerede innrømmet erstatning for forsinket levering av fly... altså minimum 10 NAS fly .

Uansett Nå er det kveld... Tyskland og Hamburg venter i morgen tidlig - kos dere




Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
minsin
24.09.2019 kl 00:53 2480

Sunn fornuft .... obligasjons lånet hadde aldri kunne stoppet NAS.
Å tro at obligasjonlånene alene ville kjøre NAS konkurs er intet mindre enn naivt.
NAS valgte å refinansiere / utsette betalingen - pga dette var det mest hensiktsmessige/ billigste alternativ..
Emisjon var aldri på tale , bare sissner boy og media som mente dette var eneste alternativ

Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
24.09.2019 kl 07:04 2375

Bud og erstatninger, evt JV ligger i lufta.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Herman*
24.09.2019 kl 12:33 2129

I følge Geir Karlsen, var/er det ingen sammenheng mellom utsettelsen av obligasjonslånet og et eventuelt JV. Da blir jo det store spørsmålet hva som har forsinket denne prosessen. Kan det være at et potensielt oppkjøp må avklares først? Andre forslag? Når GK sier at det er en rekke prosesser skal avklares de neste ukene, tyder det i hvert fall på at vi får en del nyheter/avklaringer innen q3 pres.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Restplassno
24.09.2019 kl 12:37 2112

Utsettelsen av obligasjonslånet var nødvendig fordi det var nødvendig, og ikke pga jv. JV drøyer nok pga juridiske årsaker, utmattende forhandlinger, eller oppkjøp. Umulig å si hva.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Herman*
24.09.2019 kl 12:42 2098

Hva skjedde nå, egentlig? Rett opp to kroner...
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.09.2019 kl 12:56 2030

Kanskje Canopus ikke synes at NAS er så håpløst allikevel.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare