Ser vi enden på 737-Max problemet?

solb
NAS 21.09.2019 kl 09:09 3394

Her får vi kanskje en aning om hvordan ma begynner å løse opp flokene? Blir interessant å følge utviklingen nøye fremover. Hvis vi får se en regional start, først i USA, blir det meget utslagsgivende for Norwegian. Spennende.
"FAA forventes å være det første reguleringsorganet som melder seg på selskapets pakke med programvareoppgraderinger og opplæringsforbedringer, med Boeing som fortsatt håper at jetflyet vil fly igjen før utgangen av året.

Men hvis return først skjer i USA, kan dette gi selskapet muligheten til å ordne prosessen med å hjelpe kunder med å returnere eksisterende jetfly til tjeneste fra lagring og begynne å levere igjen av MAX-ene produsenten selv har satt opp på lager siden grunnstøtingen."

https://www.bizjournals.com/wichita/news/2019/09/20/analyst-says-staggered-737-max-return-might-be.html?ana=yahoo&yptr=yahoo
Redigert 21.09.2019 kl 09:12 Du må logge inn for å svare

Det er nok forhandlinger med flere og på høyt plan for tiden.
Boeing og RR er nok sentrale forhandlingspartner pluss JV ...
lektor79
21.09.2019 kl 10:27 3232

Merkelig det har tatt sånn tid.

Ting tar tid og kanskje spesielt i en slik urolig politisk situasjon vi er i nå med handelsboikotter og straffetiltak over en lav sko fra først og fremst Donald og hans likemenn. Tror kanskje også at man må avvente til MAX problematikken er løst og Dreamlinerne er i lufta igjen. Forhåpentligvis er kortselskapene nå mer villig til å betale NAS raskere enn før obligasjonsutsettelsene og at erstatninger fra Boing og RR kan bidra til litt mer finansielt pusterom for forhandlerne til Norwegian, der jeg fremdeles tror at Bjørn Kjos spiller en viktig rolle også der.

Innlegget er slettet av administrator
EliotS
22.09.2019 kl 09:42 2376

Lektor79 - Det er på ingen måde merkelig. Du kan jo ikke fastsætte en kompensation før end at skadene er gjort op. Det giver veldig god mening at Boeing har sagt at de vil gøre op når flyene er på vingerne igen. Derfor kan der ikke forventes andet end evt. delvise aconto udbetalinger som eksempelvis Iceland Air har fået.
Redigert 22.09.2019 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
lektor79
22.09.2019 kl 12:57 2231

Vi får se denne uka da :)

For Norwegian har Boeing vært en endeløs rekke med problemer.
Dreamlinerne har stått på bakken grunnet batteriissues og RR maskiner som samtlige måtte skiftes ut.
Så kom max_trøbbelet.
Det utrolige er at NAS har handlet dette og tatt enorme kostnader.
Man må nå anta at det meste ligger bak.
Dreamlinerne er alle utstyrt med nye maskiner, og fungerersom de skal fremover.
Max’ene har nas ikke bruk for før neste høysesong.Så nå slipper man capex og kostnader med mange fly som ikke fylles optimalt.

«My take» er at nas går inn i 2020 med mye mer velfylt konto enn i fjor.
Ingen tap på Nofi, ingen hedgetap..disse to postene kostet 2 milliarder.
Kostreduksjon på 2 milliarder eller mer .
En fuelregning ca 15% lavere enn analytiker- anslagene.
...og ikke minst betydelige erstatninger fra Boeing og RR.
solb
22.09.2019 kl 13:46 2132

Ja, fryd og gammen. Er det ikke herlig? Litt tålmodighet nå, så materialiserer det meste seg på en fordelaktig måte.

Trafikktallene har jevnt over vært bedre enn i fjor, med fullere fly og større punktlighet.
Veksten som har kostet enorme summer er over, rutene som nå drives er velprøvde og lønnsomme .
I følge Karlsen skal alt av ulønnsomme ruter kuttes, bare tenk hva det må ha kostet å lansere nye ruter med relativt lav fyllingsgrad og ditto billettpriser...
Dette er nå historie.
Ancillery inntektene ligger høyerel og gjeldesforfallet er skjøvet tilstrekkelig ut i tid.
Fullt fokus på drift og lønnsomhet,
Med ebitdar på 7 milliarder uten møkkatapene fra ifjor kommer det nå til å løsne..
Redigert 22.09.2019 kl 13:55 Du må logge inn for å svare

Geir har nå fullt fokus på drift.
Han handlet gjeldsforfallet fortreffelig, men det tok nok all hans tid.
Nå er det JV ( ..når vi har noe å melde, ikke hvis ) og focus- programmet som gjelder.
Antar « within weeks» kun ble forstyrret av obligasjonsproblematikken.
Og som påpekt over....oljeprisen er «vidunderlig « lav for uhedget nas.
Redigert 22.09.2019 kl 14:05 Du må logge inn for å svare

To spennende innlegg over her. Jeg har sett på trafikktall og mulige utfall for Q4 og Q1. Spådommen min er at Q4 blir verre enn Q1 med 1-1.5 mrd i verste fall i underskudd, Q1 kan bli bedre pga at kostnadene dempes når Max forhåpentligvis er tilbake. Får man CASK 0.42 og RASK på 0.34 i Q1 går man nesten i null EBITDAR, ett par hundre mill i minus EBT. Så vil man dra inn milliarder i Q2-Q3 og godt under en mrd i minus i Q4. Kan fort gå 2-3 mrd i pluss i 2020 uten flyproblemer og oljeprissjokk.

Og med 3 milliarder i pluss blir det raskt store kroner pr.aksje.
22/ aksje....p/e 10 ? ...ta frem kulerammen

.....en ting til...nå har Boeing startet erstatningsutbetalingene til sine kunder, med en slags begynnende akonto utbetaling.
Norwegian er en betydelig og svært viktig kunde av Boeing , langt større en Icelandair, noe som garantert vil gjenspeiles i akontobeløpene fremover.
Redigert 22.09.2019 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Hektar
22.09.2019 kl 18:39 1776

De må kartlegge totale kostnader før de begynner noen virkelig utbetaling. Det Iceland Air har fått er et symbolsk beløp, det er nok langt mer i fremtiden 🙂

Fordi jeg var på en presentasjon nylig i forbindelse med obligasjonsforlengelsen og fikk den forståelsen.
Av en flåte på 37 fly var fire på bakken for maintenance , resten var i luften.... antar de fire muligens o er i luften fremover ( som jeg skrev)
Redigert 22.09.2019 kl 18:42 Du må logge inn for å svare
Hektar
22.09.2019 kl 18:53 1739

Vært ekstremt mye krøll der og.
Hektar
22.09.2019 kl 19:48 1168

Innlegget er slettet av administrator

Innlegget er slettet av administrator
Artige
22.09.2019 kl 20:36 1538

Ka e poenget med dette? Du spammer jo ned trådene.
solb
23.09.2019 kl 09:05 1196

Breaking News:
737-Max saken må revurderes! Kanskje sikrere enn antatt?
https://finance.yahoo.com/news/indonesian-investigators-determine-737-max-225621527.html
lektor79
23.09.2019 kl 09:06 1189

Den enes død, den andres brød...

MAX problematikken vil ingen ende ta ser det ut til. Når så også 10 Dreamlinere står på bakken er det nok av problemer å ta tak i for NAS. Men håper at de snart kan slippe noen positive nyheter igjen. Det trenger de fleste, unntatt shorterne da, som helst ser at selskapet går konkurs.

Dette er interessant lesning og et vasku for hvordan flyproduksjon har gått fra å være gjennomprøvd til å bli salderingspost for max (pun intended) utbytte for aksjonærer: https://newrepublic.com/amp/article/154944/boeing-737-max-investigation-indonesia-lion-air-ethiopian-airlines-managerial-revolution?fbclid=IwAR2sTohllQr8j2UCNuA92LKz25MZGFOjvgYVZEl4PWB3uzd-DshxxdYz7_I
solb
24.09.2019 kl 08:04 805

Greit nok vil jeg tro.
NAS: Norwegian Air Shuttle ASA - Adjustment of strike 2018 stock option plan
Norwegian Air Shuttle
37.19 NOK37,19 NOK– - 2.29 %2,29%
24.9.2019, 08:00·
Oslo Børs
Reference is made to the statement dated 3 September 2018. To maintain the incentive of the plan, the Board of Directors has approved an adjustment to the strike price from NOK 278.00 to NOK 43.00, for the optionee's mentioned below in paragraph 2.
Number of options (2018 plan):

Geir Karlsen 50,000 Helga Bollmann Leknes 50,000 Kurt Simonsen 50,000 Tore Jensen 20,000 Anne-Sissel Skånvik 20,000 Frode Berg 20,000 Brede Huser 20,000 Bjørn Erik Barman-Jenssen 10,000 Edward Thorstad 10,000

Source Url: https://newsweb.oslobors.no/message/485850

Oslo (TDN Direkt): Styret i Norwegian Air Shuttle har besluttet å sette ned innløsningskursen i en aksjeopsjonsplan for ansatte fra september 2018 fra 278 kroner til 43 kroner pr aksje.

Det opplyses i en melding tirsdag.

Den nye kursen gjelder for følgende ansatte (antall aksjer i parentes)

Geir Karlsen (50,000)
Helga Bollmann Leknes (50,000)
Kurt Simonsen (50,000)
Tore Jensen (20,000)
Anne-Sissel Skånvik (20,000)
Frode Berg (20,000)
Brede Huser (20,000)
Bjørn Erik Barman-Jenssen (10,000)
Edward Thorstad (10,000)
TDN Direkt finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Da er ledelsen rigget for Nytt bud. Hadde vært gøy om forsøk på oppkjøp(bud) ble formidlet markedet bare for å få en pekepinn på hva markedet vedsetter selskapet flyselskapet til.
Epona
30.09.2019 kl 15:43 360

Interessant i forhold til trådstarter, og også skepsisen til å fly MAX når de er i lufta igjen: "Ikke kun lave priser
Ryanair vil blandt andet nå de ambitiøse klimamål gennem investering i nye fly. Selskabet har hos Boeing en ordre på 210 MAX-fly, som får plads til fire procent flere passagerer og reducerer brændstofforbruget med 16 procent og støjniveauet med ikke mindre end 40 procent."

Det skal også bli interessant å se markedets reaksjoner når MAX blir helt max å fly igjen 🌞