Her ligger en voldsom oppside.
Massiv underprising
Av flere industrielle og langsiktige aktører I tanken, Okeanis Eco Tankers er ofte hyllet blant toppvalg i sektoren. Selskapet har tre 2015-bygget Aframaxer, fire moderne Suezmaxes bygget i 2016-2018 og åtte VLCCer som alle leveres i 2019. Hele flåten vil bli ettermontert slik at fartøyene kan gå på bunkere også etter 2020. Selskapet er fullt finansiert under svært rimelige forhold. Okeanis har inngått lengre kontrakter for deler av flåten, mens fire av VLCCene vil konkurrere i spotmarkedet. Hannisdahl mener selskapet er dramatisk underpriced
– Okeanis Eco Tankers er også en av de mest attraktive investeringene i oljetanken, gitt den moderne flåten og massiv underprising. Til tross for at selskapet har økt sin likviditet i aksjemarkedet ved å oppgradere noteringen fra Merkur til Axess, handles aksjen fortsatt med 25 prosent rabatt i forhold til verdijustert egenkapital. Selskapet vil gjennomføre en "rabattkontrollmekanisme" fra 1. januar 2021, hvor de selger skip og utbetaler ekstraordinært utbytte (eller kjøp egne aksjer) dersom aksjen handles vesentlig under NAV. Dette vil nødvendigvis føre til at rabatten til NAV forsvinner over tid. Med tanke på at skipets verdier stiger, og vi forventer ytterligere 50 prosent oppe for en moderne VLCC i to år, er det en stor oppside til vårt kursmål på 148 sier analytikeren som ser en oppside på 121 prosent
Av flere industrielle og langsiktige aktører I tanken, Okeanis Eco Tankers er ofte hyllet blant toppvalg i sektoren. Selskapet har tre 2015-bygget Aframaxer, fire moderne Suezmaxes bygget i 2016-2018 og åtte VLCCer som alle leveres i 2019. Hele flåten vil bli ettermontert slik at fartøyene kan gå på bunkere også etter 2020. Selskapet er fullt finansiert under svært rimelige forhold. Okeanis har inngått lengre kontrakter for deler av flåten, mens fire av VLCCene vil konkurrere i spotmarkedet. Hannisdahl mener selskapet er dramatisk underpriced
– Okeanis Eco Tankers er også en av de mest attraktive investeringene i oljetanken, gitt den moderne flåten og massiv underprising. Til tross for at selskapet har økt sin likviditet i aksjemarkedet ved å oppgradere noteringen fra Merkur til Axess, handles aksjen fortsatt med 25 prosent rabatt i forhold til verdijustert egenkapital. Selskapet vil gjennomføre en "rabattkontrollmekanisme" fra 1. januar 2021, hvor de selger skip og utbetaler ekstraordinært utbytte (eller kjøp egne aksjer) dersom aksjen handles vesentlig under NAV. Dette vil nødvendigvis føre til at rabatten til NAV forsvinner over tid. Med tanke på at skipets verdier stiger, og vi forventer ytterligere 50 prosent oppe for en moderne VLCC i to år, er det en stor oppside til vårt kursmål på 148 sier analytikeren som ser en oppside på 121 prosent
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Varsom
22.09.2019 kl 15:14
2826
Alt ligger til rette for at kursen her kan gå meget høyt!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Varsom
07.10.2019 kl 20:41
2559
Det må jo være et minimum slik de 2 neste årene estimeres!
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Siddis61
07.10.2019 kl 21:19
2512
Husk de har 4 av VLCC skipene på 5 års kontrakt med kun USD 35,000 per dag. Ikke mye de tjener på disse sammenlignet med det de kunne fått idag i spot. Kjøp heller ADS.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
joneug
07.10.2019 kl 21:41
2482
Det er sant, men så har du heller ingen variable kostnader ved timecharter, og du har 100% flåteutnyttelse gjennom året. Du må vite hva ratene ble de kommende tre årene før du kan si at slutning på 33/37k per dag var dårlig. Det sagt, ratene for tre år er høyere nå enn da OET sluttet dem.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
timmy80
09.10.2019 kl 09:19
2279
Okeanis utøver opsjonen på to Suezmax til mUSD 64.5 pr skip inkl scrubber. Skipene leveres i aug20. LTV 75 - 80 %. EK på +/- mUSD 30 skal være uproblematisk både gjennom CF fra drift og evt trekk av en RCF på mUSD 15. Med ett års TC på USD 40k/dag vil EK være tilbakebetalt innen 2 år. CBE ned mot USD 20k/dag. Ser ikke ut til å påvirke utbyttekapasitet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Varsom
09.10.2019 kl 20:11
2148
Spetalens tankyndling,
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/10/09/7459842/okeanis-eco-tankers-innloser-kompis-opsjoner-med-hovedeieren
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/10/09/7459842/okeanis-eco-tankers-innloser-kompis-opsjoner-med-hovedeieren
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
PrivatInvestor
09.10.2019 kl 21:06
2097
Det er feil
De går ut Q4 2020
De går ut Q4 2020
Redigert 21.01.2021 kl 08:49
Du må logge inn for å svare