DNB Markets ber investorer satse på NRC Group

Slettet bruker
NRC 22.09.2019 kl 00:11 39612

"«Innenfor sektoren ser vi i øyeblikket størst potensial for Olav Thon og NRC Group», skriver DNB Markets i torsdagens rapport."

"NRC Group får en kjøpsanbefaling og et kursmål på 75 kroner."

kilde: https://finansavisen.no/nyheter/bors/2019/09/19/6958070/dnb-markets-ber-investorer-satse-pa-olav-thon-og-nrc-group

Utover dette må det igjen nevnes at det ligger flere triggere på lur, men at også kursmål 75 bør anses som attraktivt i ft. dagens lave kursnivå, som ligger like over et kjent støttenivå. Ser man dette i lys av børsklimaet som råder for tida, så skal oppgangen til 75 være en fin marsj bare den oppfylles ila. høsten. Enhver får gjøre sine vurderinger, google nyheter, se an børsmeldinger eller annet høvelig fornuftig. En får i alle fall ikke med seg de første 10 kronene per aksje i en oppgang om en må vente til de har vinka adjø før man endelig beslutter å kjøpe, og dessuten får man som regel kjøpt seg et lavere antall aksjer ved å vente. Tar en fram kalkulatoren, så skal man ikke ha mer enn 2 i matte fra videregående for å skjønne at slikt påvirker effekten. Nei, jeg tror faktisk man kan se det med strykkarakter også...

Fra fredagens sluttkurs til 75 er det en økning på 28,65%, men teknisk sett skal det ikke være motstand før cirka 84 etter at cirka 67 er passert (sluttkurs som teller), sånn at det er nevnt. Fra fredagens sluttkurs til 84 er det en økning på i overkant av 44%. Vil kursen kunne bykse opp til cirka 84 minst like raskt som den har gjort tidligere..? I så fall må det være lukrativt å ha NRC-aksjer nå.

Børsmeldte kontrakter i millioner så langt i år / oppstart:

SEK 221 / februar
EUR 3,1 / februar
SEK 73 / mars
SEK 40 / mars
EUR 8,25 / februar
EUR 10,9 / mars
SEK 173 / mars
NOK 56 / april
SEK 142 / april 2021
NOK 76 / mai
SEK 44 / april
NOK 34 / juni
NOK 68 / mai
EUR 3,2 / mai
EUR 220 / juni
NOK 123 / august
NOK 60 / april 2020
NOK 33 / juni
SEK 103 / juni
NOK 43 / august
EUR 7,4 / januar 2020
EUR 3,4 / august
EUR 20,7 / september

Ordreboka antas nå å være på godt over NOK 8 milliarder, og husk at q3 skal være et sesongmessig godt kvartal. Selskapet opererer i Norge, Sverige og Finland, og kundene er i hovedsak solide nordiske stater, så NRC er nærmest isolert fra handelskrigen, med kunder som kan betale for seg selv om det måtte bli dype krisetider. NRC ser dessuten ut som et soleklar oppkjøpskandidat.


Selskapets nettside:
https://nrcgroup.com/
Redigert 20.01.2021 kl 17:35 Du må logge inn for å svare
geoinvestor
04.02.2021 kl 16:15 3474

De fleste av prosjektene med null inntjening er i avsluttende fase. Nedskrivninger er alt tatt. De gjør besparelser og effektivisering i organisasjonen som vil være implementert i løpet av Q2. Selskapet er påvirket av Covid 19 som de fleste andre. Dette er et forbigående fenomen. At selskapet i panikk skal kjøre emisjon på dagens kurs er lite trolig, og sannsynligvis kun noe som har oppstått i ditt hode.

Fra Q3:
Total cash amounted to NOK 606 million in addition to an unused multi-currency credit facility of NOK 200 million. The current cash position and the multi-currency cash pool provides significant flexibility for managing cash flows and reserves within the Group.

NRC Group maintains focus on implementation of the updated strategy and improvement measures to restore profitability. The long-term ambitions stand firm based on a positive market outlook.

For 2021, the Group targets an EBITA margin up towards 4% based on existing order book and tender pipeline.
Redigert 05.02.2021 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
BLOODLINE
05.02.2021 kl 10:32 3293

Store ekstra kostnader i Sverige, Finland og Norgen iht utenlandsk arbeidsstyrke i q4q1 kommer i tillegg til økte kostnader ref q3 rapport:

"Statlige begrensninger og
anbefalingene intensiveres i Norge, Sverige og Finland, ettersom antall
berørte er på høyeste nivå siden mars. Begrensninger knyttet til arbeidsstyrken
mobilitet er implementert og vil føre til høyere kostnader for de berørte
prosjekter."

Alt fra Q3
"På grunn av den økonomiske effekten Covid-19 har for SL
i Stockholm er anbud for vedlikehold og oppgraderinger på vent."

..."Likevel, hvis utbruddene intensiveres og ytterligere begrensninger blir implementert av
regjeringer, vil det påvirke konsernets daglige virksomhet og føre til høyere
produksjonskostnad og langsom fremgang i berørte prosjekter."

Både Sverige og Norge har vel i praksis stengt ned i q4-q1
Redigert 05.02.2021 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
thief
05.02.2021 kl 10:34 3292

Stå på👍virker litt desperat😂
BLOODLINE
05.02.2021 kl 11:14 3250

Refererer bare til hva selskapet og AF guttene har sagt på q3. 2021 blir et slitsomt år for selskapet og aksjonærene, det sies jo rett frem også med 2 profitt warninger. Greit å balansere nyhetene for nye skribenter
geoinvestor
05.02.2021 kl 11:24 3243

Men du ser lett vekk fra de positive tingene som står i rapporten. Blant annet dette:

NRC Group maintains focus on implementation of the updated strategy and improvement measures to restore profitability. The long-term ambitions stand firm based on a positive market outlook.

For 2021, the Group targets an EBITA margin up towards 4% based on existing order book and tender pipeline.

Covid19 er old news, og er et forbigående fenomen som påvirker alle selskaper.
Redigert 05.02.2021 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
BLOODLINE
09.02.2021 kl 10:15 3046

Noen som har sjekket lånefacilitetene til Nrc? Disser er vel lagt opp til ebita og er vel i brudd iht denne voldsomme nedgangen i inntjening.
thief
09.02.2021 kl 10:27 3032

"The Company is compliant with all its covenants per 31 December 2020."🙂
geoinvestor
09.02.2021 kl 10:27 3028

I brudd du liksom. Det må du evt. dokumentere. Da hadde det vært meldt for å si det sånn. Lånefasiliteter er nok knyttet opp mot bokført EK.
BLOODLINE
09.02.2021 kl 10:37 3028

Er du helt sikker på det Geo? Veldig vanlig at lånefaciliteter er bundet opp til Ebitda/ebita. Om Dere er helt sikre på at det er mot egenkapital, jeg vil sjekke det uansett. tenker nok mer på det normalt svake q1-q2, selskapet er vel forpliktet til å ha ting på stell før det usikre året 2021 kommer.
BLOODLINE
09.02.2021 kl 10:38 3028

...tenkte Dere kunne dette. Blir det et dårlig halvår fremover tærer det voldsomt på egenkapitalen også, som jeg har forsøkt skrive om tidligere
BLOODLINE
09.02.2021 kl 10:40 3028

Skal sende Fladby eller hva han heter en epost jeg, tenker det er greit å få det avklart. Geo, hvor står det at finansene er lagt opp mot egenkapital?
BLOODLINE
09.02.2021 kl 10:52 3009

Stemmer det at Nrc har nærmere 2 milliarder i gjeld? Har selskapet måtte brukt waiver tidligere for å komme seg ut av økonimisk knipe?
geoinvestor
09.02.2021 kl 11:21 2985

Du er svært desperat i din iver etter å sverte selskapet. Tar dessverre ikke dine synspunkter særlig seriøst når du ikke kommer med noen dokumentasjon. Det er helt vanlig å knytte gjeld opp mot egenkapital, så er det din jobb å dokumentere noe annet. Du slenger ut tall på hvor mye gjeld de har, hva med å lese Q3 så får du svaret ditt. Alle selskaper av en viss størrelse har gjeld, ingenting negativt i det så lenge de klarer å betjene gjelden. Noe NRC hittil ikke har hatt noe problemer med.
BLOODLINE
09.02.2021 kl 11:24 2984

Forsøker legge til noen problemstillinger som er høyst relevante. Jeg har sendt epost til både Fladby og Olsen. Men du som mener lånefasilitetene er lagt opp mot egenkapital, hva forhold tenker du bankene tenker? Vil obligasjoneiere/banker sitte stille og ikke stille krav, det er jo åpenbart at selskapet sliter.
geoinvestor
09.02.2021 kl 11:39 2963

Sliter de? Så vidt jeg har skjønt så tjener de penger hvert kvartal. Slik du argumenterer så er det like før skifteretten. De er ikke i nærheten av å slite slik du prøver å presentere. De har hatt noen utfordringer siste år med inntjening i enkelte prosjekter. Prosjekter som er i sluttfasen og som snart er ute av porteføljen. Utfordringene er adressert i selskapet og de gjør de nødvendige tiltak for å øke inntjeningen. Dette skal være på plass innen Q1. De forventer EBITA margin på 4% i 2021.

Angående gjeld så melder de i Q3 at: Total interest-bearing liabilities amounted to NOK 1,830 million at 30 September. The Group has total current assets of NOK 2,261 million at the end of the quarter, NOK 446 million more than short-term liabilities. Total cash amounted to NOK 606 million in addition to an unused multi-currency credit facility of NOK 200 million. The current cash position and the multi-currency cash pool provides significant flexibility for managing cash flows and reserves within the Group.

Så de er ikke i brudd.
Redigert 09.02.2021 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
BLOODLINE
09.02.2021 kl 11:43 2956

Om du tror obligasjoneiere/banker ikke vil sikre sine disposisjoner tror jeg du tar feil. Gjeldsgraden siste årene har omtrent doblet seg.Gjeldsgrad (%) 32,95 20,88 17,63 At selskapet håper på en ebita opp mot 4 kan jo ledelsen har lov til. Tror ikke obligasjoneiere/banker tenker slik.

BLOODLINE
09.02.2021 kl 11:45 2947

Hallo...Nrc har ikke tjent penger siste 3 årene, tap og 0 i overskudd. totalt avhengig av kapital innsprøytning.
thief
09.02.2021 kl 11:52 2935

Off,ta deg en pause nå🙂Skjønner at du tror de er konkurs og trenger emisjon på 2-3mrd til 7-8kr aksjen,som du sa!Tror ikke mange tar det veldig seriøst!
BLOODLINE
09.02.2021 kl 12:03 2915

Jeg har aldri skrevet konkurs. Jeg sier bare at vekst ambisjonene er noe voldsomme. Tror veien mot 10 milliarder blir utfordrende og emisjoner må settes for å kunne nå målene, alternativt en nedskalering og store kostnadskutt. Har sett dette mange ganger i andre selskap, Nrc ledelsen er super optimister og det blomstrer av ord som high level, positive outlook, good margins, top priority , High growth and expansion, likevel skjer det motsatte gang på gang, så jeg har lære meg å vente til bunnen rundt 7-8, kanskje kr 5( tenknisk støtte ved brudd ned)
Redigert 09.02.2021 kl 12:06 Du må logge inn for å svare
webspinner
09.02.2021 kl 12:29 2883

Fint med litt motvekt, men vurderingene dine rundt kursutvikling betrakter jeg som fullstendig useriøse. Til 5 kr ville jeg solgt huset og kjøpt NRC-aksjer for alle pengene.

Jeg har brukt mye av helgen til å lese gjennom tidligere kvartalsrapporter og har analysert de økonomiske prestasjonene siden Q1 2017. De har positiv EBITA alle år siden 2017, men har riktig nok fått en smell i lønnsomheten fra slutten av 2018 til nå. Leser det som at tidligere ledelse har hatt for svak risikostyring og hatt for mye fokus på vekst (vokste fra ca. 2 mrd i omsetning i 2016 til 6.2 mrd i 2019). På varselet knyttet til Q4-presentasjonen kommer ledelsen med oppdatert EBITA mål på 1.75-2.5% for 2021 (https://nrcgroup.com/investor/stock-exchange-notices/details/?id=20A508B5AD76C3E8). Jeg har antatt ca. 6.7mrd i omsetning på 1.75%, hvilket gir EBITA på 119 MNOK for 2021 (170 MNOK ved 2.5%).

Fortsett gjerne å del dine synspunkter, men fint med litt mer fakta og sakligheter. Mulig den skal noe ned, men jeg har benyttet de siste dagene til å fylle på.

BLOODLINE
09.02.2021 kl 12:40 2859

Faresignaler – røde flagg
-Bruttofortjenestemarginene fallende over tid
Kan indikere økende konkurranse og at selskapet taper markedsandeler
Låneavtalene (både banklån og obligasjonslån) inneholder en rekke lånevilkår
som selskapet må følge.

"Dette er primært finansielle vilkår hvor selskapet
skal overholde visse forholdstall, som
størrelse på EBITDA15, likviditet, egenkapitalandel, markedsverdi på eiendeler og
lignende."

I den grad selskapet ikke klarer
å overholde slike lånevilkår, er lånet i
utgangspunktet misligholdt. Dette betyr
ikke uten videre at selskapet rettslig
sett kommer i en insolvenssituasjon, da
dette er et privatrettslig forhold hvor
låneavtalen har mekanismer som gjør
at selskapet kan diskutere og eventuelt
reparere forholdet med banken/obligasjonseierne.
Er selskapet i ferd med å bryte lånevilkår
eller er i brudd, vil selskapet kontakte
bankforbindelsen og oppnår ofte at
bruddet på lånevilkåret blir ettergitt
15. Earnings Before Interest, Taxation, Depreciation and
Amortization. Se nærmere om EBITDA på side 5.
(banken gir waivers) for en periode,
eventuelt med en utsettelse på avdragsprofilen. Dette representerer en relativt
ukomplisert og lett restrukturering16.
Har selskapet obligasjonslån er det noe
mer komplisert. Nordic Trustee (NT) er
gjennom låneavtalene mellom selskapet
og NT gitt fullmakt til å være tillitsmann
for obligasjonseierne, og ivaretar således
obligasjonseiernes rettigheter. NT har
mandat (gjennom obligasjonsavtalen) til
å avklare mindre brudd på låneavtalen
på egen hånd. Er det dog større forhold,
som reforhandling av lånevilkår eller
utsettelser på renter/avdrag, må NT kalle inn til obligasjonseiermøte. Normalt
legger låneavtalen opp til at 2/3 av obligasjonseierne på møtet må stemme for.
Dette må imidlertid vurderes i forhold til
hver enkelt låneavtale.17
Redigert 09.02.2021 kl 12:42 Du må logge inn for å svare
BLOODLINE
09.02.2021 kl 12:46 2852

Noen som vet om det er underkurs på obligasjonslån/ene til NRC? Finner ingenting pr tlf her;)
Redigert 09.02.2021 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
BLOODLINE
09.02.2021 kl 13:02 2822

Årsaken til voksesmertene er oppkjøpet av det finske selskapet, tok vann over hodet, ligner litt på styringen i gamle Blom (Nrc idag)
webspinner
09.02.2021 kl 13:18 2791

@BLOODLINE, jeg ser at du utelukkende kommenterer NRC på forumet og utelukkende er negativ. Det er ikke vanskelig å se for seg uredelige motiver for denne adferden.

Kan du si litt mer om hva som er din motivasjon rundt dette?
BLOODLINE
09.02.2021 kl 13:27 2770

Har jeg bedre og redelige motiver om jeg kun skriver om 10 milliarder og ebita på 10%? er vel bare gøyere å lese for brukerne her inne. Jeg forsøker få frem alle sider da selskapet åpenbart har store utfordringer. Slikke sårene og kutte kostnader eller kjøre på med nye emisjoner for å klare vekstambisjonene. Kanskje dei trenger penger uansett frem til sommeren. Q1 er vel ikke akkurat noe supert kvartal.
BLOODLINE
09.02.2021 kl 13:27 2772

Har jeg bedre og redelige motiver om jeg kun skriver om 10 milliarder og ebita på 10%? er vel bare gøyere å lese for brukerne her inne. Jeg forsøker få frem alle sider da selskapet åpenbart har store utfordringer. Slikke sårene og kutte kostnader eller kjøre på med nye emisjoner for å klare vekstambisjonene. Kanskje dei trenger penger uansett frem til sommeren. Q1 er vel ikke akkurat noe supert kvartal.
geoinvestor
09.02.2021 kl 13:33 2764

Lite vits å mate trollet. Han finnner stadig nye negative momenter med selskapet etterhvert som de gamle blir tilbakevist.
BLOODLINE
09.02.2021 kl 13:40 2748

Kanskje obligasjonsgjelden Nrc har er konvertibel. Flere muligheter for selskapet å "finne" vekstpenger, spørsmålet er hvor tøffe AF ledelsen blir fremover. Webspinner, ingen har tilbakevist mine teorier, dette vil jo vise seg i løpet av 2021
BLOODLINE
09.02.2021 kl 13:55 2732

Da har jeg kommet meg tilbake på kontoret. Har sett på mulige operasjonelle restruktureringstiltak
Om Nrc styret fraskriver/likviderer seg disse enorme vekstambisjonene kan ledelsen gjøre flere tiltak som:

- Salg av aktiva som ikke er kjernevirksomhet
- Salg og leaseback av eiendeler for å frigjøre likviditet
- Nedbemanninger/sluttpakker
- Redusere investeringsplaner(som man ikke er forpliktet til)
- Utsette investeringer som selskapetallerede er kommittert til, og som ikke er kritiske
- Suspendere utbytter og program med tilbakekjøp aksjer
- Vurdere arbeidskapitalen og redusere denne
- Forhandle frem gunstigere betingelser fra kunder og leverandører, for eksempel for leie av driftsmidler
- Andre strategiske grep som salg eller sammenslåing (M&A) med andre selskap
geoinvestor
09.02.2021 kl 14:03 2720

De har adressert tiltak som er under utfførelse. Du får sende listen din til ledelsen, så får de seg sikkert en god latter.
BLOODLINE
09.02.2021 kl 14:20 2703

Snakker du om kostnadsreduksjonsprogrammet på knappe 50 mill. Er jo et svært lite tiltak i den store sammenhengen. Hvor skal selskapet hente penger til disse 100 millioners maskinene sine? Selskapet må jo investere kraftig om skal nå vekstambisjonene sine.
talund
09.02.2021 kl 14:54 2667

NRC skal langt opp eller langt ned nå. De har masse luft (goodwill) i balansen uten at selskapet tjener penger. Bankens krav til resultat og balanse klarer de såvidt å overholde, så langt. Den positive siden er et selskapet er grisebillig om de skulle klare å overleve uten ny kapital.
BLOODLINE
09.02.2021 kl 15:19 2640

Ja det kan fort smelle mer i q1 og q2, q1 med nedstengte grenser og utsettelser på arbeidet og inntekter. Vil tro selskapet klarer seg med en waiver i en "slikke sår" periode i 2021. Da forutsetter jeg en kraftig nedskalering i ambisjonene. Velger selskapet å angripe markedet med vekstambisjonene sine kommer det emisjon, det er jeg 100% sikker på, spørsmålet er bare hvor den settes. Jeg tipper i om rådet 7-8 kroner. Teknisk er det også svak, skal den teste nedre trendkanal er vi på kr 5
thief
09.02.2021 kl 15:28 2624

Gjentar deg selv hele tiden jo,tror du det hjelper??🙂
BLOODLINE
09.02.2021 kl 15:42 2610

Nei, hva jeg skriver hjelper kursen hverken her eller der tenker jeg, dette finner markedsaktørene fort ut helt selv. Nedskrivingen av goodwill er vel heller ikke absorbert i kurs og q4 tallene.
webspinner
09.02.2021 kl 17:01 2544

Denne goodwillen er vel strengt tatt knyttet til oppkjøpet i Finland, som går meget bra, slik at impairment testing av goodwill ikke skal være noe problem? Jeg kan ikke se behovet for å hente kapital med mindre de skal gjøre oppkjøp - noe de ikke gjør siden aksjen er så lavt priset. Investering i større maskiner burde heller ikke være nødvendig, det er mer snakk om å få utnyttet disse i prosjekter enn at de må streve med å skaffe nye. Dessuten, det er fullt mulig å lease.

Eller er det noe annet konkret jeg ikke ser her?
Slettet bruker
10.02.2021 kl 09:04 2275

Norges lengste jernbanebru skal bygges (KS-2 Tangenvika ) og anbudesvinner/ene skal offentliggjøres om ikke mange ukene. Har vært snakk om mer enn 2 milliarder på den kontrakten.

Noen som har følere ute her ?
geoinvestor
10.02.2021 kl 09:18 2183

The Group has identified an addressable tender pipeline of approximately NOK 16 billion for the next nine months.
triggerhappy10
10.02.2021 kl 09:59 2152

Vi snakker kurser på 20 + etter respres. Med kontaktsslipp og innsidehandel.
De som selger nå er truseskvettere.