REACH - Explosiv Aktivitet i Subsea Bransjen NÅ

PetroMonkey
REACH 25.04.2018 kl 15:57 10332

Har snakket tidligere om økt aktivitet i supply kjeden til olje og subsea bransjen, når går ting helt amok!

Den siste 4 uker har ting forandret seg veldig mye. Det er snakk om over 100% økt aktivitet fra samme period i fjor, og at berifter prøver å få til skift ordninger.

Vi har signert et fartøy nå nylig, veldig heldig siden andre var interessert, og det ble dyrt. Jeg får ikke ting maskinert lokalt i det hele tatt, og til og med utlandet der Nroske aktører bruke de samme bedriftene, sliter jeg. Andre undervanns leverandører har det også veldig travellt, mye mer en det som kan kalles for en sesong messig oppgang ift hvodan det har vært de siste årene.

Jeg kjenner til ihvertfall to rederier som ingen ledig varm skip. INGEN!

Ratene presses oppover for hver dag som går nå. De som har varm skip i spot nå kommer til å tjene penger !!!!!


Jeg har tatt ut gevinst i 20% av PEN og økt beholdning av Reach i dag. Ting begynner å skjer nå i markedet, og det kan ikke ignoreres.


PEN
REACH
MSEIS
TXP

Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
macland
09.05.2018 kl 15:18 5371

Kan du linke? Er på mobil.
Gish
09.05.2018 kl 15:38 5361

Joda, jeg synes de har en sjanse. De går ikke under nå.
De har jo andre ting enn å tjene litt penger på, samt at de har gode dealer på pay-as-you-go-basis. Det er bra i 2018.

Til info så har jeg sett på beskrivelsen på både DeepOcean and Reach sine sider, og det eneste jeg sier er at når du ser på de to ROV'ene, så har ikke Reach sin allerede montert kameraer (som igjen setter høye krav til servere om bord i skipet, samt etterprosessering) , og det har konkurrenten, ergo tror jeg ikke de får like mye ut av de maskinene som den andre designen (hvor cap'en tillater en ramme, og den holder fortsatt nesten samme fart). Ikke glem at noen selskaper har fartsbegrensning, og derfor får ikke disse maskinene gå i så høy hastighet som de kan. Tror ikke alle selskaper stoler helt på at denne mengden data kan bli hentet opp i den hastigheten enda. Det forandrer seg nok snart vil jeg tro.
Jeg kom med min første kommentar fordi folk baserer kjøp av Reach på info om PSV og AHTS. Det er feil marked og kan ikke sammenlignes. Ikke kjøp Frontline basert på hva Odfjell drar inn i kjemikalietank...eller omvendt.
Jeg tror de kommer til å ha overskudd for Q2 (hvis ikke, så ville det vært smått utrolig), men tror ikke at noen selskaper i dette segmentet kommer til å se ut som onkel Skrue’s pengebinge basert på penger dratt inn i Q2.
De kommer garantert til å få noen rammeavtaler i mappa som blir gode nyheter å basere investeringen på, men om de kommer til å tjene penger i 2019, 2020 etc etc. på arbeid vunnet basert på så lave rater som man byr inn på langtidsavtaler nå i 2018, -det ser jeg ikke. Derfor tror jeg det blir «cautios optimism» som forblir mantraet både for meg og Alendal selv.
macland
09.05.2018 kl 16:44 5326

Gish.Du skriver godt , og virker som du har satt deg godt inn i segmentet. Det jeg ikke skjønner er bla.a at du mener rovene ikke har kamera??

Hva er det jeg missforstår?
Two inspection modes
– Combines ”High Fly” high speed acoustic pipeline survey with full three camera ”Low Fly” inspection in known problem areas

High Stability and Low Noise
– “Free view” for all acoustic sensors with low pump and thruster noise

High Camera and Sensor Capacity
– Improved lightening (video quality)
– No batteries, “unlimited” power
– Prepared for future sensors
Gish
09.05.2018 kl 18:08 5291

Den ROV'en deres har kun sensorer. Den har "capacity" til å sette på kameraer, men der er det som sagt ikke bare et kamera til et par hundre tusen som trengs. Det må mobiliseres (...som også krever at noen plukker opp regningen for å ha skipet ved kai i X dager) servere om bord på skipet må settes opp, og man må få tak i folk til å prosessere dataene. Og på personalsiden er det jo også skvis om dagen. I tillegg bruker man dagesvis på kalibrere et sånt setup. Både på skipet og på land. Snakker nok millioner.
Som alle har sett så om nyheten om at SS7 IMR-kontrakten til Statoil i dag med oppstart 2019. Det er DeepOcean's tap. Men det skal jo deles ut rammekontrakter i segmentet uten garanterte dager fra neste år. Her kan Oljeselskapene da dele til alle mann, for det koster jo ikke dem noe, for de garanterer ingen dager med arbeid, og alle må by mot hverandre hver gang selskapene kommer ut med "overspill"-jobber. Sånn kan oljeselskapene sette alle opp mot hverandre og gå for den billigste. Og siden det ikke finnes noen plass å finne ut hva "markedet" på sånne jobber er, så vil de jo bare måtte gjette hva naboen byr, og da vil du være den som vinner det; den billigste - da legger du ikke mye fett på ratene. I hvert fall ikke i disse tider. Dette er ikke som PSV, AHTS, bulk, tank, gull eller olje hvor alle vet hva siste rate er. Så de rammekontraktene er bare sjokoladegullmedaljer spør du meg. Vanligvis null garantier om dager med jobb, kun en rett til å by på jobb. Og tidvis er det jo også sånn at service provider skal signere kontrakt på garanterte rater for alle årene i en sånn rammekontrakt (2-5 år f,eks). Slik holder man også ratene lave, for ratene er jo basert på markedet det året anbudet går inn, og hvis det er i et elendig marked, ja så henviser jeg bare til min kommentar om å tjene penger på kontrakter inngått i 2018 i sterk konkurranse med "alle mann".....jeg tror Alendal vet hva han snakker om når han har uttalt seg om sitt eget selskap og markedet slik det var da han rapporterte.
Merchant
09.05.2018 kl 20:15 5245

Gish: Takk for interessante og vel funderte innlegg om dine vurderinger rund Reach. Jeg har forstått deg dithen at du ikke har aksjer i Reach, men følger åpenbart med nå. Etter mitt syn er faktisk de fleste investorer som har en større akjsebeholdning i selskapet per i dag ikke enig med dine synspunkter om fremtiden i Reachs markedet. Kursutviklingen særlig det siste året viser jo nettopp at det ikke ennå er alt for store forventninger til fremtiden heller og at mange er tilbakeholdene. Dersom aksjekursen i dag hadde vært rund 5 - 6 kr kunne jeg være kanskje enig med deg og ikke kjøpt flere akjer i Reach inntil Q2/Q3 foreligger. Men igjen, takk for gode og interessante innlegg!
macland
09.05.2018 kl 20:36 5230

Takker og for forståelig svar Gish