Statsbanken vil vite hva du bruker pengene dine på.

Hr.Suhr
22.09.2019 kl 23:47 434


Bare de færreste bruker cash nå til dags, og nå vil altså storebror vite nøyaktig
hvor, når og hva du bruker pengene dine på.
Prøvde forresten å sjekke om andre enn Resett omtalte saken, men nei.
Synes det er nifst jeg.. Snart får vi høre hvor positivt dette er. Ingen fare, alt er anonymt, jada.
Så lirkes planen på plass gjennom Acer-metoden.
Er det rart liksom at stadig flere på denne kloden går og kjenner på at 'noe' kommer til å skje snart.
https://resett.no/2019/09/22/dnb-vil-videreselge-data-om-kundenes-handlemonster/
Slettet bruker
23.09.2019 kl 00:30 421

Dette må de spørre kundene om lov til. Dette kan de ikke ture frem med uten å spørre om lov til.
Jeg er ikke interessert i dette.
Og burde ikke kundene i såfall få en form for kompensasjon for noe sånt ?

Hr.Suhr
23.09.2019 kl 01:58 408

Litt av et paradoks dette at bankene de facto har tilgang til alt hva bankort benyttes til.
Bortsett fra større utenlandstransaksjoner, evt. politisaker, skulle disse opplysningene normalt
kun vært forbeholdt brukeren som private anliggender. Da hadde det iallfall vært nyttig for kunden.
Nå legger man altså opp til systematisk datainnsamling som nær sagt fullbyrder total overvåkning av folk.
For ikke å nevne mulighetene til misbruk. For selvsagt vil de øvrige bankene også følge etter.
Blir fanmei skremt jeg.
Disse planene hadde iallfall aldri gått igjennom den gangen Georg Apenes var sjef for datatilsynet.
Og bare ikke innbill dere at dette blir noe 'fritt valg' som man kan avslå.
Slettet bruker
23.09.2019 kl 07:39 370

"Prøvde forresten å sjekke om andre enn Resett omtalte saken, men nei."

Du jobba beinhardt, skjønner man. I ingressen i din egen link står det at NRK melder om dette.

"Storbanken DNB vil tjene penger på å selge anonymisert statistikk om sine kunders handlemønstre til offentlige og private aktører, melder NRK."

Dette er en sak fra NTB, ts. Du leste kun overskriften, skjønner jeg. :)


Redigert 23.09.2019 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Hr.Suhr
23.09.2019 kl 13:29 339

Burde sjølsagt gått i detalj;
Jo, nå skal du høre. Hørte om saken først på NrK 22:00-nyhetene igårkveld.
I håp om å finne litt mer, kikket jeg derfor innom både NRK og de andre objektive mediene
uten å finne noe.
Nettsøkte også, og konstaterte da pussig nok at det bare var Resett som omtalte saken.
Normalt ville vel saken nå vært lagt under lokk.
Veldig godt vi har HO og Resett
Slettet bruker
23.09.2019 kl 13:33 332

" samler vi all den informasjonen og anonymiserer den. Informasjonen vi bruker videre kan ikke spores tilbake til deg som kunde, "

Når vi snakker om digitale tjenester (innlogging, alskens kortbruk osv) stiller jeg meg meget kritisk til hvor anonym denne statistikken virkelig er.
Er den anonym og ikke kan knyttes til en spesifkk bruker (kjøper), hva er da vitsen?
Hva det brukes penger på og hva som selges/kjøpes, er jo tilgjengelig i dag, spesielt hvor det benyttes digital betaling.

Redigert 23.09.2019 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 14:50 311

Jeg husker jeg for mange år siden fikk hakeslipp, da banken satt med hele reiseruten jeg hadde hatt på en større
reise. Med hotelnavnet for hvert hotel osv. Hadde jeg visst det, hadde jeg ikke betalt på den måten.
Dette burde vært anonymisert på overflaten.
Handler du på en dagligvareforretning, så loggfører kassa der hver enkelt vare du har kjøpt. Men denne infoen
skal da ikke banken ha tilgang til. (Det virker som det er sånn media snakker nå).
Det burde være et skille her, hvor banken, visa, mastercard eller andre kort, kun får tilgang til dybdeinfo om noe problem
har oppstått.
Jeg kan ikke skjønne at det produkt Dnb angivelig ser for seg med anonymisert gjennomsnittsifo er noe å selge.
Det er jo dybdeinfoen som kan ha verdi for andre. Men den vil ikke vi gi ut.
Slettet bruker
23.09.2019 kl 15:49 300

..eller NRK, som jo var først ute med denne nyheten. Du hyller nå skunkene i resett bare fordi de videreformidler en ntb-sak ;)
Fjordgubben
23.09.2019 kl 15:51 296

Den dagen EU og andre vestlige land bestemmer seg for å «fase ut» cash blir dette spikeren i kista, staten får 100% full kontroll (tror de) og det vil føre til en rasering til økonomi.

Mange vil ta i bruk andre valutaer, gull og sølv som betalingsmidler, kriminell virksomhet vil øke og nedturen vil akselerere.
Slettet bruker
23.09.2019 kl 16:12 287

Regner med at din skråsikre konklusjon her baserer seg på en scenarieanalyse hvor du tar høyde for alle de relevante faktorene?