Thomas Cook er konkurs

egilas
NAS 23.09.2019 kl 05:48 14826

Thomas Cook er konkurs meldes det i pressen nå. Hvordan vil det virke inn på NAS virksomhet i kort persperktiv?
I utgangspunktet ser det ut som en positiv ..noen negative sider?
Redigert 21.01.2021 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 09:20 3702

Kursen er ca 0. Ser at andre charterselskaper stiger veldig på nyheten TUI opp 5 p. De er konkurrenter mens jeg mener at norwegian er en samarbeidspartner som vil tape på dette i hvertfall på kort sikt. De mister oppdrag og taper på manglende inntekter fra konkursen.q3 vil skuffe

Har du noe grunnlag for å beregne hvilken som veier sterkest av de to motstridende effektene, Marianne, eller slenger du bare ut en påstand?

Og hvordan skuffer Q3 - hva forventes av analytikere og andre toneangivende og hvor mye avviker ditt estimat fra dette?
Redigert 23.09.2019 kl 09:24 Du må logge inn for å svare

Er Nas samarbeidspartner med Thomas Cook, er det vel naturlig at Nas får frakte passasjerer hjem fra sine ferier på den engelske stat sin regning som har gått ut og garantert for hjemtransport.

Marianne
23.09.2019 kl 09:40 3611

Vi har diskutert dette før jeg tror at q3 kommer rundt halvparten av det du tror . Hvor mye vil Nas tape på konkursen i forhold til q3.jeg vet ikkehvor mye de har av chartertrafikk fra Ving men alt tyder på at det er en god del som de ikke får betalt for. De vil også tape fremtidige avtaler med Ving. Hva skjer nå med det gamle Thomas cook? Noen vil vel ta over?
Redigert 23.09.2019 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
John8
23.09.2019 kl 09:46 3572

Ad «noen overtar vel Thomas Cook?»

Hvorfor skulle noen kapitalsterke overta en virksomhet som var avhengig av NOK 1,7 milliarder for å kunne fortsette?
John8
23.09.2019 kl 09:47 3568

Ad «noen overtar vel Thomas Cook?»

Hvorfor skulle noen kapitalsterke overta en virksomhet som var avhengig av NOK 1,7 milliarder for å kunne fortsette?
Marianne
23.09.2019 kl 09:50 3547

Kjøper opp deler og begynner på nytt. Nas startet med buisy bee

Jeg tror at du tror.-) ikke akkurat veldig gode
argumenter. Fasiten kommer vel for en dag.
Marianne
23.09.2019 kl 10:01 3493

Da lurer på hva dine gode argumenter er?

Synes det skrives i hytt og pine. Noen mener det
er bra for Nas og andre flyselskaper, mens andre det motsatte . Poenget mitt var at alle bare ‘tror’. Også er det enkelte som synes alt nytt, er dårlig nytt...

En baisser har som hovedmål å skape "tvil" om aksjen, og "splid" blandt deltagere på et sånt fora som dette. Jeg observerer det foregår på de fleste trådene vedr. TC´s konkurs.

Mitt spørsmål til deg Marianne er : har du virkelig ikke mere tungtveiende argumenter mot NAS enn dette ? Er dette det eneste "halmstrået" du har har å klamre deg til ? Vil du ha billigere inngang, eller ser shorten din ut til å surne ?

Du gidder å bruke tid på foraet - dermed har du en eller annen interesse i aksjen..........
cinet
23.09.2019 kl 10:47 3333

easyjet og TUI stiger markant. Her blit mye "ekstra" arbeid for NAS/SAS m.fl. de nærmeste ukene, og heeeele vinteren
cinet
23.09.2019 kl 11:36 3223

NTB; Det er et jordskjelv med styrke 7, og tsunamien har ennå ikke kommet, sier lederen for Kretas turistorganisasjon, Michalis Vlatakis, til nettavisen Proto Thema.
Thomas Cook har kontrakter med rundt 70 prosent av alle hoteller på Kreta, som er en av Hellas' viktigste turistdestinasjoner.
Det britiske selskapet har sørget for 400.000 turister til Kreta bare i år, og rundt 20.000 av dem befinner seg på øya nå.

Disse skal hjem....Her er det bare for NAS og SAS å tilby sine tjenester ( NAS var vellr aks ute i forbindelse med Island-konkursen) I tillegg 85.000 normenn som har kjøpt tur med Ving de neste 12 mnd.... Det er kjøp for ca. 500.000millioner i fly/hotell.
Marianne
23.09.2019 kl 11:42 3200

Ja jeg har interesse av aksjen har fulgt selskapet siden de startet . Har ingen aksjer . Har tradet den litt på lavere kurser. Jeg har vært superfan av NAS men har snudd og blitt skeptisk. Du nevner konkurs men det tror jeg ikke på. Jeg tror det kommer en ny emisjon igjen . Resultatene er ikke bra nok . Det har vært en dårlig investering å kjøpe Nas. Kursen er bare noen kroner høyere enn da de gikk på børs. Bransjen er elendig. Flyprisene er for lave. Kanskje redder de seg inn med en utbetaling fra Boing men har ikke tro på de gode tallene enkelte snakker om her. Tiden vil vise . Vi ser snart q3 og q4. Selskapet har lovet overskudd for året selv med MAX det tror ikke jeg vil skje. Dessverre er NAS ribbet nå. Tror de ville ha vært de første til å se muligheter ved denne konkursen.https://www.nrk.no/norge/derfor-kan-ving-navnet-overleve-konkursen-1.14713858 Rart hvor redde enkelt er for negative kommentarer. Dette er et diskusjonsforum og ingenting ved dette påvirker kursen. Ving Norge er int tenk om norwegian hadde hatt muskler til å kjøpe denne?De har levert store utbytter hvert år
Redigert 23.09.2019 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
solb
23.09.2019 kl 12:23 3128

Da gikk du inn i blokken sammen med de andre verste. Lite givende å lese dine stadige angrep med tro og tvil. Finn deg en annen hobby.
Redigert 23.09.2019 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 12:30 3108

Fint jeg gjør det samme med deg for du bidrar ikke med noe.
Redigert 23.09.2019 kl 12:31 Du må logge inn for å svare

Kan virke som sjefsbaiser har gjort i buksa og vikaren ikke har kvessa blyanten. Blir mye rør av det.

Hadde du forventet at de har masse ekstra fly?
Med allerede 20+ fly på bakken. Er ellers rimelig sikker på at de bidrar med det de kan, som alltid..-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
egilas
23.09.2019 kl 14:44 2933

Du nevnte: Rart hvor redde enkelt er for negative kommentarer. og massivt tap av dette på kansellerte charterflyvninger og tap på utførte flyvninger de ikke får betalt for.. Hva har du dette ifra?
Når du utaler deg uten noen form for grunnlag og syter om negative kommentarer uten å ha egen interesse.. Hvor dum tror du folk er?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare

Du har rett i en ting, Marianne. Det er nok at det ikke blir overskudd for året. Dette ble sagt før man visste om Max etter hva jeg husker, og dette ser i tillegg ut til å drøye ut i 2020. Det interessante er vel dette: hvor stort blir underskuddet i vinter Q4 (for øvrig også Q1 '20), og hvor mye drar man inn i Q3 i år - og hvor mye blir resultatet justert for kostnader av Max og Dreamliner. Det gir en pekepinn for fremtiden. Det andre som er vesentlig er om man har nok cash til å komme seg gjennom den harde vinteren.

Bottom line er at du må uansett inn og beregne dette, og det må beregnes med forutsetninger, da det ellers bare er å slenge ut noen tall. Du kan også se på tallene fra i fjor og gjette på at det blir samme resultat som i år, men av mange grunner som jeg har forklart det tidligere, mener jeg det blir litt vel korttenkt. Har inntrykk av at du slenger fingeren i lufta dessverre, mht dine seneste kommentarer. Jeg har diskutert med deg tidligere og er ikke redd for kritikk av mine synspunkter. Det bør du vite.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 15:39 2735

Nei restplass det er ikke riktig selskapet har lovet et overskudd for året tross Max . Jeg tror ikke de går et overskudd .Det har jeg sagt og skrevet siden selskapet skrev dette i rapporten sin. Før du belærer meg hvordan beregne et overskudd eller underskudd synes jeg vi skal vente til resultatet av q3 før vi sier mer. Du mener at selskapet vil tjene mellom 2000 og 2200 millioner. Jeg tror på et over skudd rundt 1000 millioner( fortsetter at ingen erstatninger er tatt med) Jeg tror også Nas vil skrive av tap på Thomas Cook dette kvartalet . Vi får se hva resultatet blir om ikke så lenge. Foreløpig er det ikke kommet kommentarer hvilke konsekvenser dette får for norwegian . Hvor mye utestående vil de ha fra allerede utestående flyvninger gjennom ving. Ikke en på tråden har stilt et spørsmål engang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare

Jeg tror at det nok var vel optimistisk med 2 mrd. Men vi får se. Poenget mitt er at folk ikke får noe ut av det, når du bare slenger ut noe. Det er det de blir irritert på deg for. Jeg har i det minste gjort rede for mine beregninger ganske nøyaktig, slik at folk kan tenke selv. Jeg mener faktisk at jeg nesten kan belære deg om dette, da du tidligere har vist svært liten forståelse for trafikktall og øvrige forhold rundt driften og regnskapene i Norwegian.
Som jeg skrev i den posten du refererer til, så er jeg fullstendig åpen for at trafikktallene blir dårligere enn jeg trodde. Jeg skrev også at det nok var et optimistisk estimat, men relativt nøkternt sammenlignet med de som er hinsides bullish her på forumet.

Problemstillingen fra den gang er imidlertid endret, Marianne. Da snakket vi om hvordan i alle dager man skulle få betalt obligasjonen i desember samt overleve Q4-Q1. Tror du man trenger emisjon før Q2 er over?

Driften er også vesentlig endret for Q4,Q1, så håper forbedringen i Q1 og Q4 er bedre enn forbedringen i Q3, slik vi så fra mars-juni. Jeg var opptatt av Q3 da, er ikke så opptatt av dette nå som en avgjørende faktor for det kommende året.

Og jeg mener da bestemt at de sa på Q2 eller Q1 at man ikke kunne guide overskudd lenger pga situasjonen med Max. Har du sett Q-rapportene fra i år? Så jeg tror du tar feil med å påstå at de fortsatt hevder at det skal bli overskudd.


"Nei restplass det er ikke riktig selskapet har lovet et overskudd for året tross Max"

Mener du her:

A) det er ikke riktig, selskapet har lovet et overskudd for året tross Max.

Eller,

B) det er ikke riktig at selskapet har lovet et overskudd for året tross Max
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
royroy
23.09.2019 kl 16:03 2654

Er det noen grunn til at IAG skal få mindre interesse for NAS her? Og kanskje mer interesse i TK?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 16:05 2642

Nå skriver du at du var for optimistisk hvorfor mener du det? Hva har endret seg siden du sier du var for optimistisk?
Du får lese årsrapporten restplass hvor de skriver at de skal gå med overskudd tross max. Jeg traff bra på tallene for q2 så får vi se q3
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 16:10 2615

"selskapet har lovet et overskudd for året tross Max "

Har du kilde som bekrefter denne påstanden? Selskapet guidet positivt før Max, etter Max kom håpet de at 19 skulle ende i pluss, men tok forbehold om at det var for mange usikkerhets momenter rundt max og når dette kom tilbake i drift.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare

Jeg var ikke for optimistisk, jeg var nok VEL optimistisk. Noe jeg sa at jeg var i posten min da også.

Grunnen til at jeg tror det kan bli lavere enn 2 mrd (noe jeg aldri har benektet) er at forutsetningene i estimatet mitt i så fall er endret. Dette kan du jo sjekke selv, siden det ligger der. I tillegg regner jeg med at early bird fee betales ut samt kostnader til de som tilrettelegger obligasjonsforslaget. I tillegg var vel august-tallene marginalt under det jeg beregnet, tror jeg? Og i tillegg er prisen på jet fuel nå en tanke høyere enn det Norwegian har guidet på i sitt estimat av CASK.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 16:13 2601

Årsrapporten Tom
Restplass vi diskuterte forutsetningene i sommer. Du la jo nettopp høyere forutsetninger enn meg. Jeg la disse lavere.det er jo det sim er å forutse er å treffe på forutsetningene.jeg sa de ville være lavere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 16:16 2587

Årsrapporten er det nok ikke, mulig du mer kvartalsrapporten?

Og den er lest og jeg finner ikke noe som bekrefter denne påstanden, men jeg er fult åpen for at jeg har oversett noe. Så henvis gjerne til side siden du vet hvor det står
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 16:17 2584

Det står i årsrapporten Tom mener tilogmed at du har reagert til det selv en gang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 16:19 2583

Husker ikke hvor men det står ordrett at de vil gå med overskudd tross max
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare

Det er bra hvis du treffer, Marianne, men,

hva baserte du forutsetningene dine på? Og hva var det du forutså? Oljeprissjokk? I så fall, bra jobba.

Har du forresten sett forutsetningene Norwegian har gjort i årsrapporten du refererer til? Skjønner godt hvis de guidet overskudd den gangen. Hvis du ser på side 22 skriver de også at de fortsatt har planer om å ta imot alle maxene og indikerer at dette vil gi besparelser for 2019. Det ser ikke ut som de har tenkt per årsrapporten at Max skal stå på bakken i lengre tid?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare

Du må gjerne dokumentere dette :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 16:22 2580

Restplassno skrev På side 22?
Husker ikke hvor men det står ordrett at de vil gå med overskudd tross Max. Jeg spør deg Tom og restplass mener du at konkursen ikke vil påvirke resultatet til nas i negativ retning i q3 og q4?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare

Det har jeg ikke oversikt over, Marianne. Må bruke litt tid på å se på det og ikke bare slenge ut påstander. Jeg prøver å ikke tillate meg selv å være ensidig positiv eller negativ, skjønner du ;) Andre leser en nyhet og tolker den utifra egen bias, slik det ser ut til at du velger å gjøre. Vet ikke, men det fremstår nå slik.

Vet du selv positiv vs negativ effekt av konkursen etter så kort tid? Fremstår som at du allerede har fasiten her, jeg vet ikke om Norwegian selv engang vet hvordan dette slår ut på kassalappen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare