Thomas Cook er konkurs

egilas
NAS 23.09.2019 kl 05:48 17289

Thomas Cook er konkurs meldes det i pressen nå. Hvordan vil det virke inn på NAS virksomhet i kort persperktiv?
I utgangspunktet ser det ut som en positiv ..noen negative sider?
Redigert 21.01.2021 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 16:24 3885

2018 årsrapporten kom ut omtrent samtidig med maxene ble satt på bakken og det eneste som står i denne vedrørende Max er i note 29;
"On 12 March 2019 Norwegian announced that the Company will ground its 18 Boeing 737 MAX 8 until further notice, based on recommendation from European aviation authorities. The Company
is in continuous dialogue with aviation authorities and with Boeing and are following their recommendations and instructions. Norwegian also has Boeing 737-800 and Boeing 787 Dreamliners in
its fleet, but these are not affected. Norwegian has worked, and is still working on, reallocating the
aircraft fleet to mitigate the consequences. "

Så de har ikke guidet positivt med max problemene slik jeg ser det. Men igjen, siden du er så sikker i din sak så burde det være en enkle sak å henvise til.
Om ikke så tar du nok feil.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 16:28 3868

Se der ja. Feilinfo nok en gang. Her skal det altså stå ordrett at man vil gå i overskudd til tross for MAX-problemene.

Marianne, jeg ser at Norwegian melder om begrenset kapasitet pga fulle fly, det må nå være godt nytt i det minste?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 16:32 3850

Orker ikke å finne det frem hvertfall ikke nå.
Restplass det er en mengde forutsetninger olje Kronekurs , yield etc etc. Tallene kommer snart restplass det er deg som skrur nedover. Husker at jeg nevnte dårligere tall en forventet for august da fnøs du men nå endrer du deg ned allikevel . Ikke sikkert at jeg treffer men jeg er mye mer pessimistisk på overskuddet på q3 enn deg og Tom

Restplass det hjelper lite med fulle fly om de ikke tjener på dette. I tillegg går de nå glipp av transport de kunne tjent godt på når de nå ikke har ekstra kapasitet

Guidingen i årsrapporten om et overskudd tross Max står ordrett som jeg sier
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 16:34 3845

Fra q1 rapporten side 23;

"Due to the uncertainty related to the MAX grounding, the company see increased risk related to the target of a positive net profit in
2019"

https://www.norwegian.no/globalassets/documents/interim/norwegian-q1-2019-presentation.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 16:37 3826

Dersom det står har de rettet det opp i ettertid
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 16:37 3821

Fant det for deg. De har ikke guidet positivt til tross for max.

"overskuddet på q3 enn deg og Tom"

Jeg har enn så lenge ikke kommet med noe tall for q3. Eneste jeg har sagt er at jeg tror det vil komme inn bedre en 18 basert på trafikktallene. Du mener de vil levere dårligere enn fjoråret og jeg mener det motsatte. Fasit får vi snart.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 16:38 3806

Rettet det i ettertid faktisk, man har ganske sykt høy tro på egen hukommelse når man mener at det er mer sannsynlig at de har gjort endringer i kvartalspresentasjonen enn at man selv husker feil.

Det er er lov å innrømme at man tok feil, noe vi alle gjør.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 16:43 3789

Jeg skjønner vinklingen din, Marianne, og jeg tror nok ikke vi har så mye mer å snakke om. Du har en mye mer forenklet forståelse av dette enn meg, etter hva jeg forstår, og det gjør at det blir vanskelig å diskutere dette. La det være sagt at jeg ikke fnøs av deg den gangen, jeg mener bestemt å takke deg for en god diskusjon, men jeg må si at jeg fnyser litt av dagens samtale. Mener du det er svakt av meg å "endre meg ned" som du kaller det, til den nye virkeligheten?

La det være sagt at du hverken har presentert forutsetninger eller begrunnelse for dine forutsetninger, og derfor ikke fortjener et fnugg av heder og ære om du skulle treffe på kronestykket engang. Det er like solid arbeid som å ha et klart svar uten resonnement, på om konkursen i dag er positiv eller negativ for Nas.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
solid1
23.09.2019 kl 16:46 3770


Hei Marianne.
Registrerer at du antar, eller påstår at konkursen i Thomas Cook skal gjøre at Norwegian taper en del penger.

Nå antar jeg at det er Ving som leier fly fra Norwegian, og dermed er det Ving som er det selskap som betaler Norwegian.
Ving er en egen juridisk enhet. Selv om Thomas Cook er eier av Ving, er ikke Ving konkurs.

Det kommer nok en meget rask løsning for Ving, da dette selskapet er og har vert meget godt drevet.
Da er det til og med mulig at NAS vil få en meget større andel av reisene. Slik jeg ser det, kan ikke NAS tape noe på at en stor konkurrent er borte fra markedet.

Ha en tankefull aften.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 16:47 3759

Det er positivt for NAS hva som skjer. Glem noe annet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 16:48 3763

Man gjør alt for å presse ned nå. Ren psykologi.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 16:58 3732

Her er for øvrig analysen din for Q3:

Dere er alt for optimistiske i for hold til Q 3 tror jeg . Har sett på tall fra 2016 da var yielden 0,52 rask 0,49 load factor 94,4. Resultat etter skal q 3 var 992 millioner.
2017 juli yield 0,49 rask 0,46. Resultat etter skatt var 1031 millioner. july 2018 yield 0,51 rask 0,47. Resultat etter skatt 1300.Yielden faller kraftig i august og september i alle årene. Det har med at juli er ferietid og billigere biletter i august og september



Må jo også minne deg på at nå som oljeprisen har steget kan det jo hende at Nas begynner å tjene penger på hedgen sin, det har jo vært en fanesak for deg når oljeprisen var lavere?

Det andre er jo at obligasjonen med 96% effektiv rente er utsatt, dette må jo også regnes inn i estimatet ditt ;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 17:02 3725

Årsrapporten er 108 sider forsøker å finne det. Tom har innsikt i selskapet og en det er respekt for. Dessverre restplass har jeg lite respekt for deg . Du snakker om forutsetninger. Satt å så på dette en hel kveld i sommer med en mengde forutsetninger. Når trafikktallene har kommet i ettertid har de då langt stemt ganske bra. Jeg har ikke tid eller lyst å gå igjennom dette en gang til men jeg står på et overskudd på ca 1000 millioner. Fasiten får vi snart . Ikke belær meg å lese regnskap for det har jeg lest mange av.Det er deg som reduserer tallene dine ned fra 2200 millioner. Ikke meg. Hva er da dine nye tall nå med dine beregninger. De trenger du ikke vise de nye forutsetningene dine
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 17:08 3715

Det var leit å høre at du ikke har respekt for meg. Jeg satt og lenge og satt dette opp for å gi deg et estimat hvor Norwegian gikk i null for året, noe du spurte om tidligere i posten. Jeg brukte mye tid for å presentere dette. Så kom du med fire setninger, og nå kommer du tilbake til dette og prøver å sette meg til veggs? Det var tross alt du som ba om det, og jeg gjorde mitt beste. Jeg har forklart deg hvilke forutsetninger som er endret. Jeg er klar over at jeg har feil innimellom men jeg mener at jeg har gjort et godt stykke arbeid med å sette meg inn i Nas, og da blir det litt irriterende når det kommer folk som har lest en avisartikkel eller sett en Q-rapport for lenge siden og slenger ut et annet tall.

Jeg mener at hvis du ikke har respekt for det jeg mener og skriver, så kan du la være med å stille meg spørsmål som jeg nøye bruker tid på å besvare.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 17:10 3746

Det kan fort tenkes at de forsiktig guidet et positivt 2019 i 2018 rapporten, men dette var da uten maxene. Max hendelsen kom etter rapport perioden, og derav er det kun nevnt i noten "for hendelser etter perioden".
Jeg mener også å huske at de forsiktig hintet om et positivt 2019, men de kom raskt med et forbehold når max flyene ble groundet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 17:11 3790

Kanskje tenker jeg enklere enn deg men jeg tror jeg er god på å se de store linjene restplass. Fasiten for q3 har ingen av oss. Bommer jeg kan dere ta meg siden jeg har lagt meg for hugg. Det eneste mange her bruker tid på er å finne feil istedfor å lete etter de riktige tingene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 17:13 3800

Jeg er helt sikker på at det var en positiv guidingen tross Max . Skal forsøke å finne ut av det. Det var nettopp tross Max jeg reagerte på
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 17:14 3817

Har aldri hatt behov for å "ta noen", Marianne. Det er meg fullstendig likegyldig å brenne deg på bålet om resultatet kommer inn på opp mot 2 mrd nå. Det er ikke den bransjen jeg driver i. Jeg så hvordan folk tok hammers og Frodon etter oblig.løsning. synes ikke det passer seg.

Hva tror du forresten om trafikktall for sept? Der har jeg ganske troa på null evt noen millioner i pluss.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 17:19 3804

Det er ikke bare Norwegian som opplever holdback fra kredittkortselskapene. https://simpleflying.com/thomas-cook-payments/amp/ Artikkelen er fra mai. Merket meg at Thomas Cook kommenterte at kundene hadde absolutt ingen ting å bekymre seg over.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 17:19 3811

Skal aldri si aldri for jeg kan fort ha oversett noe. Men av hva jeg har fått med meg har dette vært uten max problemer. Vi må også huske at Nas har vært veldig forsiktige med å guide og da finner jeg det litt merkelig at de har turt å guide noe så tidlig i året med all den usikkerheten som lå rundt max problemene
De har dog guidet en ebitdar mellom 6-7 mrd for 19. Dette ble også nylig oppretholdt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 17:22 3800

Dette har jeg alltid tenkt var noe de sa for å selge inn emisjonen. De regnet nok ikke med såpass max-problemer heller. Kan jo gå gjerne gå 1000 mill i underskudd i år nå som maxene blir groundet hele året. Uten max-problemer ville man ha gått i pluss. Så det var nok et risky bet å guide overskudd den gangen, ja
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 17:32 4014

Du er den eneste så langt som har kommet med kommentarer rundt selve konkursen. Er det riktig at Ving defineres som en egen juridisk enhet? De betaler jo utbytte til moderselskapet . Synes det høres rart ut men kan hende du har rett.

De guided 750 i tap i q2 på Max . Jeg har sagt det blir høyere. 1250 mill? De guided vel en Usd kurs på 8.50 nå er den 9. Oljen er vel omtrent den samme
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
solid1
23.09.2019 kl 17:36 3999


Ja Ving er en egen juridisk enhet.
Alle selskap betaler utbytte til sine eiere.

Det er hovedsaken ved å eie et selskap, er at man får tilbake for sine investeringer.
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 17:41 3987

De guidet 400 mill på Max i Q2 såvidt jeg kan huske, Marianne, og de guidet vel 700 eller 750 mill totalt. Du kan jo si det blir høyere, men det hjelper godt med et resonnement. Og når tror du emisjonen kommer? Og hva tror du om september-tall?

Oljen er atskillig hevet sammenlignet med hva de guidet på uhedget i Q2, den er ikke uendret.
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 17:43 3981

Ja tallene for Max er riktig 750 totalt skal se på september . Hvorfor jeg mener tallene blir høyere er at det strekker seg lengre ut i tid. På det tidspunktet håpet de at de ville bære tilbake i august. Hva guidet de for oljen? Gjennomsnittspris?
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
egilas
23.09.2019 kl 17:45 3978

Jeg har sagt det blir høyere. 1250 mill?..basert på hva`?
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 17:46 3970

Se over
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
EliotS
23.09.2019 kl 17:57 3934

SKAL VI LIGE FÅR AFKLARET NORWEGIAN AIR OG THOMAS COOK

Hei
Jeg kan bekrefte at Norwegian ikke får tap av dette. Vi har ikke hatt noen charteravtale med Thomas Cook

Med vennlig Hilsen

Tore Østby
Norwegian Air Shuttle ASA
Tel +47 99546400
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 18:02 3917

Der har man nok en gang en lærepenge på at det lønner seg å ikke være skråsikker før informasjonen fra pålitelig hold foreligger.
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 18:11 3885

Har jeg sagt det? Hvor mange spørsmålstegn har jeg stilt rundt dette? Hvor mange har svart på dette? En person har svart på dette se hva jeg skrev over. Jeg har sagt at jeg tror. Jeg er overassket over at de ikke får tap men da er dette avklart.
Dersom du vet guidingen på oljen restplass så kan du vel si det så slipper jeg å bruke masse tid på det. Hvorfor skal jeg bruke tid på å gi deg tall så arrogant som du er.
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
EliotS
23.09.2019 kl 18:14 3875

Her er et interessant link

https://economictimes.indiatimes.com/news/international/business/strains-that-sank-thomas-cook-weigh-on-european-airlines/articleshow/71263853.cms

Bemærk at både Air Franch og Easy Jet har opgivet at byde på Aigle Azur. Hvem vil de så byde på ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 18:18 3868

Er de 750 eventuelt 1250 millionene tap på direkte utlegg som ekstra kostnad ved weet lease, lagring og vedlikehold av 18 Max fly, kompensasjoner etc. ? Må en med tanke på erstatning bra Boeing legge til avskrivningskostnad på 18 Max fly som har blitt snart 1 år eldre ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 18:27 3837

Jeg har ikke tenkt på avskrivninger her men kan sikkert også være et moment . Bruker store tall . Mitt utgangspunkt er at dette strekker seg ut i tid. Vil jo tro at det er et argument når erstatning til Boeing skal beregnes .
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 18:30 3830

Jøss. Jeg ga deg så godt som sidetall og dokument. Vet ikke nøyaktig hva det er, men dagens jetfuel price er godt over, rundt 8-10%. Skjønner ikke all denne kritikken fra deg, gjør så godt jeg kan.
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 18:44 3790

Har sjekket det selv og oljen lå vel rundt 72 i fjor og rundt 62 dette kvartalet . USD rundt 9 dette kvartalet men rundt 8.2 i fjor. Ser man på valutakurs og oljepris er det vel ikke så stor forskjell
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 18:52 3774

Se på jetfuel. IATA kilde, har ikke denne nå. Og se jetfuel kalkulert i Q2 under punkt outlook
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Marianne
23.09.2019 kl 19:01 3752

Tror på en passasjernedgangi SEP på 2 prosent en fyllingsgrad på 90. Yield på 0.41-0,42. Tror kronekursen også vil ødelegge for norwegian dette kvartalet.
De sparer kostnader, har fullere fly.Noe høyere billettinntekter. Tapet på Max vil øke fra 250 til 400 tror jeg dette kvartalet . Siden norwegian ikke vil tape på ving konkursen og bedre yield i forhold til i fjor øker jeg resultatet til å være ca 1200 mill.Det er så mange andre forutsetninger som ikke er tatt med her men tror på et resultat på rundt 1200 mill ut i fra anslag og tidligere resultater .
Som jeg har sagt før ser jeg på de store linjene og kanskje er dette helbom men står for dette så får vi se hva kvartalet viser.
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.09.2019 kl 19:21 3712

Helt greit at du står for dette. Du har nå sagt 1300 til 1000 til 1200. Og du griller meg for å justere resultatet etter endringer i forutsetningene. Har ingenting imot at du endrer estimatet ditt, men synes du kan holde en fredeligere tone. Beklager at jeg virket nedlatende og sa du tenkte enkelt, det var unødvendig og i kampens hete.
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
TomW
23.09.2019 kl 19:22 3705

Fuelkosten er ca 22% lavere (Olje q3 18; ca 76 og q3 19; ca 62)
Valuta er ca 8% dyrere ( USD 8,23 i q3 18 og 8,88 i q3 19)

Kroner og ører i årlig effekt;
Fuel 2,42 mrd
Valuta -1,296 mrd

Med andre ord så sparer Nas nesten det dobbelte på besparelsen i fuelkostnader som i tap på valuta. Veldig grovt kan vi si at de sparer 600 millioner på fuel og taper 324 millioner på valuta i q3.


Fra q2 rapport:

(unaudited in NOK million) Effect on income
1% decrease in jet fuel price 110
1% depreciation of NOK against USD -162
1% depreciation of NOK against EURO -7
Redigert 21.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare