500 Offshore skip kan bli hugget. 1100 skip i opplag

Slettet bruker
DOF 23.09.2019 kl 13:18 2706

Nå er altså enda en skrekk reportasje lagt ut
Av verdens 4000 offshore skip er 1100 i opplag
500 kan bli hugget

https://shippingwatch.dk/secure/Offshore/article11618655.ece
Redigert 20.01.2021 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 13:21 2687

DOF er definitiv enda på dødslisten til mange

https://sysla.no/maritim/nyhetsanalyse-dette-star-pa-spill-dof/
hstray
23.09.2019 kl 13:25 2663

Hadde du lest artikkel iht at 500 skip kan bli hugget så er det postivt for markedet. Dette er skip som mest sannsynlig aldri kommer ut i markedet igjen. Men er viktig psykologisk
danmark1
23.09.2019 kl 13:30 2645

Når Matmons er på banen er det altid noget med lig og død. Er han mon selv tæt på :-)
Det er positivt, at så mange gamle skibe aldrig kommer i arbejde. De, der arbejder for øjeblikket tjener penge og så længe DOF tjener penge og betaler enhver sit, skal der nok komme en løsning på finansieringen.
danmark1
23.09.2019 kl 13:32 2632

Det er heller ikke så godt, at ingen vil sælge. Der handles lidt mellem shorterne og andre er med til at købe :-)
Kontur
23.09.2019 kl 13:47 2579

Hei Matmons, veldig bra at du henter frem denne. Las den selv i dag og det illustrerer egentlig hvor mange båter som egentlig ikke har livets rett.
Først og fremst fordi mange båter som var bygget på 90 og tidlig på 00 tallet ikke er tilpasset/klasset/rigget for dagens standard. Annet enn muligens på noen mindre prosjekter, ref Asia osv.
Så har vi den kategori nokså ok båter men som pga en voldsomme nedturen har blitt liggende "kalde" og som det koster svært mye å kjøre igang igjen og hvor man ikke er helt sikker på om likevel er gode nok inn i fremtiden.
Det udiskutable er selvsagt at det i en periode særlig fra 2008 og frem imot 2015 ble kontrahert for mange dyre båter som også skapte en unødig overkapasitet.
Dersom man bygger dyrt, gjerne feil type båt og samtidig tar ut utbytter av selskapet i gode tider kan man få en giftig coktail

DOF derimot bygget stort sett båter som gikk rett i lange gode kontrakter og vi ser det ganske godt i dag hvor de har relativ stor utnyttelsesgrad samt en Backlog ingen andre av de Norske er i nærheten av å kunne måle seg med.

Når vi kommer oppi slike store tall på verdensbasis så er det såklart ganske mange av disse som ikke er i nærheten av det de fleste av oss kaller skikkelige offshorefartøy av en viss klasse, så det må en jo også ta med seg. Det synes jeg journalisten godt kunne ha beskrevet om han har litt greie på det da.

Men det er klart at f.eks Bourbon med ca 500 båter og store gjeldsproblemer sliter med å ta ut gamle kalde båter i og med at bankene sitter med pant og krysspant også i disse "vrakene" Da er det mye bedre at bankene legger noe av gjelden over på de båtene med livets rett og løser opp. Bare Bourbon alene kan med fordel ta ut snart 100 skip. Soff sikkert 30 + og Dof har og noen de kan bidra med, 2-4 båter (de har en ganske ny flåte)

Signaleffekten med å gjøre dette vil være svært stor for de større rederiene og ratene vil lettere komme opp igjen.
Her må vi nok bare vente på at viktige bestemmelser blir tatt av de som sitter med makten, men som vi vet ansvar tynger og gode beslutninger kan ta lang tid å komme med, desverre
Slettet bruker
23.09.2019 kl 15:06 2441

Kontur
Du sier DOF har stor utnyttelsesgrad
Har de fått ut mange nye båter den siste uka ?
Sist jeg sjekket hadde de 28% av båtene i opplag
Slettet bruker
23.09.2019 kl 15:08 2428

Ja veldig positivt for næringa om 500 blir hugget , burde vert 800. Da hadde oljeselskapene fått panikk og leid inn rubel og bit + at ratene hadde hoppet opp på et akseptabelt nivå igjen
Dofulf
23.09.2019 kl 15:13 2407

DOF drifter 67 båter. 28% av det blir ??
Du skal jaggu høre mye
Slettet bruker
23.09.2019 kl 15:26 2361

Har ikke de over 100 båter med Brazil selskapet ?
danmark1
23.09.2019 kl 16:07 2295

DOF har den bedste ordrebog og de bedste fartøjer. Der vil altid være fartøjer ved kaj, der aldrig kommer i arbejde, så man kan diskutere, hvor mange, der i virkeligheden belaster selskaberne. Det er vel mere et spørgsmål om, hvor mange, der kan komme ud og konkurrere. Siden foråret har vi set flere skibe forlade Nordsøen og belægning og rater har været fine. Vi er måske i virkeligheden tættere på fuld udnyttelse, end disse tal viser.
pengex
23.09.2019 kl 16:54 2207

Spørs bare til hvilke rater. Går det med overskudd eller bare i null.
Slettet bruker
23.09.2019 kl 17:32 2135

Og det langtidskontrakten er Break Even eller tap. Det er Hotel delen dof klarer å skrape ihop noen kroner. Dem som sier noe annet lyver.