Ny tid.
Ser at oljefondet planlegger sin exit innen olje, på litt sikt. Ifg. Tina Saltvedt i Nordea er noe av grunnen- El biler i økende omfagn, billigere sol og vindenergi bla. Dette er i Norge, men samme utvikling vil jo måtte komme i andre land etter hvert. På sikt vil dette også påvirke QEC. Eller ???
Dette vil på lang sikt påvirke hele energisektoren, men det er fortsatt ta svært mange år til vil når toppen. Mht. naturgass tror jeg det vil ta svært lang tid før denne energiformen kan fases ut, ikke minst på de nordamerikanske kontinenter (USA og Canada).
I Canada produser man for tiden hele 80 -90% av elektrisiteten med Foslie kilder (se Twitter @ReliableAB) og fornybar energi som både er avhengig av Sol og Vind i perioder ikke klarer å produsere mer en 30-40% av installert kapasitet.
Videre må man være klar over at de fleste kullfyrte kraftverk i Canada er blant de reneste i verden (produserer ikke smog) som det vil være idioti å legge ned før man har på plass nok fornybare energikilder med tilstrekkelig forsyningspålitelighet.
Ja, det vil skje store endringer i energisektoren, men produksjon av gass i Canada er etter mitt syn «Alpha & Omega» for å gjøre dem i økonomisk stand til å bygge ut alternative energikilder.
Mht. Elektriske biler så vil dette komme fremover, men også dette vil ta mange år å gjennomføre. Man må heller ikke glemme at økonomien til folk i fremvoksende økonomier stadig blir bedre og flere får råd til å anskaffe seg biler. I tilleg øker også folketallet i verden som vil kreve mye mer energi og biler i overskuelig fremtid.
I Canada produser man for tiden hele 80 -90% av elektrisiteten med Foslie kilder (se Twitter @ReliableAB) og fornybar energi som både er avhengig av Sol og Vind i perioder ikke klarer å produsere mer en 30-40% av installert kapasitet.
Videre må man være klar over at de fleste kullfyrte kraftverk i Canada er blant de reneste i verden (produserer ikke smog) som det vil være idioti å legge ned før man har på plass nok fornybare energikilder med tilstrekkelig forsyningspålitelighet.
Ja, det vil skje store endringer i energisektoren, men produksjon av gass i Canada er etter mitt syn «Alpha & Omega» for å gjøre dem i økonomisk stand til å bygge ut alternative energikilder.
Mht. Elektriske biler så vil dette komme fremover, men også dette vil ta mange år å gjennomføre. Man må heller ikke glemme at økonomien til folk i fremvoksende økonomier stadig blir bedre og flere får råd til å anskaffe seg biler. I tilleg øker også folketallet i verden som vil kreve mye mer energi og biler i overskuelig fremtid.
Redigert 17.11.2017 kl 18:41
Du må logge inn for å svare
Sitting_Bull
17.11.2017 kl 18:05
3058
Begrunnelsen er vel i hovedsak at vi blir for avhengig av oljeprisen. Oljeindustrien tar en stor del av de innenlandske investeringene. Dersom Oljefondet også skal være tungt inne i samme sektor, vil fall i oljeprisen ramme oss hardere enn om investeringene er mer spredt.
I følge IEA var verdens energimix i 2016: 29 prosent kull og 31 prosent olje, mens gass utgjør 21 prosent. Resten er fordelt på bioenergi 10 prosent, kjernekraft 5 prosent, vannkraft 2 prosent og andre fornybare kilder – sol og vind – utgjør 1 prosent.
I 2040 vil kullets andel – i et IEA-scenario i tråd med togradersmålet – være falt til 16 prosent(fra 29%) og forbruket være tilbake på omtrent samme nivå som i 1990. I transportsektoren vil elektrisitet og biodrivstoff ta betydelige andeler, men oljens andel reduseres fra over 90 prosent i dag til 65 prosent i 2040.
Det vil ta flere ti-år å fase ut hydrokarboner i verdens energimix. Naturgass vil bli en stadig viktigere energikilde i overgangen fra kull (og etter hvert olje).
I følge IEA var verdens energimix i 2016: 29 prosent kull og 31 prosent olje, mens gass utgjør 21 prosent. Resten er fordelt på bioenergi 10 prosent, kjernekraft 5 prosent, vannkraft 2 prosent og andre fornybare kilder – sol og vind – utgjør 1 prosent.
I 2040 vil kullets andel – i et IEA-scenario i tråd med togradersmålet – være falt til 16 prosent(fra 29%) og forbruket være tilbake på omtrent samme nivå som i 1990. I transportsektoren vil elektrisitet og biodrivstoff ta betydelige andeler, men oljens andel reduseres fra over 90 prosent i dag til 65 prosent i 2040.
Det vil ta flere ti-år å fase ut hydrokarboner i verdens energimix. Naturgass vil bli en stadig viktigere energikilde i overgangen fra kull (og etter hvert olje).
Jeg glemte å ta med at både Olje og Gass er råstoff til svære mye av det vi omgir oss med i dagens samfunn og nye produkter kommer på markedet hele tiden som er helt avhengig av hydrokarboner.
I tillegg har vi både sjø, luft og tungtransport som det vil ta veldig lang tid å erstatte med andre typer drivstoff.
I flyindustrien har man allerede utviklet motorer som forurenser langt mindre en tidligere, men fra tid til annen kan man både se og høre gamle game fly som ennå ikke er erstattet med moderne lavutslppsfly.
For skip er det allerede kommet igang tiltak med utvikling av både elektriske ferger og LNG drif. Men som alt annet, dette vil ta lang tid selv om nye reguleringer som er innført eller er på trappene vil skjerpe kravene til utslipp i årene fremover.
Selv om Tesla i går presenterte sin nye elektriske lastebil vil det ta svært mange år å skifte ut det enorme antallet tunge transport kjøretøyer i verden!!
I tillegg har vi både sjø, luft og tungtransport som det vil ta veldig lang tid å erstatte med andre typer drivstoff.
I flyindustrien har man allerede utviklet motorer som forurenser langt mindre en tidligere, men fra tid til annen kan man både se og høre gamle game fly som ennå ikke er erstattet med moderne lavutslppsfly.
For skip er det allerede kommet igang tiltak med utvikling av både elektriske ferger og LNG drif. Men som alt annet, dette vil ta lang tid selv om nye reguleringer som er innført eller er på trappene vil skjerpe kravene til utslipp i årene fremover.
Selv om Tesla i går presenterte sin nye elektriske lastebil vil det ta svært mange år å skifte ut det enorme antallet tunge transport kjøretøyer i verden!!
Redigert 17.11.2017 kl 18:38
Du må logge inn for å svare
Stranger
17.11.2017 kl 20:37
2938
COP23: RENEWABLES NEED GAS – FOR NOW
Nov 17, 2017 9:40:am
The uneasy rivalry between natural gas and ever-cheaper renewables and their alliance in the struggle against coal was a recurring theme at this year's UN Climate Change Conference (COP23) in Germany.
https://www.naturalgasworld.com/cop23-and-the-role-of-gas-56886?utm_medium=email&utm_campaign=Daily%20Natural%20Gas%20World%20-%20Latest%20News&utm_content=Daily%20Natural%20Gas%20World%20-%20Latest%20News+CID_e5fc00b8b7dac2dcbfb4dd4973ec901f&utm_source=Campaign%20Monitor&utm_term=COP23%20Renewables%20Need%20Gas%20%20For%20Now
Nov 17, 2017 9:40:am
The uneasy rivalry between natural gas and ever-cheaper renewables and their alliance in the struggle against coal was a recurring theme at this year's UN Climate Change Conference (COP23) in Germany.
https://www.naturalgasworld.com/cop23-and-the-role-of-gas-56886?utm_medium=email&utm_campaign=Daily%20Natural%20Gas%20World%20-%20Latest%20News&utm_content=Daily%20Natural%20Gas%20World%20-%20Latest%20News+CID_e5fc00b8b7dac2dcbfb4dd4973ec901f&utm_source=Campaign%20Monitor&utm_term=COP23%20Renewables%20Need%20Gas%20%20For%20Now
Pellerusken
17.11.2017 kl 21:59
2890
Nimmen hva er det jeg ser, har Ewa kommet tilbake etter jordomseilingen allerede..
Ta med Qec ned i kjellern da saa kan vi spille en god gammal sang ..
Ta med Qec ned i kjellern da saa kan vi spille en god gammal sang ..