NAS har sannsynligvis minst 11 milliarder i cash


Ved utgangen av Q2 hadde NAS 1,688 milliarder i cash. Med en yield på 0,40 i september vil driftsinntektene i Q3 være om lag 14,5 milliarder. Driftskostnader m/finanskostnader kan være så høye som 10 milliarder, så la oss i pessimistens navn anta det. NAS har i Q3 solgt NOFI-aksjer til 0,934 milliarder. Videre skulle fokus etter Q2 være å redusere receivables-posten med 4 milliarder.

Q4 og Q1 kan vel neppe være noe som helst problem med en slik beholdning. Verst tenkelig scenario er at receivables-posten ikke er redusert i så stor grad som planlagt, men selv da har NAS ingen problemer i vinter.

Dette går jo på skinner.
Redigert 24.09.2019 kl 20:30 Du må logge inn for å svare

Kanskje i meste laget?
Men inntektene vil muligens tangere 15 milliarder i Q3
Kost på 10 milliarder...muligens litt lavere grunnet lavere oljepris enn estimert.
Ebitda ca 5 milliarder.
Så kommer capex som er betydelig lavere enn estimater grunnet manglende levering av Max.
Jeg tror cash vil være ca 5 mrl og ek ca 5 mrl iQ 3
Vanskeligheten i slike beregninger er kredittkort penger tilbakeholdt og annet snacks som leasingcost , amortisering ol.

Men ifjor var utgangspunktet betydelig verre.
I tillegg kom tapsførin på ca250 mill på Nofi, i år er det 550 mill i positivt cashbidrag.
I fjor tapte nas ca1,8 milliarder på hedg, i år er de nesten ikke hedget og har behagelig lav fuelcost.

Så kan det komme mye på den positive siden. Erstatninger fra RR og Boeing , JV.
Herman*
24.09.2019 kl 22:56 3265

Boeing, RR og JV tilfører lett 3-4 milliarder ekstra, så det hele virker lovende med tanke på en solid buffer gjennom vinteren. Men fra en sak til en annen: Det har vært mange selskaper som har vært interessert i å kjøpe NAS eller inngå i ulike typer for strategisk samarbeid. Hvorfor ikke engasjere rådgivere som kan sondere markedet for de beste strategiske mulighetene. Dette kan resultere i en transaksjon/salg, eller det kan konkludere med at det kan skapes aksjonærverdier på sikt hvis selskapet forblir selvstendig. En slik prosess i seg selv vil jo kunne løfte kursen en del-i hvert fall hvis det kan bekreftes at det foreligger interesse fra flere enn en aktør.
lektor79
24.09.2019 kl 22:59 3244

Det er kjempesnuoperasjon. Knalltall garantert!
hstray
24.09.2019 kl 23:01 3222

JV vil alene vil gi 3-6 milliarder, erstatning RR 1-2 milliarder og kompensasjon Boeing 5-7 milliarder

De har vel selv sakt at de er under press økonomisk, det har de neppe gjort med 11 mlrd i cash

Uttalelsen om om « under fianansielt press» kom før bond- dealen var på plass...for å stresse alvorligheten.
Nas trenger forøvrig ikke hyre inn corporatefolk dor å sondere muligheten for salg.
« alle» vet det og Goldman Sachs ,JPMorgan og you name har flere folk på ballen , trenger ikke noe mandat, kun et konkret bud på ok nivå så er det gjort....men dette må ikke ut grunnet børsreglene.

Innlegget er slettet av Bjørnar_

I sommer kjørte shortere mae Marshall Wace i spissen default-caset på bonds .
HSBC og Bernstein analytikerne var kjøpt og betalt for sine svært negative prediksjoner ... var det ikke 10-, som var Target i en kjempeemisjon.
Daniel Roeska, sjefs- folkeforføreren i flyanalysebransjen hos Bernstein har Lufthansa som toppick med kursmål 50€ og nas med kursmål 10....vistnok jekket opp til 11 ..i et smart øyeblikk...
Lufthansa har krakket siden hans store luftfartsanyse ble sendt ut og nas har steget med 30% ....hans kunder som shortet nas og kjøpte Lufthansa er sikkert begeistret ....og DN som vrir seg for å finne nye vinklinger på sin kampanjejournalistikk.
Og , ja, med default i bonds kunne dette blitt situasjonen.
Dn hisset og hisset med sine hatske utfall mot Kjos og alt hans vesen...kampanje - journalistikk av nedrigste sort ...med hvilken hensikt ? Betalt av Marshal Wace ?
Det alle glemmer er at årets ebidar er flere milliarder bedre enn fjoråret.
I tillegg blir resultatet og kontantbeholdningen 2,5 milliarder sterkere enn i fjor grunnet null hedgetap og null Nofi-tap.
I tillegg fikk selskapet inn tre milliarder i ny ek....og disse pengene er intakt selv om Dn og Shorterne prøver å innbille markedet noe annet.
At Marshall Wace har dekket inn det meste av shorten beviser at de har sluttet å feste lit til egen strategi og egne betalte medløpere.
Redigert 25.09.2019 kl 01:35 Du må logge inn for å svare

Hvem stoler på Bernstein?
Daniel Roeska hadde toppjobb i Lufthansa før han begynte som luftfartanalytiker hos Bersnstein.
Lufthansa har åpenbare interesser i nas , et skikkelig setup ?

Meldingen i går...
https://newsweb.oslobors.no/message/485850
Reder Karlsen og CO grunnen til å kjøpe aksjer selv etter å ha annonsert noen gulle gode avtaler?
Marianne
25.09.2019 kl 18:44 2318

Jolla sine anslag er altfor positive og tatt ut av luften.Hartpool hvor har du fra at de tapte 1.8 milliarder pga hegding av oljen?Kostnader til olje i 2017 var 1994 millioner i 2017 og 3680 millioner i 2018. Forbruket av olje mellom 2016 og 2017 var 30 p høyere i 2017.Med et lavere passasjertall for 3 q vil forbruket av olje gå ned ca 2-3 p . Prisen er ca 10 p høyere i fjor o forhold til i år. Vanlig oljepris ikke fuelolje. Forutsetter at de er noenlunde like.Kronen er mye svakere ca 7 p. Jeg tror en maks kan regne 3-5 p gevinst på oljen i forhold til i fjor mot kronekursen pluss 3 p lavere forbruk av olje.Så er det lånene. De er i euro og Sek . De vil ha et tilsvarende tap på euro ca 7 p.Ser at de beregnet en valutagevinst i fjor. Har ikke oversikt om de har sikret mot valutatap.Tror at de kan få et skikkelig tap på kronekursen som jevner også ut gevinsten på lavere USD i tillegg til lånene i euro. Tror ingen har greid å sikre den lave kronekursen vi har sett i sommer. Forholdet mellom Usd og kronekurs var mye mer i Norwegians favoritt i fjor. Så har de tapet på Max i tillegg. Flypriser falt kraftig i august. Spørsmålet er flyprisene i SEP .De har vel hegdet 30 p av oljen på 69? Snittprisen dette kvartalet er ca 64.
Redigert 25.09.2019 kl 19:07 Du må logge inn for å svare

Tenker det kan være lurt å kjøpe mer nas aksjer. Før den stikker avgårde.....nordover👍 Har kjempetro på selskapet
Marianne
25.09.2019 kl 19:09 2247

Det kan godt være om det dukker opp JV eller oppkjøp. Når det gjelder de faktiske tallene tror jeg at q3 vil skuffe pga kronekursen. Så er det salget av NOFI som vil komme i tillegg.
Redigert 25.09.2019 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
Marianne
25.09.2019 kl 19:18 2196

Som jeg har skrevet over. Kronekursen ødelegger mye dette kvartalet når man ser på forholdet mellom oljepris og USD i forhold til i fjor
Redigert 25.09.2019 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
aibo
25.09.2019 kl 19:19 2188

Jøss, Hammer time allerede.
Marianne
25.09.2019 kl 19:20 2181

Kom med motargumenter. Sier bare hva jeg tenker. Ser du noe annet?
Juli tallene var vel ganske bra.
August tallene skuffet i forhold til forventningene. SEP tallene har vi ikke enda. Vi vet at flyene er fulle men tjener de penger ? Det får vi svaret på snart. Kronekursen er ekstremt svak. De har lån i euro og svenske kroner . Oljen er i USD.

Redigert 25.09.2019 kl 19:32 Du må logge inn for å svare

Jeg tenker at dette kompenseres av høyere billettpriser, men hva vet jeg. Uansett får vi vel svar i slutten av oktober
Marianne
25.09.2019 kl 19:35 2138

Vi vet fra SSB at flyreiser falt kraftig i august og da regner jeg at det også gjelder NAS

Også er det sinnsykt irriterende at du driver å redigerer innleggene dine hele tiden.!
Marianne
25.09.2019 kl 19:37 2225

Kommer alltid på noe mer på veien
Redigert 25.09.2019 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
Claude
25.09.2019 kl 20:00 2210

Link til en artikkel som er "Publisert: 11.09.17 — 08.01" ?
Iceman
25.09.2019 kl 20:19 2121

Marianne. Du vet vel at en sterkere dollarkurs også gir høyere inntekter? Høyere kostnader, ja. Men heldigvis oljen lavere enn i fjor.
Tigeren
25.09.2019 kl 20:20 2114

Marianne. Trives du som en konstant kverulant her inne? Alle dine svært hyppige negative innlegg er dessverre fullstendig gjennomsyret. Jeg ser at du bruker hele din tid på å kverulere Nas. Misfornøyd kunde ser det ut som?? .. TS bringer frem fakta om at Nas kan sitte med kr 11 milliarder i cash inn en kort tid. Jeg tror tallet og den høye egenkapitalen vil ligge på kr 8,5 milliarder i cash. Det er mest sannsynlig og åpenbart innenfor kort rekkevidde.
Redigert 25.09.2019 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
pysaok
25.09.2019 kl 20:20 2106

Kronekursen mot dollar er 7,4 % svakere i Q3 2019 mot Q3 2018. Ifølge sensitivitetsanalysen i q2-rapporten gir 1 prosent svakere NOK mot dollar isolert sett 168 mill i økte kostnader per år. Sammenlignet med Q3 2018 blir effekten om lag 311 mill dårligere i årets tredje kvartal. (da har jeg regnet 7,4*168/4kvartaler). Nå er ikke kostnadene helt like store i alle kvartaler, så det blir kanskje litt feil. Leasing kostnader er også i dollar. Men flyverdiene er også i dollar, så verdien av flyflåten øker målt i kroner når den norske krona svekkes. Oljeprisen er for øvrig også om lag 7 % lavere i snitt i Q3 2019 mot Q3 2018. Sammenlignet med anslaget på dollarkursen fra Q2 2019 har kronen svekket seg om lag 3 prosent, hvis man regner gjennomsnittlig kronekurs hittil i Q3. Lavere oljepris gir 110 mill lavere kostnader per 1 prosent reduksjon i fuelpris på årsbasis i følge sensitivitetsanalysen i Q2-rapporten fra 2019. Med samme regnemetode som på valutakursen ovenfor gir set dermed 7*110/4=192.5 millioner lavere fuelkostnad i Q3 2019 sammenlignet med Q3 2018. (med forbehold om at jeg har forstått alt riktig...)
livecnn
25.09.2019 kl 20:48 2023

Slam dunk !
Fakta er ikke noe short liker.
Marianne
25.09.2019 kl 21:02 1976

Er oljen bare 7,4p lavere enn i fjor og valutaen tilsvarene 7 p utgjør gevinsten på olje mindre enn hva jeg beregnet. De flyr færre passasjer også ca 2 p o kvartalet i forhold til forbruk av olje.Ca 30 p er hegdet også på høyere kurs .Så er det også eventuelle inntekter som tjener på lav kronekurs. Allikevel er lav krone mest negativt for selskapet .
Har du gjort deg noen formening og q3?
Redigert 25.09.2019 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
TomW
25.09.2019 kl 21:14 1936

Har forsøkt å oppklare dette for marianne tidligere, men det ser ikke ut som det ble tatt godt imot;

"Fuelkosten er ca 22% lavere (Olje q3 18; ca 76 og q3 19; ca 62)
Valuta er ca 8% dyrere ( USD 8,23 i q3 18 og 8,88 i q3 19)

Kroner og ører i årlig effekt;
Fuel 2,42 mrd
Valuta -1,296 mrd

Med andre ord så sparer Nas nesten det dobbelte på besparelsen i fuelkostnader som i tap på valuta. Veldig grovt kan vi si at de sparer 600 millioner på fuel og taper 324 millioner på valuta i q3."

Marianne var ikke enig i mitt oljepris anslag, men har nå sett enda nøyere på gjennomsnittlig oljepris i q3 18.
Etter en nærmer kikk kommer jeg frem til 75,6. Gjennomsnittlig oljepris i q3 19 er 62. mao > 20% lavere i q3 19.

Så mitt regnestykke står og selv om noen fortsatt påstår at valuta ødelegger for årets q3. Dette stemmer altså ikke. Ser også at det det blir sagt at Nas har hedget 30% av q3, dette er heller ikke korrekt. Uten å ha korrigert for økt forbruk for q3 19 vs q3 18 så har det hedget 22%. SIden de trolig vil forbruke mer i år enn i fjor, vi denne nærme seg ca 20%.

Den store ukjente her vil jeg si er problemene rundt RR motorene. Max problemene er allerede bakt inn i caskèn
Marianne
25.09.2019 kl 21:18 1923

Tom du bruker feil tall .oljen var ikke gjennomsnitt på76 som du skrev i går . Den var nede i 64 også i fjor på sommeren ut i fra hva jeg ser.
Redigert 25.09.2019 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
TomW
25.09.2019 kl 21:20 1905

Nei det gjør jeg ikke. Sjekk juli, augus og september. Laveste var 70,8 !!!
Juni er ikke i q3.
Redigert 25.09.2019 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
Marianne
25.09.2019 kl 21:23 1895

Jeg bruker oljepriser er fuelprisen høyere? Tatt utgangspunkt i at de er like. Greier ikke se det helt nøyaktig men ser slik ut her. Dersom du med sikkerhet kan si at den laveste prisen i fjor var 70 så er det sikkert riktig
Redigert 25.09.2019 kl 21:25 Du må logge inn for å svare
TomW
25.09.2019 kl 21:24 1888

Jeg prater også om oljepris.
Marianne
25.09.2019 kl 21:30 1843

Takk Hermann! Da er det litt høyere enn jeg beregnet men lavere enn et snitt på 76 som Tom snakker om 73.66.
Tom W hvorfor vil de forbruke mer i 19 enn i 28 når de transporterer færre passasjerer og har fullere fly?
Redigert 25.09.2019 kl 21:35 Du må logge inn for å svare
TomW
25.09.2019 kl 21:32 1830

I følge infront så er 76,6 det laveste nivået i september med stigning til 83 så ser ikke hvordan gjennomsnittet kan bli 75
TomW
25.09.2019 kl 21:37 1819

10% er vel ikke litt? Og så sant ikke Infront bommer så er fortsatt mitt anslag mer korrekt enn 73,66.

Se på sektorlengde og ASK. De flyr mer LH
Redigert 25.09.2019 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
Marianne
25.09.2019 kl 21:38 1813

Gjennomsnitt oljepris q3 62 er det riktig? Må være nærmere 64. Det er hva jeg serpå CMC men ikke mulig å se helt nøyaktig .
Redigert 25.09.2019 kl 21:42 Du må logge inn for å svare
Tigeren
25.09.2019 kl 21:42 1792

Olja og oljepriser. Jaja.. Hvis det er det livet ditt handler om Marianne.. så fortsett. Det er forøvrig knekkende likegyldig. TomW ble vinneren som traff 100%. Gratulerer TomW. 🍏🍏