NAS har sannsynligvis minst 11 milliarder i cash

JollaPolla
NAS 24.09.2019 kl 20:28 10200

Ved utgangen av Q2 hadde NAS 1,688 milliarder i cash. Med en yield på 0,40 i september vil driftsinntektene i Q3 være om lag 14,5 milliarder. Driftskostnader m/finanskostnader kan være så høye som 10 milliarder, så la oss i pessimistens navn anta det. NAS har i Q3 solgt NOFI-aksjer til 0,934 milliarder. Videre skulle fokus etter Q2 være å redusere receivables-posten med 4 milliarder.

Q4 og Q1 kan vel neppe være noe som helst problem med en slik beholdning. Verst tenkelig scenario er at receivables-posten ikke er redusert i så stor grad som planlagt, men selv da har NAS ingen problemer i vinter.

Dette går jo på skinner.
Redigert 21.01.2021 kl 00:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2020 kl 20:36 1597

Pussig at vi snakker 60 øre nå. I påvente av ny emisjon. Har ikke telling på hvor mange emosjoner det har vært. Sjonkelrolf var en kortsiktig hai på 37 kroner. Eller ikke.
SjonkelRolf
18.10.2020 kl 12:08 1732

Pussig valg av innlegg for å vise til min dumskap. Kursen steg med ca 10kr.
Burde selvfølgelig solgt da.
FunTrade
18.10.2020 kl 11:08 1808

Ja, sjokkedorisei utmerker seg som en virkelig luring. Men det er jo flere enn han her som burde hatt verge.
Slettet bruker
18.10.2020 kl 02:03 1936

Sjonkelrolf er en luring. Dum som en spade,
Epona
29.09.2019 kl 09:09 3029

Milliardene triller inn ... ? Fredag er septembertallene ...
JollaPolla
26.09.2019 kl 20:43 3293

Du kan godt mene de er alt for positive, men tatt ut av luften er de slettes ikke. 11 milliarder er sannsynlig.
EXTrader
26.09.2019 kl 15:26 3443

Vi havner vel på støtten på 37 kr
EXTrader
26.09.2019 kl 09:34 3648

En dag i nærmeste fremtid vil disse tulle postene bli gruset når trykkokeren starter for fult
Slettet bruker
26.09.2019 kl 09:11 3721

Hold ut og gled dere på sikt. Kursmål 100.
solb
26.09.2019 kl 09:03 3764

XTX kjører på med nedpressing fra start. Det er litt uvanlig. Se opp for 847 poster. 175 post roboten kjøres som vanlig.
Redigert 26.09.2019 kl 09:06 Du må logge inn for å svare
solb
26.09.2019 kl 08:55 3805

Og når svære IAG har god fortjeneste, så skal vel også dyktige Norwegian kunne tjene en slant? Last opp fr fremtiden!
EXTrader
26.09.2019 kl 08:54 3810

Da er ikke ryktene avviste :-) De ligger å lurer i sivet :-)

Budryktene på Norwegian er ikke nevnt i fredagens kvartalsrapport.
Epona
26.09.2019 kl 08:40 3882

Sånn går det når de lager så mye styr for ingenting ...
EXTrader
26.09.2019 kl 08:37 3909

Luftfartskjempen IAG leverer fredag morgen et resultat etter skatt på 736 millioner euro, en økning fra 614 millioner euro i samme periode i fjor.

Det justerte driftsresultatet havnet på 960 millioner euro i kvartalet, en økning fra 900 millioner euro året før.

Ifølge Dow Jones Newswires ventet analytikerne på forhånd at selskapet ville rapportere et justert driftsresultat på 903 millioner euro, skriver Infront TDN Direkt.

Selskapet, som blant annet eier British Airways, kan samtidig vise til en omsetningsvekst på 9,5 prosent til 6,77 milliarder euro.

Inntektene stiger blant annet som følge av en økning i passasjerinntektene på 8,7 prosent til 6 milliarder euro. Samtidig stiger posten «andre inntekter» 28,2 prosent til 487 millioner euro. Cargo-inntektene er stabilt på 281 millioner euro.

De siste månedene har det vært en rekke rykter om at IAG skal være interessert i å kjøpe Norwegian. Dette avviste konsernet senest 5. juli da den spanske avisen Okidiaro omtalte ryktene.

Samtidig har flere trukket frem at konsernet av britisk lov er pålagt og ikke komme med informasjon om noe bud innen seks måneder etter man avbrøt forrige gang man var i samtaler om kjøp. Denne fristen gikk ut 24. juli i år. Budryktene på Norwegian er ikke nevnt i fredagens kvartalsrapport.
Claude
26.09.2019 kl 08:29 3941

NAS kan starte med å gi rabatter hvis folk betaler med bankoverføring.
Slettet bruker
26.09.2019 kl 08:07 4007

Kredittkortselskaper har plikt til å betale kunde penger tilbake når flyselskap går konkurs. Penger som holdes skal overføres til flyselskap så snart reise er gjennomført. Uten "pant" må kredittkortselskap ta risiko og eventuelt tap selv i dette tilfellet. Dette har faktisk skjedd mange ganger, bare i 2019 ser man WowAir og Tomas Cook.

Derfor er det alltid lurt å betale flybillett med kredittkort. Ta oppmerksom på at vanlig reiseforsikring ikke dekk tap ved konkurs.
Epona
26.09.2019 kl 07:37 4090

Hvilke rett påberoper kredittkortselskapene seg når de holder tilbake oppgjør på mer eller mindre ubestemt tid? Ser den at dersom de føler at oppdragsgiver ikke klarer å levere varene, så holder de igjen. Men hvilke juridiske rettigheter har de egentlig? Det er jo snakk om store summer og vil ha store konsekvenser for de involverte ...
Slettet bruker
26.09.2019 kl 07:20 4135

Dette er selvfølgelig rullerende. Noe betales ut, mens nye kredittkjøp kommer inn. Totale reserve over tid er tallet de viser til.
got4aces
26.09.2019 kl 07:13 4160

Hvor lenge kan kredittkort pengene holdes tilbake? Finnes det en link eller tidligere post som kan forklare meg hvordan dette henger sammen? Kredittkort / NAS.
Restplassno
25.09.2019 kl 23:26 4314

Enig, olja er absolutt viktig å ha med i regnestykket. Oljeprisendring på 3% gir nesten 1% endring i totale kostnader for Nas, så 15-20% reduksjon i oljepris tilsvarer vel omtrent en FOCUS19 over ett år, for å sette ting litt i perspektiv.
Redigert 25.09.2019 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
TomW
25.09.2019 kl 22:26 4417

Ja riktig, har selv tatt det manuelt så noe avvik kan naturligvis oppstå, men 75/76 for q3 18 er nok ikke lang fra sannheten.
Ut fra hva jeg kan se for september 2018 så er laveste på 76,6 og høyeste 83. Så et gjennomsnitt på 75 virker noe merkelig
Herman*
25.09.2019 kl 22:18 4434

Jeg fant en oversikt på nettet og antok at var riktig...Mer har jeg ikke å bidra med hvis det foreligger ulik statistikk på snittpris brent sept 18.
Slettet bruker
25.09.2019 kl 21:47 4512

De tjener penger som gress framover. Det er hva kapitalismen og Oslo Børs handler om. Kursmål 100.
Marianne
25.09.2019 kl 21:46 4512

Tigeren trader en del olje og valuta så ja det er spennende men skal ikke si at Tom har mer rett på oljen. Tar utgangspunkt i hva jeg ser men kan ikke se det helt nøyaktig . Er du opptatt an Nas burde du være opptatt av oljen
Slettet bruker
25.09.2019 kl 21:42 5250

Olja og oljepriser. Jaja.. Hvis det er det livet ditt handler om Marianne.. så fortsett. Det er forøvrig knekkende likegyldig. TomW ble vinneren som traff 100%. Gratulerer TomW. 🍏🍏
Marianne
25.09.2019 kl 21:38 5271

Gjennomsnitt oljepris q3 62 er det riktig? Må være nærmere 64. Det er hva jeg serpå CMC men ikke mulig å se helt nøyaktig .
Redigert 25.09.2019 kl 21:42 Du må logge inn for å svare
TomW
25.09.2019 kl 21:37 5277

10% er vel ikke litt? Og så sant ikke Infront bommer så er fortsatt mitt anslag mer korrekt enn 73,66.

Se på sektorlengde og ASK. De flyr mer LH
Redigert 25.09.2019 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
TomW
25.09.2019 kl 21:32 5289

I følge infront så er 76,6 det laveste nivået i september med stigning til 83 så ser ikke hvordan gjennomsnittet kan bli 75
Marianne
25.09.2019 kl 21:30 5303

Takk Hermann! Da er det litt høyere enn jeg beregnet men lavere enn et snitt på 76 som Tom snakker om 73.66.
Tom W hvorfor vil de forbruke mer i 19 enn i 28 når de transporterer færre passasjerer og har fullere fly?
Redigert 25.09.2019 kl 21:35 Du må logge inn for å svare
Marianne
25.09.2019 kl 21:23 5356

Jeg bruker oljepriser er fuelprisen høyere? Tatt utgangspunkt i at de er like. Greier ikke se det helt nøyaktig men ser slik ut her. Dersom du med sikkerhet kan si at den laveste prisen i fjor var 70 så er det sikkert riktig
Redigert 25.09.2019 kl 21:25 Du må logge inn for å svare
TomW
25.09.2019 kl 21:20 5366

Nei det gjør jeg ikke. Sjekk juli, augus og september. Laveste var 70,8 !!!
Juni er ikke i q3.
Redigert 25.09.2019 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
Marianne
25.09.2019 kl 21:18 5384

Tom du bruker feil tall .oljen var ikke gjennomsnitt på76 som du skrev i går . Den var nede i 64 også i fjor på sommeren ut i fra hva jeg ser.
Redigert 25.09.2019 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
TomW
25.09.2019 kl 21:14 5397

Har forsøkt å oppklare dette for marianne tidligere, men det ser ikke ut som det ble tatt godt imot;

"Fuelkosten er ca 22% lavere (Olje q3 18; ca 76 og q3 19; ca 62)
Valuta er ca 8% dyrere ( USD 8,23 i q3 18 og 8,88 i q3 19)

Kroner og ører i årlig effekt;
Fuel 2,42 mrd
Valuta -1,296 mrd

Med andre ord så sparer Nas nesten det dobbelte på besparelsen i fuelkostnader som i tap på valuta. Veldig grovt kan vi si at de sparer 600 millioner på fuel og taper 324 millioner på valuta i q3."

Marianne var ikke enig i mitt oljepris anslag, men har nå sett enda nøyere på gjennomsnittlig oljepris i q3 18.
Etter en nærmer kikk kommer jeg frem til 75,6. Gjennomsnittlig oljepris i q3 19 er 62. mao > 20% lavere i q3 19.

Så mitt regnestykke står og selv om noen fortsatt påstår at valuta ødelegger for årets q3. Dette stemmer altså ikke. Ser også at det det blir sagt at Nas har hedget 30% av q3, dette er heller ikke korrekt. Uten å ha korrigert for økt forbruk for q3 19 vs q3 18 så har det hedget 22%. SIden de trolig vil forbruke mer i år enn i fjor, vi denne nærme seg ca 20%.

Den store ukjente her vil jeg si er problemene rundt RR motorene. Max problemene er allerede bakt inn i caskèn
Marianne
25.09.2019 kl 21:02 5437

Er oljen bare 7,4p lavere enn i fjor og valutaen tilsvarene 7 p utgjør gevinsten på olje mindre enn hva jeg beregnet. De flyr færre passasjer også ca 2 p o kvartalet i forhold til forbruk av olje.Ca 30 p er hegdet også på høyere kurs .Så er det også eventuelle inntekter som tjener på lav kronekurs. Allikevel er lav krone mest negativt for selskapet .
Har du gjort deg noen formening og q3?
Redigert 25.09.2019 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.09.2019 kl 20:48 5485

Slam dunk !
Fakta er ikke noe short liker.
pysaok
25.09.2019 kl 20:20 5568

Kronekursen mot dollar er 7,4 % svakere i Q3 2019 mot Q3 2018. Ifølge sensitivitetsanalysen i q2-rapporten gir 1 prosent svakere NOK mot dollar isolert sett 168 mill i økte kostnader per år. Sammenlignet med Q3 2018 blir effekten om lag 311 mill dårligere i årets tredje kvartal. (da har jeg regnet 7,4*168/4kvartaler). Nå er ikke kostnadene helt like store i alle kvartaler, så det blir kanskje litt feil. Leasing kostnader er også i dollar. Men flyverdiene er også i dollar, så verdien av flyflåten øker målt i kroner når den norske krona svekkes. Oljeprisen er for øvrig også om lag 7 % lavere i snitt i Q3 2019 mot Q3 2018. Sammenlignet med anslaget på dollarkursen fra Q2 2019 har kronen svekket seg om lag 3 prosent, hvis man regner gjennomsnittlig kronekurs hittil i Q3. Lavere oljepris gir 110 mill lavere kostnader per 1 prosent reduksjon i fuelpris på årsbasis i følge sensitivitetsanalysen i Q2-rapporten fra 2019. Med samme regnemetode som på valutakursen ovenfor gir set dermed 7*110/4=192.5 millioner lavere fuelkostnad i Q3 2019 sammenlignet med Q3 2018. (med forbehold om at jeg har forstått alt riktig...)