NAS har sannsynligvis minst 11 milliarder i cash


Ved utgangen av Q2 hadde NAS 1,688 milliarder i cash. Med en yield på 0,40 i september vil driftsinntektene i Q3 være om lag 14,5 milliarder. Driftskostnader m/finanskostnader kan være så høye som 10 milliarder, så la oss i pessimistens navn anta det. NAS har i Q3 solgt NOFI-aksjer til 0,934 milliarder. Videre skulle fokus etter Q2 være å redusere receivables-posten med 4 milliarder.

Q4 og Q1 kan vel neppe være noe som helst problem med en slik beholdning. Verst tenkelig scenario er at receivables-posten ikke er redusert i så stor grad som planlagt, men selv da har NAS ingen problemer i vinter.

Dette går jo på skinner.
Redigert 24.09.2019 kl 20:30 Du må logge inn for å svare
Marianne
25.09.2019 kl 21:46 1902

Tigeren trader en del olje og valuta så ja det er spennende men skal ikke si at Tom har mer rett på oljen. Tar utgangspunkt i hva jeg ser men kan ikke se det helt nøyaktig . Er du opptatt an Nas burde du være opptatt av oljen
lektor79
25.09.2019 kl 21:47 1902

De tjener penger som gress framover. Det er hva kapitalismen og Oslo Børs handler om. Kursmål 100.
Herman*
25.09.2019 kl 22:18 1823

Jeg fant en oversikt på nettet og antok at var riktig...Mer har jeg ikke å bidra med hvis det foreligger ulik statistikk på snittpris brent sept 18.
TomW
25.09.2019 kl 22:26 1806

Ja riktig, har selv tatt det manuelt så noe avvik kan naturligvis oppstå, men 75/76 for q3 18 er nok ikke lang fra sannheten.
Ut fra hva jeg kan se for september 2018 så er laveste på 76,6 og høyeste 83. Så et gjennomsnitt på 75 virker noe merkelig

Enig, olja er absolutt viktig å ha med i regnestykket. Oljeprisendring på 3% gir nesten 1% endring i totale kostnader for Nas, så 15-20% reduksjon i oljepris tilsvarer vel omtrent en FOCUS19 over ett år, for å sette ting litt i perspektiv.
Redigert 25.09.2019 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
got4aces
26.09.2019 kl 07:13 1551

Hvor lenge kan kredittkort pengene holdes tilbake? Finnes det en link eller tidligere post som kan forklare meg hvordan dette henger sammen? Kredittkort / NAS.
Hektar
26.09.2019 kl 07:20 1526

Dette er selvfølgelig rullerende. Noe betales ut, mens nye kredittkjøp kommer inn. Totale reserve over tid er tallet de viser til.
Epona
26.09.2019 kl 07:37 1481

Hvilke rett påberoper kredittkortselskapene seg når de holder tilbake oppgjør på mer eller mindre ubestemt tid? Ser den at dersom de føler at oppdragsgiver ikke klarer å levere varene, så holder de igjen. Men hvilke juridiske rettigheter har de egentlig? Det er jo snakk om store summer og vil ha store konsekvenser for de involverte ...
consul
26.09.2019 kl 08:07 1398

Kredittkortselskaper har plikt til å betale kunde penger tilbake når flyselskap går konkurs. Penger som holdes skal overføres til flyselskap så snart reise er gjennomført. Uten "pant" må kredittkortselskap ta risiko og eventuelt tap selv i dette tilfellet. Dette har faktisk skjedd mange ganger, bare i 2019 ser man WowAir og Tomas Cook.

Derfor er det alltid lurt å betale flybillett med kredittkort. Ta oppmerksom på at vanlig reiseforsikring ikke dekk tap ved konkurs.
EXTrader
26.09.2019 kl 08:37 1301

Luftfartskjempen IAG leverer fredag morgen et resultat etter skatt på 736 millioner euro, en økning fra 614 millioner euro i samme periode i fjor.

Det justerte driftsresultatet havnet på 960 millioner euro i kvartalet, en økning fra 900 millioner euro året før.

Ifølge Dow Jones Newswires ventet analytikerne på forhånd at selskapet ville rapportere et justert driftsresultat på 903 millioner euro, skriver Infront TDN Direkt.

Selskapet, som blant annet eier British Airways, kan samtidig vise til en omsetningsvekst på 9,5 prosent til 6,77 milliarder euro.

Inntektene stiger blant annet som følge av en økning i passasjerinntektene på 8,7 prosent til 6 milliarder euro. Samtidig stiger posten «andre inntekter» 28,2 prosent til 487 millioner euro. Cargo-inntektene er stabilt på 281 millioner euro.

De siste månedene har det vært en rekke rykter om at IAG skal være interessert i å kjøpe Norwegian. Dette avviste konsernet senest 5. juli da den spanske avisen Okidiaro omtalte ryktene.

Samtidig har flere trukket frem at konsernet av britisk lov er pålagt og ikke komme med informasjon om noe bud innen seks måneder etter man avbrøt forrige gang man var i samtaler om kjøp. Denne fristen gikk ut 24. juli i år. Budryktene på Norwegian er ikke nevnt i fredagens kvartalsrapport.
Epona
26.09.2019 kl 08:40 1275

Sånn går det når de lager så mye styr for ingenting ...
EXTrader
26.09.2019 kl 08:54 1203

Da er ikke ryktene avviste :-) De ligger å lurer i sivet :-)

Budryktene på Norwegian er ikke nevnt i fredagens kvartalsrapport.
solb
26.09.2019 kl 08:55 1199

Og når svære IAG har god fortjeneste, så skal vel også dyktige Norwegian kunne tjene en slant? Last opp fr fremtiden!
EXTrader
26.09.2019 kl 08:57 1188

Med begge hendene :-)
solb
26.09.2019 kl 09:03 1158

XTX kjører på med nedpressing fra start. Det er litt uvanlig. Se opp for 847 poster. 175 post roboten kjøres som vanlig.
Redigert 26.09.2019 kl 09:06 Du må logge inn for å svare
lektor79
26.09.2019 kl 09:11 1115

Hold ut og gled dere på sikt. Kursmål 100.
EXTrader
26.09.2019 kl 09:34 1042

En dag i nærmeste fremtid vil disse tulle postene bli gruset når trykkokeren starter for fult

Vi havner vel på støtten på 37 kr

Du kan godt mene de er alt for positive, men tatt ut av luften er de slettes ikke. 11 milliarder er sannsynlig.
Epona
29.09.2019 kl 09:09 424

Milliardene triller inn ... ? Fredag er septembertallene ...